[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:57

PaysBas schreef:
@Sneeuwpop: Moest er best om lachen en dacht al dat je T9 functie meedacht ;-)

@Pien: Ik heb beide magazines en zal eens goed kijken of er wat staat over het hengstenbal. Wat kan ik van zo'n hengstenbal verwachten? Is het een hengstenbal zoals CSI Twente; muziekband, gezelligheid etc?

@Rivendell: Ben je er ook in Kootwijk?

Zag trouwens ook dat met het opstellen van de merries/ponies ook vaak een aansteker wordt gebruikt om hen gefocust te laten kijken. Doen jullie dat ook?

gebruik ik niet nee, ik vind ze niet zo handig, of ik heb gewoon geen ervaring met aanstekers haha

joostvangestel schreef:
Met Heteren was het trouwens nog niet afgelopen. Op Zondag had ik ook nog een pony ingeschreven voor de Crijtfeesten in Diepenbeek. Nog nooit eerder gedaan, twee dagen op een rij naar de show. Ik had hem op donderdag uit de wei gehaald om hem op vrijdag te wassen, na Tatum.

Gelukkig begon de keuring pas om 13:00 uur. Minder ver rijden dan naar Heteren, dus best wel optimaal. Ik had de tijd wel nodig, want meneer had zich toch vies gemaakt. Eerst dus maar wassen, voordat we op de trailer gingen. Het was fantastisch weer, misschien wel iets te fantastisch, het was wel erg warm.

In de rubriek kwamen we een hele mooie palomino merrie tegen van Kai Midas uit Shamrock Prime Confetti. Hoewel dus een kleine rubriek wel erg goede competitie. Brilliant liet zich lekker zien, ondanks de wat kleine ring. Hij was ook wel erg blij om merries van dichtbij te zien :+

Het jeugdkampioenschap liep wat rommelig. Het werd een jeugdkampioenschap van alle secties, waarbij een mooie sectie D won en naast hem mocht een driejarige A zich opstellen.

Bij het sectiekampioenschap moest ik Brilliant alsnog van de wagen af halen. Ik had nog gevraagd of hij nog een keer moest komen, met als antwoord: "nee". Tot ik dus werd opgeroepen. Ik heb nog nooit een pony zo snel van de wagen gehaald en in de ring gebracht. Dat houdt de charme er wel in.

[ Afbeelding ]

Het manneke staat nu weer op de wei. Als alles goed is, gaat hij volgende week met twee jaarlingen in een grotere wei, dan kan hij lekker ravotten.

PS: Caesar: Tatum gaat inderdaad haar moeder achterna, hoewel die toch wel meer massa heeft.

Klinkt goed Joost, wel apart dat je eerst niet meer moet en dan wordt omgeroepen, ga je ook niet met rust de ring in

Cemlys

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:58

Wie gaat naar de keuring van de vriendenkring?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:58

Mag :-) We houden Vanety ook aan ... dus dat mag ook :-D ... misschien met een paar jaar gaat ze liever op voetbal haha ... mag ze helemaal zelf beslissen, maar het blijft wel leuk om een eventuele opvolger te hebben :-D

Voor alle duidelijkheid ... de aanstekers worden niet aangestoken :-D gaat om het geluid wat het gas produceert.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:00

Ik dacht altijd meer de geur eigelijk (maar goed gebrek aan aanstekerervaring dus ;))

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:07

Cemlys schreef:
Ik dacht altijd meer de geur eigelijk (maar goed gebrek aan aanstekerervaring dus ;))

Dat is mij verteld hoor Cemlys :-D

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:20

Chantalll schreef:
Deze moet ik echt even met jullie delen ... dit is mijn fokmerrie Lakeway's Glorious Hazel met mijn dochter van 2 en een half <3 <3 <3

[ Video ]

ah wat onwijs lief ook leuk hoe je pony zo mee loopt schattig :)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:23

vandaag weer gereden met mijn dikbil voor de wagen.
nou we hebben haar sinds vorige week maar op dieet gezet aangezien we het gewoon zielig vinden ze word zo stijf :(
we kijken 2 weekjes voor de keuring wel weer hoe ze eruit ziet en of we er nog wat bij op moeten maar ik verwacht niet dat ze veel afvalt van enkel geen muesli en slobber meer en de helft aan ruwvoer.
heb een filmpje van vandaag maar verwacht geen hoogstaand rijden haha aangezien ik voor het eerst men en ze echt nog geen maand voor de kar loopt en daarvan ook nog maar 1/2 keer in de week :)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10204251721151902

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:28

Wat gaat het rijden lekker fotografie91, en idd zat dik hoor, beetje minder zou zelfs mooier zijn (ook voor de keuring)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:36

Cemlys schreef:
Wat gaat het rijden lekker fotografie91, en idd zat dik hoor, beetje minder zou zelfs mooier zijn (ook voor de keuring)

dankje :) ja had nooit verwacht dat we het beide zo snel zouden oppakken aangezien we allebei echt geen ervaring hadden en nu rijden we toch al zo rond :)
ja daarom gaat ze ook op dieet ik vind het eigenlijk ook gewoon te idioot dat zo'n kleine pony met een overgewicht moet lopen :(
maar ik denk dat ze rond de keuring er wel normaal bij loopt haha ze krijgt nu enkel haver met lijnzaadolie en een beetje kuil vind ik ook meer dan genoeg voor zo'n kleintje

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:58

Bij mijn weten reageert de pony op het kets-steentje van de aansteker. Door 'm te gebruiken krijg je die aparte geur en daar reageren paarden op.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:36

Fotografie91 schreef:
Cemlys schreef:

dankje :) ja had nooit verwacht dat we het beide zo snel zouden oppakken aangezien we allebei echt geen ervaring hadden en nu rijden we toch al zo rond :)
ja daarom gaat ze ook op dieet ik vind het eigenlijk ook gewoon te idioot dat zo'n kleine pony met een overgewicht moet lopen :(
maar ik denk dat ze rond de keuring er wel normaal bij loopt haha ze krijgt nu enkel haver met lijnzaadolie en een beetje kuil vind ik ook meer dan genoeg voor zo'n kleintje

Een van mijn merries was inspannen en wegrijden met beleren. Ik heb er 1 winter (en af en toe tijdens de zomer) mee gemend, daarna 2 jaar stil gestaan wegens dracht en veulen erbij (en gebrek aan tijd). Gister weer voor het eerst ingespannen (was ook nog alleen haha, lekker veilig), maar ze deed het zo braaf, tuig erop, menwagen erachter en gaan met die banaan. Leek of ze er de dag ervoor nog voor gelopen had, zo makkelijk. geen stap verkeerd gezet. Zo heerlijk die welshjes.
en het is goed voor haar conditie. vandaag en eergister is ze nog onder het zadel geweest en ook dat is erop en rijden maar, maakt niet uit hoe lang ze stil staat.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:42

ja die welshjes hebben wel een fijn en betrouwbaar karakter vind ik.
die van mij als ze schrikt gaat ze ook totaal niet aan de hobbel of opzij springen ze gaat stil staan en heel hard blazen en klaar.
heb nog nooit zo'n fijne pony gehad om mee te werken (vroeger hadden wij altijd new forest pony's en die waren een partij vervelend over het algemeen)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:42

Cemlys schreef:
Wie gaat naar de keuring van de vriendenkring?

Misschien wel om te kijken, we hebben feitelijk geen pony voor de jury (nou ja, wel eentje van 14 jaar waar ze kapot van is, maar die staat dus écht niet in showconditie). Daarnaast ken ik de jury misschien net een beetje té goed ;)

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:46

Ik denk dat ik wel ga weet zo niet wat er mee gaat

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:46

Zo sla ik ff totaal de plank mis met de interpretatie van hengstenbal van Welshjes hahaha! :Y) }:0 :7

Chantal: Wat een brave pony heb je en het veulen is ook een flinkerd. :j

Staat op Bokt eigenlijk ergens iets van de flyer of publiciteit :)* voor de Welsh Dragon show voor as. 9 augustus?

Fotografie: Wat een enorm passend setje heb je daar voor je recreatiekoets lopen, netjes hoor.
Ben nog op zoek naar paarse oornetjes, schofonderleggers in het bont [bij Ooteman wel gevonden maar daar moet ik nog ff voor sparen] of paars en extra betaalbare peesbeschermertjes ook paars.
Dus wie heeft er een paar suggesties qua sites?
ponyweb.nl en ponywebwinkel.nl ken ik al

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:06

PaysBas schreef:
Zo sla ik ff totaal de plank mis met de interpretatie van hengstenbal van Welshjes hahaha! :Y) }:0 :7

Staat op Bokt eigenlijk ergens iets van de flyer of publiciteit :)* voor de Welsh Dragon show voor as. 9 augustus?

Fotografie: Wat een enorm passend setje heb je daar voor je recreatiekoets lopen, netjes hoor.
Ben nog op zoek naar paarse oornetjes, schofonderleggers in het bont [bij Ooteman wel gevonden maar daar moet ik nog ff voor sparen] of paars en extra betaalbare peesbeschermertjes ook paars.

Dankjewel ja ik wil ook nog onderleggers er passend bij.
Wij hebben bedrijven pas bij divoza dus kopen standaard alles daar :-)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:27

Sorry Fotografie maar de laatste zin begrijp ik niet helemaal.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:11

Volgens mij hebben ze speciale pas voor bedrijven zodat ze er voordeliger kunnen kopen. Die borst en schoft onderleggers worden soms weleens door bokkers zelf gemaakt, heb er weleens een advertentie van voorbij zien komen.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:39

Je ziet ze heel vaak aanstekers gebruiken en denk idd dat het vooral het gas is dat vrij komt, waar ze op reageren... Heb er zelf ook al aan gedacht, maar ik ben zo een kluns dat ik mijn pony daadwerkelijk nog in de fik zou steken...

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:49

Ik heb ook wel een paar keer aanstekers gebruikt. Maar hangt van de pony af. Rosa reageert er supermooi op, Dolly stond gelijk 3 meter verder. Bij Rosa gebruikten we het in de voorbereiding, later was in je vingers knippen voldoende.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:28

PaysBas schreef:

Minihorseshop.nl

Vanmorgen uurtje buiten gaan mennen, ze deed het weer toppie! Morgen mag ze weer een rondje onder het zadel.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 01:43

PaysBas schreef:
Sorry Fotografie maar de laatste zin begrijp ik niet helemaal.

ja wat Caeser zei.
speciale pas voor bedrijven dan krijgen we het tegen de inkoop prijs ongeveer iets erboven maar niet het bedrag uit de winkel.
vandaar komt echt 90% van onze spullen bij Divoza vandaan behalve wat ze niet verkopen haha.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:40

Pffffff, ik breng op de dragon show zelf mijn jaarling voor .... poeeee ik ben nu al zenuwachtig ... belachelijk ... Harold vond dat ik wel 1 zelf kon doen ....

Hij brengt mijn merrie en veulen wel voor ....

Wel mooi trouwens die engelse keuring ...

Volgens Harold wordt er zonder catalogus gekeurd, je mag geen aanjager in de baan hebben, rammelbakje is verboden, je mag alleen een zweepje mee nemen en de pony's hoeven ook kang zo hard niet.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:29

Dat is toch het mooie aan de Engelse keuringen :o

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:06

Ik wist het niet, ik doe voor het eerst hieraan mee .. maar dit mogen ze van mij ook in Nederland invoeren ... wordt het een stuk aangenamer van denk ik ...