[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:15

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 02:19

Muzefee schreef:
Melanie gefeliciteerd!

Ik heb mijn 3-jarige merrie op de foto gezet gisteren, alleen die heeft misbruik gemaakt van de situatie. :+ [ITP] Heidehof's Heaven eens knap op de kiek...!

Veulentjestijd dus weer. Prachtig dat jonge spul.
Heb van mijn jaarlingen ook foto's gemaakt maar helaas is de kwaliteit niet alles. Zal er hieronder één plaatsen,

Patrick, ik hoorde dat je C-merrie overleden is. Hoe komt dat zo?
Balen man! Het zijn altijd de gene waar je het gekst mee bent.

Hoe is het Inowa, nog niets bij je je merries? Als de melk er uit loopt dan schiet het meestal toch wel op.
Ik heb met de mijne vaak mee gemaakt dat ze van die schijnweeën kregen op het eind van de dracht. Ze liggen dan plat en beginnen te schokken alsof het gaat gebeuren.

Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 07:52

pepper kegelt!!!!!!!!!!!

net nu ik echt naar den haag moet dit weekend.
word dus morgenavond terug ipv zondagmiddag

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:38

spannend Inowa! Ik zou zelfs niet meer weggaan als ik jou was ;).

Merrie hier wordt vandaag gescand, hopelijk kan ze dan binnenkort bij de hengst.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:49

ja maar ga toch,heb paul beloofd dat ik met hem mee zou gaan naar de crematie van zijn opa.
wil er absoluut voor paul zijn

de buurvrouw houd het vanavond en vanacht in de gaten en heeft instructies op papier staan waar ze op moet letten en doen.

als ze dat opvolgt en alles oke is dan komt het wel goed

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:07

Blackdevil, op onze site www.stalnewchallenge.com kun je het verhaal lezen onder de nieuws knop. Zijn er inmiddels wel achtergekomen waaraan ze overleden is. Merrie heeft atypische myopathie gehad. Geen redden aan bleek en ja het gebeurd altijd . . . |o |o |o ;( ;( met de beste merrie die je hebt en altijd met de pony waarmee je het meest hebt.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:02

Patrick wat erg zeg...
Gecondoleerd en sterkte met het verlies!
Hebben jullie Patriot eigenlijk zelf gehouden?
Dat was het enige veulen dat jullie van haar hadden toch?

Inowa: balen dat je er nu niet bij kan zijn...
Maar daarna wel lekker vakantie om ervan te genieten toch?!

Blackdevils: mooi stel jaarlingen heb je hoor :j

Boeflover: sterkte met Cobalt, inderdaad gelukkig maar dat het niet gebroken is!

Regtur: ik heb je een pb gestuurd over het Welsh nieuws.

NadjaThaBest schreef:
kreeg vanmorgen deze link doorgestuurd. Toch leuk :) Gisteren heeft onze stammerrie de leeftijd van 30 bereikt en haar dochter de leeftijd van 20
http://www.horses.nl/fokkerij/nieuws/15 ... ur-30-jaar

Leuk artikel, en nog gefeliciteerd met Fleur's 30e verjaardag :j

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:15

patrick76 schreef:
Blackdevil, op onze site http://www.stalnewchallenge.com kun je het verhaal lezen onder de nieuws knop. Zijn er inmiddels wel achtergekomen waaraan ze overleden is. Merrie heeft atypische myopathie gehad. Geen redden aan bleek en ja het gebeurd altijd . . . |o |o |o ;( ;( met de beste merrie die je hebt en altijd met de pony waarmee je het meest hebt.

Oei, atypische myopathie... :\ En verder bij de andere dieren niks aan de hand? Sterkte! :(:) Was inderdaad een prachtmerrie, ook een pony die zeker op de keuringen mij erg is opgevallen vorig jaar!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:49

Hey fokkers,
ik heb een vraagje:
in september komt mijn import pony uit Wales hierheen, ze is dan al drachtig van een wpcs licenced dekhengst.
Hoe zit het met de registratie van het veulen? Bij welk stamboek moet en kan ik die laten registreren?
Is het gunstig als ik mijn merrie om laat zetten naar een nederlands stamboek, of is dat überhaupt niet mogelijk? En kan ik dan beter kiezen voor het wpcv of het nwpcs?
En stel dat ik haar laat dekken door een wpcv hengst terwijl ze nwpcs geregistreerd is, of andersom, bij welk stamboek kan ik het veulen dan laten registreren?

Ik heb een tijd gewerkt op een stoeterij in Wales, ben behoorlijk thuis in goede fokcombinaties maken en in bloedlijnen, maar stamboekzaken (zeker in Nederland) daar weet ik echt helemaal niks van af...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:53

Inowa, spannend hoor.

Patrick, wel ongelooflijk dat net jullie dat moet treffen. Sterkte met het verlies.

Jaimieliefje.
Het veulen moet je nergens laten registreren, dat is vrij. Wat gunstig is moet je zelf bepalen.
Je kunt dekken met elke hengst die een licentie heeft.
Mijn merrie was ook drachtig van een hengst met Engelse licentie. Veulen heb ik bij NWPCS laten registreren.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:56

Dus, werken alle stamboeken samen? En kan ik een nwpcs/wpcs merrie laten dekken door een wpcv hengst en die bij het nwpcs laten registreren? Of accepteert het nwpcs geen veulens met vaders die een wpcv deklicentie hebben?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:08

Nee, de stamboeken werken niet samen.
Maar ja, NWPCS accepteert wel veulens met een licentie uitgegeven door een andere instantie. Lijkt mij ook wel zo logisch. Anders zou je erg beperkt worden in je hengstenkeuze. ;)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:15

Ja, inderdaad. Het leek mij ook logisch, maar ik kon er maar beter niet van uit gaan en dan vervolgens voor nare verrassingen komen te staan :D
Overigens, met samenwerken bedoelde ik meer; elkaars hengsten accepteren in het stamboek. Dat ze niet bepaald samen gaan vergaderen lijkt me logisch, het zijn tenslotte aparte instanties toch? :)
Bedankt voor de verheldering! Heb geen overbodige zorgen meer :D

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:23

Muzefee schreef:
patrick76 schreef:
Blackdevil, op onze site http://www.stalnewchallenge.com kun je het verhaal lezen onder de nieuws knop. Zijn er inmiddels wel achtergekomen waaraan ze overleden is. Merrie heeft atypische myopathie gehad. Geen redden aan bleek en ja het gebeurd altijd . . . |o |o |o ;( ;( met de beste merrie die je hebt en altijd met de pony waarmee je het meest hebt.

Oei, atypische myopathie... :\ En verder bij de andere dieren niks aan de hand? Sterkte! :(:) Was inderdaad een prachtmerrie, ook een pony die zeker op de keuringen mij erg is opgevallen vorig jaar!

nee de andere twee merries die in het zelfde stuk lopen hebben nergens last van. Wei was wel kaal na de winter maar we voerden ze goed bij. Ze zag er ook goed uit. Zaterdag 's middags gaf ze nog een geweldige show met haar spectaculaire draf en zondag middag was het helemaal mis.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:27

Jaimyliefje: houd er wel rekening mee dat er extra kosten in rekening gebracht kunnen worden voor een hengst uit een ander stamboek, maar verder is het mogelijk mits de hengst over een deklicentie beschikt van een van de dochterstamboeken van het WPCS.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:56

@patrick: Dit vind ik nou eerlijk gezegd zo'n enge ziekte. Je merkt er niks van tot op het einde en er valt gewoon niks aan te doen. Enige wat je kan is of zo snel mogelijk inslapen als je er op tijd bij bent, of je bent er te laat bij. Hoop dat hij mij nooit treft. Ik weid de pony's echt zoveel mogelijk om de laatste weken. ze worden beide bijgevoerd, en gaan nu af en toe gewoon een nachtje op stal. Bah treft het net zo'n leuke merrie, maar goed het mag er gewoon geen enkele treffen.

Pascha vandaag laten scannen en als het goed ik kan ze in de loop van volgende week naar de hengst. Die heel heel waarschijnlijk Pendragon wordt dus.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:00

En dan zeggen ze dat bijvoeren goed moet zijn tégen AM. :\ Cru zeg.

Ben er afgelopen herfst nog wel bang voor geweest hier, maar ik moet zeggen dat ik het eigenlijk steeds onduidelijker vind worden wat betreft je wel en niet moet doen om het te voorkomen.

Overigens hebben wij alles nog op stal 's nachts, kan echt niet buiten blijven, dan groeien ze echt kapot.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:04

Patrick sterkte met het verlies van jullie merrie.

Inowa dat wordt een spannend weekend voor je. Zo te zien gaat Pepper eerder bevallen dan Winoa. Maar ja, een crematie is niet iets wat je even af zegt.

Fenna leuk, wat voor iets is het?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:06

Bijvoeren wordt vooral gezegd omdat er een storing ontstaat in het metabolisme om energie aan te maken en dus uiteindelijk worden spieren afgebroken, vandaar pijn/spierzwakte/... , vandaar dat het nooit kwaad kan dat bijvoeren maar of het veel de AM tegenhoudt lijkt me sterk. Verder zou er een Clostridium species er een rol in spelen, maar of het nu triggert of het veroorzaakt dat weet men dus niet. dit is gebaseerd op een onderzoek uit Italie, maar dat zou niet zo ideaal zijn, oa met het aantal geteste paarden en zo. Utrecht en Luik zijn er ook mee bezig, maar ik denk dat het onderzoek ook daar een beetje spaak loopt. Het is gewoon een heel moeilijke zaak, is het iets uit de omgeving, uit het voer, komt hij uit de bodem, planten zelf, schimmels zijn ook al genoemd,.... het kan gewoon zoooooveel zijn. En dat maakt het net frustrerend. Het is iets wat al problemen geeft sinds de jaren '30, niet enkel bij paarden en nog steeds staat men geen stap verder op dat vlak.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:31

Girlgamer schreef:
Patrick sterkte met het verlies van jullie merrie.

Inowa dat wordt een spannend weekend voor je. Zo te zien gaat Pepper eerder bevallen dan Winoa. Maar ja, een crematie is niet iets wat je even af zegt.

Fenna leuk, wat voor iets is het?

Het is een 7 jarige welsh mountain pony merrie. Ze is nauw verwant met Penual Mark (dat is ergens wel jammer omdat de keus in hengsten er een beetje door beïnvloed wordt gezien veel hengsten die mij wel bevallen Penual Mark bloed voeren, maar dat mag de pret niet drukken). Verder zit er van alles wat in haar bloedlijn, op zich best veel coed coch maar eigenlijk zoals ik al zei van alles wat:
http://www.allbreedpedigree.com/henllan+hollyberry

Ze is in het wild opgegroeid, een pony'tje met een behoorlijk verleden. Ze is nog maiden maar als het goed is komt ze drachtig deze kant op, en dat is één van de redenen dat ik voor deze merrie heb gekozen... De vader van het toekomstige veulen! Penwisg Draig Tan, volle broer van de in nederland bekende (inmiddels overleden) Penwisg Draig Du. Dit is een uitzonderlijke kans voor mij, omdat hij in Wales staat en daar de rest van zijn leven zal blijven zoals het er nu naar uit ziet. Ik ben helemaal weg van Draig Tan, heb vorig jaar met hem gewerkt en was al gelijk weg van zijn hele uiterlijk, zijn bouw en uitstraling. Het klikte helemaal met hem :j
Ik heb hem zelf dan ook voor mijn lens gehad:

Afbeelding
(2009©Fadography)

Hij past heel goed bij Hollyberry, hij vult haar heel erg aan op verschillende punten. Verder is zijn karakter geweldig :)
Van Hollyberry heb ik nog niet echt een heel goede foto, dus daar zal ik een foto van laten zien als ik haar weer op ga zoeken in juli.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:34

Wat een knappe hengst Jaimyliefje, ik begrijp waarom je dit veulen wil ;).
Veel plezier met de merrie en het toekomstig veulen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:43

Jaimyliefje schreef:
De vader van het toekomstige veulen! Penwisg Draig Tan, volle broer van de in nederland bekende (inmiddels overleden) Penwisg Draig Du. Dit is een uitzonderlijke kans voor mij, omdat hij in Wales staat en daar de rest van zijn leven zal blijven zoals het er nu naar uit ziet. Ik ben helemaal weg van Draig Tan, heb vorig jaar met hem gewerkt en was al gelijk weg van zijn hele uiterlijk, zijn bouw en uitstraling. Het klikte helemaal met hem :j
Ik heb hem zelf dan ook voor mijn lens gehad:

http://img11.imageshack.us/img11/6871/img1449wc8.jpg
(2009©Fadography)

Oeh wat is hij toch knap! Vind het zo jammer dat ik zijn broer niet gekend heb en dat er geen foto's meer te vinden zijn. Ben nu al benieuwd naar je veulentje. Mijn Draig Du merrie (weet niet of je het nog weet maar jij hebt mij toen dat verhaal over de drakenbroertjes gemaild) moet nog 3 weken.
Het duurt nog even maar alvast veel plezier van je merrie!
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 08-05-10 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten, foto in link geplaatst.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:46

Jep dat weet ik nog :j
En ik vind jouw hengstenkeuze helemaal top! High Flown's Viper... :z *zucht*
Past heel mooi bij haar vind ik, en lijkt ook erg op Rosa's vader!

Hij staat al op mijn lijstje voor een 2012 veulentje :Y) Maar we moeten eerst maar eens zien hoe alles verloopt met Hollyberry :j (toch blijft het leuk om vooruit te kijken :)) en er is ook zoveel aanbod... Je kunt er niet omheen om alvast lekker verder te kijken voor je merrie... Althans ik niet :+ )

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:53

Jaimyliefje schreef:
Jep dat weet ik nog :j
En ik vind jouw hengstenkeuze helemaal top! High Flown's Viper... :z *zucht*
Past heel mooi bij haar vind ik, en lijkt ook erg op Rosa's vader!

Dank je, ik krijg zoveel verschillende reacties. Rosa heeft een super karakter en dat heeft Viper ook. Ik heb wat verbeterpuntjes aan haar en dat zie ik in hem terug. Dus ben zelf ook wel tevreden, nu nog afwachten wat voor veulen eruit komt. Ik heb trouwens een foto van Viper en die is vrijwel hetzelfde als de foto van Draig Du in het hengstenboek. Die foto heb ik alleen als kopie en kan hem niet scannen, maar als je hem hebt moet je die er eens naast leggen.

Afbeelding

Alleen de 2 extra witte voetjes verraden het (zo op het eerste gezicht)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:55

Jaimyliefje schreef:
Hij staat al op mijn lijstje voor een 2012 veulentje :Y) Maar we moeten eerst maar eens zien hoe alles verloopt met Hollyberry :j (toch blijft het leuk om vooruit te kijken :)) en er is ook zoveel aanbod... Je kunt er niet omheen om alvast lekker verder te kijken voor je merrie... Althans ik niet :+ )

Haha ik had Viper al gespot voordat ik een merrie had, had hem al geadviseerd aan de vorige eigenaar, maar die wilde niet met haar fokken. Ik vond hem ook wel bij haar passen (wat toch ook niet onbelangrijk is haha).

Diane_Basje schreef:
Ik ga dit jaar niet dekken, maar hoop jouw pony wel tegen te komen hier op internet om een beetje te volgen hoe het gaat. Leuk, een veulentje van Draig Tan.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 08-05-10 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 kort opeenvolgende berichten samengevoegd.