[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 12:45

Vanochtend hier het derde veulen geboren! Een palomino merrieveulen van Klein Roderijs Cocktail! *\o/*

Ziet er goed uit, vanmiddag even buiten en dan volgen ook foto's. ;)

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:29

patrick komt over alsof het meer is als jij en ik bij mekaar!?? ;)
nee ben seriuus wel benieuwd waarop deze uitspraken dan daadwerkelijk berust zijn?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:54

Jaimyliefje schreef:
Ik vind persoonlijk dat een hoop (nog amateuristische) fokkers te veel afgaan op de stamboom, dan op het paard zelf.
Wel vind ik het belangrijk om zoveel mogelijk inteelt uit te sluiten. Bewust lijnteelt fokken is een ander verhaal natuurlijk, maar daar moet je meer ervaren voor zijn als fokker.

Ik zou vooral Emrys Griffiths een amateuristisch fokker willen noemen ;)

Maar goed, ik zie je punt wel. Je blind staren op een stamboom is niet alles, daar zijn er de laatste tijd wel erg veel van bijgekomen. Maar alleen maar op de buitenkant kijken is ook bijzonder fout. Ten eerste zal je toch een beetje bewust moeten zijn wat voor mogelijke ellende je binnenhaalt. Iedere hengst waarbij je je beste fokmerrie waagt is toch weer een risico om iets in de lijn te fokken wat je er in 4 generaties niet meer uitkrijgt.

Inteelt en lijnteelt uitsluiten geloof ik niet in. Met beleid omgaan, dat is belangrijker. Iemand die inteelt uit wil sluiten is overigens altijd iemand die te veel naar de stamboom kijkt. Als op uiterlijk de best passende hengst voor een merrie de volle broer is, dan moet je toch echt wel eens denken of dat het wel zo verstandig is om die volle broer voorbij te lopen, al is dat wel een heel extreem geval.

Ik ben overigens ook maar een amateur-fokker. Als ik er geld mee kon verdienen, dan deelde ik mijn dagtaak wel wat anders in ;)

PS: iedereen gefelicteerd met de veulens

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:33

Ik ben wel een amateuristisch fokker (eigelijk zelfs geen fokker ;)) en hoopte via deze weg wat meer te weten te komen over de hengst, hoe/wat hij fokt (heb een aantal nakomelingen gezien, maar meer ervaringen zijn altijd goed), en ook over de hengst waar dan de lijnenteelt/inteelt op gebeurd, want daar kan ik niet echt iets over vinden. Maar goed blijkbaar is dit ook niet echt de manier om iets meer te weten te komen ;).

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:44

Afbeelding
<3

Veulentje is nog echt een propje, maar daar doorheen gekeken lijkt het goed! Dalijk topic. :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:49

wat een schatje!!!

hier een kleine update
afgaande van de eerste dekking zou winoa vandaag uitgeteld zijn

buurvrouw kwam daarnet even vertellen dat winoa vanmorgen raar deed.
buurvrouw was op 10 uur vanmorgen even gaan kijken en toen vond ze winoa languit in de stal met haar benen opgetrokken en hijgend.
ze had een paar keer geroepen en geluiden gemaakt maar winoa reageerde niet
ze is toen weer weg gegaan en is om 13.00 uur vanmiddag nog een keer gaan kijken en toen lag winoa nog steeds languit te hijgen.

vanmiddag stond ze de hele middag voor de stal.

weet het niet,klinkt een beetje als voor-weeen

Rosabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:38

cuneracobs schreef:
Jaimyliefje mag ik vragen hoeveel jij gefokt hebt?

Hoeveel lijkt me niet eens zo interessant, meer benieuwd zou ik zijn naar de kwaliteit die een fokker op de wereld zet. Ik bedoel; als je er 100 fokt, waarvan er slechts een handvol het succesvol doet op shows (ik ga nu dus uit van de showfokkers), dan ben je i.m.o. niet prettig bezig.

Heb je er 10 gefokt, waarvan er meer dan de helft met hele goede resultaten naar huis komt, dan mag je je -denk ik- best een succesvol fokker noemen. En dan bedoel ik dus ook echt je eigen fokprodukt, dus niet een ''import in utero'' of ''drachtig gekocht'' o.i.d.

Iedereen proficiat met al jullie gezonde veulentjes!!!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:59

muzefee wat een super lieve foto! van de week maar weer is op Cobalt oefenen, hoop straks ook zo'n mooie foto van hem in mn album te mogen plakken. :)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:03

ik ben trouwens erg benieuwd wat de echte fokkers kunnen vertellen over Cobalt's bouw, ben er zelf helemaal verliefd op, maar ben wel heel erg benieuwd of hij straks op de keuring er toe zal doen of niet. (weet niet of dat al te beoordelen is bij een veulen van nog maar zo jong maar toch).
laatste fototopic:
[KS-ITP] Cobalt ondekt de wei

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:17

zitake schreef:
Ik zat voor mn merrie (v. Pentyrch viking) te denken aan Cui Pendragon om te dekken? Goed idee volgens jullie?
http://i240.photobucket.com/albums/ff16 ... den051.jpg
http://i240.photobucket.com/albums/ff16 ... den050.jpg

Ik ben persoonlijk wel gecharmeerd van Pendragon, vind het alleen jammer dat ik minimaal 1200km met de trailer onderweg zou moeten om een merrie dragend van hem te krijgen. Wat dat betreft had ik hem liever in de buurt gehad. Pendragon heeft goed gefokt voorzover ik weet en is voor de helft Criban gefokt (heb ik geloof ik wel wat mee ;) ). Aan vaderskant geweldige lijnen met Revel Cello en Glenfield Dawn en natuurlijk Bengad Dragon Arum die geloof ik ook wel verdienstelijk heeft gefokt.

Viking is van een Criban gefokte hengst (Cantref Glory) uit een dochter van Revel Cello, de moederlijn van je pony is Twyford & Coed Coch. Dus feitelijk qua bloedaansluiting kan je op veel dingen hopen (hoewel zoiets dan wel heel erg onvoorspelbaar wordt. De meste lijnteelt krijg je naar Cui Milord, dat was een palomino hengst die verdienstelijk gefokt is. Ze zitten waarschijnlijk iets meer in het rijponytype, maar op zich hoef je daar nog niet zo heel bang voor te zijn. Wat Cantref Glory heeft klaargespeeld in de fokkerij is best wel iets om blij mee te zijn.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:23

Jaimyliefje schreef:
Ik vind persoonlijk dat een hoop (nog amateuristische) fokkers te veel afgaan op de stamboom, dan op het paard zelf.
Wel vind ik het belangrijk om zoveel mogelijk inteelt uit te sluiten. Bewust lijnteelt fokken is een ander verhaal natuurlijk, maar daar moet je meer ervaren voor zijn als fokker.

Toch vind ook ik dit opmerkelijk opgemerkt. Ik denk namelijk dat het wel meevalt dat fokkers teveel op stamboom afgaan.
Ik heb voor de hobby een veulentje gefokt, en daarbij in eerste instantie gewoon gekeken wat ik in mijn merrie wil verbeteren/behouden. Een hengst waar ik al langer gek van was voldeed hieraan, en daar heb ik mee gedekt. Qua bloedlijnen hebben ze niet zoveel overeenkomst.
Ga je er meer over nadenken en kijken zie ik wel bepaalde lijnen die mij aanstaan. Nu wordt mijn merrie niet gedekt, maar anders zou ik de hengst wel weten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:36

joostvangestel schreef:
zitake schreef:
Ik zat voor mn merrie (v. Pentyrch viking) te denken aan Cui Pendragon om te dekken? Goed idee volgens jullie?
http://i240.photobucket.com/albums/ff16 ... den051.jpg
http://i240.photobucket.com/albums/ff16 ... den050.jpg

Ik ben persoonlijk wel gecharmeerd van Pendragon, vind het alleen jammer dat ik minimaal 1200km met de trailer onderweg zou moeten om een merrie dragend van hem te krijgen. Wat dat betreft had ik hem liever in de buurt gehad. Pendragon heeft goed gefokt voorzover ik weet en is voor de helft Criban gefokt (heb ik geloof ik wel wat mee ;) ). Aan vaderskant geweldige lijnen met Revel Cello en Glenfield Dawn en natuurlijk Bengad Dragon Arum die geloof ik ook wel verdienstelijk heeft gefokt.

Viking is van een Criban gefokte hengst (Cantref Glory) uit een dochter van Revel Cello, de moederlijn van je pony is Twyford & Coed Coch. Dus feitelijk qua bloedaansluiting kan je op veel dingen hopen (hoewel zoiets dan wel heel erg onvoorspelbaar wordt. De meste lijnteelt krijg je naar Cui Milord, dat was een palomino hengst die verdienstelijk gefokt is. Ze zitten waarschijnlijk iets meer in het rijponytype, maar op zich hoef je daar nog niet zo heel bang voor te zijn. Wat Cantref Glory heeft klaargespeeld in de fokkerij is best wel iets om blij mee te zijn.

Hier kan ik dus wel wat mee. Ik heb hem gisteren gezien en moet zeggen dat ik ook erg gecharmeerd was door deze hengt. Hij heeft een mooie, goede ruime stap (wat bv bij mn merrie nog verbeterd kan worden), ook een mooie hals, voor zover ik kon zien fokt hij ook aardig wat bot door, hoewel dit een beetje afhankelijk is van de merrie die gedekt worden en mooie hoofdjes. De veulens die ik tot nu toe gezien heb, waren knappe veulens. Helemaal niet slecht dus. Ik denk dat mijn hengstenkeuze wel gemaakt is dus, ik probeer het gewoon. Ik heb iig een goed gevoel bij deze hengst. Ook een erg mooi Vivaldi veulen gezien. Voordeel is dat de hengst een straat verder staat ;) op wandelafstand eigelijk. :o

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:21

Naar mijn weten dekt Pendragon geen gastmerries. Janneke wil dat dacht ik niet, omdat het te druk qordt.
Trouwens iedereen gefeliciteerd met de veulens.Ik wacht nog op 2.De ene is al een week over tijd.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:58

vandaag weer een leuke verassing gehad.

pepper is donderdag uitgeteld en heeft nu een bomvol uier,kan eigenlijk niks meer bij,spenen staan ook uit.
ook heeft ze hele slappe banden...en vandaag hield ze zich wat afzijdig,ze wil duidelijk met rust gelaten worden

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:11

Spannend hoor!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:15

zeer spannend,

ben gisteren de eerste 2 sven veulens wezen bekijken....allebei hengstjes maar zooooo mooi!!!

echt hele mooie veulens zijn het dus hoop wel dat ik ook zoiets krijg in merrievorm haha

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:20

Zo, fifty/fifty kan niet meer zoals vorig jaar. Met het 5e merrieveulen op rij en nog 3 te gaan, zitten we er ruimschoots boven. Vanochtend met het beroerde weer is Bracken bevallen. Uit voorzorg opgesloten in een klein weitje, daar ze ons vorig jaar mooi te vlug af was door een paar weken te vroeg op een groot stuk te veulenen en het 2 maanden geduurd heeft voor we haar en het veulen te pakken hadden. Ze lijkt zich nu neer te leggen bij de situatie, en ook dit veulen lijkt het karakter van de ander "Serens" te hebben. Wel zo plezierig, dat handzame!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:27

Melanie5 schreef:
Naar mijn weten dekt Pendragon geen gastmerries. Janneke wil dat dacht ik niet, omdat het te druk qordt.
Trouwens iedereen gefeliciteerd met de veulens.Ik wacht nog op 2.De ene is al een week over tijd.

Ik geloof dat er dit jaar wel gastmerries welkom zijn. Ook heb ik gehoord dat er erg goede veulens van hem gekomen zijn. Vorig jaar wilden wij met een bruine merrie bij hem dekken,maar deze werd verkocht en de nieuwe eigenaar wilde perse een veulen van Willie Wortel. Ik vind Pendragon een hele goede keus, vooral voor een kleurhengst. Hij heeft veel bot en een mooie evenredige bouw, zeer goede bewegingen, en ook een mooi front. Daarbij een lief karakter en die bloedlijnen, ach daar heb ik geen verstand van, maar iets waar niet gek veel van is, is toch altijd de moeite waard?
En dit is het laatste seizoen in Nederland.

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:47

regtur gefeliciteerd met je 5 merrie veulen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:31

regtur schreef:
Melanie5 schreef:

Ik geloof dat er dit jaar wel gastmerries welkom zijn. Ook heb ik gehoord dat er erg goede veulens van hem gekomen zijn. Vorig jaar wilden wij met een bruine merrie bij hem dekken,maar deze werd verkocht en de nieuwe eigenaar wilde perse een veulen van Willie Wortel. Ik vind Pendragon een hele goede keus, vooral voor een kleurhengst. Hij heeft veel bot en een mooie evenredige bouw, zeer goede bewegingen, en ook een mooi front. Daarbij een lief karakter en die bloedlijnen, ach daar heb ik geen verstand van, maar iets waar niet gek veel van is, is toch altijd de moeite waard?
En dit is het laatste seizoen in Nederland.

Idd dus ik ga er gewoon voor ;)

Proficiat met je 5de merrieveulen!

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:41

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:41

Even iets heel anders, ik heb zo'n 40 jaargangen van IDS waarin het "Welshnieuws". Ooit heb ik er zelf 150 gulden voor betaalt. Als iemand er ongeveer dit bedrag voor wil betalen,( ca 65 euro) wil ik ze wel kwijt.Ze bevatten een schat aan informatie, en het heeft ons veel leesplezier maar ook veel leerzame kennis opgeleverd. Alleen de nieuwste uitvoering wil ik nog zelf houden, en dat is meen ik vanaf 2005 ofzo.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:52

gefeliciteerd regtur en nadja.

bij mij loopt Cobalt al sinds maandag kreupel.. mijn moeder wilde maandag amber en co buiten zetten, maar hij durfde niet door een plas heen de wei in, mijn moeder had Amber al los gemaakt (en het hek nog niet dicht), dus die zag haar kans schoon en vloog weg, met veulen erachteraan.. onderweg dacht het veulen even af te snijden en ging door mijn fjord zijn wei heen, welke hem aanviel en een aantal keer goed heeft geschopt... (nooit verwacht dat hij zo'n reactie zou geven erop! wilde ze juist binnenkort naast elkaar in de wei zetten, met nog een lintje ertussen). gelukkig heeft mijn moeder mijn fjord nog te pakken gekregen voor mij hem echt dood trapte, maar hij had hem dus wel al flink geraakt en sindsdien loopt hij dus kreupel... DA is maandag nog gebeld maar zei het nog een paar dagen aan te kijken, maar ook vandaag galoppeerde hij nog op 3 benen door de wei... morgen dus even naar de DA terug bellen of hij alsnog langs wilt komen en evt foto's wilt maken ervan. (het zou niet gebroken zijn dacht hij omdat hij er nog wel wat op staat). hoop dus dat het meevalt en snel hersteld, maar ben best bang dat het iets ernstigs is omdat er niks geen herstel te zien is... het rare is ook dat zijn been niks dikker of warmer is als het andere been... maar even afwachten tot morgen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:58

Wat een ellende Boeflover. Hopen dat hij snel weer beter loopt.

Hier is afgelopen zondag nacht het 2e veulen geboren. Een cremello hengstje van Lowland Damon uit Steenzwaanhofs Bellefleur (v. Wharley Pioneer). Fotos volgen nog.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:24

jeej niks gebroken! :D da is net even langsgeweest en heeft foto's gemaakt van co's pootje. gelukkig helemaal goed dus gewoon zwaar geblesseerd. hij moet nu een week op stal blijven staan. heel erg opgelucht nu :)