[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:37

Nicole, volgens mij mag je toch ook een gewoon hoofdstel gebruiken? Ik zit me even af te vragen of ik dat niet voorbij heb zien komen. Ik ben altijd al weg geweest van je merrie, ben heel Benieuwd hoe ze het gaat doen. Ga je haar zelf voorbrengen?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:42

Cemlys schreef:
gewoon iets nemen waar haar hoofdje goed in uitkomt, ik heb persoonlijk een hekel aan sperriemlusjes aan de neusriem die er gewoon hangen om te hangen haha, zorg dat je dus gewoon een hoge neusriem hebt.

en ja geeft altijd wat stress, ik ben stiekem ook al een pietsie aan het stress, en ik moet nog 2 weken.

Dat word mijn sperriem lusje eraf mollen :') Hoge neursriem heb ik zo niet liggen, voor de rest komt hier wel haar hoofd mooi in uit vind ik vooral omdat je ook niet die gespen enzo ziet.. Maarja dat vind ik en ik hou wel van beetje glim en bling :')

Afbeelding

Caesar schreef:
Nicole, volgens mij mag je toch ook een gewoon hoofdstel gebruiken? Ik zit me even af te vragen of ik dat niet voorbij heb zien komen. Ik ben altijd al weg geweest van je merrie, ben heel Benieuwd hoe ze het gaat doen. Ga je haar zelf voorbrengen?

Ja je mag inderdaad dat wel gebruiken maarja die oude garde houden vaak niet zo van dat gebling enzo althans wat mij altijd bij staat.
Ah dank je wel van je compliment :) Nee ik breng haar niet zelf voor dat laat ik doen door Cor Veldhoven, ben benieuwd hoe ze zal veranderen als ze in de knotten staat.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:42

Hoi mag ik hier ook even binnen vallen :)
Ik ben sinds ruim een maand de gelukkige eigenaresse van Vinkenhofs Hope. Ben verder totaal niet thuis in de welshjes, ik kwam hem tegen op de markt en was verlieft. Ben erg blij met hem, hij heeft super ruime gangen en begint nu ook wat spek te krijgen.
Nu kijk ik een beetje om me heen voor een toekomstig 2span maatje, hij is pas 1 hoor dus heb alle tijd maar zijn alle welshen zo ruim of moet ik daar nog op letten in bloedlijnen ?

Naam : Vinkenhofs Hope
Vader : Tillybo Top Notch
Moeder : Shore Brooks Hot Chocolate

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:59

Nicole, heb je geen geheel zwart hoofdstel met een brede neusriem? Ik denk dat dat erg mooi bij haar staat. Persoonlijk vind ik het witte al niet mooi en icm lak al helemaal niet. Dan kun je beter een frontriem pakken met wat bling als je dat toch graag wilt.

Welkom letsdunit! Leuke jaarling heb je! Persoonlijk zou ik, mits je gezelschap hebt, wachten totdat hij uitgegroeid is voor een span maatje. Het lijkt me makkelijker om een pony erbij te kopen als je eigen pony is uitgegroeid.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:19

Hoi, ik kom hier ook maar even binnenvallen.
Omdat hier welsh fokkers zitten dacht ik dat ik hier wel goed zou zitten voor een hengstenkeuze.
Dan hoef ik geen apart topic te maken.

Na lang wikken en wegen heeft een topic hier op bokt toch de doorslag gegeven.
Ik ga mijn pony van net 24 laten dekken! Ze is gelukkig in een supergoede conditie, anders zou ik het nooit doen. Ze heeft al 3 veulens gehad in het verleden.
Over 2 weken word ze weer hengstig en wil ik haar eigenlijk laten dekken.

Zelf heb ik 0 verstand van dekken maar ik weet wel dat ze een hele goede afstamming heeft.
Hier haar afstamming:
http://www.allbreedpedigree.com/sweet+romy

Ik zou graag wat meer maat erin hebben (ze is 1.16) en het liefste een leuk kleurtje.
Hier wat recente foto's van haar:
Afbeelding
Afbeelding

Het dekgeld speelt geen rol.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:24

Ik zou het persoonlijk wel een aardig risico vinden om een pony van 24 te laten dekken. Daarnaast is oud papier ook niet altijd meer passend gezien de huidige fokdoelen. Wat wil je er mee gaan doen? Emotioneel dekken zodat je een nakomeling hebt? Mag ik een brutale vraag stellen waarom je dat dan pas nu gaat doen?

Verder vind ik het altijd lastig om dat zo te zeggen. Hoe zijn haar 3 nakomelingen?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:29

Ik heb mijn pony pas 2 jaar, vandaar. Ik ken de risico's naar gezien haar conditie vind ik die aanvaardbaar.
Ik wil een leuke springpony fokken eigenlijk. En ik heb hier alle plaats, ik kan haar laten opgroeien met soortgenootjes en genoeg ervaring met jonge paarden/veulens.

Van haar 3 nakomelingen is er eentje eerst in de springsport uitgebracht en daarna 4 span mennen, en 1e loopt op vrij hoog niveau in de eventing. Van de 3e weet ik niets.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:35

Ok, je kent je pony natuurlijk zelf het beste en als je denkt dat het kan dan zal je dat zelf het beste weten. Er zijn genoeg merries die nog veulenen op die leeftijd maar dat zijn vaak merries die elk jaar drachtig zijn.

Ik zou dan sowieso niet in gaan leveren op beweging. Als je er echt de sport mee in wilt gaan zou ik echt een topvererver qua beweging zoeken.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:39

Nicole schreef:
Cemlys schreef:
gewoon iets nemen waar haar hoofdje goed in uitkomt, ik heb persoonlijk een hekel aan sperriemlusjes aan de neusriem die er gewoon hangen om te hangen haha, zorg dat je dus gewoon een hoge neusriem hebt.

en ja geeft altijd wat stress, ik ben stiekem ook al een pietsie aan het stress, en ik moet nog 2 weken.

Dat word mijn sperriem lusje eraf mollen :') Hoge neursriem heb ik zo niet liggen, voor de rest komt hier wel haar hoofd mooi in uit vind ik vooral omdat je ook niet die gespen enzo ziet.. Maarja dat vind ik en ik hou wel van beetje glim en bling :')

[ Afbeelding ]

Caesar schreef:

Ja je mag inderdaad dat wel gebruiken maarja die oude garde houden vaak niet zo van dat gebling enzo althans wat mij altijd bij staat.
Ah dank je wel van je compliment :) Nee ik breng haar niet zelf voor dat laat ik doen door Cor Veldhoven, ben benieuwd hoe ze zal veranderen als ze in de knotten staat.

Knotten? Worden het niet heel veel rechtopstaande minivlechtjes? Echt prachtig. :D
Je pony ziet er mooi uit dus dat gaat vast goedkomen!
Afbeelding

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:46

Misschien een domme vraag, maar hoe snel word een belgische welsh hengst eigenlijk goedgekeurd?
Gewoon als het een gezonde hengst is of gaat er een strenge selectie aan vooraf?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:26

Tijdje druk geweest met andere dingen, nu even weer wat posten.
Eerst maar es even ons liefste veulen van dit jaar.
Afbeelding

Dit deed ze al vanaf dag 1, ook al botste ze toen nog overal tegenop. Gelukkig is er van blindheid geen sprake, maar een beetje bijziend lijkt ze wel. Qua gedrag en beweging en presentatie, doet ze heel veel denken aan destijds Willie Wortel als veulen. Komt met gang naar je toe, stopt om even gekroeld te worden en weg is ze weer. Staartje erop, koppie hoog en showen. Ze zijn in de verte ook nog familie, dus zo gek is dat niet.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:30

Dit jaar hebben we "maar"6 veulens. Feitelijk meer dan genoeg. Ben blij dat het er geen 13 geworden zijn.
1 dochter van Willie Wortel, nog wat afstandelijk, maar wel een brutaaltje. Misschien wel het sterkste en best ontwikkelde veulen van allemaal. Aan haar heb ik te danken dat mijn grote teennagel eraf gaat....
Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:33

Cemlys schreef:
Vandaag mijn 3 jarige alvast getoiletteerd voor de keuring, ook gemeten en ze zit nu op 1.21, nooit verwacht want moeder was 1.18 en vader 1.16 ;), nog 2 weekjes te gaan...

Dat is flink aan de maat voor een drie jarige. Hopelijk gaat ze niet nog teveel.omhoog.

Op de hengsten keuring zie je ook vaak ponies.die gemeten worden op 1.22m. Ze zijn dan nog geen drie jaar. Ik vraag me af hoeveel daarvan.uit de maat groeien.
Purdey is ook net te groot. Die is 1.23m

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:35

Ook ons "kleintje", bijna een maand nu, doet het goed. Hij is net als Vina van Drummer Boy. Of hij roan gaat worden kan ik nog niet zeggen, maar de palominokleur als basis heeft-ie wel!
Afbeelding

Ik dacht eerst dat hij 2 blauwe ogen had, maar ik denk dat dat meer door zijn verdunningskleur kwam. Nu zijn ze al veel donkerder. We hebben meer nakomelingen van Drummer gehad die eerst blauwe of grijze ogen hadden.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:37

Cemlys schreef:
Heel mooie valk hoor!

4 categorieen en 4 ponys is niet veel nee...

Vandaag mijn 3 jarige alvast getoiletteerd voor de keuring, ook gemeten en ze zit nu op 1.21, nooit verwacht want moeder was 1.18 en vader 1.16 ;), nog 2 weekjes te gaan...

Dan weet ik wel een hengst die daarop zou kunnen *\o/* dan hoef je niet bang te zijn uit de maat te fokken :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:37

regtur schreef:
Tijdje druk geweest met andere dingen, nu even weer wat posten.
Eerst maar es even ons liefste veulen van dit jaar.
[ Afbeelding ]

Dit deed ze al vanaf dag 1, ook al botste ze toen nog overal tegenop. Gelukkig is er van blindheid geen sprake, maar een beetje bijziend lijkt ze wel. Qua gedrag en beweging en presentatie, doet ze heel veel denken aan destijds Willie Wortel als veulen. Komt met gang naar je toe, stopt om even gekroeld te worden en weg is ze weer. Staartje erop, koppie hoog en showen. Ze zijn in de verte ook nog familie, dus zo gek is dat niet.

Vind der helemaal geweldig <3

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:38

elfje72 schreef:
Knotten? Worden het niet heel veel rechtopstaande minivlechtjes? Echt prachtig. :D
[ Afbeelding ]

_O- hahah helaas inderdaad die dingen :P Had er ook liever roosjes inzitten :P

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:39

Mooie veulens jenny!

Wat betreft het dekken van een 24 jarige. Het kan wel ja. Een van mijn merries heeft vorig jaar ook met 24 nog een veulen gehad. Achteraf was dat best zwaar voor haar. Zij had daarvoor al een stuk of 15 veulens gehad.
De leeftijd speelt echt wel een rol en.hoewel de ene oude pony beter op gewicht bkijft dan de ander, vind ik het toch te oud.
Hoelang geleden heeft ze veulens gehad?
Ik zou toch.liever eentje.kopen dan een risico lopen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:45

Jaarlingen en tweejarigen doen het hier ook goed, zowel boven in de maat als hele kleintjes.Ik weet niet waar ik de voorkeur aan geef.Het veiligst is de gulden middenweg, maar soms heb je zomaar een uitschieter. Momenteel lopen hier 3 dochters van WW, waar ik niet graag de meetstok naast zou leggen. Terwijl hijzelf maar nipt in de B (sport) maat is gemeten.
Afbeelding

2 jr Drummer X Jobke
Afbeelding

jaarling Top Notch X Jobke
Afbeelding
2 tweejarigen, de perlino is 1,10m. Misschien. Maar ik vind haar wel prachtig!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:29

*Bloos* Zie dat er een aantal blz. bij zijn gekomen. Zal proberen een bijlees-actie tussen de bedrijven te doen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:47

romyloverrr schreef:
Hoi, ik kom hier ook maar even binnenvallen.
Omdat hier welsh fokkers zitten dacht ik dat ik hier wel goed zou zitten voor een hengstenkeuze.
Dan hoef ik geen apart topic te maken.

Na lang wikken en wegen heeft een topic hier op bokt toch de doorslag gegeven.
Ik ga mijn pony van net 24 laten dekken! Ze is gelukkig in een supergoede conditie, anders zou ik het nooit doen. Ze heeft al 3 veulens gehad in het verleden.
Over 2 weken word ze weer hengstig en wil ik haar eigenlijk laten dekken.

Zelf heb ik 0 verstand van dekken maar ik weet wel dat ze een hele goede afstamming heeft.
Hier haar afstamming:
http://www.allbreedpedigree.com/sweet+romy

Ik zou graag wat meer maat erin hebben (ze is 1.16) en het liefste een leuk kleurtje.
Hier wat recente foto's van haar:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Het dekgeld speelt geen rol.

Ze heeft zeker een bewegers afstammeling van vaders kant.
Haar opa Watton Cupper Beech een top beweger en super fijn karakter heeft in kar gelopen en wij hebben hem op 13jr leeftijd onder het zadel beleerd gehad. Zijn zoon Hondsrug Raspoetin was dezelfde enorme beweger met een goed karakter en was onder het zadel bij v.Mierlo
Ben benieuwd wat voor 'n hengst ze je gaan aanraden.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:49

Nicole schreef:
elfje72 schreef:
[ Afbeelding ]

_O- hahah helaas inderdaad die dingen :P Had er ook liever roosjes inzitten :P

Hmm dan moet je de vlechtjes rollen...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:58

Er zitten mooie ponies in haar afstamming. Wel is zij een product van sectie a en b door elkaar. Zij kan dus groter fokken.
Ik zou kijken welke kant je op wil met het veulrn. De.merrie is grotendeels b gefokt, maar is.door haar maat bij de sectie a ingedeeld.

Edit typo

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:19

Ik wil met haar echt de B kant op.
Weet iemand nog hengstenhouders in limburg/brabant/zeeland/blegie?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:20

Letsdunit schreef:
Hoi mag ik hier ook even binnen vallen :)
Ik ben sinds ruim een maand de gelukkige eigenaresse van Vinkenhofs Hope. Ben verder totaal niet thuis in de welshjes, ik kwam hem tegen op de markt en was verlieft. Ben erg blij met hem, hij heeft super ruime gangen en begint nu ook wat spek te krijgen.
Nu kijk ik een beetje om me heen voor een toekomstig 2span maatje, hij is pas 1 hoor dus heb alle tijd maar zijn alle welshen zo ruim of moet ik daar nog op letten in bloedlijnen ?

Naam : Vinkenhofs Hope
Vader : Tillybo Top Notch
Moeder : Shore Brooks Hot Chocolate

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Hee. Dan heb jij het halfbroertje van de hengst van Cemlys geloof ik. Zelfde moeder, zelfde fokker. En Top Notch is/was van Regtur hier in het topic