[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:44

Jaimyliefje schreef:
In het geval (waar ik vanuit ga) dat je je veulen maar bij één stamboek kunt laten registreren, welk stamboek raden jullie dan aan? Het moederstamboek, of nwpcs/wpcv?

als je in het moederstamboek kunt registreren zou ik dat zeker aanraden, dan kun je in nederland bij de wpcv deelnemen , bij het nwpcs ook betaal je tot aan 3 jarige meer inschrijf geld na 3 jaar worden ze opgenomen in het stamboek .
heb je een engels paspoort en krijg je van nwpcs een registratie bewijs, dat zou ik doen wil je ooit nog is naar het buiten land exporteren of showen dan kan dat ook

Jaimyliefje

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:54

Als het goed is kan ik haar gewoon bij het moederstamboek in laten schrijven :j
Hoe bedoel je dit trouwens? "heb je een engels paspoort en krijg je van nwpcs een registratie bewijs, dat zou ik doen wil je ooit nog is naar het buiten land exporteren of showen dan kan dat ook"
Hoe werkt dat dan?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:59

Girlgamer schreef:
Patrick gefeliciteerd met jullie hengstveulen.

Nu het toch over showhalsters/hoofdstellen gaat:
Ik wil zo'n wit (web)halster, maar geen webband of plat nylon. Ik wil zo'n mooi rond gedraaide.
Waar zijn die te koop? Bij Ysselvliedt kan ik niet op de webshop. Dan krijg ik een Chinese site te zien.

Fenna, als je lid bent van het NWPCS dan kun je ook deelnemen aan keuringen van het WPCV. Ondersom gaat dit niet. Het NWPCS is ook de grootste in NL, dus het is wel handig als iig daar lid van bent.

inowa Presca is leuk!

of gewoon even ysselvliedt bellen, of ze zo kunnen versturen, ze hebben ze wel liggen.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:08

in wales mag je niet showen met een pony die in het buitenland geregistreerd is, en nakomelingen van een nwpcs en wpcv dier nemen hun ook niet aan binnen het stamboek, dan moet je eerst weer dna trekken.
dus stel je verkoopt een veulen naar een fokker in wales willen ze dat hij wpcs geregistreerd is

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:44

gefeliciteerd inowa en de anderen met de veulens. leuke foto's voorbij zien komen :)

hier staat cobalt nog steeds op stal. heb vanavond voor het eerst moeder en zoon even 'uit elkaar' gehaald (lees; moeder in stal ernaast geparkeerd). sinds ze op stal staan is ze nóg beschermender als ze al was (en dat was al extreem). mocht er nu dus helemaal niet aan komen en kreeg van de week zelfs bijna een trap. vanavond kon ik dus even alleen zijn met Cobalt en hij vond het best eng, maar komt nu toch al wat meer bij me kijken :) hopelijk is hij binnenkort niet meer zo bang en kan ik is wat gaan doen met een halster e.d. (heeft hij de 1e 2 dagen wel even om gehad, maar sindsdien durf ik het niet meer zo goed te doen omdat hij door amber zo bang wordt gehouden voor mensen. wil hem eerst wat meer vertrouwen geven voor ik hem in de houtgreep ga nemen..)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:48

Je kan ook gewoon bij het NWPCS registreren en dan het NWPCS paspoort opsturen naar het WPCS, die dan een stempel zetten in het paspoort en de pony een OS nummer geven. Ervan uitgaand dat de pony in aanmerking komt voor het OS. Ze kunnen namelijk ook in het IA komen en worden dan ook wel geregistreerd bij het WPCS.

je mag dus uitdrukkelijk geen twee paspoorten in je pony stoppen, daarnaast mag je ook geen Engelse chip in je Nederlands geboren pony stoppen.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:34

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:18

lijkt me lastig Joost als de paspoorten in je pony zit. Moeilijk voor de da om bijvoorbeeld de inentingen in te vullen enzo :D

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:25

joostvangestel schreef:
Je kan ook gewoon bij het NWPCS registreren en dan het NWPCS paspoort opsturen naar het WPCS, die dan een stempel zetten in het paspoort en de pony een OS nummer geven. Ervan uitgaand dat de pony in aanmerking komt voor het OS. Ze kunnen namelijk ook in het IA komen en worden dan ook wel geregistreerd bij het WPCS.

je mag dus uitdrukkelijk geen twee paspoorten in je pony stoppen, daarnaast mag je ook geen Engelse chip in je Nederlands geboren pony stoppen.

Is dat makkelijk? Geen zoek rakende paspoorten e.d.?

Een pony mag trouwens niet zonder chip reizen toch? Ik weet niet zeker of pony's in engeland/wales wel gechipt worden...? (dit gaat om de pony die hierheen komt..)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:45

Alles wat ik tot nu toe uit Wales heb, was niet gechipt. Het schijnt wel te moeten nu daar. Overigens wordt er ook niet op gecontroleerd als ze Nederland in komen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:36

wist niet dat dat kon joost. vader van mijn veulen dekt met een engels dekbewijs dus hij komt daar vast wel voor in aanmerking. moet dat registeren voor een bepaalde leeftijd of kan dat altijd nog? (vind het zelf niet nodig, maar omdat ik lees dat je een nwpcs pony niet in wales mag showen, stel dat je ooit iemand krijgt dit dat zou willen doen).

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:57

joostvangestel schreef:

Joost .. ter informatie : OS bestaat al enige tijd niet meer in het moederstamboek. Zij registreren de pony's (die ervoor in aanmerking komen) in het oorspronkelijk register met de vermelding van het land van geboorte naast het levensnummer bev. GBR voor Engeland, B voor België enz... De pony's die buiten het moederland zijn geregistreerd kunnen door het moederstamboek aanvaard worden als "international acceptabel" en wanneer men uit zulk een merrie en een engels geregistreerde dekhengst een veulen heeft dan kan dat veulen een engels stamboekpaspoort krijgen uit het International register en niet het oorspronkelijk register (of wat u vroeger het OS noemde). Er zijn echter meerdere werkwijzen die hier moeilijk allemaal kunnen beschreven worden.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:14

Ok, maar het komt er dus op neer dat mijn veulen gewoon geaccepteerd kan worden door het moederstamboek maar dat ik wel eerst een paspoort bij het nwpcs moet aavragen?
En als je met nederlandse merrie + nederlandse hengst fokt dan kunnen ze dus niet bevestigt worden door het moederstamboek?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:42

patrick76 schreef:
lijkt me lastig Joost als de paspoorten in je pony zit.
Heb je dan geen buidelponies? Die gaan ze waarschijnlijk nou met Shorebrooks However fokken :D (Volgens mij ging er iets fout met editen)
Sinds 1 July 2009 moeten geloof ik alle ponies in het Verenigd Koninkrijk ook gechipt worden. Dat gaat overigens niet van harte, maar het is niet anders. het WPCS is er een aantal keren voor op zijn vingers getikt dat ze chips opsturen naar Nederland. Dat mag dus geloof ik niet, mits er geen pony omheen zit ;)

Als je echt een "Engelse" chip in je veulen wilt, zal je je pony de Noordzee over moeten sturen voordat het veulen geboren is en dan het veulen met chip terughalen.

Dat OS niet meer bestaat wist ik geloof ik al, aangezien onze veulens niet in het OS werden ingeschreven ;) Het WPCS is nog bezig met een hele hoop protectionisme. Ik denk dat we het einde van die onzin wel mee zullen maken voordat ik met pensioen ben. Protectionisme doet op het eind het ras alleen maar schade aan. Er worden heel veel goede dieren buiten de stapel gehouden die echt de moeite waard zijn (en er zijn nog veel te veel slechte ponies met een "vol" WPCS papier)

Jaimyliefje: je mag wel een paspoort bij het WPCS aanvragen (moet je wel lid zijn van het WPCS natuurlijk), maar je mag geen WPCS chip in je pony doen. Voor de precieze regels moet je denk ik bij het Ministerie van Landbouw of iets dergelijks zijn.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 11:48

toch allemaal interessant om te lezen....ben ook van plan om ooit in de verre toekomst een keer een mooie pony uit engeland te halen...

wanneer ik meer plaats heb ook

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:35

Jaimyliefje schreef:
Ok, maar het komt er dus op neer dat mijn veulen gewoon geaccepteerd kan worden door het moederstamboek maar dat ik wel eerst een paspoort bij het nwpcs moet aavragen?
En als je met Nederlandse merrie + nederlandse hengst fokt dan kunnen ze dus niet bevestigt worden door het moederstamboek?

1 - Als je met een Nederlandse welsh merrie + een Nederlandse welsh hengst fokt dan kan de nederlandse registratie én stamboekpaspoort wél aanvaard worden als "International acceptable" maar niet in het origineel stamboekregister (wat men vroeger het OS noemde). Voor deze werkwijze volstaat het een kopie van het Nederlandse stamboekpaspoort én het registratiebedrag aan het Engelse stamboek te zenden.
2 - Als een Nederlandse welsh merrie door een Engels gelicensieerde hengst wordt gedekt, dan kan het veulen met het engelse dekbewijs geregistreerd worden in het "International register" van het moederstamboek. In Engeland wordt er ook gemicrochipt en zij hebben ook een databank, net zoals in België voor de microchips.
3 - Een Engels geregistreerde welsh merrie die gedekt wordt door een Engels gelicensieerde welsh hengst zal dezelfde werkwijze volgen als voor werkwijze 2, maar het veulen wordt in het origineel stamboekregister (het vroegere OS) geregistreerd.

Als je werkwijze 2 wil toepassen dan moet een engels registratieformulier met schets door je dierenarts ingevuld worden en een Nederlandse of Belgische (naargelang waar je woont) microchip ingeplant worden en de nummer op dat formulier vermeld.
Dan stuur je dat formulier naar het Engelse stamboek en betaal je de registratiekosten 30 £ (als je nog geen lidgeld hebt betaald dan moet je dat ook nog bovenop betalen). Nadien ontvang je van hun het paspoort en dat kan je ook nog in Nederland (of in België voor de Belgische mensen) laten erkennen in het NWPCS of de WPCV of in België in Welsh Belgium. In België moet je echter dan nog de registratie in de Belgische databank regelen en betalen met een kopie van het afstammingspapier met het Ueln-nr., alhoewel deze registratie reeds werd genoteerd in de Engelse databank.
De Europese Commissie heeft echter de mogelijkheid geschapen van een centrale Europese databank waaraan echter nog niet iedere organisatie wil toetreden. Het zou echter interessanter en voordeliger zijn voor de pony-eigenaars als dit in de toekomst centraal op europees vlak zou kunnen gebeuren.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 19:12

Jeej, ik begrijp het :)
En hoe lang de tijd heb je daar allemaal voor na de geboorte van je veulen?
Zo'n registratie formulier, valt die uit te printen of moet ik daarvoor bellen, of krijg ik die als ik het dekbewijs heb ingestuurd?? (hoe dat ook moge werken :') )

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:25

Jaimyliefje schreef:
Jeej, ik begrijp het :)
En hoe lang de tijd heb je daar allemaal voor na de geboorte van je veulen?
Zo'n registratie formulier, valt die uit te printen of moet ik daarvoor bellen, of krijg ik die als ik het dekbewijs heb ingestuurd?? (hoe dat ook moge werken :') )

Een Engels registratieformulier moet je aanvragen. Dat kan je via E-mail doen op : secretary@wpcs.uk.com in de engels taal weliswaar. Zodra je het registratieformulier hebt ontvangen kan je het door uw dierenarts laten invullen met de schets en het micorchipnr. en opsturen (samen met het engelse dekbewijs) aan het engelse stamboek.
Misschien ken je wel iemand in Nederland die ook in het Engelse stamboek registreert en die misschien nog een registratieformulier op overschot heeft. (let wél als de merrie geregistreerd is in een nederlands stamboek, dan moet u een kopie van het stamboekpaspoort met de afstamming bijvoegen).
Voor een registratie in een van de Nederlandse stamboeken neemt u best contact op met hun secretariaat.

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:39

Hey ik hoop dat ik hier zomaar binnen mag vallen. Wij zijn beginnend fokker van Welsh A pony's en hoop hier wat op te steken! We hebben sinds een paar maanden een zwarte Welsh a merrie Senita (Greulke's Sentia). Ze heeft als vader Talgarth Elfed. We hebben haar drachtig gekocht van de hengst Forland Mohawk. Daaruit is een hengstenveulentje geboren Pytron's Waldemar.

Senita en Pytron's Waldemar:
Afbeelding

Afgelopen donderdag zijn we om een hengst voor Senita wezen kijken bij hengstenhouderij Krol. Onze keuze viel op Duffelts Max. Bij de hengstehouder stond toevallig ook een erg leuke merrie, die we ook hebben aangekocht. De bloedlijnen en naam weet ik op dit moment niet uit mijn hoofd. Ze blijft daar staan tot ze drachtig is (ook van Max) en dan komt ze naar ons.

Hier de merrie:
Afbeelding

Zowel Senita als de Roan zijn 4 jaar.

Prodigy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:29

Jaimyliefje schreef:
hoi hoi,
zo nu en dan post ik hier eens wat. Zoals sommigen van jullie hier al wel wisten misschien, ben ik deze zomer in mijn eentje naar Wales geweest om op een stoeterij te werken met welsh A's en cobs. Ik heb er knetter hard gewerkt, maar het was wel leuk werk. Ook heb ik het echte leuke werk mogen doen, zoals ponies voorbrengen op shows en de grootste stoeterijen (zoals twyford) mogen bezoeken.

Waar heb jij dit gedaan in Wales ? Klinkt erg leuk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:37

Wel interessant hoor, mijn merrie is dit seizoen gedekt door een engelse hengst, dus zou het veulen met een engels dekbewijs geregistreerd kunnen worden in het international register?
Weet ik ook weer hoe of wat.
Merrie is ondertussen en hengstig geworden en gedekt. voor de zekerheid straks toch maar eens laten scannen. :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:46

Prodigy_x schreef:
Jaimyliefje schreef:
hoi hoi,
zo nu en dan post ik hier eens wat. Zoals sommigen van jullie hier al wel wisten misschien, ben ik deze zomer in mijn eentje naar Wales geweest om op een stoeterij te werken met welsh A's en cobs. Ik heb er knetter hard gewerkt, maar het was wel leuk werk. Ook heb ik het echte leuke werk mogen doen, zoals ponies voorbrengen op shows en de grootste stoeterijen (zoals twyford) mogen bezoeken.

Waar heb jij dit gedaan in Wales ? Klinkt erg leuk.

*Pb
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 14-05-10 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Prodigy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:58

Jaimyliefje schreef:
Mijn adresje is helaas bezet ;) en niet open voor andere stagaires dan ik, dat heeft zo zijn redenen :)

Maar er zijn allerlei grote stoeterijen die open staan voor stagaires waar het ook speciaal gericht is op stagaires, vraag eens rond.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar de three-b stud nemen stagaires aan vanaf 18, er zijn overigens hele waslijsten van grote studs waar ze mensen nodig hebben.
Je moet iig erg zelfstandig zijn en sterk in je schoenen staan. Je moet goed (vloeiend) Engels kunnen, dus geen schooltaal. Zo is er nog een hoop meer.

Of het leuk is voor iedereen valt trouwens te betwisten, leerzaam is het wel (in mijn geval ook erg leuk, maar dat zal niet iedereen zo ervaren). Het is onbetaald (in de meeste gevallen) en erg hard werken, als je dat niet gewend bent dan zou ik je aanraden om eerst wat ervaring in Nederland op te doen, dan ben je iig wat dichter bij je thuisbasis ;)

Ik ben overigens 16 jaar. Ik weet dat het hard werken is en dat heb ik er graag voor over. Hard werken is voor mij dan ook echt geen probleem ;) . En de engelse taal ook zeker niet. Ik ben al 2 keer in Amerika geweest, en spreek voor zo ver ik weet, vloeiend engels.

Het liefst ben ik de hele dag bij de paarden. En nou ben ik voor de zomervakantie ( Die hier op 12 juli begint , want ik woon nu in België, en die duurt hier 2 maanden ) op zoek naar een plek waar ik dus kan gaan werken met paarden. En betaald hoeft het niet eens. Als ik maar met de paarden bezig kan zijn, en ondertussen ook nog wat kan leren ;) . Daarnaast rijd ik ook al paard vanaf mijn 6e jaar.

jammer dat het niet open is voor andere stagaires, maar daar zullen ze vast wel een goede reden voor hebben denk ik zo. Maar mocht je nog een ander adres weten, zou ik het graag horen ;) Alle tips zijn welkom.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:14

Weet iemand wat er aan de hand is met de webshop van Ysselvliedt? Op hun site staat dat ze een nieuwe webshop hebben, maar die werkt niet.
Heb ze van de week al gemaild, maar geen reactie gehad en woensdag gebeld, maar werd niet op genomen...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:32

Vanmorgen om 4 uur is er blijkbaar een hengstveulen geboren uit Taru. alles gezond, 4 witte sokken en een smalle bles. Foto's volgen nog wel, ik moet nog gaan kijken.