[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PaysBas

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:30

@bellarosa; Dank voor de toelichting.

@Elfje; ;-)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 02:16

Iedereen gefeliciteerd!
Paysbas super mooi. Ben een trotse.fokker
Bellarose.mooi span!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 07:38

Mooie resultaten. Toppie.

bellarose. Mooi span en tja wat grootte betreft gewoon proberen. Maar ze zullen toch min of meer hetzelfde worden zeker.

mijn 2de merrie is ook drachtig gescand. Dus volgend jaar gerwacht ik ook nog een veulentje van brynseion cadivor. Ook weer heel benieuwd naar deze combi.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 07:40

Gefeliciteerd allemaal !!!!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:42

Rivendell schreef:
Paysbas super mooi. Ben een trotse fokker

Wij zijn ook heel blij haar.
Weet je toevallig hoe het verder is gegaan met haar volle zusje?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:53

Lucidity staat in duitsland. Zal vanavond de link ff opzoeken.
Ik.heb mijn jaarling hengst verkocht. In tuil daarvoor komt er een merrie veulen hierheen. Haar moeder.komt.voorlopig mee tot ze gespeend kan worden.

Vader is Llanfilo Amber Spirit. Moeder is Tiffwyl Marquis x Dyfed Gethyn
Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:01

Caesar schreef:
Heb je geen foto Diane? Misschien is het dan wat makkelijker oordelen.

Ik heb nu paar keer "meegekeken" bij jury's en merk dat ze een rankere pony niet zozeer benadelen. Ja, het zal je je positie kosten als het erom gaat, maar ze kraken hem niet af. Wat een ander verhaal is een ranke, onbespierde pony. Zo een hadden we er in Heteren in de ring vorig jaar. Ding toonde totaal niet, overigens geen veulen aan de voet. Gewoon zonde, want een 2e premie en je kan weer gaan. Maar als je pony gewoon wat vlees ingeleverd heeft, maar verder nog goed gezond toont, zal het meevallen.

Maar foto's zeggen meer dan woorden.

Hihi, ik denk dat je met deze ranke onbespierde pony die van mij bedoeld. Was het een schimmelpony sectie NWR?
In maart had ik de pony gekocht, nog nooit een keuring meegemaakt en deed alles zelf. (niet verstandig, maar kwam ook alleen voor een stamboek papier). Ze zat volop in de groei en kwam geen grammetje aan. Daarnaast nog onbeleerd en kwam bij de fokker uit het land = geen spieren.
Dit jaar ga ik het weer proberen. Al heb ik niet heel veel gereden dit jaar, ongeveer 1x per week. Ze was nog zo onvolwassen en jong. Ze is wel een stuk aangekomen maar of ze dik genoeg is weet ik niet.
Daarnaast doe ik mee omdat ik het leuk vind, al is dit jaar wel de laatste denk ik.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:17

Voor spek en bonen meedoen dat vind ik persoonlijk zonde. Een wedstrijd ohz starten dan wil ik wel met een wp terugkomen.
Je (wij iig) doet mee omdat je een prestatie wilt neerzetten met je dier. Wij weten ook zeker niet wat er bij een keuring komt kijken vandaar dat we tijdig zijn rondvragen en hulp daarbij hebben gevraagd.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 17:30

Klopt, maar in maart een pony kopen en dan in juli op de keuring is kort dag. En ik had werkelijk geen idee wat er bij kwam kijken (naief), ik voerde brok en maismeel, hooi en gras. Maar wat ik hoorde wat anderen allemaal voerden, ja daar keek ik wel van op. Op de keuring vorig jaar een welsh fokker gesproken die tips gaf.
Ik had eigenlijk vorig jaar niet moeten meedoen en dit jaar proberen. Dat is achteraf praten. Nu is ze voor het grootste gedeelte uitgegroeid en een jaar onder het zadel geweest (niet heel intensief). Ik ga het gewoon proberen. Ik heb er van geleerd en hoop het dit jaar beter te doen. En mocht ze weer laatste geplaatst worden en een tweede premie, voor mij blijft ze de mooiste. Misschien doe ik dan wel weer een keer mee als ze een jaar of 6 a 8 is.

Ook even terzijde, ik heb haar gekocht en wist toen helemaal niet wat een welsh NWR was en hoe die eruit moest zien, ik wilde een sportpony en zo zag zij eruit. Misschien ziet ze er wel niet helemaal uit zoals het "hoort" en heeft de fokker haar daarom ook verkocht, dat weet je niet. Maar ik ben reuze blij met haar, ze doet het goed en sinds kort staat ze voor de kar, nu twee keer.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:24

Nee dit was geen NWR pony. Ook geen schimmel maar een bruine, twijfel even of het een A of B was, dacht zelfs een A-tje.

Keuringen is gewoon managen. Als je er goed in bent, dan heb je al de helft maar is sowieso lastig hoor. Neem het opstellen al eens, voeren en het op bepaalde manier trainen van spiermassa. Ik kijk me suf, maar het is zo'n kwestie van fine tunen dat ik dat lastig vindt. Ik zou het kunnen uitbesteden, maar pony is makkelijk in de hand dus ik ga ervan uit dat het goed komt. Ik laat haar wel voorbrengen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:44

van maart tot juli is toch zat tijd om een pony klaar te krijgen voor de keuring..

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:15

sorry Caesar, dat was ook het commentaar wat ik van andere kreeg dus voelde me aangesproken.
En voor mensen die bekend zijn met keuringen was maart - juli misschien voldoende. Maar voor mij zeker niet. Daarnaast had ik mijn pony nooit op tijd dik gekregen. Ik kan wel fotos laten zien hoe ik haar kocht maar weet niet meer hoe ik dat erop moet zetten.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:05

@Pien: Hoe dan ook geklasseerd door een jury blijft je eigen pony het mooiste, zou niet best zijn als je je eigen dier daarna "de grond in boort".
Was ook erg blij dat ik dit topic had gevonden en wellicht heb ik vragen gesteld die de kenners al 10x eerder hadden beantwoord, ik heb ze toch gesteld en prettig antwoord gekregen. Blijven vragen naar info en/of naar het stamboek bellen mocht je vragen hebben. Hebben wij ook gedaan :-)

Zin in een f.oto? https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
En geloof me onze was nog niet eens de dikste die mee liep ;-)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:30

Ik vind die van jou niet te dik hoor. Op de foto vind ik haar mooi tonen. Wat ik wel echt een flater vond, was de opmerking bij de jeugdkampioen sectie a. De tweejarige stond daar en kreeg als opmerking dat het gewicht het puntje van kritiek was waardoor de jaarling won. Als je dan zo achter je keuze staat omtrent overgewicht, had die pony daar dan nooit laten komen. Even los van kwaliteit hoor, want dat heb ik niet kunnen beoordelen omdat ik de groepen zelf niet heb gezien.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:35

Klopt dat hebben wij ook gehoord over de bruine 2jr. Pony had ik ouder geschat en drachtig. Persoonlijk had ik het ook als praktisch & leerzaam gevonden als er door de microfoon wat meer en duidelijke toelichting was geweest bij bijv. meerdere aangewezen pony's voor Kootwijk.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:56

Vond de jaarling ook aardig goed ontwikkeld maar die had het jeugdige nog mee. Maar zet zo'n pony dan niet in een kampioensring als je een statement wilt maken. Dat vind ik zo jammer dan. En dat is precies wat ik bedoel dat gewicht zo jammer en moeilijk in te schatten is, zeker als ze dat dan niet direct afstraffen. Begrijp me niet verkeerd, ik gun het iedereen en mijn punt gaat enkel over overgewicht.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:57

Ik dacht idd ook volwassen en drachtig/zogend...

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 01:18

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:10

Leuke pony paysbas! Ik had op de keuring wel erg dikke gezien. Naar mijn mening een beetje te.

Ik heb uitgevonden hoe ik foto's erop kan zetten. Drie van vorig jaar, en de laatste van vorige week ofzo. Op de foto's van de keuring vind ik persoonlijk dat je wel een verschil ziet met de andere NWR pony's.
Hier mijn niet schoon te houden pony:
http://www.mijnalbum.nl/Album=P6XQY3KQ
http://www.mijnalbum.nl/Album=P6XQY3KQ#IWYHXANP
http://www.mijnalbum.nl/Album=P6XQY3KQ#KOPX4CPK
en van nu
http://www.mijnalbum.nl/Album=P6XQY3KQ#PX4SYOEQ

Ik hoop dat het gelukt is.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:53

pien26 schreef:
Leuke pony paysbas! Ik had op de keuring wel erg dikke gezien. Naar mijn mening een beetje te.

Ik heb uitgevonden hoe ik foto's erop kan zetten. Drie van vorig jaar, en de laatste van vorige week ofzo. Op de foto's van de keuring vind ik persoonlijk dat je wel een verschil ziet met de andere NWR pony's.
Hier mijn niet schoon te houden pony:
http://www.mijnalbum.nl/Album=P6XQY3KQ
http://www.mijnalbum.nl/Album=P6XQY3KQ#IWYHXANP
http://www.mijnalbum.nl/Album=P6XQY3KQ#KOPX4CPK
en van nu
http://www.mijnalbum.nl/Album=P6XQY3KQ#PX4SYOEQ

Ik hoop dat het gelukt is.

www.tinypic.com is ook erg makkelijk en als je [ img] voor en [/ img] erna er achter zet is de foto gelijk zichtbaar. (zonder de spatie)

Merrie zit inderdaad stuk beter in vet nu :) Welke keuring ga je heen als ik vragen mag? :)

Vivian je website doet het bij mij niet probeer er al 2 dagen op te komen weet niet of het aan al mijn 2 computers en telefoon het ligt :P

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:28

Iedereen gefeliciteerd met de behaalde resultaten. Super!

Mijn 4 jarige merrie en haar merrie veulen gaan op 19 juli naar Gieten. We zijn al druk aan het trainen aan de hand, longeren, opstellen etc. Gezien de merrie keuringen voor mij nog helemaal nieuw zijn, heb ik al een aantal bevriende fokkers om tips/advies gevraagd. Ik kreeg al de tip om haar extra bij te voeren, gezien ze nog wat aan de 'dunne' kant is! Ik hoor graag wat jullie van haar vinden, tips/advies etc.

Enkele foto's van afgelopen week;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:31

Nicole, ik ga naar Heteren. Ik zal wel makkelijk te herkennen zijn met haar aangezien ik nog geen andere NWR schimmels heb gezien behalve haar moeder.
Bedankt voor de tip, ik probeer het de volgende keerop die manier.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:53

@Nicole, Ik zal even kijken wat het probleem is.. Foto's zijn in ieder geval ook allemaal te vinden op mijn facebookpagina en op https://www.oypo.nl/vhfotografie

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:59

Ik kan ze wel zien Vivian, ook op mijn werk waar nogal veel afgeschermd is. Ziet er weer goed uit.

Pien; ik ben zonder pony in Heteren, dus misschien zie ik je nog wel.

FrieseMenner; was die van jou te dun? Op zeker de laatste foto vind ik haar zelf prima in verhouding. Mooi kapje erop en je ziet zelfs een beetje een kuiltje in haar bilpartij bovenop.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:24

Ik heb een 2 jarige a welsh die over 2 weken naar Sevenum gaat. Ben alleen bang als ik die foto's zie van de 2 jarige merries op andere keuringen dat die van mij te licht is. Afbeelding wat denken jullie?? Ze is wel iets zwaarder nu.
Misschien tips?