[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YWC

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:07

Wat denken de A-fokkers onder jullie van de volgende combinatie van bloedlijnen : http://www.allbreedpedigree.com/bushmoor+sea+spirit

Zou dit interessant kunnen zijn voor de fokkerij in Nederland/België

Ik ben een totale leek op het gebied van sectie A's, maar overweeg eventueel om dit hengstje te kopen.
Bijkomend 'probleem' hij is slechts 1m04 hoog.
Zou er interesse zijn voor zo'n pony.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:03

Ge zijt weer aan het kijken voor een speciaal kleurtje e :p

Ik heb er ook geen idee van is 1m04 niet de normale hoogte voor een Atje?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:16

leuk om iets te lezen over bridegroom (had hier al eerder gepost over deze hengst voor mijn merrie)

Ik wil toch wel eerst hengsten in het echt bekijken voordat ik mijn merrie laat dekken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:04

1.04m is wel erg klein voor een A. Overigens op allbreed staat 1.12m, dat is wel weer te doen. Op zich zou het wel iets zijn voor de merrie van blackdevil, die kan wel wat kleins gebruiken. Zo te zien is het hengstje redelijk exotisch gefokt. Vander Friars Sheer Spirit, moederlijn een merrie uit stokoude bloedlijnen met heel weinig Coed Coch Glyndwr. Overigens was Nutbeam Juggler volgens mij een heel grote hengst (de broer van Nutbeam Gabriel)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:46

Melanie5 schreef:
Joost, ik zal morgen even een foto maken van Eowyn. Zij is echt kort, haar vader Damon is ook niet heel lang. De reden dat ik graag lengte heb, is omdat op de meeste Welshjes niet fatsoenlijk een zadel te plaatsen is.
Wat betreft engels gefokt, bedoel ik hengsten die in Engeland zijn gefokt, niet voor een OS registratie.
Ceulan ponies gebruik ik niet, omdat ze vaak maaien en dan doen mijn ponies al genoeg.
Met commercieel bedoel ik, niet een hengst die iedereen al gebruikt. Ik wil iets aparts, vandaar mijn mogelijke keuze voor Nicton Carreg.
Rollright Gallant dekt volgens mij inderdaad niet meer, volgens mij leeft hij zelfs niet eens meer. Persoonlijk ben ik erg weg van de hengst, maar hij zit wel al in beide merries. Hij is de vader van Bellefleur. Liever zou ik terug gaan naar Aston Superstar, maar die ligt volgens mij allang onder de zoden.

Wat vind jij trouwens van Nicton Carreg?

Waarom zou je terug willen gaan naar Aston Superstar?
Je zou ook bij zijn kleinzoon kunnen komen dekken, die sinds een poosje bij ons staat.
Vader is een Dyfrdwy hengst, en voor de rest voldoet hij ook aan alle voorwaarden die je stelt. Ik verwacht niet dat hij kleur gaat fokken, maar dat is dan ook van ondergeschikt belang:)
Je mag beide merries brengen, en ze mogen gewoon een maand blijven.We willen niet teveel gastmerries, dus exclusieviteit gewaarborgd.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:20

Melanie5 schreef:
Het is zeker een mooie hengst!
Inowa: welke kleur heeft de merrie die drachtig is van hem?

de merrie is vos.
vennebos summer flight heet ze.

aardige veulens komen er uit nerwyn pela
toch even uitzoeken waar hij nu echt staat.

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:28

Hoi mensen

ik ben zelf geen fokker,maar had een vraag aan jullie
heb een aantal jaren geleden een welsh K merrie gehad, die met goede bloedlijnen waarmee is gefokt en als het goed is nu nog steeds mee gefokt word
ben altijd helemaal verliefd op haar geweest en zelfs nu bijna 5 jaar later dat i khaar verkocht heb nog steeds !! ben heel erg druk op zoek naar haar maar nergens iets van haar te bekennen, weten jullie msichien iets over deze merrie ?

Naam: Dempsy Donna
Vader: Kooihuster Teake
Moeder: Dempsy Goldenstar
Kleur: Vos kleurig
1.47,5m hoog

in me profiel heb ik een link met een topic over haar waar ook een foto bij staat, hoop dat jullie me kunnen helpen. Zelf hebben we wel een 10 jarige zoon van haar die al meerdere malen nederlands kampioen is geweest en Z-Dressuur loopt Haha!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:32

inowa schreef:
Melanie5 schreef:
Het is zeker een mooie hengst!
Inowa: welke kleur heeft de merrie die drachtig is van hem?

de merrie is vos.
vennebos summer flight heet ze.

aardige veulens komen er uit nerwyn pela
toch even uitzoeken waar hij nu echt staat.

Nerwyn Pela is al vanaf veulen bij Janneke Schilthuis.
Summerflight is naar de fam. Bus gegaan.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:34

weet ik,patrick bus heeft mijn merrie gefokt en allebei mijn merrie,s zijn daar geweest voor de dekking.

hij heeft momenteel de goedgekeurde hengst ysselvliedts sven staan,daar dekken we pepper dus mee aankomend jaar

moet die merrie toch eens in het echt gaan bekijken....heb der alleen in het voorbijgaan even gezien.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:14

echt leuk deze topic voor en over Welshjes fokken. Veel leuke en boeiende verhalen over bloedlijnen, verwante eigenschappen, genen etc. Vooral lachen die verhalen en opmerkingen van sommigen die zich zelf wel heel erg wijs vinden maar tot op heden in de fokkerij nog weinig bereikt hebben!!!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:21

patrick76 schreef:
echt leuk deze topic voor en over Welshjes fokken. Veel leuke en boeiende verhalen over bloedlijnen, verwante eigenschappen, genen etc. Vooral lachen die verhalen en opmerkingen van sommigen die zich zelf wel heel erg wijs vinden maar tot op heden in de fokkerij nog weinig bereikt hebben!!!

Wat is wijs??????
Knipoog van veel lezen kun je ook wijzer worden, of gewoon meedoen met de keuringen.........

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:24

Ik vind mezelf echt niet "wijs" ofzo, maar ik leer hier veel.Lachen
Omdat ik nog maar kort in het Welsh gebeuren zit, is dit voor mij erg leuk.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:26

hoort mij ook niet zeggen dat iedereen zich in deze topic wijs vind. een aantal doen zich wel zo voorkomen vind ik

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:29

toptoys schreef:

Toch heb je een hele interessante hengst op de kop weten te tikken. Op de foto's althans ziet hij er "anders' uit dan de gemiddelde in nederland ter dekking staande hengst.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:32

inderdaad een leuk hengstje die Carreg. Iets meer lengte zou hem misschien niet misstaan. Wel zeer bruikbaar op de te lux en licht geworden Welsh A'tjes die een beetje teveel gaan lijken op kleine B'tjes

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:39

regtur schreef:
toptoys schreef:

Toch heb je een hele interessante hengst op de kop weten te tikken. Op de foto's althans ziet hij er "anders' uit dan de gemiddelde in nederland ter dekking staande hengst.

Ik weet weinig van bloedlijnen enzo af, ik moet alles nalezen Bloos Maar ik weet wel wat ik zelf mooi vind.
En ik moet er tenslotte het hele jaar tegen aan kijken Haha! Ik vind hem geweldig! Maar natuurlijk zijn er altijd puntjes te vinden die beter kunnen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:45

hele wijze opmerking. Moet er zelf 365 dagen tegenaan kijken. Als je weet wat je zelf mooi vind, maar kunt zien en wilt toegeven dat een ander een betere heeft, ben je goed bezig.

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:51

Haha, er zijn een heleboel mensen die beter pony's hebben dan ik Haha! Maar ik ben gek met de mijne Clown
En de perfecte pony bestaat natuurlijk niet Knipoog Maar ik houd wel van de hill type pony's.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:52

patrick76 schreef:
inderdaad een leuk hengstje die Carreg. Iets meer lengte zou hem misschien niet misstaan. Wel zeer bruikbaar op de te lux en licht geworden Welsh A'tjes die een beetje teveel gaan lijken op kleine B'tjes

Persoonlijk zou ik hem niet op luxe en te licht geworden a-tjes gebruiken.
De kans dat je dan de plank helemaal mis slaat is erg groot.
Dat hij "te kort' zou zijn, kan ook een beetje vertekent beeld zijn ivm zijn wintervacht.
Ik ben zelf van mening dat hij gebruikt zou moeten worden op merries met massa en type, (en beweging)maar die uit de maat dreigen te groeien.

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:57

Ik vind hem niet echt kort, als ik een mooie standfoto heb, zal ik het plaatsen.
Hij toont in elk geval niet korter dan Hero.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:02

toptoys schreef:
Ik vind hem niet echt kort, als ik een mooie standfoto heb, zal ik het plaatsen.
Hij toont in elk geval niet korter dan Hero.

Dat dacht ik al!
Ik vind Hero ook helemaal geen gekke hengst, zou ook best passen op onze merries, maar als ik foto's en afstamming- beetje lijnteelt ook nog- bekijk, zou Carreg een heel mooie hengst op onze merries zijn.
Maar je zult hem wel zelf inzetten voor je fokkerij?
Komt hij nog op de CHK?

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:07

Carreg is ook beschikbaar voor gastmerrie's. Hero trouwens ook Haha! Eventueel is Hero ook te huur, maar dan wel dat hij in de groep kan lopen Knipoog
Carreg gaat niet naar de CHK.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:10

patrick76 schreef:
Vooral lachen die verhalen en opmerkingen van sommigen die zich zelf wel heel erg wijs vinden maar tot op heden in de fokkerij nog weinig bereikt hebben!!!

Beetje een vage opmerking. Het zou beter zijn als gewoon gezegd zou worden wie en wat je bedoeld in plaats van een opmerking rond te strooien. Het gaat er toch om dat je van anderen leren kunt (ook hoe het niet moet). Haha!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:15

BlackDevil dit was niet persoonlijk bedoeld. Juist de verhalen van jou en Joost gaan ergens over. Daar kun je wat mee. Beide op jullie eigen(zinnige)manier bezig om een pony te fokken die het beste bij jullie doel past, ondersteunt en opgebouwd met zinnige argumenten

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:22

toptoys schreef:
Carreg is ook beschikbaar voor gastmerrie's. Hero trouwens ook Haha! Eventueel is Hero ook te huur, maar dan wel dat hij in de groep kan lopen Knipoog
Carreg gaat niet naar de CHK.

Ik zou Hero wel een jaartje willen, maar we hebben al 3 hengsten...
Maar voor zo een hengst vind je vast wel een plekje, daar hij toch bij de ned. top behoort.
En hij fokt goed, en nog af en toe een mooi kleurtje ook!
had je in Houten nog een hoog geplaatst veulen van hem?