NWPCS Hengstenkeuring 2009

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:22

Maar daar zijn andere dingen weer moeilijker te beoordelen.
Het zijaanzicht (dus de beweging door zijn lichaam) telt voor mij toch meer.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:24

BlackDevils schreef:
Maar daar zijn andere dingen weer moeilijker te beoordelen.
Het zijaanzicht (dus de beweging door zijn lichaam) telt voor mij toch meer.

Daar was dit jaar het videoscherm mooi handig voor, en de korte zijde is wat mij betreft lang genoeg om dat te kunnen zien.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:25

Melanie5 schreef:
joostvangestel schreef:
Red Dragon is jeugdig, over de jaren zie je dat de rest van de pony volwassener wordt en het hoofd opdroogt. Zelfs het hoofd van Lord Caernarfon ziet er al een stuk beter uit dan het vorig jaar. Het vergelijken van een driejarige met een volwassen hengst gaat al héél snel scheef.

Ik heb geen probleem met jeugdigheid. Deze hengsten ZIJN jeugdig, ze zijn nog geen 3 jaar. Ik geef gewoon aan wat ik dus niet mooi vond aan de gekozen hengsten.

Hier nog een foto van Rhesfair Seren-Y-De:
Afbeelding
@Patrick, dit vind ik dus echt geen groot hoofd :?

hengst met een mooi lichaam!!! Vind de hals ereg zwaar. Of het hoofd dan groot of klein is, zullen we maar in het midden laten. Mis wel echt de Welsh uitstraling in het front. en had van een hengst met zulke afstamming toch meer beweging verwacht

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:29

Als een hengst echt een monsterlijk karakter heeft Black Devil dan neemt de dierenarts dit wel mee in zijn beoordeling en verslaggeving richting de juryleden.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:31

regientje schreef:
Buckje schreef:
dees was kampioen. :')
weet niet wie het is, heb gewoon wat raak geschoten
Afbeelding

Dit is 't Hogelands Nandor:) Hij was met ons mee en heeft zijn titel van vorig jaar goed verdedigt!
black devils: die valk had inderdaad erg veel uitstraling, maar ik denk dat die hengst nog even tijd nodig heeft en er dan nog beter voor staat!

En het kapsel van jullie zag er inderdaad schitterend uit patrick:p
wij hebben er heerlijk om gelachen:) in positieve zin;)

Nou ik vond hk 2009 weer erg geslaagd!

Zal er voor zorgen dat je de volgende keer als we elkaar weer tegen komen weer reden hebt om te lachen. Al is dat volgens mij niet moeilijk voor jou!!!!!

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:34

BlackDevils schreef:
Westernfreak schreef:
Tja...qua beweging heeft het publiek er ook niet altijd kijk op. (alhoewel de beste stuurlui natuurlijk altijd aan wal staan! ;))

Een hengst die achter zó frans/ koehakkig staat dat hij zowel in stap als draf zijn achterbenen naast zijn voorbenen plaatst, krijgt wel applaus van het publiek, want het ziet er spectaculair uit.

Even dacht ik dat ik de enige was die het opviel, tot er een fokker naast me kwam staan die er ook een opmerking over maakte...

Als je boven op de tribune zit valt vaak de stand moeilijk te beoordelen. Hert totaalplaatje is dan vaak wel mooi te zien maar dergelijke onderdelen vallen niet op.
Het is dan ook wel fijn dat de jury dit zegt in de beoordeling van de tweede bezichtigingshengsten hoewel ze vaag blijven helaas.

Ik ben wel benieuwd over welke hengst je het hebt in dit geval.

ja welke hengst bedoel je?

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:10

vond dat er bij de reeds goedgekeurde er ook veel wijd gingen achter en dat vond ik van de dagkampioen op de CMK ook al , vind dat dar toch te weinig naar gekeken word..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:24

patrick76 schreef:
hengst met een mooi lichaam!!! Vind de hals ereg zwaar. Of het hoofd dan groot of klein is, zullen we maar in het midden laten. Mis wel echt de Welsh uitstraling in het front. en had van een hengst met zulke afstamming toch meer beweging verwacht

Wat versta jij onder een Welsh front? Ik denk eerder dat de hengst zwaar in de hals LIJKT. Ik heb andere foto's van hem gezien waar dat absoluut niet zo is. Hij was nu misschien net iets te rijk in conditie.
Wat betreft beweging, dat ze het kunnen wil niet zeggen dat ze het laten zien. Mijn eigen cremello hengst kan super bewegen, maar voor het eruit komt, moet ik eerst een kanon afschieten. Hij is geen show type.
Deze schimmel is slechts 1 keer geshowd in de jeugd en heeft dus weinig ervaring met shows. Je moet hem eens in het land zien gaan. De ene laat nou eenmaal beter zichzelf zien dan de andere. En niet iedereen sluit zijn hengst 4 weken op voor de keuring in de stal. Deze hengst was 1 van de weinigen die netjes kon stilstaan bij de jury. Heb er aardig wat omhoog zien komen.
Hier een foto van op de keuring:
Afbeelding\

Maar goed, ieder heef zijn eigen smaak. De toekomst zal ons leren wat deze hengst vererft. (in Engeland heef hij al zeer correcte nakomelingen) Mijn goedkeuring heeft hij in elk geval!

lmjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:42

Melanie5 schreef:
Zo lekker druk weekend gehad:p
Ik was bij de familie van der Wetering, van stal Zomerdijk. Zij brachten hun hengst (nr 134) voor bij de 4 jaar en oudere Welsh A's.
Ik heb verder weinig gezien van de rest van de ponies, alleen de B tjes. Ik was erg weg van de valk hengst die meeliep in het kampioenschap van de B's. Weet iemand welke dat was?
Rest van de tijd bezig geweest met de hengst. Ik moest aanjagen.

Wat ik van de A tjes gezien heb, overtuigde mij niet altijd. Ook de keuzes van de jury snapte ik zoals elk jaar niet helemaal.
Bij de 3 jarige was ik wel erg gecharmeerd van Shore Brooks Hot Gossip. Als die hengst nog wat volwassener wordt, is hij voor mij een hele goede hengst. Het kopnummer liet mij volkomen koud, Red Dragon. Ik vond er niets aan en hij had nog een grote kop ook. Beukenhofs Bart vond ik qua model erg goed. Het lichte vosje dat er uit ging, vond ik zelf een erg goed beestje. Mooi model.
Bij de 4 jarige vond ik de bruine ook best een aardig grote kop hebben. De donkere schimmel in die groep heb ik in de stal van dichtbij gezien. Wat had die een poten zeg! Daar kon je 2 paar benen van maken. Zijn hoofd vond ik erg mooi, alleen jammer dat het middenstuk wat minder was. (ook had hij wat bokvoetjes)
Ik dacht gehoord te hebben dat Flashman er op het harde uit ging, maar zag hem zaterdag toch weer mee lopen. Hij heeft een leuk kopje, maar verder vond ik het een badkuip.

"Onze" hengst kreeg van omstanders veel positief commentaar. Hij liet helaas niet zien wat hij echt kan. Ik heb hem thuis zien bewegen en hij is echt ruim. Hij had iets lichter in gewicht moeten zijn, dan had had het commentaar van de zware halsaanzet er niet geweest. Ik lag wel in een deuk toen hij zaterdag vlak voor de jury minuten lang ging staan plassen. Zelfs de jury lachtte erom. Arm beest, hij moest zo nodig:p. Toen hij klaar was, kwam er echt zo'n diepe zucht uit, zo van hehe dat lucht op.

Heb de kampioens keuring niet gezien, want wij zijn na de 4 jarige gelijk de hengst naar huis gaan brengen.

Ik heb wel klein stukje gezien van de NWR met beste draf. Die Humpfry won dat zeer terecht.

Dank je wel, dat lichte vosje dat eruit ging was onze hengst, De eerste jaren ga ik ook niet meer met hengsten naar de keuring tenzij er een andere jury komt want ik snap er helemaal niks meer van!!!! Ben zeer teleur gesteld!!!

regientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:00

lmjansen schreef:
Ik heb verder weinig gezien van de rest van de ponies, alleen de B tjes. Ik was erg weg van de valk hengst die meeliep in het kampioenschap van de B's. Weet iemand welke dat was?

ehm van de nieuwe jaargang was er een valk : stougjeshoeves deluxe
volgens mij heette de hengst die meeliep in het kampioenschap springs stars spirit!
Laatst bijgewerkt door regientje op 17-02-09 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

lmjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:03

Melanie5 schreef:
patrick76 schreef:

Wat versta jij onder een Welsh front? Ik denk eerder dat de hengst zwaar in de hals LIJKT. Ik heb andere foto's van hem gezien waar dat absoluut niet zo is. Hij was nu misschien net iets te rijk in conditie.
Wat betreft beweging, dat ze het kunnen wil niet zeggen dat ze het laten zien. Mijn eigen cremello hengst kan super bewegen, maar voor het eruit komt, moet ik eerst een kanon afschieten. Hij is geen show type.
Deze schimmel is slechts 1 keer geshowd in de jeugd en heeft dus weinig ervaring met shows. Je moet hem eens in het land zien gaan. De ene laat nou eenmaal beter zichzelf zien dan de andere. En niet iedereen sluit zijn hengst 4 weken op voor de keuring in de stal. Deze hengst was 1 van de weinigen die netjes kon stilstaan bij de jury. Heb er aardig wat omhoog zien komen.
Hier een foto van op de keuring:
Afbeelding\

Maar goed, ieder heef zijn eigen smaak. De toekomst zal ons leren wat deze hengst vererft. (in Engeland heef hij al zeer correcte nakomelingen) Mijn goedkeuring heeft hij in elk geval!

Melanie, ik sta achter je!!
In alle reacties vind ik dat je gelijk hebt, alhoewel onze hengst ook echt niet maar dan ook echt niet stil wou staan en hij liet zich ook niet optimaal zien en hij loopt ook niet zoals een grasmaaier (zoals ik gekeurde hengsten heb zien lopen) maar ik weet dat onze hengst goed genoeg is en wij gaan er ook zeker bij fokken omdat ik in hem geloof!!!
Er waren ook genoeg andere mensen op de keuring die er zeker van waren dat ie goed gekeurd werd maarja......
Zoek maar eens een perfecte hengst, die is er niet!!
Comentaar op onze hengst was ook nog dat hij de hals te breed had! Nou heb ik zoiets van: De hengsten die ze genomen hebben (niet alleen bij de 3 jarige ) dat was toch net alsof er botox in de halsen was gespoten!!
Nou sorry hoor....
Ik snap het echt niet!!

lmjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:05

regientje schreef:
lmjansen schreef:

ehm van de nieuwe jaargang was er een valk : stougjeshoeves deluxe
volgens mij heette de hengst die meeliep in het kampioenschap springs stars spirit!

hier klopt iets niet, ik heb dat niet getypt of gevraagt, sorry!!
Iets gaat er hier mis op het forum.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:30

lmjansen schreef:
Comentaar op onze hengst was ook nog dat hij de hals te breed had! Nou heb ik zoiets van: De hengsten die ze genomen hebben (niet alleen bij de 3 jarige ) dat was toch net alsof er botox in de halsen was gespoten!!
Nou sorry hoor....
Ik snap het echt niet!!

Ik heb die opmerking meerdere malen gehoord en ook ik snapthe hem niet. Als jullie hengst een te brede hals heeft, hoe noemen ze de hals van Heathside Flashman dan?
Ik maak gelukkig zelf de keuze welke hengst ik gebruik. Het NWPCS kan best een leidraad zijn in de keuzes, maar ik kan me er niet in vinden. Ik zie zelf ook geen lijn in het type dat zij wensen te zien. Misschien kan iemand mij dat uitleggen hier.

lmjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:49

[quote="Melanie5"]
[quote="lmjansen"]
Nou sorry hoor....
Ik snap het echt niet!!

Ik heb die opmerking meerdere malen gehoord en ook ik snapthe hem niet. Als jullie hengst een te brede hals heeft, hoe noemen ze de hals van Heathside Flashman dan?
Ik maak gelukkig zelf de keuze welke hengst ik gebruik. Het NWPCS kan best een leidraad zijn in de keuzes, maar ik kan me er niet in vinden. Ik zie zelf ook geen lijn in het type dat zij wensen te zien. Misschien kan iemand mij dat uitleggen hier.[/qu

tja.. ze moeten de ogen maar eens los doen
:o
Laatst bijgewerkt door lmjansen op 18-02-09 00:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjoert

Re: NWPCS Hengstenkeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:56

De jury kan het nooit in de ogen van "de anderen" goed doen.

Dit is bij het NWPCS zo, maar ook bij ALLE andere stamboeken.

Je fokt voor jezelf, niet voor anderen, dunkt me. Het is mooi meegenomen wanneer je poony bij het keurcorps in de smaak valt. Als je er zelf maar tevreden over bent, maakt het toch niets uit wat een ander er van vindt?

lmjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:58

Dat mocht ik eigenlijk niet zeggen, maar ben gewoon zeer teleurgesteld over het jureren.
Ik zal eens wat zeggen: ik heb helemaal niks tegen mooie schimmels, maar ik vind zoals ons hengstje :een vos met een goude kleur witte manen en staart, veel bot, mooie borst en hals goede bouw en beweging (wat hij niet goed liet zien) klein hoofdje mooi hoofdje.
Het is misschien wel 1 van de laatste hengsten van de preferente hengst foxhunter Pantheon, om dat bloed te behouden zou je hem toch alleen al nemen?
Ik bedoel net als vorig jaar het waren bijna alleen maar schimmels die genomen werden, vorig jaar waren er ook een paar zwarte jonge hengsten. Niet helemaal perfect maar neem ze dan om de kleur, hou dat in de fokkerij!!!
Aan iedere hengst ontbreekt wel wat maar hou de kleur er dan in!!
Laatst bijgewerkt door lmjansen op 18-02-09 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:00

Je kunt de opmerking nu nog aanpassen middels de *edit* functie :)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:01

Hmm lmjansen,

de teleurstelling is begrijpelijk. Echter gaat kleurfokkerij mij te ver. :o :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:03

Nog een foto van Seren van vorig jaar:
Afbeelding

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:03

Ik denk niet dat je het om kleur moet doen, bij de merries denk ik genoeg kleur te vinden waarmee gefokt kan worden, bovendien ben je nooit zeker van de vererfing.

Wat ik wel bijzonder vond is dat er door één van de juryleden op zaterdag het volgende werd gezegd, over meen ik een NWR hengst; "Deze hengst laat zich nu niet zien, maar wij weten dat hij érg goed kan lopen!" Over welke hengst hij het had weet ik niet meer, maar daar heb ik zo wel mijn vraagtekens bij. Immers... Ik kan ook voldoende zeggen over een pony, terwijl degene aan wie ik het vertel het niet gezien heeft. Moet je juryleden hier blindelings op vertrouwen? Het zal vast waar wezen in dit geval, maar een persoon die alleen de zaterdag aanwezig was, moet toch met klapperende oren hebben gezeten?! :=

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:06

De hengst kan vrijdag toch gigantisch goed over de benen zijn gegaan?

Er ging imo maar een ding een beetje mis.
Dat was bij de aanwijzing van het algemeen kampioenschap bij de Part Breds. Daar moest de reserve-kampioen bij de 3-jarigen nog binnenkomen, maar de jury had overduidelijk de beslissing al gemaakt. Dat was jammer.
Die werkelijk waar gave vos-hengst moest dat rondje voor niks maken.

lmjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:12

Sjoert schreef:
Je kunt de opmerking nu nog aanpassen middels de *edit* functie :)

Ik heb de opmerking iets gewijzigd.
Dat is mijn mening maar sjoert hieronder kun je lezen waarom ik dat schreef.
Het is wel heel apart dat ik 3 jaar achter elkaar met 3 mooie kleurhengsten met deze jury leden en deze hengsten waarvan iedereen zegt dat ze zeker weten goedgekeurd moeten worden omdat ze zo mooi waren, eruit word gegooid.
Vandaar verschijn ik pas weer op de hengsten keuring als er andere jury leden komen.

En wat dat met de kleur fokkerij betreft zijn het er denk ik velen met mij eens.
Er zijn niet zoveel goedgekeurde kleur hengsten meer in nederland!!
Laatst bijgewerkt door lmjansen op 18-02-09 00:21, in het totaal 2 keer bewerkt

lmjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:14

Melanie5 schreef:
Nog een foto van Seren van vorig jaar:
Afbeelding

Dat is toch een prachtig beest!!!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:35

lmjanssen, naar mijn idee kun je geen consessies doen omdat een hengst zo'n mooi kleurtje heeft..
Je geeft zelf al aan bijvoorbeeld dat hij de beweging niet goed laat zien. De jury moet wel oordelen over wat die daar op dat moment ziet.

Ik ben het wel eens met Sjoert.
Een jury kan het nooit bij iedereen goed doen.
En tuurlijk kun je een andere smaak/mening hebben dan de jury.
Maar daarom zijn er gelukkig genoeg mogelijkheden in Nederland.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:40

Ik moet zeggen dat als buitenstaander het toch wel te volgen is wat de jury doet. Als je de hengsten op een rijtje ziet lopen dan zijn er gewoon wat minder.
Dat de jury mindere punten aangeeft van je hengst is natuurlijk niet leuk, zeker als je anderen ziet die dat zeker niet in mindere mate hebben. Maar veelal word dat weer gecompenseerd door andere punten. Het is een optelsommetje en kan inderdaad jammer zijn als je eigen hengst daar net buiten valt.
Als ik naar de hengstenstapel kijk dan zijn er toch al heel wat goedgekeurde A-tjes. Dat ze er dan al 4 in één jaar nemen dan mogen ze ook kritisch zijn, ook omdat ze nooit meer afgekeurd kunnen worden. Er zijn toch genoeg dekhengsten. Bijna iedere beetje fokker heeft bijna een hengst op stal staan, goedgekeurd of basisboek. Een kleurtje is leuk maar doet er eigenlijk weinig toe.