[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:48

Wij hebben ook een merrie gereserveerd bij Pendragon, hangt er nog een beetje van af hoe het veulen van 2009 wordt.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:22

Joost, enorm interessant verhaal weer !

Denk dat Bridegroom wel eens een populaire hengst kan worden, mede door zijn kleur overigens...zwart blijft in de mode. Clown

En als we het over tuigpony's en menpony's hebben, van bepaalde hengsten is bekend dat ze veel knie-actie geven. High Chapparal's Timber bijvoorbeeld. Timber gaat natuurlijk ook meerdere keren terug op Gwyndy Georgina II en dus ook op Prince of Cardiff.
Nu wordt het me ineens geheel duidelijk waardoor het toch komt dat de pony's met veel Twyford bloed er nog wel eens zo'n "tuigertje" uit willen gooien Clown

Kleine hoofdjes en goede sportpony's...hmmm...ik denk dat het een beperking is.
IMO moet de luchttoevoer goed zijn, ik heb het idee dat er in het verleden ook wel eens pony's gefokt zijn met zulke kleine zogenaamd "mooie" hoofdjes waarbij de luchttoevoer bij inspanning gewoon belemmerd werd.
Hiermee wil ik niet zeggen dat alle sportpony's lompe hoofden moeten hebben, maar kleine hoofdjes kunnen een belemmering vormen op de sportprestaties.

Ook de ruglijn is imo vaak een zwak punt + de beweging om de sectie A (ik heb het over het merendeel van de keuringspony's) tot een goede sportpony te maken. Dit laatste kan overigens ook komen doordat veel pony's op de keuring belemmerd worden door hun lichaamsconditie.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:32

Moderatoropmerking:
Misschien zaten jullie al op een berichtje te wachten.
Dit topic is nogmaals achter de schermen besproken en het is wel duidelijk dat dit zeker een leerzaam en nuttig topic is. Vandaar dan ook de beslissing om het weer terug te plaatsen naar WPC.

Wel met de kanttekening dat het topic over het fokken van Welsh pony's moet blijven gaan. Wanneer je wilt afdwalen naar andere onderwerpen betreft welsh ponys (of juist iets gezelligs) kun je een nieuw topic aanmaken op een forum wat daar voor bedoeld is.
In het kader van 'dit is geen verzameltopic': Wanneer je een foto wilt plaatsen kun je dit in een link doen. Zie regels WPC. Lachen
Als nog terug verplaatsen naar de HK is natuurlijk mogelijk, maar niet nodig als het hier alleen gaat over het fokken van Welsh pony's. Lachen

[HK] > [WPC]

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:36

jeetje,inmiddels heb ik nu al meer geleerd dan in 1 jaar...

over gebruikspony,s en kleine hoofdjes....het is wel degelijk mogelijk..

nu moet ik dus wel mijn eigen pony als voorbeeld noemen,
winoa is een ontzettend goeie gebruikspony en ze heeft echt een heeeeeel klein hoofdje....
wel als nadeel dat ik veel moeite heb met tuigage,
winoa,s hoofdstel heeft maat minishetlander en hij is echt te groot....zelfs met vele gaatjes erbij...

zelf heb ik voor pepper aankomend jaar gekozen voor Ysselvliedts Sven
zeer mooie hengst

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:02

Van die kleine hoofdjes met minder luchttoevoer klinkt mij idd ook een beetje raar in de oren. (Mijn paard zou dan trouwens wel uitstékende luchttoevoer moeten hebben Schijnheilig Tong uitsteken)
Dan lijkt me dat ze ook niet normaal zouden kunnen functioneren gewoon in de wei e.d.
Échte prestaties heb je het eigenlijk ook nog niet over met die kleine A'tjes onder het zadel, als die en keer een M-proefje lopen is dat een hele hoop en dat doen ze haast met 2 vingers in de neus.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:11

Ik denk indd dat het wel degelijk een beperking zou kunnen zijn. Ken dr ook 1 die aardig loopt te blazen als ie flink aan het werk moet Ja Hij red zich wel, maar zal uiteindelijk meer moeite hebben als een pony met iets ruimere neusgaten/luchtwegen.

En daarbij komt dat er toch veel A'tjes zijn die een grotere prestatie neerzetten dan menig warmbloed. Denk aan alle marathons die ze lopen, óók enkelspan. Mendurance, ook daar is de welsh geen vreemde.
Oh zadel mogen ze misschien niet hoger dan de M2, maar waarom zou dat geen echte prestatie zijn!? 40 meter uitstrekken is met die korte pootjes een eind hoor Haha!

Verder een reuze interesant topic, ik lees mooi mee en leer een hoop! Haha!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:35

Allereerst super dat die teruggeplaatst is.
Ookal ben ik vooral meelezer, dit is een zeer interessant topic.

AniekR schreef:
Van die kleine hoofdjes met minder luchttoevoer klinkt mij idd ook een beetje raar in de oren. (Mijn paard zou dan trouwens wel uitstékende luchttoevoer moeten hebben Schijnheilig Tong uitsteken)
Dan lijkt me dat ze ook niet normaal zouden kunnen functioneren gewoon in de wei e.d.

Helaas komt dit wel degelijk voor. Zeker met zwaardere inspanning. Maar soms zelfs al met lichte inspanning, en een enkele maal zelfs in de wei.
Ken er helaas voorbeelden van. En dat is dus echt zonde. Het lijkt me niet dat daarvoor gefokt wordt..
Althans ik ben iemand die een pony altijd wil kunnen gebruiken. Aan alleen een mooi plaatje heb ik niets...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:52

regtur schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar dat Bowdler bloed. Daar is niet veel van en ik heb geen idee wat ik mee daar bij voor moet stellen. We hebben zelf 1 merrie, met een beetje Bowdler erin en ik vind haar niets aan. Of vond haar niets aan, met de jaren wordt ze wel mooier, maar het oordeel in de jeugd geveld, kan ik niet zomaar bijstellen.

Tja, Bowdler ponies. Ze zijn zo schaars, dat maar weinigen nog goede Bowdler ponies in levende lijve gezien hebben. Van degenen die ik kan herinneren, blijven Bowdler Bonnie Belle, Bowdler Bumper, Bowdler Blackbird, Bowdler Beret en Bowdler Billie Boy me het best bij. Oorspronkelijk had ik een duidelijke beeldvorming bij Bowdler ponies, met name omdat hengsten als Bowdler Brewer en Brierwood Blue Boy zo'n mooie hoofdjes fokten. Overigens fokte Dyrin Tina waarschijnlijk zo goed met Vardra Julius omdat beiden inteelt op Bowdler Blue Boy achter zich hadden. Het oorspronkelijke beeld was dus een massale pony met een mooi hoofd en groot oog, die niet allemaal even goed konden bewegen (met name als het hoofd kleiner werd). Probeer dat beeld maar eens te passen aan het beeld van Bowdler Brightlight zelf. Claudia Novak heeft hier http://www.tangwyllt.com/first55.htm een mooi artikel neergezet over de oorsponkelijke Welsh hengsten van Amerika. De foto van Brightlight hier lijkt meer op een foto van een oude Holsteiner, met als kanttekening erg mooie korte pijpen, een zeer mooie hals en een groot oog. Zoon Bowdler Blue Boy had iets nieuws meegekregen, namelijk aanleg tot fokken van mooie hoofdjes. Bowdler Brewer (die ingeteeld was op Brightlight) fokte namelijk erg mooie hoofdjes en ook Brierwood Blue Boy deed dat. De meeste mooie hoofdjes uit de jaren 70 (pre-moderne Revel)kwamen met name uit die lijn. In 1992 kwam ik voorde eerste keer op de Sisson stoeterij van de familie Duckworth bij Hereford. Daar liep een kudde Bowdler ponies. Erg mooi om te zien, een wei vol met ongelooflijke kasten van merries, met een flink fundament. Maar de hoofdjes.. tja, die kon je eigenlijk geen hoofdjes noemen.. Het waren flinke hoofden. Een snelle analyze van de stambomen van haar merries wees overigens uit dat ze relatief weinig Bowdler Blue Boy bloed in haar kudde had en juist veel Bowdler Brightlight bloed. Dat kan al veel verklaren. Ze had toen ook Sisson Henry staan, een zoon van Bowdler Bajay en Bowdler Blackbird. Een nogal groene hengst (mmm, hij was 4....), maar wel met een mooi front en een mooi oog. Blackbird was voor mij een prototype van de fokkerij. Haar volle zus Bowdler Beret was een bekende kampioen merrie in Nederland (voor Piet de Reyer en Sjef Gubbels). Met die aantekening dat hun vader Gaerstone Renown op hoge leeftijd werd afgekeurd in Nederland, vanwege het feit dat hij dikke knieën had.. Dat was de direkte aanleiding van de oprichting van de WPCV. De laatste pure Bowdler hengst die ik heb gezien was in 2001, Bowdler Billie Boy, een zoon van Bowdler Bajay en Bowdler Bentley. Die gaf het tegenovergestelde beeld. Het zou zo een ouder broertje van Revel Humming Top hadden kunnen zijn. Die hengst had mevrouw Duckworth dus moeten hebben om de moderne wereld in te gaan Knipoog Feit is dat de wereld slordig omgegaan is met Bowdler ponies. Met name Nederland heeft vrolijk meegedaan om ze de wereld uit te helpen.

BlackDevils schreef:
Hoe zit het met Colne Heartsease? Afstammingen van hem lijken het ook wel te kunnen...

Bewegen is niet het sterkste punt van Heartsease zelf, dacht ik zo. Heartsease is eigenlijk een product van een zwaar doorgefokte Coed Coch lijn met Westman Bestman, die meer de Revel kant is ingefokt, met wat Rowfant Peacock erbij. Achter Heartsease zitten genoeg goede bewegers om zijn fokkerij te verklaren. Overigens vond ik Revel Confetti een echte kapitale merrie, die overigens het beste fokte bij Carnalw Hyderus. De hele moderne Weston is op die combinatie gebouwd.

Westernfreak schreef:
Denk dat Bridegroom wel eens een populaire hengst kan worden, mede door zijn kleur overigens...zwart blijft in de mode. Clown

Goed mogelijk. Ik wil de hengst zelf ook nog eens zien. Op de puntenlijst in Wales doet hij het nog eens niet zo gek.

Westernfreak schreef:
Kleine hoofdjes en goede sportpony's...hmmm...ik denk dat het een beperking is.
IMO moet de luchttoevoer goed zijn, ik heb het idee dat er in het verleden ook wel eens pony's gefokt zijn met zulke kleine zogenaamd "mooie" hoofdjes waarbij de luchttoevoer bij inspanning gewoon belemmerd werd.
Hiermee wil ik niet zeggen dat alle sportpony's lompe hoofden moeten hebben, maar kleine hoofdjes kunnen een belemmering vormen op de sportprestaties.

Snel maar even teruggrijpen op de rasbeschrijving:
Rasbeschrijving schreef:
Neusgaten: uitspringend en openstaand

Breed Description schreef:
Nostrils: Prominent and open

Het is dus heel simpel: een pony met te kleine neusgaten voldoet simpelweg niet aan de rasbeschrijving en dat moet die pony aangerekend worden. Overigens hebben veel ponies met kleine hoofdjes juist wel heel erg grote neusgaten, dus dat verhaal gaat niet geheel op Knipoog

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:58

Inowa heeft gelijk, je leert hier ineens onwijs veel.

Even over hengsten keuzes. Ik zoek een hengst voor 2 van mijn merries voor volgend jaar. Moeder en dochter.

1) Steenzwaanhofs Bellefleur (Wharley Pioneer x Rowfant Saul x Rollright Gallant)
merrie heeft 3 maal een veulen gekregen van Lowland Damon. Haar 2 hengstveulens zijn zwaar gebouwd, veel bot. Merrieveulen is wat kort gebleven in de rug. Alle 3 bewegen zeer correct en sterk. Voor 2009 is ze leeg.
Voor deze merrie zoek ik een hengst met een sprekend hoofd, daar zij zelf een wat simpel, lang hoofd heeft. Wel groot oog en uitdrukking. Haar hals mag wat meer kap hebben. Merrie's kruis is wat hellend en van achter gezien wat dakvormig (geloof dat t zo heet).

2) Rivendell's Eowyn (Lowland Damon x Wharley Pioneer x Rowfant Saul).
Deze merrie is kort in de hals en de rug, maar kan goed bewegen. Hoofd is sprekender dan de moeder. Merrie heeft nog geen veulens gehad. Is nu drachtig voor 2009 van Rivendell's Hy Fidelity.
Voor haar zoek ik een hengst met veel lengte in de bovenlijn. Hengst moet wat groter fokken, want de merrie is maar 1.17m.

Het mooiste zou zijn, 1 hengst voor beide merries, maar het wordt lastig om alles in 1 hengst te vinden.
Verder wil ik absoluut geen commercieele hengst. Geen Springbourne, Vechtzicht, IJsselvliedt etc.
Moet een Engels gefokte hengst zijn.
Kandidaten tot nu toe zijn:
Mijn eigen hengst Rivendell's Hy Fidelity (Baldeon Hy Society x Serock Crusader)
Verder: Nicton Carreg (Putwell Carreg LLwyd x Hisland Hiderus)

Iemand nog een suggestie?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:11

joostvangestel schreef:
Bewegen is niet het sterkste punt van Heartsease zelf, dacht ik zo. Heartsease is eigenlijk een product van een zwaar doorgefokte Coed Coch lijn met Westman Bestman, die meer de Revel kant is ingefokt, met wat Rowfant Peacock erbij. Achter Heartsease zitten genoeg goede bewegers om zijn fokkerij te verklaren. Overigens vond ik Revel Confetti een echte kapitale merrie, die overigens het beste fokte bij Carnalw Hyderus. De hele moderne Weston is op die combinatie gebouwd.
Nakomelingen vielen mij positief op door hun tact en balans in de beweging. Iets wat ik niet veel tegen kom bij de A-tjes.

Overigens afgelopen weekend naar Paard en Koets geweest waar Karel de Lange een zeer interessante clinic over de samenhang tussen de bouw en het functioneren van een paard gaf.
Het is een hele lap tekst maar zeker de moeite waard om de volgende link eens door te lezen;
http://www.easpstamboek.nl/index2.php?p=de_Rijkunst

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:36

Melanie5 schreef:
Inowa heeft gelijk, je leert hier ineens onwijs veel.

Even over hengsten keuzes. Ik zoek een hengst voor 2 van mijn merries voor volgend jaar. Moeder en dochter.

1) Steenzwaanhofs Bellefleur (Wharley Pioneer x Rowfant Saul x Rollright Gallant)
merrie heeft 3 maal een veulen gekregen van Lowland Damon. Haar 2 hengstveulens zijn zwaar gebouwd, veel bot. Merrieveulen is wat kort gebleven in de rug. Alle 3 bewegen zeer correct en sterk. Voor 2009 is ze leeg.
Voor deze merrie zoek ik een hengst met een sprekend hoofd, daar zij zelf een wat simpel, lang hoofd heeft. Wel groot oog en uitdrukking. Haar hals mag wat meer kap hebben. Merrie's kruis is wat hellend en van achter gezien wat dakvormig (geloof dat t zo heet).

2) Rivendell's Eowyn (Lowland Damon x Wharley Pioneer x Rowfant Saul).
Deze merrie is kort in de hals en de rug, maar kan goed bewegen. Hoofd is sprekender dan de moeder. Merrie heeft nog geen veulens gehad. Is nu drachtig voor 2009 van Rivendell's Hy Fidelity.
Voor haar zoek ik een hengst met veel lengte in de bovenlijn. Hengst moet wat groter fokken, want de merrie is maar 1.17m.

Het mooiste zou zijn, 1 hengst voor beide merries, maar het wordt lastig om alles in 1 hengst te vinden.
Verder wil ik absoluut geen commercieele hengst. Geen Springbourne, Vechtzicht, IJsselvliedt etc.
Moet een Engels gefokte hengst zijn.
Kandidaten tot nu toe zijn:
Mijn eigen hengst Rivendell's Hy Fidelity (Baldeon Hy Society x Serock Crusader)
Verder: Nicton Carreg (Putwell Carreg LLwyd x Hisland Hiderus)

Iemand nog een suggestie?

In principe zou je eerst af kunnen wachten wat je eigen hengst geeft.
Als je ervoor zou gaan ook nog eens een kleurtje te fokken, waarom kies je dan niet voor Frisia's Snowwind? Dat is een van de betere hengsten die er in nederland staan, en kan mogelijk toevoegen aan jouw merries wat je erin mist/tekortkomt. Ook al zou de dochter van Bellefleur mogelijk geen kleurtje geven, dan is het nog leuk om te zien hoe 1 en dezelfde hengst op zowel moeder als dochter fokt.
Wij gaan er zelf ook met een merrie heen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:41

Melanie5 schreef:
Ik zoek een hengst voor 2 van mijn merries voor volgend jaar.

Zo melanie, dat is een hele boodschappenlijst. Een paar dingen die ik snel even opmerk:
- korte rug. Ik hoor vaak dat ponies een te lange rug hebben. Een te korte rug komt niet zo heel vaak voor, tenzij je merrie een te schuine schouder heeft en een te lange croupe, natuurlijk. Persoonlijk vind ik een kortere rug een voordeel met de huidige hengstenpopulatie.
- een grote hengst voor een merrie van 1.17m. Volgens mij moet je dolblij zijn met een merrie die zo dichtbij de ideale maat zit. boven de 1.22m fokken is heel snel gedaan. Persoonlijk vind ik 1.18m de ideale maat. Ik zou persoonlijk zeggen dat de hengst niet te klein mag fokken.
- geen commercieel bloed. Voor zover er enige commercie is in de Welsh pony fokkerij. Ik zou liever spreken van modieus bloed. En mode verandert ontzettend snel, sneller dan je in de gaten hebt. Valt Penual Mark onder die mode? Aan het eind van het jaar weten we wel wat de meest populaire hengsten van het jaar zijn.
- Je wilt een Engels gefokte hengst. Persoonlijk zou ik kiezen voor een Welsh gefokte hengst. Met een Engels gefokte hengst werden vroeger bijvoorbeeld ponies van de Twyford bedoeld (Ja, flauw grapje, maar ga maar eens in Wales zeggen dat je altijd graag in Engeland bent, dan wordt je zo buiten getrapt). Maar goed, wat bedoel je precies met "Engels gefokte hengst"? Dan valt namelijk Rivendells Hy Fidelity ook uit de boot, want die is zeker niet in het moederland gefokt. Doe je dit voor OS registratie? Eowyn is al 6 generaties Nederlands gefokt, het kost een klein fortuin om haar nou nog OS te registreren.

Qua uiterlijk zoek je dus een hengst met een langere hals met meer kap en een goed gevormd kruis, en een redelijk klein hoofd, die niet te klein fokt.

De eerste hengst die in mijn gedachte komt is misschien wat schokkend, maar Rollright Gallant. Ik ben bang dat die alleen niet meer dekt. Ik zou me wel voorstellen dat je iets van een Dyfrdwy hengst zou kunnen proberen, maar voor zover ik weet zijn er geen echte toppers uit die lijn in Nederland.

Een andere hengst die aan al je uiterlijke eisen voldoet is Ceulan Cariadog. Ja, die heeft ook andere tekortkomingen, maar ik zou toch wel blij worden als ik een veulentje kreeg met de kwaliteiten van Shamrock Silk Horentsia Knipoog Ik zou de hengst ook niet bepaald modieus gefokt kunnen noemen.

Maar goed, de keus blijft aan jou.

BlackDevils schreef:
Overigens afgelopen weekend naar Paard en Koets geweest waar Karel de Lange een zeer interessante clinic over de samenhang tussen de bouw en het functioneren van een paard gaf.

Ja, Karel de Lange kan heel interessant vertellen en ik geloof ook dat je veel van hem kunt opsteken. Ik heb veel met hem van doen gehad. Ik denk dat zijn boodschap nog sterker zou zijn als hij in een dialoog zou willen/kunnen gaan met diegenen die het oneens met hem zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:02

Joost, ik zal morgen even een foto maken van Eowyn. Zij is echt kort, haar vader Damon is ook niet heel lang. De reden dat ik graag lengte heb, is omdat op de meeste Welshjes niet fatsoenlijk een zadel te plaatsen is.
Wat betreft engels gefokt, bedoel ik hengsten die in Engeland zijn gefokt, niet voor een OS registratie.
Ceulan ponies gebruik ik niet, omdat ze vaak maaien en dan doen mijn ponies al genoeg.
Met commercieel bedoel ik, niet een hengst die iedereen al gebruikt. Ik wil iets aparts, vandaar mijn mogelijke keuze voor Nicton Carreg.
Rollright Gallant dekt volgens mij inderdaad niet meer, volgens mij leeft hij zelfs niet eens meer. Persoonlijk ben ik erg weg van de hengst, maar hij zit wel al in beide merries. Hij is de vader van Bellefleur. Liever zou ik terug gaan naar Aston Superstar, maar die ligt volgens mij allang onder de zoden.

Wat vind jij trouwens van Nicton Carreg?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:09

heb een vraag aan jullie
wie is er bekent met de hengst Nerwyn Pela?
kennis van mij heeft een drachtige merrie gekocht en deze hengst word de vader
ik heb een foto van hem gezien en op zich vind ik het toch wel een erg knappe hengst.....misschien als het mogelijk is een kandidaat voor winoa

en rollright galant is geloof ik verkocht naar engeland

Charmeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:22

Hoi allemaal,ik heb zelf ook een A-welshje en zij is drachtig van Ysselvliedt's No Limit,ze is in mei uitgerekent,nou is het mijn eerste merrie wat ik eventueel zelf moet begeleiden met de bevalling,wie kan mij tips geven...Ben er wel eens bij geweest maar de laatste jaren niet meer...Vindt het daarom wel errug spannend!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:26

denk niet dat je de merrie echt hoeft te helpen....natuurlijk is het wel handig om erbij te zijn voor het geval dat er iets niet goed gaat maar over het algemeen gaat het dus wel goed en dan kun je ze het beste gewoon met rust laten.
niet onnodig aan het veulen gaan trekken..

die van mij zijn dus ook allebei drachtig en ze staan gewoon op het land....die zullen ook gewoon in het land gaan bevallen

Charmeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:31

okay,dank je wel,maar stel dat het wel nodig is en de dierenarts is er nog niet...En die van mij staan altijd 's nachts binnen,wil dat niet ineens gaan veranderen eigenlijk....

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:01

Inowa, kijk even op de website van Nerwyn, daar staat zijn vader. Dacht zelf ook de moeder nog. Heeft hij niet bij Vennebos gestaan?
Ik ken hem zelf niet persoonlijk.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:08

heeft bij vennebos gestaan denk ik ja....merrie die ze gekocht hebben is ook van stal vennebos

vind het echt een hele mooie hengst,super bewegingen..
ben benieuwd hoe het veulen word...

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:27

Hij heeft ook nog een tijd bij stal Windhoek en/of Kastanjehof gestaan.
http://www.jannekederade.nl/windhoek/fr ... ndhoek.htm
moet je even bij hengsten kijken, daar staat hij nog wel tussen

edit: als je ook nog even tussen de hengsten van stal kastanjehof kijkt, kun je ook een paar fotos van nakomelingen zien

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:41

Het is zeker een mooie hengst!
Inowa: welke kleur heeft de merrie die drachtig is van hem?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:58

Nerwyn Pela is een mooie hengst. Volle broer van Nerwyn Pert en Nerwyn Pannwl op stal Vennebos. Zijn vader is een prachthengst en ook zijn moeder heb ik bij Nerwyn thuis gezien en is zeker de moeite waard. Wij hadden een best veulen (Sumrin Toto) van de zoon van Nerwyn Pert, Vennebos Pretty Gamble.

Nicton Carreg zou ik nogal een commerciële hengst willen noemen. Moeder is ook de moeder van Criccieth Arwr, een veel gezochte hengst. Vader is combinatie van Revel Jiro met Persie en Friars bloed. Als de hengst er zelf ook staat, zou het een leuke fokhengst kunnen zijn. Waar staat die hengst overigens?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 01:53

Melanie5 schreef:
Met commercieel bedoel ik, niet een hengst die iedereen al gebruikt. Ik wil iets aparts, vandaar mijn mogelijke keuze voor Nicton Carreg.
Is het niet interessanter om een hengst te gebruiken die je aan staat en past bij jouw fokdoel dan om te kijken naar welke wel of niet veel gebruikt wordt?

joostvangestel schreef:
Ja, Karel de Lange kan heel interessant vertellen en ik geloof ook dat je veel van hem kunt opsteken. Ik heb veel met hem van doen gehad. Ik denk dat zijn boodschap nog sterker zou zijn als hij in een dialoog zou willen/kunnen gaan met diegenen die het oneens met hem zijn.
Doel je hiermee op iemand of ben je het zelf niet helemaal met hem eens?

Past zijn theorie in de rasomschrijving van de Welsh-A eigenlijk of botst het op punten?

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:58

Nerwyn Pela staat volgens mij nog bij Janneke Schilthuis.
Nicton Carreg staat bij mij thuis. We hebben hem nu een paar weken geleden uit Wales gekregen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:25

Ik meld me ook even. Onze eerste Welsh pony was HTR Colombine. Uit haar hebben we nog 2 dochters gehad van Pendock Plato: Windmills Caroline en Sundancer Cinderella. Nadat zij is overleden op het dekstation hebben wij HTR Eleanor gekocht. Hieruit hebben we Sundancer Silver Glory gefokt die later is goedgekeurd.

Een aantal jaren geleden hebben we een Welsh C-merrie gekocht Ty'r Eos Aggie Gwyn v. Oakvale Rhys uit Ty'r Eos Furiette.
Omdat in Nederland toen de C-fokkerij op een heel laag pitje stond, had je dus het probleem dat er geen hengsten waren en dat je op een keuring dus altijd de enige was. 8 Jaar geleden belde de fokker of hij haar terug kon kopen. Dat hebben we dus toen gedaan.
Afbeelding

Nu hebben we nog een aantal A-merrietjes.
Sundancer Hygeia v. Cotebrook Crusader x Perrato Heather
Sundancer Hardy v. Cotebrook Crusader x Perrato Heather
Barracks Spice Dream v. LLYWYNAN FLASH x Synod Summers Dream
En dan nog de nu 23-jarige Sunwillow Saasfee v. Foxhunter Tern x Sunwillow Bernina. Uit Saasfee hebben wij gefokt Sundancer Ready to Fly v. W. Hillbilly. Ready to Fly alias Bertus is destijds verkocht aan mijn nu overleden oom van Liberty Stables in Itterbeck. Na zijn overlijden is hij bij zijn vriendin gebleven.

Daarnaast hebben we nu nog een dochter van Sundancer Silver Glory uit Downland Emerald met de naam Sundancer Enya.