[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:59

leg dat eens uit Black Devil

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:43

Om te beginnen hoeft niemand zich te storen aan mijn commentaar. Ik heb denk ik een iets andere visie dan de doorsnee Welshfokker.

Afbeelding
Er ontbreekt een goede zijaanzicht-foto maar wat ik er zo van zie is dat er een sprekend hoofdje op zit, wat kort in de hals. De rug is aardig zo te beoordelen, schoft mag meer ontwikkelen. De pony heeft een behoorlijk postuur, breed in de borst en croup. De gewrichten zijn ook ruim ontwikkeld. Zowel voor als achter is de pony behoorlijk frans. Een zwaaiende beweging zal hem waarschijnlijk niet vreemd zijn. Een tikkie frans achterbeen geeft vaak wel net iets meer kracht in de beweging maar het been moet wel midden onder de massa geplaatst kunnen worden. Dit wordt nog eens bemoeilijkt omdat het zijn achterbenen naar achteren plaatst. Het gevolg zal dan ook zijn dat er een ruime stuwende beweging ontstaat en een minder dragende.
Verder is hij kort in de pijpen wat van een A verwacht wordt. Zijn voorbenen zijn mooi breed geplaatst wat hem wel weer balans geeft. Ze zijn wel ingesnoerd onder de voorknieën.

Hij natuurlijk nog maar net twee en de opmerking dat hij nog te weinig hengstuitdrukking heeft vind ik volkomen misplaatst. Een dier wat met zijn derde jaar volwassen is is na 10 jaar oud. Maar ja, dan zie je de meesten niet meer op de keuring terug. Doe mij maar een laat-rijpe ;)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:21

Met te weinig hengstenuitdrukking doelde ik puur op het hoofd, wat natuurlijk nog geen paard maakt. Maar dat was mijn eerste indruk. Ik wilde het niet zeggen, maar om het duidelijk te maken vind ik het persoonlijk meer een merrie hoofd.
Maar hij is idd pas 2 jaar. Hij zal nog veel veranderen en ik ben met je eens dat een goede zij aanzicht foto beter te beoordelen was geweest. Vooral de hals is nu lastig te beoordelen.
Verder vind ik het wel een mooi en aansprekend hengstje.

Ik zie dat ik per ongeluk mijn vorige bericht aan de verkeerde heb gericht. Zat even in gedachten met hun show 27 juni :D

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:30

enige wat ik persoonlijk mijn vraagtekens bij zet is z'n maat , maar dat frans staan in ook nog is een erge mate vind ik wel apart omdat hij kaars recht is ,beweging vorm die jij hier schetst is wel waar (buiten het zwaaien om), hij beweegt wel enorm
en voor een A vind ik hem juist veel schoft hebben.
heb helaas geen goede zij fotos

het is er wel 1 die in mijn ogen ook laat rijp is ja, wat ik wel als positief ervaar en vind hem wel de moeite waard om te wachten.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:52

Nou Berry, dat wordt dus werk voor de hoefsmid ;)
Black Devil ik snap nog steeds niet wat je bedoeld met dat je aan de roan 2 jarige A kunt zien dat Berry een cob liefhebber is. Ik ben ook een liefhebber van C en D pony's maar zie dat in onze A en B pony's (volgens mij) niet terug.

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:03

Cuneracobs: Ik ben nog altijd helemaal gek van je hengst!

en verder zie ik ook niets cobs terug in de A hengst, nog franse stand.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:05

Pasch is ondertussen weer terug van de hengst en alweer aan de slag.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ze doet het prima, vandaag ook even zonder zadel opgegaan, even gedraafd, gaf geen kik :)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:39

Pascha ziet er goed uit zitake!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:49

patrick76 schreef:
Nou Berry, dat wordt dus werk voor de hoefsmid ;)
Black Devil ik snap nog steeds niet wat je bedoeld met dat je aan de roan 2 jarige A kunt zien dat Berry een cob liefhebber is. Ik ben ook een liefhebber van C en D pony's maar zie dat in onze A en B pony's (volgens mij) niet terug.

Een beetje corrigeren kan wel maar te veel gaat denk ik niet meer lukken.
Verder kan ik vaak veel van de dingen die ik genoemd heb ook bij een cob plaatsen.
Jouw B's staan wel heel ver weg van cobs, hoewel Ronald... :D

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:40

BlackDevils, er hoeft niks gecorigeerd te worden want de hengst is gewoon kaarsrecht op de benen gelukig.

ik snap denk ik wel een beetje wat je bedoel met het cob er in , ik vind de meeste a's in Nederland te fijn en te smal ik hou van brede masale a's met veel bot en behang meer als dat ik hier zie (meestal, niet allemaal)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:17

Idd ik zie ze ook het liefst breed en massaal, veel bot, maar om nu te zeggen dat je dan richting cob gaat.

Maar Blackdevils, ik vraag me nog steeds af hoe je erbij komt dat deze pony franse stand zou hebben.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:43

Diane_Basje schreef:
Ik heb echt geen idee, was eigenlijk al te laat met inschrijven, maar hij gaat ineens wel erg leuk lopen. Dus heb ik vanmorgen gebeld of ik er nog bij kon, dat was op het nippertje. Een vriend van mij adviseerde me ook Rosa te laten keuren, ben ik in de haast gewoon vergeten te vragen. Die gaat dus niet.
Maar beetje knullig is het wel, denk dat ik daar voor een voorbrenger moet zorgen. Zelf wil ik het zien en kan door een blessure zelf sowieso niet rennen. En weet niet precies hoe zo'n dag gaat. Ik kan ook niet naar andere keuringen om te gaan kijken, want ik werk op zaterdag.
Ach het zal zich toch wel een beetje wijzen? Ben vast niet de enige die dit voor het eerst doet.

Wij gaan ook voor het eerst hoor!!
We gaan ook naar houten.
We zien we hoe het gaat toch ;-)

Comet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:07

Cunera het spreekwoord zegt schoenmaker blijf bij je leest

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:37

wie gaan er nog meer naar Houten?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:39

ikke niet,heb een veulen voor sevenum ingeschreven en 1 veulen voor heteren waarvan de merrie waarschijnlijk de leiding rein gaat doen.

misschien later dit jaar(september geloof ik) naar lierop maar moet even kijken of ik dan vrij kan krijgen aangezien het op een maandag is..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:42

Berry, neem jij wat mee naar Houten?
Ik ben er wel. :j

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:13

wij gaan naar Houten met ons C veulen

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:44

wij gaan met een drie jarige sectie a merrie

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 08:55

Ook nog iemand van hier naar Tolbert geweest zaterdag?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:28

Ben in Tolbert aanwezig geweest. Weinig deelname helaas en het was dan ook al om 14.00u afgelopen.

Voor ons wel een 1a veulen in een grote groep! En de driejarige ook een 1e premie.

Vond de kwaliteit nog niet erg hoog, van wat ik gezien heb. Hoop dat dit in de loop van de keuringen wel wat bijtrekt.

Foto's ga ik nu weer mee bezig, voel me iets beter (ziek thuis gekomen), dus die staan in de loop van de middag online. ;)

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:49

ben ook in het koude en natte Tolbert geweest.
Heb wel aardig goede kwaliteit sectie a merries gezien.

Op een jaarling sectie a hengst na dan.

Heb wel aantal uur nodig gehad om weer warm te worden.

Is te hopen dat die hitte golf niet heel lang aanhoud die ze voor halve wegen de week aangeven.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:48

hoi allemaal, heb even een klein vraagje.
wat is een normale verkoopprijs voor een welsh sectie B pony. graag zowel de prijs van een veulen, ruin en merrie (ga hierbij even uit van tussen de 3 en 10 jaar en ingereden. uiteraard met papieren) en hoeveel zo'n pony meer op zou brengen wanneer ze góed bereden zijn (dus klaar voor wedstrijdjes) en voor de wagen lopen en dus echt geschikt als kinder/menpony. kan op internet genoeg vraagprijzen vinden, maar ben dus benieuwd wat daar vaak nog vanaf gaat om tot een verkoopprijs te komen.. (het gaat me dus om de 'minimale'/normale prijs.)

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:09

Goeiemorgen,

Wij hebben een Welsh B merrie op stal en zijn op zoek naar een geschikte hengst. Nu ben ik helemaal niet thuis in de fokkerij en nu zag ik dit topic.

Heel graag zou ik jullie mening/expertise willen als dat mag! Dit lijkt me het meest geschikte topic in ieder geval :)

Dit is onze 7 jarige merrie, Lollypop Luna (stamboek naam Floor), 1.24cm, helaas geen afstamming bekend.
AfbeeldingAfbeelding

Heel graag willen we er een veulentje bij fokken met een grotere hengst, liefst grote D maar E mag zeker ook. Kleurvoorkeur, schimmel, valk, palomino. Ik heb begrepen dat een vos Welsh soms geen fijne karakters hebben? Ik weet niet of dat zo is, maar de kleur gaat mijn voorkeur gewoon niet uit.

Ik heb de volgende tips Power and Paint, le Matsjo, Veenstra's Promise, Bokkesprong Czardas, Heidehof's Don Diego, Rietheims Hilbert al gehad. Maar heel graag hoor ik nog veel meer!

Wat is jullie mening?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:59

ben niet zo thuis in de grotere hengsten dus kan je daarbij niet helpen. vind het wel grappig dat je zegt een 'vos welsh' is moeilijker? een goed paard heeft geen kleur dus er zullen ongetwijfeld wel wat lastigere pony's zijn met toevallig een vos kleur (en elke andere kleur), maar ook meer als genoeg brave vossen hoor! Kleur zegt niks over het karakter.
Denk dat er hier genoeg mensen zijn die je kunnen adviseren. vind je pony een mooi pony hoofdje hebben iig.

wil btw nog 1x vragen (ja ben ongeduldig, sorry daarvoor, maar heb het ook snel nodig) om mijn vraag qua verkoopprijzen van een sectie B pony te beantwoorden.. (mag ook per pb evt)
Laatst bijgewerkt door boeflover op 22-06-10 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:59

Diesel54 schreef:
Goeiemorgen,

Wij hebben een Welsh B merrie op stal ..../snip/
Dit is onze 7 jarige merrie, Lollypop Luna (stamboek naam Floor), 1.24cm, helaas geen afstamming bekend.

Hoi, ik ben niet de aangewezen persoon om je advies te geven, maar zomaar een vraag. De merrie is een Welsh B, ze heeft blijkbaar en stamboeknaam, maar geen afstamming? Op zichzelf zou je inderdaad op uiterlijk wel kunnen zeggen dat ze van een Welsh af zou kunnen stammen. Van een 1.24m zal het echter niet zo heel gemakkelijk zijn om een echt grote te gaan fokken.