Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
joostvangestel schreef:Amen, PeeWij
Het is overigens niet altijd zo geweest. Ik kan me nog vele frustrerende jaren herinneren waarbij sprake was van een bindend oordeel van de jury. De enige manier om de hengstenkeuring te omzeilen was het inzetten van 2-jarige hengsten. Die mocht je dan 5 eigen merries laten dekken. Dat werd later uitgebreid tot het gebruik van een hengst voor eigen gebruik. Dan mocht je een hengst drie jaar onbeperkt op eigen merries gebruiken zonder hem om de keuring te brengen.
Nu is dat dus anders. Er werden 29 hengsten getoond bij de sektie A, 22 keren terug zonder het beoogde "stamboekhengst" predikaat. En als we dan eens hengsten gaan bespreken die het niet gehaald hebben: Joiners Kumala was bijvoorbeeld helemaal geen gekke hengst, maar die liet zich niet zien. Dyfed Sulgwyn was een soort hengst dat mijn hart sneller kan laten kloppen, maar hij was er gewoon niet klaar voor. Seren-y-De zal best wel mooi geweest zijn op andere tijden, maar er wordt op de dag zelf gekeurd. Ik zag een hoop mensen zich afvragen wat Waterlands Scott op die keuring deed. Laten we wel wezen: 25 jaar geleden werden dat soort hengstjes met gemak goedgekeurd, tegenwoordig halen ze de tweede bezichtiging niet eens meer. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Leuk is dat hengsten zich wel kunnen ontwikkelen. Ik noemde eerder al Lord Caernarfon, een positieve verrassing was ook Kai Midas, die ondankt het feit dat hij misschien niet zo mooi in het haar zit liet zien dat hij toch wat meer in zijn mars heeft dan vorig jaar en kreeg zelfs de handen op elkaar voor zijn draf. En sommige hengsten zijn nou eenmaal geen showhengsten. Zo ben ik nooit warm of koud geworden van Baledon Hy Society, maar hij heeft toch wel een paar mooie merries weggezet. Voor mij heeft de jury een aantal hengsten op een rijtje gezet die volgens hun goed voldoen aan de rasbeschrijving. Daarbij geldt dat zeker de hengsten die de tweede bezichtiging gehaald hebben niet "slecht" zijn, want in feite is dat nog steeds hetzelfde niveau als een stermerrie.
Persoonlijk zoek ik een hengst die écht overschot heeft. Een gewoon goede hengst is leuk, maar wil je je dierbare merrie wel door een "gewoon" goed hengstje laten dekken of door een hengst waarvan je nauwelijks de 11 maanden kunt wachten om het veulen geboren te zien worden? Het is leuk om te weten dat je keuze hebt uit 100 verschillende hengsten, maar op het eind van de rit kan je toch maar één hengst bij je merrie doen. En dan weet je van te voren dat ook je beste merrie betere en mindere genen heeft en dus niet ieder jaar hetzelfde niveau wegzet, ongeacht of je nou de beste hengst aller tijden op je merrie zet of een gewoon leuk beestje.
BlackDevils schreef:Richelieu schreef:Welke hengsten was de Overseas Medal toegestaan?
Ja, goede vraag.
Die heb ik ook gemist dit jaar.
regtur schreef:Kai Midas is ook jaren een "gewoon goed hengstje"geweest!
Voor de bloedspreiding hadden naar mijn mening de voornoemde hengsten er gewoon bij genomen moeten worden.
Seren Y De, hoorden we van de fokker, heeft wel ruim 30 RW winnaars in zijn pedigree, of is dat iets wat de foktechnische commissie niet natrekt?
En een zoon, misschien wel de laatste , van Foxhunter Pantheon had zeker deze genenpool moeten bewaren.
Dyfed Sulgwen, misschien op punten niet even sterk, maar zoals Cunera beweert, wel een hengst die qua bot op vele nederlandse merries wat kan verbeteren.
Deze hengsten worden allen wel gewoon gebruikt, net als Fabris, etc.
Let wel ik ben het niet oneens met de gekozen hengsten en een 2e bez. is niet slecht.
Maar ik begrijp de frustratie van collegafokkers, die investeren in aankoop, of opfok en niet iedereen heeft een lange adem om toch zijn of haar "gelijk" te bewijzen.
regientje schreef:maar ik vind het daartegenover wel goed dat ze de op kop geplaatste van de nieuwe jaargang mee laten lopen in het sectiekampioenschap! dat was eerst toch ook niet?!
PeeWij schreef:regtur schreef:Kai Midas is ook jaren een "gewoon goed hengstje"geweest!
Voor de bloedspreiding hadden naar mijn mening de voornoemde hengsten er gewoon bij genomen moeten worden.
Seren Y De, hoorden we van de fokker, heeft wel ruim 30 RW winnaars in zijn pedigree, of is dat iets wat de foktechnische commissie niet natrekt?
En een zoon, misschien wel de laatste , van Foxhunter Pantheon had zeker deze genenpool moeten bewaren.
Dyfed Sulgwen, misschien op punten niet even sterk, maar zoals Cunera beweert, wel een hengst die qua bot op vele nederlandse merries wat kan verbeteren.
Deze hengsten worden allen wel gewoon gebruikt, net als Fabris, etc.
Let wel ik ben het niet oneens met de gekozen hengsten en een 2e bez. is niet slecht.
Maar ik begrijp de frustratie van collegafokkers, die investeren in aankoop, of opfok en niet iedereen heeft een lange adem om toch zijn of haar "gelijk" te bewijzen.
Stamboek minded ofzo? Nogmaals alleen de fokker maakt de selectie in zijn of haar stal!
Zo zijn er ook mensen die Pantheon een veredelde shetlander vinden en voor die mensen hoeft deze genenpool echt niet bewaard te blijven!
Wil je niet naar huis gestuurd worden op een keuring, dan moet je NIET MEEDOEN!
patrick76 schreef:We zullen het volgend jaar van zelf zien of de eigenaren van de nu afgewezen hengsten het bij het rechte eind hebben. Als ze zo veel vertrouwen hebben in hun hengsten en als ze zo geweldig fokken allemaal, dan zullen we geweldige mooie veulens zien op de keuringen/shows in 2010. Vol verwachting klopt ons hart!!!!