[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:16

Caesar schreef:
Als ze een variant van roan wordt, dan zal dat palomino roan zijn. Ze is nu aan het verharen en ik gok zelf dat ze geheel palomino blijft. Maar schetser nog steeds niet gezien sinds melden van geboorte (20-04) dus ik weet nog niets "officieels".

Duurt dat trouwens bij iedereen (NWPCS) zolang?

Wij hebben uit een palomino-roan merrie een palomino veulen. Ook bij die is het niet zeker wat het wordt, waar ook nog eens bijkomt dat het met verdunningskleuren heel slecht te zien is.

Chantalll

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:00

Regtur : zo 1 als die van mij ? :-D haha

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:19

regtur schreef:
Chary_xX schreef:
Iemand hier ervaring met vos schimmel roan? Veulen dat ik heb aangekocht is er waarschijnlijk zo eentje. Dachten gewoon vosschimmel, maar nu blijkt dat hij anders aan het verkleuren is. Zie deze combinatie toch niet vaak passeren of ben ik mis?

Een vosgeboren veulen wat schimmel wordt is niet zo ongewoon. Roan kan alleen als 1 van de ouders ook roan is. Maar er zit weer een addertje onder het gras: het roan kan ook verborgen zijn onder het grijs. En dan kan het dus zijn dat je veulen eerst roan wordt. Maar later toch weer grijs.Als je echt aparte kleurtjes wil is het gewoon het makkelijkst om met kleurponies te fokken.
Aan de andere kant is het ook wel weer leuk als je uit een schimmel zo af en toe een kleur krijgt. Dat houdt de spanning erin.

Dankjewel, nuja, dat een vos schimmel kan worden is natuurlijk niet ongewoon, iedere schimmel heeft een basiskleur. Hoe het verder zit van de ouders, weet'k niet, die zijn beide eigenlijk zo goed als helemaal wit, vooral de moeder. Ik had sowieso gedacht dat ie schimmel zou worden, was geen ontkomen aan en vind ik ook niet erg, heb hier al een gekleurde :) Leek mij gewoon interessant.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:41

Chantalll schreef:
Regtur : zo 1 als die van mij ? :-D haha

Die van jou is zo apart!
Maar ik denk niet dat je bij haar een seconde hebt hoeven twijfelen. Zij is overigens geen roan. Wij hebben er zo 1 in het palomino. Die is nu als jaarling helemaal wit. Wat ik dus al zei over verdunningskleuren, je ziet het pas echt goed als ze ouder en "kleurvast" zijn. Ik hou er wel van!
:j

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:26

Qua verkleuringsfactoren kan ik echt niet meepraten daar heb ik zero kennis van. Het verschil tussen zwart en wit zie ik wel ;-)

Kunnen we hierover nog een overzichtje maken:
Citaat:
Misschien een overzichtje maken wat de vragen/wensen en realistische verwachtingen zijn van zo'n workshop?
Bijv. een meetlint hoe dik/volslank een pony nou moet zijn voor een keuring en of daar een verschil tussen zit tussen de Engels en Nederlandse normen.....

Dan kan ik dit verzoek door sturen via de mail naar de mevrouw vh stamboek kijken hoe zij hier tegenover staan om dit wellicht te organiseren in het seizoen na de keuringen?

Elfje: Wat heb je mazzel met je ruiter en amazones! Perfecte maatjes en rijden ook heel netjes :j

Het zadelmak maken gaat super van pony nr. 2. We doen rustig aan en tomen ons enthousiasme zelf heel erg in want overvragen is zo gebeurt.
Het zonnemaskertje werkt echt super, geen verbrandde snoetjes.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:29

Ik ben ook wel benieuwd hoe Vanety als driejarige is kwa kleur ... het is nu nog steeds een driekleur, schimp brengt echt leuke nakomelingen en ook zeker verassingen kwa kleur terwijl de eerste 4 nu allemaal merries volledig anders zijn terwijl het dezelfde combi is.

Benieuwd naar volgend jaar met de nieuwe combi .... mijn hengst vood volgend jaar staat ook al vast "grijns"

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:33

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:35

Merk dat er ook verschil zit tussen belgische en nederlandse stamboek, in de A klasse minder maar in de partbred klasse weer meer verschil.
In België heb je ook meer de kleinere sportpony die vertegenwoordigd staat, wat mij verbaasde. Kampioen bij de jaarlingen was maar een paar centimeter (max 5) groter als mijn merrie een paar maanden geleden.

Gaan in Augustus ene fotoshoot doen met Dilys, heb een showhalster van de mini's waar ze perfect in past en dat staat haar beeldig!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:29

Nederland heeft een hele aparte kijk op de.partbred. Het NWPCS vindt dat de partbred een d maat.moet hebben. In de UK zijn de.meeate patrbreds c ponies.
Ik zie hier geen verschil tussen de partbred en de NWR.
Kennis van mijn werd door de engelse jury op kop gezet vorig jaar met een partbred uit een a x shet.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:16

Iemand die toevallig een leren hoofdstel of halster voor een A pony merrie over heeft welke ik mag overkopen? Of iemand die naar Heteren gaat en er eentje over heeft welke ik kan lenen?

Ben al even bezig met een keuringshoofdstel bestellen bij een bekende webshop hiervoor, maar hoofdstel wat ik besteld had was op de dag dat t bij mij bezorgd zou worden opeens niet meer op voorraad. En sindsdien gaat het contact dusdanig langzaam (wordt helaas niet aan de afspraak gehouden daarover) dat ik me zorgen maak over of ik voor zaterdag wel iets binnen heb wat past..
En m'n krijtblokken optijd binnen krijgen zal dan ook nog lastig zijn. :=

Tips waar ik bovenstaande nog kan bestellen met een snelle levering (dus voor vrijdag) hoor ik graag..

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:18

Ponyweb.eu?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:21

Daar gaat het dus niet zoals ik wilde helaas. :+ dus hoor graag andere websites..

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:25

Citaat:
Elfje: Wat heb je mazzel met je ruiter en amazones! Perfecte maatjes en rijden ook heel netjes :j
Daar ben ik ook heeel blij mee! :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:54

Anouk, ik kan even voor je kijken? Maar die van mij is niet zo stevig meer... Ik heb er ook nog eentje voor met een bitje, die is nieuw.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:54

elfje72 schreef:
Citaat:
Daar ben ik ook heeel blij mee! :)

Waar heb je die kinders gevonden? *D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:55

PaysBas schreef:

Zelf maken? :D

Nee hoor, is lastig. Ik zou naar een manege gaan en daar de beste ruiter eruit pikken en vragen of ze willen rijden op een "eigen pony".

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:47

Caesar schreef:
PaysBas schreef:

Zelf maken? :D

Nee hoor, is lastig. Ik zou naar een manege gaan en daar de beste ruiter eruit pikken en vragen of ze willen rijden op een "eigen pony".

Echt niet veel te veel gedoe :P Duurt me ook te lang voordat ze uit de luiers zijn en zelfstandig in t zadel kunnen zitten.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:43

haha, die lopen gewoon los op concours. Ik ken veel mensen van de wedstrijden en veel mensen kennen mij (Goldwin's Hoeve). Ik let meestal wel op als we op concours zijn of er geschikte ruitertjes tussen zitten. Vaak hebben de betere ruitertjes al genoeg pony's te rijden maar soms heb ik geluk. Dan moeten ze ook nog ouders hebben die er achter staan en waarmee je enigzins op één lijn zit. Het is niet altijd zo simpel als het lijkt maar als het allemaal goed loopt is het erg leuk!

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:37

@elfje: nou idd dat heb je zeker goed voor elkaar ! Is zo lastig fijne kids te vinden die ook de verantwoordelijkheid nemen en idd de ouders moeten t ook goed vinden ...

Ik ben van plan onze pony S maar gewoon tussen de paarden te starten ... Hoeven we niet " op zoek" en hopelijk vinden de kids het dan strax ook leuk als ze oud genoeg zijn ;)

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:01

Eén van mijn pony's start ook bij de paarden. Dat meisje heeft eerst bij de pony's voor mij gereden. Toen ze 18 was heb ik de Z2 pony waar ze op reed verkocht omdat ik toen niemand had die er op het zelfde niveau mee verder kon. Nu rijdt ze weer een jonge pony voor mij. :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 21:54

@Rivendell: Hoe zag deze pony er ongeveer dan uit? Heb namelijk dezelfde combinatie met een A uit engelse lijnen waarvan moeders op engelse bodem ook altijd goed geplaatst is geweest. Paps is ook een kruising welsh x shet waarvan moeder ook een stamboom A is. De shet was meer het mini/sport type. Heb dus een redelijk A gefokte merrie maar die zit nu op zo'n 1m 16 :p Dus gok wel op een B (in welsh maten toch zeker)

absque_dubio: Heb een hoofdstel maat shet maar is te groot voor mijn jaarling (heeft een fijn hoofdje) Weet niet wat voor hoofdje jou pony heeft

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:15

Ponyweb is vast ook wel in Heteren dus evt kan je het nog de dag zelf krijgen/ophalen.

Ik start Jort ook tussen de paarden, maar meer omdat ik em te leuk vind om af te staan :D Verder lopen er hier op stal altijd wel enkele pony's bij ponyruiters. Soms best lastig om de juiste te vinden, vooral diegene met ouders die ervoor willen gaan. Maar het is tot nu toe altijd nog goed gekomen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 06:58

Royaltjuh schreef:
Ponyweb is vast ook wel in Heteren dus evt kan je het nog de dag zelf krijgen/ophalen.

Gelukkig toch nog opgelost. Krijg een hoofdstel opgestuurd en als deze niet past kan ik in Heteren ruilen. Super!
Stressmodus kan weer uit. :o
Bedankt allemaal voor de aangeboden hulp!

Ponyruitertjes vinden is zo makkelijk nog niet nee. Ik ga de welsh E zelf starten tussen de paarden.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:14

A_dubio; bevalt de nieuwe stalling al? Een half uur fietsen toch? Dan moet je niets vergeten, iets wat mij nog wel overkomt.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:24

PaysBas schreef:
A_dubio; bevalt de nieuwe stalling al? Een half uur fietsen toch? Dan moet je niets vergeten, iets wat mij nog wel overkomt.

De 31e gaan we eindelijk verhuizen. *\o/*
Ik fiets nu ook een half uur naar stal dus ik ben het gewend. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak ook met vriendje ga aangezien zijn pony's op dezelfde stal staan, dus dan is het gewoon met de auto.
En zorgen dat gewoon alles voor de paarden op stal ligt. :+