Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AniekR schreef:Van die kleine hoofdjes met minder luchttoevoer klinkt mij idd ook een beetje raar in de oren. (Mijn paard zou dan trouwens wel uitstékende luchttoevoer moeten hebben![]()
)
Dan lijkt me dat ze ook niet normaal zouden kunnen functioneren gewoon in de wei e.d.
regtur schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar dat Bowdler bloed. Daar is niet veel van en ik heb geen idee wat ik mee daar bij voor moet stellen. We hebben zelf 1 merrie, met een beetje Bowdler erin en ik vind haar niets aan. Of vond haar niets aan, met de jaren wordt ze wel mooier, maar het oordeel in de jeugd geveld, kan ik niet zomaar bijstellen.
BlackDevils schreef:Hoe zit het met Colne Heartsease? Afstammingen van hem lijken het ook wel te kunnen...
Westernfreak schreef:Denk dat Bridegroom wel eens een populaire hengst kan worden, mede door zijn kleur overigens...zwart blijft in de mode.
Westernfreak schreef:Kleine hoofdjes en goede sportpony's...hmmm...ik denk dat het een beperking is.
IMO moet de luchttoevoer goed zijn, ik heb het idee dat er in het verleden ook wel eens pony's gefokt zijn met zulke kleine zogenaamd "mooie" hoofdjes waarbij de luchttoevoer bij inspanning gewoon belemmerd werd.
Hiermee wil ik niet zeggen dat alle sportpony's lompe hoofden moeten hebben, maar kleine hoofdjes kunnen een belemmering vormen op de sportprestaties.
Rasbeschrijving schreef:Neusgaten: uitspringend en openstaand
Breed Description schreef:Nostrils: Prominent and open
joostvangestel schreef:Nakomelingen vielen mij positief op door hun tact en balans in de beweging. Iets wat ik niet veel tegen kom bij de A-tjes.Bewegen is niet het sterkste punt van Heartsease zelf, dacht ik zo. Heartsease is eigenlijk een product van een zwaar doorgefokte Coed Coch lijn met Westman Bestman, die meer de Revel kant is ingefokt, met wat Rowfant Peacock erbij. Achter Heartsease zitten genoeg goede bewegers om zijn fokkerij te verklaren. Overigens vond ik Revel Confetti een echte kapitale merrie, die overigens het beste fokte bij Carnalw Hyderus. De hele moderne Weston is op die combinatie gebouwd.
Melanie5 schreef:Inowa heeft gelijk, je leert hier ineens onwijs veel.
Even over hengsten keuzes. Ik zoek een hengst voor 2 van mijn merries voor volgend jaar. Moeder en dochter.
1) Steenzwaanhofs Bellefleur (Wharley Pioneer x Rowfant Saul x Rollright Gallant)
merrie heeft 3 maal een veulen gekregen van Lowland Damon. Haar 2 hengstveulens zijn zwaar gebouwd, veel bot. Merrieveulen is wat kort gebleven in de rug. Alle 3 bewegen zeer correct en sterk. Voor 2009 is ze leeg.
Voor deze merrie zoek ik een hengst met een sprekend hoofd, daar zij zelf een wat simpel, lang hoofd heeft. Wel groot oog en uitdrukking. Haar hals mag wat meer kap hebben. Merrie's kruis is wat hellend en van achter gezien wat dakvormig (geloof dat t zo heet).
2) Rivendell's Eowyn (Lowland Damon x Wharley Pioneer x Rowfant Saul).
Deze merrie is kort in de hals en de rug, maar kan goed bewegen. Hoofd is sprekender dan de moeder. Merrie heeft nog geen veulens gehad. Is nu drachtig voor 2009 van Rivendell's Hy Fidelity.
Voor haar zoek ik een hengst met veel lengte in de bovenlijn. Hengst moet wat groter fokken, want de merrie is maar 1.17m.
Het mooiste zou zijn, 1 hengst voor beide merries, maar het wordt lastig om alles in 1 hengst te vinden.
Verder wil ik absoluut geen commercieele hengst. Geen Springbourne, Vechtzicht, IJsselvliedt etc.
Moet een Engels gefokte hengst zijn.
Kandidaten tot nu toe zijn:
Mijn eigen hengst Rivendell's Hy Fidelity (Baldeon Hy Society x Serock Crusader)
Verder: Nicton Carreg (Putwell Carreg LLwyd x Hisland Hiderus)
Iemand nog een suggestie?
Melanie5 schreef:Ik zoek een hengst voor 2 van mijn merries voor volgend jaar.
BlackDevils schreef:Overigens afgelopen weekend naar Paard en Koets geweest waar Karel de Lange een zeer interessante clinic over de samenhang tussen de bouw en het functioneren van een paard gaf.
Melanie5 schreef:Is het niet interessanter om een hengst te gebruiken die je aan staat en past bij jouw fokdoel dan om te kijken naar welke wel of niet veel gebruikt wordt?Met commercieel bedoel ik, niet een hengst die iedereen al gebruikt. Ik wil iets aparts, vandaar mijn mogelijke keuze voor Nicton Carreg.
joostvangestel schreef:Doel je hiermee op iemand of ben je het zelf niet helemaal met hem eens?Ja, Karel de Lange kan heel interessant vertellen en ik geloof ook dat je veel van hem kunt opsteken. Ik heb veel met hem van doen gehad. Ik denk dat zijn boodschap nog sterker zou zijn als hij in een dialoog zou willen/kunnen gaan met diegenen die het oneens met hem zijn.