[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:30

Ja klopt het is een klein wereldje :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 23:07

Heel mooi beestje Letsdunit! Ik heb ook een Top Notch jaarling hengst.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:45

Nicole schreef:
Cemlys schreef:
gewoon iets nemen waar haar hoofdje goed in uitkomt, ik heb persoonlijk een hekel aan sperriemlusjes aan de neusriem die er gewoon hangen om te hangen haha, zorg dat je dus gewoon een hoge neusriem hebt.

en ja geeft altijd wat stress, ik ben stiekem ook al een pietsie aan het stress, en ik moet nog 2 weken.

Dat word mijn sperriem lusje eraf mollen :') Hoge neursriem heb ik zo niet liggen, voor de rest komt hier wel haar hoofd mooi in uit vind ik vooral omdat je ook niet die gespen enzo ziet.. Maarja dat vind ik en ik hou wel van beetje glim en bling :')

[ Afbeelding ]

Caesar schreef:
Nicole, volgens mij mag je toch ook een gewoon hoofdstel gebruiken? Ik zit me even af te vragen of ik dat niet voorbij heb zien komen. Ik ben altijd al weg geweest van je merrie, ben heel Benieuwd hoe ze het gaat doen. Ga je haar zelf voorbrengen?

Ja je mag inderdaad dat wel gebruiken maarja die oude garde houden vaak niet zo van dat gebling enzo althans wat mij altijd bij staat.
Ah dank je wel van je compliment :) Nee ik breng haar niet zelf voor dat laat ik doen door Cor Veldhoven, ben benieuwd hoe ze zal veranderen als ze in de knotten staat.

Jammer dat het zo n end rijden is anders was ik wel komen kijken
Tja lusje eraf slopen is mss zonde, maar ik vind het ook niet mooi haha, verder niets aantrekken, leuk hoofdstel dus gewoon doen.
Letsdunit schreef:
Hoi mag ik hier ook even binnen vallen :)
Ik ben sinds ruim een maand de gelukkige eigenaresse van Vinkenhofs Hope. Ben verder totaal niet thuis in de welshjes, ik kwam hem tegen op de markt en was verlieft. Ben erg blij met hem, hij heeft super ruime gangen en begint nu ook wat spek te krijgen.
Nu kijk ik een beetje om me heen voor een toekomstig 2span maatje, hij is pas 1 hoor dus heb alle tijd maar zijn alle welshen zo ruim of moet ik daar nog op letten in bloedlijnen ?

Naam : Vinkenhofs Hope
Vader : Tillybo Top Notch
Moeder : Shore Brooks Hot Chocolate

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Jup komt uit dezelfde moeder als mijn Heijn, maar al eerder in je topic gereageerd. Gave jaarling is het, zal zeker niet misstaan voor de wagen

romyloverrr schreef:
Hoi, ik kom hier ook maar even binnenvallen.
Omdat hier welsh fokkers zitten dacht ik dat ik hier wel goed zou zitten voor een hengstenkeuze.
Dan hoef ik geen apart topic te maken.

Na lang wikken en wegen heeft een topic hier op bokt toch de doorslag gegeven.
Ik ga mijn pony van net 24 laten dekken! Ze is gelukkig in een supergoede conditie, anders zou ik het nooit doen. Ze heeft al 3 veulens gehad in het verleden.
Over 2 weken word ze weer hengstig en wil ik haar eigenlijk laten dekken.

Zelf heb ik 0 verstand van dekken maar ik weet wel dat ze een hele goede afstamming heeft.
Hier haar afstamming:
http://www.allbreedpedigree.com/sweet+romy

Ik zou graag wat meer maat erin hebben (ze is 1.16) en het liefste een leuk kleurtje.
Hier wat recente foto's van haar:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Het dekgeld speelt geen rol.

24 is een flinke leeftijd, laat haar in elk geval vooraf medisch nakijken, ook het gebit enzo, als dat niet super is, dan zou ik het niet doen. Vraagt nl een hoop energie zo n veulen en als ik zie hoe sommige oude merries er dan bijlopen...

romyloverrr schreef:
Misschien een domme vraag, maar hoe snel word een belgische welsh hengst eigenlijk goedgekeurd?
Gewoon als het een gezonde hengst is of gaat er een strenge selectie aan vooraf?

Naar mijn weten bij het belgische stamboek alleen een veterinaire keuring

regtur schreef:
Tijdje druk geweest met andere dingen, nu even weer wat posten.
Eerst maar es even ons liefste veulen van dit jaar.
[ Afbeelding ]

Dit deed ze al vanaf dag 1, ook al botste ze toen nog overal tegenop. Gelukkig is er van blindheid geen sprake, maar een beetje bijziend lijkt ze wel. Qua gedrag en beweging en presentatie, doet ze heel veel denken aan destijds Willie Wortel als veulen. Komt met gang naar je toe, stopt om even gekroeld te worden en weg is ze weer. Staartje erop, koppie hoog en showen. Ze zijn in de verte ook nog familie, dus zo gek is dat niet.

Een echt meisje :D Leuk diertje

regtur schreef:
Dit jaar hebben we "maar"6 veulens. Feitelijk meer dan genoeg. Ben blij dat het er geen 13 geworden zijn.
1 dochter van Willie Wortel, nog wat afstandelijk, maar wel een brutaaltje. Misschien wel het sterkste en best ontwikkelde veulen van allemaal. Aan haar heb ik te danken dat mijn grote teennagel eraf gaat....
[ Afbeelding ]

En leuk aansprekend hoofdje, straalt wel karakter uit

Rivendell schreef:
Cemlys schreef:
Vandaag mijn 3 jarige alvast getoiletteerd voor de keuring, ook gemeten en ze zit nu op 1.21, nooit verwacht want moeder was 1.18 en vader 1.16 ;), nog 2 weekjes te gaan...

Dat is flink aan de maat voor een drie jarige. Hopelijk gaat ze niet nog teveel.omhoog.

Op de hengsten keuring zie je ook vaak ponies.die gemeten worden op 1.22m. Ze zijn dan nog geen drie jaar. Ik vraag me af hoeveel daarvan.uit de maat groeien.
Purdey is ook net te groot. Die is 1.23m

tja je kunt ze niet tegenhouden, voor de sport is het alleen maar mooi natuurlijk, fok mss ook, kun je al een keer een kleinere hengst gebruiken. als ze 1.22 op 3 jaar zijn groeien ze er gewoon uit 9/10keer

regtur schreef:
Ook ons "kleintje", bijna een maand nu, doet het goed. Hij is net als Vina van Drummer Boy. Of hij roan gaat worden kan ik nog niet zeggen, maar de palominokleur als basis heeft-ie wel!
[ Afbeelding ]

Ik dacht eerst dat hij 2 blauwe ogen had, maar ik denk dat dat meer door zijn verdunningskleur kwam. Nu zijn ze al veel donkerder. We hebben meer nakomelingen van Drummer gehad die eerst blauwe of grijze ogen hadden.

phoe ook mooi

regtur schreef:
Cemlys schreef:
Heel mooie valk hoor!

4 categorieen en 4 ponys is niet veel nee...

Vandaag mijn 3 jarige alvast getoiletteerd voor de keuring, ook gemeten en ze zit nu op 1.21, nooit verwacht want moeder was 1.18 en vader 1.16 ;), nog 2 weekjes te gaan...

Dan weet ik wel een hengst die daarop zou kunnen *\o/* dan hoef je niet bang te zijn uit de maat te fokken :)

haha mijn eigen in elk geval, maar suggesties zijn altijd welkom, ze is nu gedekt door een hengst van 1.20. Maar de mensen van wie het veulen is, maakt maat niet veel uit, bedoeling is dat de pony toch onder het zadel gaat, daarbij hoef je niet perse groot te fokken uit zo n combi, al is de kans wel groter

regtur schreef:
Jaarlingen en tweejarigen doen het hier ook goed, zowel boven in de maat als hele kleintjes.Ik weet niet waar ik de voorkeur aan geef.Het veiligst is de gulden middenweg, maar soms heb je zomaar een uitschieter. Momenteel lopen hier 3 dochters van WW, waar ik niet graag de meetstok naast zou leggen. Terwijl hijzelf maar nipt in de B (sport) maat is gemeten.
[ Afbeelding ]

2 jr Drummer X Jobke
[ Afbeelding ]

jaarling Top Notch X Jobke
[ Afbeelding ]
2 tweejarigen, de perlino is 1,10m. Misschien. Maar ik vind haar wel prachtig!

Mooie jonge dieren Regtur, mag je trots op zijn. Die perlino was toch dat merrietje die van Ann kwam, wat een gaaf ding nog steeds

Diane_Basje schreef:
Letsdunit schreef:
Hoi mag ik hier ook even binnen vallen :)
Ik ben sinds ruim een maand de gelukkige eigenaresse van Vinkenhofs Hope. Ben verder totaal niet thuis in de welshjes, ik kwam hem tegen op de markt en was verlieft. Ben erg blij met hem, hij heeft super ruime gangen en begint nu ook wat spek te krijgen.
Nu kijk ik een beetje om me heen voor een toekomstig 2span maatje, hij is pas 1 hoor dus heb alle tijd maar zijn alle welshen zo ruim of moet ik daar nog op letten in bloedlijnen ?

Naam : Vinkenhofs Hope
Vader : Tillybo Top Notch
Moeder : Shore Brooks Hot Chocolate

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Hee. Dan heb jij het halfbroertje van de hengst van Cemlys geloof ik. Zelfde moeder, zelfde fokker. En Top Notch is/was van Regtur hier in het topic

Helemaal correct

Hele bijleesactie in een keer.
Wat een weer, ik heb gisteravond voor het eerst even die thuis binnengehaald. bahbah het ging maar door.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:07

Bijlezen ga ik nog doen, maar dat kan dan mooi snel als ik de reactie van Cemlys doorlees, scheelt een hoop tijd. :D
Gisteravond , voor het eerst na lange tijd weer eens een hele delegatie welsh a fokkers in de wei gehad. Fokkerijnieuws uitwisselen is en blijft het leukst, en live nog leuker dan via een forum.
Slecht weer? ja, als je het zo wilt noemen? Hier regent het. Al 2 dagen, met tussenpozen.Wij zijn er blij mee. Net 3 percelen gemaaid, en nu mag er dus wel wat vallen.
Ik ben alleen ook bezig met een paar honderd meter afrastering te vervangen, en dan is het prettiger als het water je niet je nek inloopt. :brr:

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:42

Makkelijk he Regtur!

Ik kom al je moois deze zomer graag ook nog eens bewonderen, moet even een dagje inplannen, wou nog graag een paar andere fokkers erbij in plannen dan. Maar best druk dus moet even kijken wanneer dat lukt (of er gewoon tijd voor maken haha).
Ah de regen is wel mooi voor het gras hoor, want alles werd behoorlijk droog, land van de jaarlingen bv ook. hier staat het gras echt lang, en helaas van die selectieve eter die eigenlijk maar een derde willen eten, zonde van alle gras. wordt weer even extra draadjes spannen en een beetje verplichten de kop in het lange gras te stoppen.
En ja dan is het fijn als het water je niet in de nek loopt.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:33

Zo das ff heel praktisch Cemlys jouw bijlees samenvatting!

@RomyLover: Hoeveel cm. denk je dat jouw merrie zal vergroten? Heb in je profiel gespiekt en zie dat je al aardig lange stelten [benen] hebt ;-) Wat wil je met het fokproduct gaan doen? Persoonlijk zou ik een pony van 24 niet nog een keer laten dekken een dracht voldragen is niet niks hoor! Goede tip die werd gegeven laat het gebit door een expert na kijken! En dan niet 1 of ander simpele vent of vrouw met een tandenvijl...

Regtur: Heerlijk genoten van je mooie foto's!

Nicole: Maak jij je zorgen om de keuring? Zou me meer zorgen maken om een lekke band vd auto ;-) Mooie merrie met een goede voorbereiding. Denk dat het wel goed zit!

Wat ik me afvroeg wanneer een Welsh bont is gekleurd dan wordt deze toch afgekeurd door het stamboek? Zag namelijk een bonte voorbij komen.

Verder zijn wij bezig met het veulen opvoeden, voetjes geven en overal aanzitten.

Letsdunit: Zag je topic over de aankoop van de Welsh en zn shet appie ook voorbij komen. Volgens mij heb je een goede slag geslagen met deze mooie jaarling Welsh.

Vivan: Fijn dat je pagina op je site het weer doet.

Mocht ik iemand vergeten zijn :o sorry niks persoonlijks!

Wat is de stand van dit topic van Welsh liefhebbers die naar Kootwijk gaan of een ticket op zak hebben?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:16

Ik zou graag Top Notch ook eens in het echt zien.
Leuke foto's van de veulens, zitten prachtige dieren tussen.

Misschien is het ook idd wel beter te wachten totdat mijn jaarling ouder is, er staat wel een ruintje van stal Knollentuin te koop zag ik die heeft dezelfde aftekening maar ook blauwe ogen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:52

PaysBas schreef:
Zo das ff heel praktisch Cemlys jouw bijlees samenvatting!

@RomyLover: Hoeveel cm. denk je dat jouw merrie zal vergroten? Heb in je profiel gespiekt en zie dat je al aardig lange stelten [benen] hebt ;-) Wat wil je met het fokproduct gaan doen? Persoonlijk zou ik een pony van 24 niet nog een keer laten dekken een dracht voldragen is niet niks hoor! Goede tip die werd gegeven laat het gebit door een expert na kijken! En dan niet 1 of ander simpele vent of vrouw met een tandenvijl...

Regtur: Heerlijk genoten van je mooie foto's!

Nicole: Maak jij je zorgen om de keuring? Zou me meer zorgen maken om een lekke band vd auto ;-) Mooie merrie met een goede voorbereiding. Denk dat het wel goed zit!

Wat ik me afvroeg wanneer een Welsh bont is gekleurd dan wordt deze toch afgekeurd door het stamboek? Zag namelijk een bonte voorbij komen.

Verder zijn wij bezig met het veulen opvoeden, voetjes geven en overal aanzitten.

Letsdunit: Zag je topic over de aankoop van de Welsh en zn shet appie ook voorbij komen. Volgens mij heb je een goede slag geslagen met deze mooie jaarling Welsh.

Vivan: Fijn dat je pagina op je site het weer doet.

Mocht ik iemand vergeten zijn :o sorry niks persoonlijks!

Wat is de stand van dit topic van Welsh liefhebbers die naar Kootwijk gaan of een ticket op zak hebben?

Het bit nakijken laat ik inderdaad regelmatig doen, dat is nog in orde.
Het veulen is eigenlijk bedoelt voor mijn broertje:
Afbeelding
Maar ik zou haar/hem bijvoorbeeld ook wel willen verleasen.
Zelf uitbrengen in de sport het hem sowieso niet worden, ik ben nog flink in de groei en zeker voor een jong paard vind ik dat je er netjes op moet passen en niet te groot zijn.

En verder ben ik maanden gelden van een jong paard afgevallen waardoor ik zelf niet meer (serieus) mag springen minimaal 1 a 2 jaar, misschien langer.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:13

Ik vind het toch een risico. Daarnaast is de.merrie qua papier niet heel interssant vanwege de.mengeling van a en b.
Puur fokken voor je broertje zou ik niet doen.
Voor.het geboren is je kan er mee aan de slag, ben.je vier jaar verder. Dan.is je broertje ook weer vier jaar ouder en heeft misschien geen interesse meer.
Ik zou liever kijken naar een pony om te.kopen.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:53

PaysBas: Schimp gaat op voor haar Voorlopig Keur predikaat. Vanety mag zich gaan laten zien in de jaarlingen rubriek en de Fokgroep is door naar Kootwijk ... dus heb zowiezo die drie van mij mee en ik hoop dat de driejarige ook gaat anders geen fokgroep in Kootwijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:58

Ik weet binnen anderhalve week of er wat naar kootwijk gaat. hier maar een merrie opgegeven. dus veel zal het niet worden

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:41

Ik hoop het dat de mijne naar kootwijk mag :P Word vervolgt :P

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:49

ik hoop het ook, dan zie ik ze toch nog ;)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:50

Vandaag Dilys nog eens gemeten en ze staat nu op een meter 16 ongeveer, achterhand staat terug een stuk de hoogte in dus ze gaat nog een stukje groeien.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:10

@Romylover: Soms wordt er advies gevraagd maar doet degene [de vragensteller] toch wat hij of zij zelf wilt en al in zijn of haar hoofd had voordat de vraag wordt gesteld. Kortom trek je eigen plan met wat je wilt.
Heb jaren geleden [ben al zooooooo oud;-) ] geleerd; bij twijfel niet doen.
Verder ga ik er niet meer op in tenzij je een poll topic :list: opent en alle bokkers [degene die willen stemmen] laat stemmen over het wel of niet dekken van een 24jr. merrie.
Ik ben hier zelf vrij direct in en bedoel dit niet aanvallend maar het komt op bokt zo vaak voor dat er een vraag of om advies wordt gevraagd waarmee de persoon nihil wat meedoet dat ik me echt afvraag waarom de mensen het vragen.

De edit: :)F

Voor de rest: :P

Nou Chantall die van jou zit toch niet in de sectie A? Anders zijn we concurrenten hahaha :+ :D _O-
Net in je profiel gespiekt [nog een keer haha] ah je zit in de Sectie B gelukkig! 8-)

Op hoeveel zitten we totaal al die naar Kootwijk iig gaan?
Laatst bijgewerkt door PaysBas op 09-07-14 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:14

Goed idee van dat poltopic!
Dat ga ik dan even aanmaken.
Want hier zegt eigenlijk iedereen niet doen en daar zegt iedereen wel doen.
Misschien krijg ik zo een beter beeld.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:15

@Romylover: Misschien dat er ook een aantal niet vriendelijke reacties op je poll topic komen houd daar wel rekening mee.
Suggestie: Wellicht het gebruiksdoel van potentieel veulentje X toelichten?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:19

Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 09-07-14 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:21

romyloverrr schreef:
Ik kan wel tegen kritiek hoor!
Bedankt voor de tip!

Graag gedaan. +:)+
Tovert nu de hoge hoed weer snel weg voordat er nog meer uitkomt -:)

Zozo Romy jij bent vlot! :list:

Uhhhm ja ik heb mn smilly-dag :D

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:29

Welke pony bedoel je PaysBas :D :D :D

Maar idd sectie B ...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:16

romyloverrr schreef:
Goed idee van dat poltopic!
Dat ga ik dan even aanmaken.
Want hier zegt eigenlijk iedereen niet doen en daar zegt iedereen wel doen.
Misschien krijg ik zo een beter beeld.

Als er een aantal mensen en vooral fokkers "niet doen" zeggen. Vraag ik me af waarom je een poll wilt gaan houden ipv de risico's bestuderen en inschatten.
Wat maakt het uit wat de meerderheid zegt? Gaat er toch om dat jij zelf de juiste keuze maakt nadat je de voors en de tegens hebt afgewogen?

ik zou een aantal dierenartsen bellen.
Daarbij kun je nooit zeggen dat je ze nooit zal verkopen. In deze tijd gaan de goeie al niet zo makkelijk meer weg. Alleen de toppers. Fokken of vermeerderen is een groot verschil.
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 09-07-14 18:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:17

Vorige week een sectie B veulen geboren. Een merrie: vader Eyarth Tom Tom, moeder Thistledown Shangdu (v. Stoak Tuscany). En vandaag op weg naar de hengst

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:34

Ik ben ook van de partij in Kootwijk met mijn kleine dikbilly :)
ben benieuwd wat er allemaal is en wat ik moet verwachten..

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:26

Mijn hoop voor Kootwijk is wel vervlogen, op een eerste premie ook wel. Ze is enorm afgevallen in 1,5 week, en denk niet dat er weer aan te krijgen voor 26 juli. Als je nu nog je paard eruit trekt, moet je dan alsnog betalen? Zelf dacht ik van wel, dus kan ik net zo goed gewoon maar mee doen. (en daarnaast vind ik het ook leuk om mee te doen en de anderen te zien)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:38

Moet je je nog apart opgeven voor Kootwijk ondanks dat je een uitnodiging hebt gekregen? Geen idee wat de gang van zaken hierover is.