[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:28

Goedemorgen *\o/*
Als je met je vriend mee kan rijden is dat zekers fijn scheelt je per dag 1 uur.
Fijn dat t opgelost is mbt je halster/hoofdstel.

:o we staan op de nieuwspagina van Ysselvliedt met foto.

StalMelyn

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:48

Eindelijk het welsh magazine binnen. Moest weer apart worden opgestuurd, iemand van de post onderschept het denk ik omdat die het ook zo leuk vindt:-). De andere post krijg ik wel gewoon.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:17

PaysBas schreef:
Qua verkleuringsfactoren kan ik echt niet meepraten daar heb ik zero kennis van. Het verschil tussen zwart en wit zie ik wel ;-)

Kunnen we hierover nog een overzichtje maken:
Citaat:
Misschien een overzichtje maken wat de vragen/wensen en realistische verwachtingen zijn van zo'n workshop?
Bijv. een meetlint hoe dik/volslank een pony nou moet zijn voor een keuring en of daar een verschil tussen zit tussen de Engels en Nederlandse normen.....

Dan kan ik dit verzoek door sturen via de mail naar de mevrouw vh stamboek kijken hoe zij hier tegenover staan om dit wellicht te organiseren in het seizoen na de keuringen?

Elfje: Wat heb je mazzel met je ruiter en amazones! Perfecte maatjes en rijden ook heel netjes :j

Het zadelmak maken gaat super van pony nr. 2. We doen rustig aan en tomen ons enthousiasme zelf heel erg in want overvragen is zo gebeurt.
Het zonnemaskertje werkt echt super, geen verbrandde snoetjes.

Dit jaar 2 schimmels gedekt door kleurhengsten (toevallig deze keer, want kijk er eigenlijk nooit naar), dus in principe is er wel een kans op kleur, al zal die niet groot zijn. mijn ene merrie komt ook uit een kleurhengst dus die kan heterozygoot kleur zijn en dus wel vrij makkelijk kleur geven (hoopt op zwart uiteraard :j ), de andere is gedekt door een stekelharig vos, sjaa maakt niet uit wat daar uit komt, hou wel van haar schimmels ;)

Ivm workshops of activiteiten. Weet dat Jong welsh nederland een tijdje sprak over een vrijspringen voor welshpony's? Mss dat een vereniging sneller in is voor zo n activiteiten dan het stamboek zelf?
Ik denk dat een meetlint ook niet altijd wat zegt ivm goed gewicht, eigenlijk vind ik aan de hand van Body Condition Score bepalen gewoon beter. En het is gewoon niet moeilijk om te zeggen of een paard/pony te dik is of niet.
-Ribben moet je kunnen voelen, niet zien, met je vlakke hand over de ribbenboog gaan van achter de elelboog naar het niergebied omhoog.
-Manenkam bovenop moet soepel zijn, niet hard of gerimpeld, want dan is de pony veel te vet
-staartaanzet en achter de elleboog zijn ook vetaanzetplekjes. Ook hier mag je geen vet kunnen zien of voelen.
Afbeelding
Afbeelding
Meetlint is wel handig om te meten of er vetjes afgaan, maar ik gebruik het nooit
Ik blijf erbij dat een pony niet volslank zou moeten zijn voor de keuring, en al helemaal geen verschil tussen Nederlands-brits keuringssysteem zou moeten zitten... maargoed...
daarnaast zouden er ook geen ongezonde hoeveelheden ongezond voer in die pony's moeten gaan, want dat hoor je nog steeds te veel. Ik heb het gelukkig zelf nog nooit nodig gehad.

Wat fijn dat het zadelmakmaken zo makkelijk gaat, de 3 jarige hier heeft even vakantie, maar in september beginnen we aan het echte rijden.

Chantalll schreef:
Ik ben ook wel benieuwd hoe Vanety als driejarige is kwa kleur ... het is nu nog steeds een driekleur, schimp brengt echt leuke nakomelingen en ook zeker verassingen kwa kleur terwijl de eerste 4 nu allemaal merries volledig anders zijn terwijl het dezelfde combi is.

Benieuwd naar volgend jaar met de nieuwe combi .... mijn hengst vood volgend jaar staat ook al vast "grijns"

en die is? :D of is dat nog een verassing?

Nicole schreef:
Kom even snel weer om hoekje kijken, ben flink ziek. Misschien leuk maar hier kan je mee kijken naar de royal welsh show in Engeland
http://www.s4c.co.uk/sioe/2014/e_live_2.shtml

*zucht* baal dat ik niet kan kijken, helaas overdag aan het werk. Beterschap, wel lekker ziek zijn met dit op het scherm.

Part bred moeten ze niet zo zeuren vind ik, niks grote pony, kunnen net zo goed kleine zijn, maar goed als mensen ze niet aanbieden...

absque_dubio schreef:
Daar gaat het dus niet zoals ik wilde helaas. :+ dus hoor graag andere websites..

gewoon mee laten nemen naar de keuring, doe ik ook vaak ;)

elfje72 schreef:
Citaat:
Elfje: Wat heb je mazzel met je ruiter en amazones! Perfecte maatjes en rijden ook heel netjes :j
Daar ben ik ook heeel blij mee! :)

Wil ze ook, maar helaas voor die kleintjes vind je er weinig die dan ook nog eens de kunde hebben. Nu heb ik er af en toe wel eentje, maar eigenlijk net te bang om er echt wat mee te doen, terwijl pony echt geen poot verkeerd zet. En mijn andere ruiter kan slechts af en toe in de vakanties.

pien26 schreef:
Eindelijk het welsh magazine binnen. Moest weer apart worden opgestuurd, iemand van de post onderschept het denk ik omdat die het ook zo leuk vindt:-). De andere post krijg ik wel gewoon.

Vervelend ja. Hier was ie al lang binnen en gister het Bulletin weer

Mensen die naar de keuring van de vriendenkring gaan eind augustus. Ik wou graag maar helaas verhinderd, al denk ik wel dat ik een paar pony's erop uit stuur dan maar ;)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:39

Cemlys: nee hoor geen geheim, Ik wil volgend jaar heeeel graag de knapperd Cadlanvalley Landlord op Schimp hebben .... een Palominohengst ... van Marcel en Albert ..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:47

Oh ja die is heel gaaf, ik zeg ook ja ;)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:38

Ik vind alle workshops mbt welsh pony's interessant. :)

Chantal geen idee welke dat is, heb je een foto?

Zo hier de pony al gewassen. Vieze pony en werk deze week 6 dagen dus kwam wat beter uit om nu alvast de ergste viezigheid eraf te wassen. Was ook hard nodig. :o ik had toch een pikzwarte moeten kopen. :+

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 07:00

Afbeelding

Cadlanvalley Landlord .... Hij is zoooooo Knap :-D En vult net als de andere twee hengsten die ik gebruikt heb aan wat Schimp mist ...

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:22

heb je naar het stamboek zelf gebeld of naar de desbetreffende persoon kwa secretariaat van de afdeling waar je moet wezen ... ?

Ik heb kwa keuring altijd contact hier in het Noorden met Janet Menninga ... een topper altijd even vriendelijk ... ik bel zelf met haar voor de bevestiging dat mijn pony's ingeschreven staan.

Stamboek zelf bellen doe ik al niet meer ... daar wordt je kortaf behandelt ... was ik al snel klaar mee

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:48

@Chantall: ik zie mn berichtje niet staan ( deed t net via mob ) maar nu via laptop maar neem aan dat het op mij was... janet menninga is idd super vriendelijk maar ik belde naar het stamboek zelf....
nou sorry maar dat was echt niet klantvriendelijk en dat was ook al de derde keer dat ze zo vreemd reageerde....

zo raar is het toch niet dat als je twee dagen van tevoren nog niets weet , even opbelt....
(nrps had ik dus al lang binnen en de keuring is pas morgen)

en wat ik dus net zei de site vind ik heel onoverzichtelijk.... ik kan geen welsh hengst , uitslag of iets vinden.... toevallig dat nu de uitslag er ineens opstaat, van gieten ( vast vanwege onze mail haha) maar ze zijn echt heeel langzaam... ik dacht altijd dat t welsh best proffessioneel was maar dat is toch een behoorlijke tegenvaller !
volgend jaar de welsh pony maar dekken met wat ander bloed... kunnen we bij een ander stamboek inschrijven ;)

wat een gave hengst trouwens.... die kap... wowwww <3

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:30

Ow ik geef je gelijk hoor, de klantvriendelijkheid is ver te zoeken op het hoofdkantoor vsndaar dus dat ik met janet contact op neem ... of Gert kan ook ...

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:26

Ik heb opzicht geen slechte ervaringen met het hoofdkantoor. Ze zijn wat kort maar doen uiteindelijk wel wat ik wil. Beantwoorden vragen of sturen alsnog weer het welsh blad waar ik bijna iedere maand om moet vragen omdat deze niet aankomen.

Waarom hebben bijna al die welsh a en sommige b's zo'n "ingezakte" rug? Als ik zo kijk naar Cadlanvalley Landlord zou ik er niet voor kiezen. Het ziet er zo zwak uit, maar aan de andere kant zie ik er niet veel met een rechteren rug. In de nwr zie je dit helemaal niet maar bij de cobs weer wel heel erg.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:27

_Fer_ schreef:
@Chantall: ik zie mn berichtje niet staan ( deed t net via mob ) maar nu via laptop maar neem aan dat het op mij was... janet menninga is idd super vriendelijk maar ik belde naar het stamboek zelf....
nou sorry maar dat was echt niet klantvriendelijk en dat was ook al de derde keer dat ze zo vreemd reageerde....

zo raar is het toch niet dat als je twee dagen van tevoren nog niets weet , even opbelt....
(nrps had ik dus al lang binnen en de keuring is pas morgen)

en wat ik dus net zei de site vind ik heel onoverzichtelijk.... ik kan geen welsh hengst , uitslag of iets vinden.... toevallig dat nu de uitslag er ineens opstaat, van gieten ( vast vanwege onze mail haha) maar ze zijn echt heeel langzaam... ik dacht altijd dat t welsh best proffessioneel was maar dat is toch een behoorlijke tegenvaller !
volgend jaar de welsh pony maar dekken met wat ander bloed... kunnen we bij een ander stamboek inschrijven ;)

wat een gave hengst trouwens.... die kap... wowwww <3

of wpcv ;) daar eigenlijk nog geen onvriendelijke reacties gehad. Nwpcs laatst weer zo n voorval, gelukkig netjes opgelost uiteindelijk

en ja de website is prut... snap niet wie die verzonnen heeft.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:28

pien26 schreef:
Ik heb opzicht geen slechte ervaringen met het hoofdkantoor. Ze zijn wat kort maar doen uiteindelijk wel wat ik wil. Beantwoorden vragen of sturen alsnog weer het welsh blad waar ik bijna iedere maand om moet vragen omdat deze niet aankomen.

Waarom hebben bijna al die welsh a en sommige b's zo'n "ingezakte" rug? Als ik zo kijk naar Cadlanvalley Landlord zou ik er niet voor kiezen. Het ziet er zo zwak uit, maar aan de andere kant zie ik er niet veel met een rechteren rug. In de nwr zie je dit helemaal niet maar bij de cobs weer wel heel erg.

en heb je er een met een goede rug dan is ie weer te recht gebouwd ^)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:37

Pien26, jij jou meug .. zoals ik al zei matcht deze hengst prima met mijn merrie ... de tekortkomingen die zij heeft maakt deze hengst van wat ik gezien heb van zijn nakomelingen werr helemaal goed... en ingezakte rug ? Zit dat ook niet een beetje in het ras ... ze hebben natuurlijk een enorme hals en een kort lichaam ... het lijkt ook heel snel zo ...

Ach ieder fokt met zijn eigen doel ... gelukkig alles hetzelfde wordt ook saai haha.

Cemlys: ja het is ook nooit goed ! Potjandikkie hahaha ... het is jurywerk ... dus ene keer dit en de andere keer dat ...

Zolang ik tevreden ben met mijn garde en hoe ze het doen.... ? Heb ik niks te klagen ... of er nu een eerste, een tweede of een derde of een vierde plek etc etc uit komt ...

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:49

Chantalll schreef:
Ow ik geef je gelijk hoor, de klantvriendelijkheid is ver te zoeken op het hoofdkantoor vsndaar dus dat ik met janet contact op neem ... of Gert kan ook ...

Ik dacht al dat het aan mij lag. Wat ik vandaag weer beleeft heb.... -:(-

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:53

Nouja een te weke rug is toch niet echt gewenst of wel?
Mijn sektie A-merrie had het idd ook, gewoon een rib te veel,hahaha
Cadlanvalley Landlord ; valt wel mee,heb wel ergere gezien hoor.....

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:57

Lijkt mij ook niet Viviana maar ieder kijkt natuurlijk op zijn eigen wijze uiteraard ... wat de 1 week vind is voor de ander goed ...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:01

Ik heb al pony's zien winnen met ruggen waar ik mij toch echt niet kan inbeelden dat dit goed is voor een gebruikspony, maar goed nogmaals ik kijk ook vanuit een sporttechnisch punt, ze moeten ook gewoon bruikbaar zijn. Pony kon wel lopen, maar ik heb wel meer mensen gehoord die dat allemaal niet zo goed snapten ;)
Mijn schoonouders hebben verstand van sportpaarden, die vroegen zich af of het normaal was die doorgezakte ruggen bij welsh pony's (mn sectie a), dus tjaa het valt meer mensen op. Ook die er wel wat van kennen. of het erbij hoort is een, of we er wat aan moeten/kunnen doen is 2 :o

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:06

Die jaarling van mij heeft zoals ze op mijn profiel op de foto staat ook een weke ingezakte rug, zie je haar op andere foto's heeft ze het weer niet ... maar goed ... ze is ook nog maar een jaar oud. het is ook niet mijn doel om weke ongezonde uitziende ruggen te fokken ...

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:12

Ohh, ik wilde niemand aanvallen hoor!
Ik kom helemaal niet uit het welsh en de mijne is dan ook mijn eerste. Dan ga je je er in verdiepen als je eenmaal aan een nieuw ras begint. Ik vind de bouw van de nwr en de welsh a's erg verschillen. Terwijl de cobs wel weer zon soort gebogen rug hebben. Dat begrijp ik niet helemaal.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:15

Haha voelde ook helemaal niet als aanval hoor ... begrijp wat je bedoelt ...

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:08

elfje72 schreef:
Chantalll schreef:

Ik dacht al dat het aan mij lag. Wat ik vandaag weer beleeft heb.... -:(-

Haha nou vertel ....
Ik dacht dus ook dat t aan mij lag maar tot drie x toe zulke vreemde reacties gehad ... ( idd op t hoofdkantoor ! ) maargoed ik hoef hopelijk nu nergens meer achteraan te bellen dus ben ik er weer even vanaf ...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:30

De site is inderdaad een drama. Kan er niks op vinden, linkjes werken niet, oude formulieren en incomplete informatie. Wat een drama om veulen op te geven was het... Maar met de mail verder wel elke keer beantwoord. Al had ik het idee dat de verwerking van mijn stalnaam ook niet soepel ging...

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:03

Vandaag Pleun helemaal gewassen, van top tot teen. Maar voordat ik weer terug op stal was had ze haar achterbenen weer volledig ondergescheten en een vieze kont. Niet zo erg en ook wel logisch natuurlijk dat een paard poept... Maar schimmels zijn zo lastig schoon te houden :( Soms weet ik weer waarom ik geen schimmel wilde en snap ook niet waarom dit mijn tweede is...
Ondanks dat ik geen enkele verwachtingen heb krijg ik nu toch wel wat kriebels in de buik voor morgen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:18

Cemlys schreef:
pien26 schreef:

en heb je er een met een goede rug dan is ie weer te recht gebouwd ^)

Ik snap jullie hierin maar al te goed. Is ook waar ik op let als ik een hengst uitzoek (of een merrie), ook al ziet de jury misschien liever wat anders. Ik wil ook graag een hengst IRL zien voor hij op mijn merrie gaat. Geeft je een beter beeld, ook van het karakter. Of veel mensen moeten ervaring hebben met nakomelingen van hengsten, maar nog liever zelf live bewonderen