Dyonne schreef:Ik hoef niet perse in Engels systeem te fokken en showen.
Ben op heden zeker vooral een gebruiker. Ik ben dit jaar op de keuring geweest met mijn merrie voor stamboekopname. Maar verder moet ik eerlijk zeggen dat keuringen mij zeer weinig doen. Tuurlijk ben ik trots als een ander mijn pony een leuk beestje vind. Maar keuringen vind ik net iets te. Alles hangt zo van dat even af, dat ik haar net zo lief thuis laat en ga kijken.
Ookal maakt plaatsing eigenlijk niets uit. Ik vind kijken dan gewoon fijner.
Ben op heden dus lid van het NWPCS, vanwege de keuring dan.
En ben lid van de Welsh Cob Club.
Als ik lid wordt van een club/vereniging doe ik dat dus omdat ik het leuk vind dingen erover te lezen. En bij de Cobclub natuurlijk de Cobdag, die geweldig is.
Natuurlijk hoor je als gebruiker lid te zijn van een club zoals de Cob-club, daar zitten ook de echte Cob mensen bij!
Maar dat de keuring allemaal "zo van dat even afhangt", ik neem aan dat je hiermee momentopname bedoelt! Wedstrijden zijn momentopnames, keuringen zijn exterieur beoordelingen. Ik heb nog nooit een pony gezien dit vandaag een afhangend kruis heeft en morgen niet meer, schouder ligt goed of niet en zo kan ik nog wel even doorgaan! Hij kan vandaag wel iets minder spectaculair draven als morgen, maar een pony/paard zal altijd gedragen moeten gaan. Leuk spectaculair lopen zegt mij niets, de motor zit achter dus de achterhand moet er als het ware onderkruipen. Men zegt ook altijd, de jury kijkt niet eens meer na een halve lange zijde.
Natuurlijk niet, drafpas één moet vlot en gedragen zijn!
Maar feit blijft, wij fokkers hebben gebruikers nodig en andersom! Als je echt gaat fokken, zul je zien dat je een stamboek nodig hebt en dan is de keuze natuurlijk aan je zelf. Het gaat dan toch alleen maar om het verkrijgen van het papspoort, papier en chip. Kijk dan eens naar de tarievenlijsten van het NWPCS en de WPCV! Dan zie je het verschil