12 en 13 februari 2010: Hengstenkeuring

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: 12 en 13 februari 2010: Hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:40

Ach, er waren wel meer hengsten die goed konden bewegen, maar andere tekortkomingen hadden en daardoor de streep niet haalden..

Hennessy heeft zonder meer overigens veel Springbourne bloed, met daarbij nog een lijntje Penual Mark via Foxhunter Pantheon. Komt uit dezelfde moederlijn als Springbourne Glide (Cwmgarn Trixie) overigens.

De opmerking dat er uit de vaderlijn weinig komt, snap ik niet zo goed. Foxhunter Pantheon is een preferente hengst en heeft best wel leuk gefokt, Shore Brooks Stanley heeft maar even in Nederland gedekt en toch wat goeds achtergelaten. De beste 4-jarige is een kleinzoon van hem. Uit de Frisia lijn zijn dacht ik toch wel een heel aantal leuke ponies gekomen, ik zou Claret nou niet direkt een mislukte hengst willen noemen.

Er is overigens maar een heel dun lijntje tussen de kans niet krijgen en iets toevoegen aan de fokkerij.

dat mijn persoonlijke keus niet direkt bij die lijnen ligt, is iets heel anders, hoewel ik het afgelopen weekend heel vrolijk werd van Shore Brooks Hot Gossip.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:13

sorry dat ik zo binnenval :o

maar was benieuwd wat jullie vonden van de 2e bezichtigingshengst van Alex (v.Linde Hoeve's Sebastiaan).
wat ik gehoord heb kon deze pony ook zeer goed lopen, maar had niet het mooiste model.
is er daarom ook uitgegaan in de 2e bezichtiging.
was een kleine maat pony...

ik ben benieuwd naar deze pony, omdat ik de vader (alex) goed ken...

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:46

joostvangestel schreef:
Ach, er waren wel meer hengsten die goed konden bewegen, maar andere tekortkomingen hadden en daardoor de streep niet haalden..

Hennessy heeft zonder meer overigens veel Springbourne bloed, met daarbij nog een lijntje Penual Mark via Foxhunter Pantheon. Komt uit dezelfde moederlijn als Springbourne Glide (Cwmgarn Trixie) overigens.

De opmerking dat er uit de vaderlijn weinig komt, snap ik niet zo goed. Foxhunter Pantheon is een preferente hengst en heeft best wel leuk gefokt, Shore Brooks Stanley heeft maar even in Nederland gedekt en toch wat goeds achtergelaten. De beste 4-jarige is een kleinzoon van hem. Uit de Frisia lijn zijn dacht ik toch wel een heel aantal leuke ponies gekomen, ik zou Claret nou niet direkt een mislukte hengst willen noemen.

Er is overigens maar een heel dun lijntje tussen de kans niet krijgen en iets toevoegen aan de fokkerij.

dat mijn persoonlijke keus niet direkt bij die lijnen ligt, is iets heel anders, hoewel ik het afgelopen weekend heel vrolijk werd van Shore Brooks Hot Gossip.

Bestaat een dier dan alleen maar uit vaders dan? :D Ga eens door het hengstenboek en kijk eens naar de frisia hegstjes en wat ze gebracht hebben.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:51

Vrijdag was er bij de NWR een palomino hengst die verschrikkelijk goed kon lopen, ik weet alleen niet meer welke het nou was, aangezien er meerdere palominos waren.
Iemand enig idee welke het was? Volgens mij zat hij in 1 van de laatste groepen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:14

PeeWij schreef:
kijk eens naar de frisia hegstjes en wat ze gebracht hebben.

Dan hebben we op een rijtje: Frisia's Salvador, Frisia's Shooting Star en Frisia's Snowwind (in Belgie staat ook nog Frisia's Nando, maar die is wel heel erg ver familie van Snowwind.

dan kan ik een hele analyse loslaten op wat Salvador en Shooting Star klaargespeeld hebben en in hoeverre ze het beter of slechter gedaan hebben dan hun vaders (Cuppers Rockefeller en Churchwood President). En dan kijken we ook nog eens dat er Shorebrooks Stanley en Springbourne Claret tegenaan staan ipv eerder genoemde hengsten.

Daaraan toegevoegd hoe groot zelfs het verschil in foktechnische waarde kan zijn bij broers zoals Colne Hyperion en Colne Heartsease, ben ik bang dat de argumenten erg zwaar in het voordeel van Frisia's Simone vallen.

Simone heeft de enige stamboek zoon van Cuppers Rockefeller gebracht en een van de twee stamboekzonen van Churchwood President, waarbij de andere stamboekzoon het volgens mij niet aantoonbaar beter heeft gedaan dan Shooting Star.

Dus ik zou zeggen dat Frisia's Simone een uitzonderlijke merrie is/was met uitzonderlijke fokprestaties, die in veel gevallen de hengst die op haar gebruikt is heeft verbeterd ;)

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:11

@ peter. Jouw reacties gelezen en nu ben ik zeer benieuwd naar je menig over: Meladelle's Avanti, en dan zonder sentimenteel te worden. Dus eerlijk zeggen wat je ervan vind.
,

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:22

een met een heel mooi kleurtje . . . . . ;) :+

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 13:29

rooslover schreef:
Vrijdag was er bij de NWR een palomino hengst die verschrikkelijk goed kon lopen, ik weet alleen niet meer welke het nou was, aangezien er meerdere palominos waren.

Bedoel je niet deze?

Leuns Veld's Winston
http://i188.photobucket.com/albums/z125 ... inston.jpg

autoprocee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:59

Peewij komt net kijken, is een beginnend fokkertje, heeft nog niks gepresteerd in de fokkerij en gaat een doorgefokte Frisia-lijn een beetje afkraken..........

Probeer maar eens 3 hengsten te fokken die goedkeurd zijn of een merrie als Frisia`s Snowqueen te fokken, pas dan heeft Peewij recht van spreken.

Bij ons in het land loopt momenteel de 7e generatrie Frisia.....

Eigenlijk een beetje een triest figuur die Peewij..........

Joost bedankt dat jij er een objectievere en deskundiger mening over geeft.

Cymru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:45

tip voor Peewee:

heb respect voor andere fokkers!!!
Iedereen heeft het recht om een eigen mening te hebben, maar uit dit dan op een andere manier dan hoe je nu bezig bent. Maak je nl geen vrienden mee.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:11

PeeWij schreef:
kijk eens naar de frisia hengstjes en wat ze gebracht hebben.

Je kan alles op 2 manieren lezen. Zoals in vorige post ook gemeld. Alles heeft een moeder!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:52

D_nies schreef:
rooslover schreef:

Bedoel je niet deze?

Leuns Veld's Winston
http://i188.photobucket.com/albums/z125 ... inston.jpg

Link doet het niet:
http://www.leunsveld.nl/pagina27.html

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:59

Karin_deB schreef:

Misschien zo zelfs nog een beter voorbeeld. ;) (Linkte D_nies ook via volgens mij, maar de link ging kapot, hihi)

Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 01:25

autoprocee schreef:
Peewij komt net kijken, is een beginnend fokkertje, heeft nog niks gepresteerd in de fokkerij en gaat een doorgefokte Frisia-lijn een beetje afkraken..........

Probeer maar eens 3 hengsten te fokken die goedkeurd zijn of een merrie als Frisia`s Snowqueen te fokken, pas dan heeft Peewij recht van spreken.

Bij ons in het land loopt momenteel de 7e generatrie Frisia.....

Eigenlijk een beetje een triest figuur die Peewij..........

Joost bedankt dat jij er een objectievere en deskundiger mening over geeft.

Ik weet niet hoe andere fokkers erover denken, ( ook dat is ieders mening), maar ik heb wel respect voor fokkers die wat bereiken in de fokkerij. 7 generaties! Ik weet niet of er veel Nederlandse fokkers zijn die dat kunnen nazeggen...
Ga zo door!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 01:33

Ik zou bijna wat vergeten: een eigen fokprodukt verkopen naar de andere kant van de wereld is ook een vorm van succes. Laten we de eerste, en voorlopig enige, Nederlandse A fokker die dit gepresteerd heeft maar eens nadoen. Ik wordt al vrolijk van de gedachte dat wij nog een halfbroer van However hebben. Eentje met ongelooflijk korte pijpen en een mooi hoofd,....

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 10:48

Muzefee schreef:
Karin_deB schreef:

Misschien zo zelfs nog een beter voorbeeld. ;) (Linkte D_nies ook via volgens mij, maar de link ging kapot, hihi)

Haha ja klopt :+

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:20

Moderatoropmerking:
Is het misschien mogelijk de sfeer iets gezelliger te houden hier?
Persoonlijke sneren naar elkaar worden niet op prijs gesteld.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:46

Ik zit met volle verbazing dit topic te lezen. Ik ben helemaal gek van de welsh. Ik heb zelf een welsh pony sectie B waar ik aangespannen mee rijd. Afgelopen vrijdag heb ik nog een welsh gekocht. Ik heb zitten twijfelen om lid te worden van het stamboek want het lijkt me wel zo gezellig als sporter en fokker elkaar kunnen vinden. Maar goed als dit het referentiekader is van de welsh fokker (zie ook het andere topic wat er is over de welsh fokkers) dan kan ik niet anders zeggen dat ik me hier totaal niet bij op mijn gemak voel.Ook al ben ik geen fokker en zal ik er ongetwijfeld geen verstand van hebben. De liefde voor het ras moet toch de boventoon voeren :o

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:30

Ollie: ik moet zeggen dat het op de afgelopen hengstenkeuring weer ontzettend gezellig was en velen zullen dat met mij beamen. Na een hengstenkeuring is voor velen vaak echter de teleurstelling groot en dat wordt door iedereen op zijn eigen manier geuit. Ik denk dat dat eerdere met menselijke factoren te maken heeft. Het is inderdaad jammer dat soms het competitiegedrag het wint van de liefde voor het ras, maar ik zou dat eerder een uitzondering noemen dan de regel, gelukkig.En denk daarbij ook dat niet alle Welsh pony fokkers hier op bokt zitten.

Verder zijn er veel fokkers die ook met de sport in hun achterhoofd aan de fokkerij bezig zijn, dus zal je zeker wel aansluiting vinden bij anderen die de sport ook hoog in het vaandel hebben staan.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:40

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 18-02-10 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten, foto in link geplaatst.

tinne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:43

Het was weer leuk er bij te zijn op de keuring. Voor ons is het de enige keuring die we elk jaar meemaken daar we anders volop zelf in de sport zitten.
Leuke pony's gezien bij de A'tjes. Zoals Avanti, en de leider Santa Fé. Wat ik ook een zeer leuke vond; Copo cabana. :-)
Wat ik ook erg knap vind is dat ze er altijd al zo mooi bij staan zo vroeg in het jaar...

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:18

tinne84 schreef:
Het was weer leuk er bij te zijn op de keuring. Voor ons is het de enige keuring die we elk jaar meemaken daar we anders volop zelf in de sport zitten.
Leuke pony's gezien bij de A'tjes. Zoals Avanti, en de leider Santa Fé. Wat ik ook een zeer leuke vond; Copo cabana. :-)
Wat ik ook erg knap vind is dat ze er altijd al zo mooi bij staan zo vroeg in het jaar...

zou zeggen doe een leuk bod op laatst genoemde ;)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:24

Wie stonden er tijdens de CHK allemaal foto's te maken in de ring?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:33

Ik heb Janneke en Theo gezien. Er stond nog een man in de ring, waarvan ik de naam niet weet. :n

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:41

Muzefee schreef:
Ik heb Janneke en Theo gezien. Er stond nog een man in de ring, waarvan ik de naam niet weet. :n

die heb ik via google ook al gevonden. Bedoel dat meisje met lange bruine haren. Zie je vaker op Welsh evenementen maar kan even niet op haar naam komen :(