[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

keresa

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:32

Weet ik niet

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 15:35

Chantalll schreef:
Zo net mijn spulletje opgegeven voor de Dragon Welsh Show 9 Augustus ... Lijkt me leuk een keer te doen ...

Wat is hieraan het verschil/ anders met een "gewone" keuring?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:23

PaysBas: Is dus een keuring waar je geen predikaten of officiële plaatsingen kan halen die op je papier vermeld worden.

Het leuke aan deze show/keuring is dat er Engelse juryleden zijn en geen Nederlandse ...
Je kunt wel weer leuke linten en bekers uiteraard winnen ...

9 Augustus is die show/keuring.

Gewoon leuk en ben benieuwd hoe Engelse juryleden over mijn pony's denken ...

Ik moest van Harold Zoet (stal ijsselvliedt) mijn pony's inschrijven haha dus ja we gaan een keer buiten het boekje ...

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:44

@Chantal: Die Harold heeft wel leuke suggesties ;-) De rozetten en sjerpen zien er wel super mooi uit!

Zag ook dat er menrubrieken zijn misschien is dat wat voor onze andere pony. Ben wel benieuwd naar het vereiste niveau en of er net als bij de KNHS een verdeling is qua klassen. En natuurlijk welke proef ze voor gaan mbt dressuurrijden voor de koets.

Wij zullen niet in de Meern zijn omdat we dan bij Dag vh Aangespannen Paard in Nijkerk actief zijn. Helaas hebben we nog geen kloonmateriaal weten te vinden ;-)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:46

Veel betere keuringen dan die Nederlandse.
Beoordeling naar.orginele maatstaven en niet naar wat het nwpcs vindt dat het moet zijn.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:50

@ PaysBas, er worden op de dragonshow geen proeven verreden. Over het algemeen is er een rubriek Tuigpony's - vergelijkbaar met de rubriek tuigpaarden en hackney's, maar dan dus met welshpony's. Daarnaast heb je ook als het goed is een rubriek menpony's. Het idee van bestgaande menpony - halthouden, stap en draf en in een 8 rijden als ik me niet vergis. Misschien zit achterwaarts er ook wel bij, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. De organisatie even contacten of ze daadwerkelijk twee rubrieken uitschrijven is wijs. Er werd nogal eens bijelkaar gegooid in de veronderstelling dat het weinig verschil maakt, met de teleurstelling bij deelnemers van beide rubrieken :)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:02

@LdJ: Dank voor het meedenken. Heb inmiddels mijn vraag bij 1 van de leden vd organisatie neergelegd.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:10

Rivendell schreef:
Veel betere keuringen dan die Nederlandse.
Beoordeling naar.orginele maatstaven en niet naar wat het nwpcs vindt dat het moet zijn.

Wat me wel opviel (logisch wellicht) was dat de jeugdkampioen van Heteren 2014 door de Engelse jury bij de WPCV show laatst geplaatst werd. Wellicht kijken ze naar de top 3 en maakt de rest niet uit, maar vond dat toen wel opvallend. Het lijkt me dat je keurt volgens gelijke idealen en niet totaal verschillende kanten op gaat met het Engels gefokte. Nu kan smaak verschillen, maar in een groep van 12 lijkt me dat wel heel vreemd.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:33

Iemand die mij tips kan geven welke producten van ponyweb ik nodig heb om pony met de keuring er top te laten uitzien? Kalkblok snap ik (is eentje genoeg?), maar verder? Iets met te veel keus.. :=
En pony heeft inmiddels prachtige dikke lange manen. Begrijp ik het goed dat ik ze moet uitdunnen en korter moet maken zodat de hals beter uitkomt? Ongeveer twee handen breed aan manen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:22

Mijn advies: http://www.glamhorse.nl/c-2212318/keuze-wijzer/
Je hebt ook een Welsh pakket: http://www.glamhorse.nl/a-29847632/star ... ket-welsh/

Ik heb daar ook de producten van. Heel fijn spul.

Ik doe niks meer aan de manen. Cato heeft ook een behoorlijke bos, maar dat ga ik niet uitdunnen. Heb het vorig jaar gedaan. Bij het opstellen hangen ze al aan de goede kant en als ze draaft wappert het wel omhoog. Vind het zonde als ik ze inkort en uitdun. Ik werk het netjes bij en vlechtje voor erin en klaar.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:25

Ik doe tijden met een kalkblok, 1 is echt wel genoeg.
En verder, ja dat is wat je zelf wil. Ik ben niet zo vd make-up, maar dat komt ook omdat je dat wel ff moet oefenen zodat het geen panda wordt. Babyolie werkt prima, en heb ook wel highlighter voor rondom ogen en neus.
Over de manendracht moet je doen wat je zelf mooi vindt en wat de pony goed staat. Sommigen hebben de manen vrij kort, anderen weer heel lang. De hals komt wel het mooiste uit als ze net halverwege de hals vallen. Ik zou ze dan wel snijden ipv knippen of trekken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:26

Ik moet ook nog een hoofdstel voor de keuring, daarom wil ik bij ponyweb bestellen. Maar bedankt voor de link!
Als ik het zo lees kan ik het beste iets kopen wat veel glimt, en de hele pony insmeren. :+ zo'n setje zou wel handig zijn.

Hm en zijn er meer die dat doen?
Ik ben altijd van manen knippen ipv snijden of trekken. Dan zit het na 1-3 weken altijd goed. Manen van de pony heb ik gelijk geknipt toen ze hier net was. Maar ze heeft echt een wilde bos manen. Doet me eerder aan Shetlander manen denken dan welsh manen. Misschien met gel en baby olie het wat gladder te krijgen zodat het niet zo woest staat?
Ik twijfel echt over het korter maken en uitdunnen.

Voor een idee van de manen, inmiddels zijn ze nog langer:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1455_n.jpg

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:36

Anouk, als het goed is staat er op mijn fb nog fotos van vorig jaar met korte manen bij Cato. Zag er niet uit en doe het nooit meer, was ook handbreedte. Nou, doe er maar 3 :D . Nooit knippen. Beste is trekken (natuurlijk en direct uitdunnen). En dan beetje bij snijden als het heel ongelijk is. Ze heeft ook zo'n lekkere dikke bos, ik weet niet of ik dat aan zou durven.

Ik heb zelf bij de Action een soort glitter gel, met zo'n pompje. Die deed ik vorig jaar in de manen. Ik hou niet van die lagen babyolie erin.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:44

Foto's gevonden.. :D Dat staat Cato echt niet nee. := Vooral die foto's waarbij ze draaft en de manen wapperen. _O-
Cato heeft nu prachtige manen vind ik. Maar die van mij heeft meer van dat kroeshaar. Als ze gewoon van die slierterige manen had dan was het makkelijker geweest.
Ik zal eens naar de action gaan van de week. :j

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:18

Ik heb ze wel getrokken ... Bij schimp staat dat prima op de keuring ..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:14

Ik heb idd een kalkblok, maar ook witte pasta voor op de benen, dat gebruik ik vanaf de avond ervoor, s morgens dan uitborstelen en poederen voor je de ring in gaat. in de staart gaat alleen cowboy magic eigelijk. voor de ogen heb ik van dat glansspul. zwart gebruik ik eigenlijk nooit. verder babyolie soms (maar vind die geur niet zo fijn)
Voor het lijf heb ik een spray
http://www.minihorseshop.nl/onderhoud/u ... spray.html, geeft een hele mooie glans
Hiermee hou ik de manen in model
http://www.minihorseshop.nl/onderhoud/r ... ssing.html
en dat is het zo n beetje :D

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:18

Ik trek de manen voorlopig nog niet, heb schrik dat ze dan te dun gaan worden en hoe meer je er in gaat zitten voor keuringen en shows, hoe dunner ze al worden, dus blijf er liever zo veel mogelijk vanaf, had ze nu ongeveer 2 weken geleden geknipt en was zeer tevreden over het resultaat, voor de keuring nog even wat bijknippen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:20

gewoon snijden dan toch? Voor de keuring doe ik niet, ik maak ze kort genoeg een hele tijd ervoor, dan heb ik ze voor de keuring precies goed en mocht er iets fout gaan dan kun je er nog wat aan doen. te recent bijgewerkt vind ik er ook niet natuurljik uitzien voor de keuring ;)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:54

Met zo'n klalkblok, smeer je dat gewoon over de witte pekken, de witte benen zeg maar? Soort stoepkrijten op je paard?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:59

ja op de witte aftekeningen op de benen

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:23

Chantalll, leuk dat je daaraan mee doet! Pony bij ons op stal was een aantal jaren dagkampioen daar :)

Kalkblok is inderdaad ideaal voor de witte delen! Verder gebruiken wij meestal iets van baby olie en geen/nauwelijks make up, maar dat is bij de NWR ook minder gebruikelijk geloof ik in vergelijking tot de andere secties.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:16

Ik ga niet snijden als knippen goed gaat, heb er op gelet dat het niet te recht en onnatuurlijk overkwam en vond het echt net goed zo.

Zo'n kalkblok, kan je dat overal halen?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:24

Bij mijn nwr doe ik ook geen make-up. Wat zonnebloemolie door de brok en ze glimmen vanzelf! (ook goed voor honden die niet uit de oude haren komen, zo een mooie nieuwe glimmende vacht)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:50

Leuk Spritz ! Ik ga voor het eerst naar de show ... ik ben zeer benieuwd ... Harold Zoet brengt brengt mijn garde voor ... ben gewoon vooral benieuwd wat de Engelse jury van mijn fokmerrie vindt, hier us ze steeds met de hakken over de sloot naar de CMK en Harold zegt juist dat mijn fokmerrie precies het type, model etc wat de Engelse jury graag ziet. Dus we zullen zien ... ga heen met met mijn fokmerrie en veulen en een jaarling.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:37

Chantalll schreef:
Leuk Spritz ! Ik ga voor het eerst naar de show ... ik ben zeer benieuwd ... Harold Zoet brengt brengt mijn garde voor ... ben gewoon vooral benieuwd wat de Engelse jury van mijn fokmerrie vindt, hier us ze steeds met de hakken over de sloot naar de CMK en Harold zegt juist dat mijn fokmerrie precies het type, model etc wat de Engelse jury graag ziet. Dus we zullen zien ... ga heen met met mijn fokmerrie en veulen en een jaarling.

Harold heeft er verstand van dus dat moet goede resultaten gaan geven! Spannend :)