[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 15:53

García 1A + CK en reserve volwassen kampioen.
met een meisje van 16 kampioen oudere voorbrengers en CK.
1ste fokmerries onder zadel cobs.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:34

Gefeliciteerd Inowa! Mooie resultaten.

Keresa natuurlijk ook weer super!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:56

Gefeliciteerd!

Heerlijk dag dus!!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:33

Wij wederom kampioen in de Leading Rein en verwijzing voor CK Kootwijk.
Jammer dat er geen tegenstanders waren zoals in alle gebruikers-rubrieken in Sevenum.
Zou toch mooi zijn als het wat meer aantrok.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:38

Het was gister veel minder druk dan andere jaren. Ook waren er een aantal pony's niet. Bij ons in de rubriek hoorden we met 5 te zijn. Maar waren met 3.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:10

Iedereen gefeliciteerd met de behaalde premies en/of kampioenschappen.

Wel zonde zeg zulke kleine rubrieken. 1e worden zonder tegenstanders is lang zo leuk niet. Als is de beker voor je kids wel super Vivana :D

Ik ben vorig jaar eens in Sevenum wezen kijken. Vond het toen al een kleine keuring. Maar nu dus blijkbaar nóg minder deelname?

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:25

Iedereen gefeliciteerd :)

ben eigenlijk nu ook wel benieuwd naar de pony van Nicole?

Hier nog druk in training voor Kootwijk ze loopt nu sinds 3 weken ook voor de kar en zo braaf :D
had nooit verwacht dat ze het zo braaf zal doen maar na de 3de keer in het tuig al de weg op gewoon los vind ik boven verwachting braaf, of te wel een super trots baasje hier :D

edit: mijn pown is trouwens ook drachtig gescand :D

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:42

Ik geloof dat Nicole wel een 1e premie had maar net niet naar kootwijk mocht. Maar weet het niet 100% zeker.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 18:02

Dat stond idd op Facebook. Die was nogal teleurgesteld. Maarja, dat is jurysport met dieren. Soms zit het mee, soms zit het tegen.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:13

Iedereen gefeliciteerd met de behaalde resultaten!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:00

Iedereen gefeliciteerd met de behaalde resultaten in Sevenum!

Fotografie91: fijn dat ze het zo goed doet voor de kar, en super dat ze drachtig is gescand!

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 02:08

oh wat jammer voor Nicole had wel verwacht dat ik die in Kootwijk zal zien vond het zo'n leuke pony maar het is een moment opname en een jury sport.
helaas gaat de ene op de keuring zich gewoon of zelfs slechter laten zien en de ander geeft net dat tikkeltje extra die je wilt hebben dat is nou eenmaal per paard/pony verschillend.

Dankje Spritz ben der ook super blij mee die big smile blijft op mijn gezicht sinds Tolbert al.
Zo gek dat je van een Zuidlaren paardenmarkt veulen, die op zijn mooie hoofdje uit werd gezocht en alleen maar voor de fun in de wei bedoelt was toch zo'n leuke fijne pony kan krijgen :)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:30

Ben nog op geen enkele keuring geweest, maar schrik van de teruglopende aantallen. Als ik het goed lees in het WM dan heb je het met in totaal 30 inschrijvingen in de sectie A wel helemaal gehad. Rubrieken van 1 of 2 en dat zelfs bij de veulens! Zaterdag sprak ik nog een fokker, die al veel langer dan ons meedraait. en vroeger geen keuring miste. Toen had je veulenrubrieken van 30 stuks en moesten ze gesplitst worden, om het overzicht een beetje te houden. Toch denk ik dat een goed gevulde rubriek beter te beoordelen is dan wanneer er maar eentje loopt. Als er geen vergelijk is, hoe zul je dan de kwaliteit objectief beoordelen?Ook voor het publiek( dat toch graag een beetje 'meekeurt')

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:57

Interessante openingsdiscussie Regtur!

Wat weerhoud de fokkers eigenlijk om naar een keuring te gaan? Tijd, geld, vervoer, organisatie, vertrouwen in de wijze van keuren, hulpdiensten? Misschien zijn dit ook belangrijke dingen die het stamboek dient te achterhalen en daarmee hand-en spandiensten kan faciliteren? Het is namelijk altijd heel makkelijk & simpel om vanachter je pc met een vingertje te wijzen, maw das niet iets wat ik doe/wil doen!

Misschien dat er gezien de teruglopende aantallen voor de Welsh keuring toch een aantal fokkers mee kunnen gaan doen? Suggestie; Wie weet dat ze zelfs kwantiteitskorting kunnen krijgen vanaf 4 ponies ;-) Of dat er ook een workshop op de keuring komt van hoe groom je/ of toiletteer je de pony naar de standaard van de jury? Trust me, ik weet dat het een hoop georganiseer is, en wij hebben er maar eentje, maar het loont zich zeker als trotse eigenaar en/of fokker.

Bedoel maar Ysselvliedt Stud doet ook mee met de keuringen en er zijn vast ook nog een hoop andere fokkers die ook zoveel Welsh ponies hebben staan als zij, die prima hun mannetje kunnen staan tijdens een keuring.

Wat jammer zeg dat Mierela niet een uitnodiging voor Kootwijk heeft ontvangen!
@Nicole; was je wel van plan om dan zonder je merrie te komen kijken?

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:14

Ik denk dat er veel minder gefokt wordt en dat zie ook terug op de keuringen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:46

Ik geloof niet echt dat dat alleen komt door het minder fokken. Denk ook wel dat de selectie bij de fokkers thuis al gemaakt wordt. Dat er alleen pony's meegenomen worden door de "echte" fokkers die er toe doen. Pony's waarvan ze twijfelen, voor de verkoop, niks mee van plan zijn etc. gaan niet mee omdat het toch geen toegevoegde waarde is. Als ik lees dat er van al die meegebrachte pony's enkel 1e premies zijn uitgereikt, zegt dat wellicht ook al wat.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:46

Dat denk ik ook inderdaad. En misschien speelt 'concurrentie' van de wpcv ook wel mee.
Ook zo jammer dat de rijrubrieken zo klein zijn. Het is toch voor fokkers ook mooi om je fokproduct terug te zien (al dan niet verkocht) in het werk?

@fotografie91, zo gek is dat niet hoor. Op de markt staan kwalitatief goede veulens! Ik weet van veel fokkers hier in de buurt dat die de veulens die ze niet verkocht hebben, en niet mee verder willen, naar de markt doen. De handel ligt zo op z'n gat dat je ze daar nog het beste kwijt raakt. 'markt' klinkt altijd zo negatief, maar je kan er best leuk spul tussenuit halen! (oke oke, ook rommel ;) )

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:42

Moet zeggen dat je werkelijk echt ziet dat mensen minder gaan deelnemen aan shows en keuringen, wat erg jammer is, wat is er leuk aan 1ste zijn als je maar alleen bent en dus geen concurrentie hebt...
Gisteren met mijn jaarling op op show gegaan en was 2de van de 2, ik was zeer tevreden, maar was toch wel weer fijner geweest als er meer concurrentie was...
Net als bij sommige andere rubrieken, winnaar kreeg een beker en lint, maar als je alleen bent, dan kreeg je dat dus sowieso, uiteraard altijd fijn, maar je hebt nergens die kwaliteitsmeting gehad...

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:50

Caesar schreef:
Ik geloof niet echt dat dat alleen komt door het minder fokken. Denk ook wel dat de selectie bij de fokkers thuis al gemaakt wordt. Dat er alleen pony's meegenomen worden door de "echte" fokkers die er toe doen. Pony's waarvan ze twijfelen, voor de verkoop, niks mee van plan zijn etc. gaan niet mee omdat het toch geen toegevoegde waarde is. Als ik lees dat er van al die meegebrachte pony's enkel 1e premies zijn uitgereikt, zegt dat wellicht ook al wat.

"Een tweede premie kan ik hem thuis ook wel geven", dat is het motto hier op stal.
En geef hem eens ongelijk... Ik heb ook liever niks op papier staan dan een 2e premie...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:12

Voor mij is het puur tijdgebrek dat.ik erg weinig naar shows ga. Ik ben alleen lid van de wpcv en ga sowieso niet naar premie keuringen. Het bkijft een.monent opname en zoals het veulen van.iemand.uit dit topic die een derde prwmie.krijgt, dat staat wel de rest van zijn leven.op het paspoort.
Grote fokkers hebben vaak een legioen aan mankracht lopen waardoor het toch allemaal even makkelijker gaat.
Bij mij ontbreekt het ook aan hulp.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:57

Rivendell; klopt, het was mijn veulen die een derde premie krijgt. Is even "vervelend" maar die kan tenminste nog groeien en gelukkig gaat deze niet de verkoop in dus kan ik het nog aankijken. Maar is wel de reden dat ik ook niet meer zo happig erop ben hoor. Beetje vergelijkingsmateriaal vind ik niet verkeerd en ook goed, maar mensen nemen hun veulen gewoon amper meer mee tenzij ze zeker weten dat het een topper is. Omdat het eigenlijk niets zeggend is.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:00

Ik heb zelf het idee dat het ook lastig is om ertussen te komen als 'amateur' op de keuringen.

Gaan er mensen naar de welsh sportdag in september? Iemand die er wel eens is geweest en kan vertellen of het wat is? De moeite voor een leuk dagje uit?
Zit in dubio of ik dit jaar ga, of volgend jaar.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:02

Ik denk dat vele mensen het niet meer doen voor het plezier, maar voor de pure winst.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:07

Dat 'amateurs' er niet tussenkomen is onzin. Als jij de beste pony hebt kom je heus wel bovenaan. Nadeel is wel dat de grote fokkers keuze hebben uit 30 veulens/pony's en alleen de besten meenemen, dus daarom lijkt het alsof zij alleen maar goed spul hebben en altijd aan kop lopen. Dat is idd wel eens jammer. Maar eerlijk is eerlijk, bij welke wedstrijd is dat nou niet.

Sportdag kom ik jaarlijks. Eerder aangespannen, nu al een paar jaar oh zadel. Dit jaar gaat Jort mee, sowieso voor de finale van de Welshcup waarvoor we ons geselecteerd hebben. Misschien ook nog wel wat anders, maar dat zien we tegen die tijd wel. Dikke kans dat er nog meer pony's mee gaan, maar zover is het nog niet.
Het is sterk afhankelijk van het weer hoe gezellig het is. En van de datum, zoals vorig jaar regende het en viel het samen met de Hippiade voor menners. Kortom, nauwelijks mendeelname en door de regen geen sfeer langs de ringen.
Andere jaren is het altijd een gezellige wedstrijd voor jong en oud met tig verschillende rubrieken om aan deel te nemen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:17

Nou Royaltjuh, dat idee heb ik ook wel hoor, wat Anouk zegt. Het is zo'n vaste kliek dat als iemand de pony al vast heeft of onder bepaalde naam wordt uitgebracht, ze er al niet meer omheen durven / kunnen. Als je écht een topper hebt dan zal dat zo zijn. Maar sta je op gelijke voet dan kost het je je plek. En het maakt niet uit, een topvoorbrenger haalt er al meer uit dan een amateur, maar er zit wel een kern van waarheid in.

Sportdag ben ik wel een keer wezen kijken, erg leuk om te zien. Mooi weer en leuke sfeer!