[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:39

We hebben de pony een andere naam gegeven en heeft daarom op de wedstrijden niet de naam die op het paspoort staat. Ik heb het verkeerd verteld.
O sjips, werkt dat niet een grotere hengst erop?

joostvangestel

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:56

Een grotere hengst erop helpt natuurlijk wel, alleen om een veulen van meer dan 10 centimeter groter te fokken is misschien een beetje een utopie.

Overigens, onze eerste merrie van 1.16m heeft veulens gefokt tussen de 1.17m en 1.26m, en al dat met hengsten van onder de 1.22m. Maar als je een hengst van 1.48m op je merrie zet, zal je er toch rekening mee moeten houden dat je veulen niet snel veel groter wordt dan 1.35m.. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:58

Oke erg bedankt. Dat is wel stof tot nadenken, want dan zou de pony te klein worden voor ons doel.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:25

Mijn Merrie van Moorlands Nerthus en Warmwell Pageboy is ook net terug van het hengstenstation ... Over 18 dagen even scannen en dan is ze hoop ik drachtig van Alex Dai

Afbeelding

Merrie Lakeway's Glorious Hazel

Afbeelding

Hengst Alex Dai

Beide B'tjes

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:19

Voor Diesel 54;
Wat Joost al zegt, zal het moeilijk zijn om hier in een klap een grote D pony uit te fokken, denk inderdaad dat je sneller een grote C-pony of misschien een kleine D er uit gaat fokken.

Dat vossen lastpakken zijn (niet alleen bij de Welsh) is een fabeltje wat je wel vaak hoort, zelf geloof ik er niet in. Heb echt de braafste vossen gereden in de tijd dat ik nog op Welshjes reed (bij de paarden werden ze meer bruin/zwart en nog steeds goede karakters ;)). Als je het ergens nog ziet is het juist bij de KWPN-ers omdat voshengsten als Jazz en Housten wel eens lastigere karakters konden geven, maar imo staat dat volledig los van de kleur.

Verder ligt er een beetje aan wat je er uit wil gaan fokken. Omdat je een kleinere pony hebt is het natuurlijk een beetje gokken wat er uit komt met een combinatie met zo'n grote rijpony, maar lijkt me dat je een grotere luxere pony wilt fokken met goede gebruikseigenschappen als ik dit zo lees.

De hengsten die je zelf noemt zou ik zelf niet zo snel nemen.
* Power&Paint is een oudere hengst, klassiek type, weinig hoogbenig. Heeft alleen in zijn jongere jaren gedekt en wat ik ervan gezien heb was weinig luxe en rijtypisch.
* Le Matsjo vind ik ook weinig langgelijnd, propperig, wat je ook veel terug ziet in nakomelingen. Is trouwens ook NRPS goedgekeurd ipv Welsh. Maar jouw veulen kan je WPBR registreren, waar dat weer niet voor uitmaakt, Le Matsjo is wel Welsh gefokt.
* Veenstra's Promise was wél langgelijnd en tevens veel grote nakomelingen van gezien, maar helaas staat deze tegenwoordig als ruin in Amerika. Dan zou je naar zijn ggk zoon Winston kunnen gaan, maar daar is nog weinig van bekend wat fokken betreft (net vorig week toevallig een eerste veulen van op de keuring gezien, wel luxe ondanks ook uit een kleinere/klassiekere merrie).
* Bokkesprong Czardas is ook een oude hengst, ookal wel een luxere hengst van zijn tijd geweest, fokte ook wel groot trouwens. Aantal jaren geleden stond hij nog hier ergens in de provincie, maar weet eigenlijk niet of hij nog dekt/leeft.
* Heidehof's Don Diëgo fokt wel goede beweging, maar wat ik dit jaar weer aan veulens van hem op de keuring zag, leek weer veel op vorig jaar en was erg beknopt, weinig langgelijnd. Dus met zo'n kleine merrie zou ik dat ook niet zo snel doen.
* Rietheim's Hilbert wordt volgens mij ook alleen nog maar voor de sport ingezet, maar fokt(e) imo ook weinig luxe, lengte en formaat.

Wat ik voor jouw merrie te overwegen zou vinden:
* Kielshoop Honeyhill, grotere en vooral langgelijnde hengst, vind hem zelf iets te paards, maar met zo'n kleine echte pony kan dat misschien wel positief uitvallen. Ook uit dezelfde moederlijn Kielshoop Honeyhill Valentino heeft dat zelfde langgelijnde paardachtige type
* Orchard Boginov/Red Prince, ook weer twee langgelijnde en erg luxe hengsten. Heb van beide zowel hele kleintjes als kastelen gezien, maar denk dat ze op zo'n kleintje toch zeker wel wat maat mee kunnen geven (deze hengsten hoor je nog wel eens van wat lastigere karakters door te geven).
* Nog een van de grotere hengsten in ons bestand is Woldhoeve's Bart, is ook uit aan het groeien tot een mooie langgelijnde hengst. Eerste nakomelingen lijken ook goed, maar wat hij aan maat doorvererft is natuurlijk nog moeilijk te zeggen.

Tja wat kleurtjes betreft zou je misschien nog Klein Roderijs Cocktail overwegen. Vorige week eerste nakomelingen gezien die wel positief waren, luxe en langgelijnd, maar is zelf niet de grootste. Komt wel uit een volle zus van Veenstra's Promise, maar volgens mij was die zelf ook niet zo groot.
Of Watermill Falcon, maar daar ben ik zelf ook niet weg van, die is imo weer té langgelijnd, voornamelijk in de rug is hij veel te lang en dit ook al in nakomelingen terug gezien. Ook beweegt hij niet veel extra.
Maar een goede pony heeft toch echt geen kleur en je geeft aan schimmel mooi te vinden, aangezien jouw merrie schimmel is heb je ook al minimaal 50% kans dat jouw merrie dat door geeft en zou ik het daar op gooien ipv je hengstenkeuze er op aan te passen.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:35

@AniekR, bedankt voor al deze info! Daar heb ik heel veel aan. Ik ga nu eerst op het internet de hengsten opzoeken die je aangeeft.
Of heb je misschien een link waar ik deze hengsten kan vinden?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:55

Nee sorry, heb geen lijst met internetadressen. Zal je even moeten googlen ben ik bang. Op de site van het stamboek hebben ze ook niet zo veel staan, sinds het hengstenboek zeker niet meer.

Maar als je een keer nog iets wil weten mag je me altijd een berichtje sturen hoor

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 07:59

Even een (rij)foto iov Regtur van hun mooie hengst Vimpenny Thunder
Afbeelding
Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:20

Zitake@ Bedankt voor het plaatsen van de foto. Die onder het zadel is ook mooi , ik had er zelf geen bij die zo goed gelukt was. Persoonlijk vind ik Thunder de beste hengst die we ooit gehad hebben. Nu even afwachten hoe zijn veulens zijn, maar dat kan haast niet tegen vallen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:29

Zo op het oog vindt ik het ook een leuke hengst om te zien. Wat een verschil tussen de 2 foto's, dan lijkt het net een andere pony. Alleen het bloed wat erachter zit zegt mij helemaal niets op wat coed coch en revel na.

zitake: is Pascha nou drachtig?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:14

Ze wordt volgende week gescand en dan weten we dus meer, ik hoop, ik hoop, ik hoop....

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:16

Girlgamer schreef:
Zo op het oog vindt ik het ook een leuke hengst om te zien. Wat een verschil tussen de 2 foto's, dan lijkt het net een andere pony. Alleen het bloed wat erachter zit zegt mij helemaal niets op wat coed coch en revel na.
Girlgamer@ Dat is nou juist zo leuk aan een pony: een afstamming waar er niet al tig van rondlopen. Overigens zijn studs als Penboeth, Carnalw, Bengad en Castellau nou niet bepaald onbekend hoor!Het Bengad wat erachter zit is voor ons dan een beetje vreemde eend in de bijt, outcross zeg maar. Overigens hoorde ik onlangs vertellen dat de voormalig Bengad fokster uitermate streng selekteerde op het voorkomen van zomerexceem. Dieren met die aandoening gingen zonder pardon weg.Met het steeds vaker voorkomen van deze allergie is het denken wij echt wel zaak dit ook mee te laten wegen in je fokkerij en hengstenkeuze.

zitake: is Pascha nou drachtig?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:22

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:39

regtur schreef:
Girlgamer@ Dat is nou juist zo leuk aan een pony: een afstamming waar er niet al tig van rondlopen.

Ja daar heb je een punt regtur.

De keuring van morgen vindt die plaats bij stal Wilsline?

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:12

Ha het keuringsboekje voor volgende week (Houten) is binnen *D . We hebben er weer zin in, al ben ik er toch weer een beetje zenuwachtig voor :o . Je weet nooit waar de jury nou weer mee komt, maar we gaan er voor. Ik vind ze er zelf wel klaar voor. Morgen breng ik ze weg om verder klaar gemaakt te worden voor de keuring..

@yorick: ik hoop dat ik je kan vinden voor een paar foto's. K wil erg graag een paar mooie foto's :=

@Diesel54: dat vos Welshjes geen goeie karakters hebben is niet zo hoor, mijn vos merrie bijv. is echt een schatje. Voor een palomino hengst vind ik Casablanca Emelwerth een leuke voor je merrie ( staat bij stal Ysselvliedt ). Qua het fokken van stokmaat ga ik ook met de andere mee..

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:25

diesel54:voswelshjes hebben ook een goed karakter hoor, die van mij is enorm lief, braaf,of je haar dressur, springen,longeerd of ment met haar, alles is oke en ze doet netjes (en met plezier) haar werk.
met inspannen kan ik haar gewoon los laten staan voor de kar,ze zet geen stap verkeert!
(en ze is geen hobbelpaard :D ) maar wel en pony waar je kleine kinderen mee kan laten tuttelen enz

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:27

Honeys, heb je voor mij een tijdschema ongeveer?
Sectie C en D bedoel ik dan. ;)

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:37

Dyonne schreef:
Honeys, heb je voor mij een tijdschema ongeveer?
Sectie C en D bedoel ik dan. ;)

Ja tijdschema staat er niet echt bij .. Alle ringen beginnen gewoon om 9:00 zoals altijd, en dan maar hopen dat het een beetje goed door loopt allemaal :Y) . Maar ze doen eerst de B-tjes, en daarna gelijk de C+D, beide kleine groepen. Dus gewoon lekker op tijd gaan ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:54

Hoeveel B's zijn er in hoeveel rubrieken?
En hoeveel C's?
Dan kan ik beetje inschatting maken. ;)
Te vroeg is ook niets, zeker als het warm is.
Dan worden de pony's helemaal zo loom.

Bij elkaar duurt het toch altijd langer dan verwacht vind ik.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:00

Dyonne schreef:
Hoeveel B's zijn er in hoeveel rubrieken?
En hoeveel C's?
Dan kan ik beetje inschatting maken. ;)
Te vroeg is ook niets, zeker als het warm is.
Dan worden de pony's helemaal zo loom.

Bij elkaar duurt het toch altijd langer dan verwacht vind ik.

25 B's ( 11 rubrieken ) en maar 8 C-tjes ( 6 rubrieken ). Zo goed :P ?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 20:16

Ja, dank je. :j

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:17

vanmiddag/avond druk bezig geweest met amber en cobalt wassen en toilleteren voor vrouwenpolder morgen. was voor co de eerste keer wassen maar hij was super braaf, ook is de smid nog geweest en dat ging ook (redelijk) goed. :)
eind vd ochtend trof ik co liggend aan in de wei en ben er lekker bij gaan zitten, mn vriend heeft er een hele lieve foto van gemaakt :)
Afbeelding

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:08

Hey allemaal!

Kom weer even om de hoek kijken.

Vandaag was het Vrouwenpolder. Echt super leuk en lekker weer. Fijne jury en die twee kleine kinders die hun pony voorbrachten was echt zooooo lief.

Nimue was weer eens veel te cool in haar kop >.< Ze is gewoon echt te nuchter. Maar had haar bijna verkocht. Of eigenlijk ingeruild. Maar helaas had diegene waarmee ik dat wou doen het diertje van haar net 10 min eerder verkocht. >.<

Hoe is het verder hier? Vind al die foto's zooo leuk ^_^

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:54

ik ben ook al weer even terug uit vrouwenpolder. Amber stond 1e geplaatst en Cobalt 3e (en dus laatste). Cobalt was echt verschrikkelijk vervelend aan het doen, hij heeft me zelfs 2x getrapt (waardoor ik mn rechterknie nu dus goed voel). Helaas liet hij zich ook niet echt zien in de draf (hij heeft een hele grote voorkeur voor galop). dus komende 2 weken nog hard oefenen zodat we in sevenum wél netjes de ring rond gaan. :) Amber was wel súper braaf weer, liet zich ook niet 100% zien vanwege de hitte (en ze werd door een 'vreemde' voorgebracht aangezien mijn voorbrenger helemaal niet lekker was, dus ook beetje aftasten hoe hard/zacht je dan moet lopen natuurlijk). maar kennelijk wel genoeg om 1e geplaatst te worden, volwassenkampioenschap werden we helaas niet uitgekozen (alleen 1 en 2 werden geplaatst).

zoals feanyth al schreef heb ik ook vanmiddag mn rijpaard verkocht. :) ze blijft lekker op haar vertrouwde stekkie en mn bijrijdster mag haar ook blijven rijden dus voor haar echt heel erg fijn. (en een kwartier later belde mn moeder over nimue.. ze stond al even te koop en dan heb je opeens 2 belangstellenden tegelijk, ongelofelijk haha)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:21

mooi resultaat toch wel.

ik zie je dus in sevenum over 2 weken haha,presca loopt in rubriek A4 dacht ik.