[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_Basje

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:23

Mel, Purdey nog steeds niet bevallen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:36

Die grote hoeveelheden voer vind ik ook onvoorstelbaar dat het nodig is. Mijn Welsh Cob ruin loopt eigenlijk elke dag en omdat ik hem nu na een blessure meer oppak krijgt hij iets van een halve kilo voer per dag.
Puur om de spieropbouw te bevorderen.
De jonge merrie zou best wat zwaarder mogen. Maar kilo's voeren vind ik niet gezond. Ik heb ze in de kudde lopen, dus soms moet je concessies doen. Dus ze krijgt wel wat extra voer per dag, maar ik probeer vooral ook wat extra hooi te voeren als het lukt. En ach, ze ziet er gezond uit, alleen geen keuringsconditie, maar dat is niet het belangrijkste. Komt wel ooit. ;)

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:48

*van de stille meelezer*
Die van mij gaat dan wel niet naar de keuring maar kan kwa 'conditie' makkelijk mee. Die krijgt 150 gram per dag voer nu.. Daar moet tie t ook op kunnen doen in de sport zegt men. Zover ben ik alleen niet op dit moment door een zadelprobleem. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik het wilde geloven dat hij het op 150 gram kan hebben, maar ik raak er steeds meer van overtuigd :D
Edit; het gaat hier om een sectie B ruin

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:52

Het is maar net wat je voert ldj. Mijn sportpony staat alleen op de wei en die krijgt af en toe eens vitaminesupplement. Die heeft daar genoeg aan. Ik heb nu weer zat gras op kleigrond en tja daar doem ze het nu eenmaal op. Af en toe een handje metazoa ter aanvulling van vitamines en mineralen. Als ik puur voor spieropbouw ga dan doen ze het op een spiersuppl ook goed. Lucerne bevat goed opneembare eiwitten voor spieropbouw bv als extraatje.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:01

Diane Purdey zit vandaag op 370 dagen. Tonnetje rond maar geen uier. Vanmiddag maar weer eens laten opvoelen hoe het zit. Haar buik beweegt wel en zakt ook. We blijven wachten.
Record dit jaar op Bokt staat op 374 dagen. Daar gaan we wel overheen.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:10

Daar heb je gelijk in Cemlys. Die van mij staat nu volledig op metazoa. Wij beschikken helaas niet over goed gras en/of hooi. Hierdoor kunnen we met brokken gaan kijken wat we kunnen aanvullen wat er in het gras/hooi mist aan vitaminen en mineralen..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:02

Die metazoa is erg fijn. Als schijnt marstall dus ook erg fijn te zijn

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:40

De hoeveelheden voer voor een A pony vind ik ook vrij hoog, maar ik zit eigenlijk niet echt in de die sectie dus ik laat me er ook niet teveel over uit...

Metazoa brok leek mij ook nog wel een keer iets om te proberen! Lees er wel goede verhalen over. Zou eens keer een proefzakje mogen halen hier in de buurt maar niks meer over gehoord helaas. Lusten de pony's van jullie het goed?

De welsh NWR die ik nu voorbereid krijgt 1 kg sportbrok per dag en van mij na het werk soms een kwart bakje muesli met wat olie. Verder loopt ze overdag vaak gewoon buiten op de wei en 's avonds een pluk hooi. Ik train haar 3/4 keer in de week aan de longe en oefen met stilstaan en goed meelopen. Ze doet het allemaal goed, behalve haar benen.. daar mag ik echt niet aankomen helaas. Achterbenen gaan beter dan de voorbenen, en met een borstel gaat het ook beter dan met de hand. Wel lastig, maar gelukkig zijn haar benen zwart en niet wit :=

Oh, en over het inpakken op de trailer.. De dag voor de keuring brengen wij waarschijnlijk de merries ergens anders heen want ik ga haar niet zelf voorbrengen in de ring. Maar volgens mij hebben ze op de trailer zelf geen beschermers om.

edit;typo
Laatst bijgewerkt door Spritz op 24-06-14 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:45

Neem een bezemsteel met een zachte handschoen erop gemaakt. Laat hem daaraan wennen en kun je daarna voorzichtig over de achterbenen gaan, zonder schoppen te krijgen.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:52

sneeuwpop schreef:
Neem een bezemsteel met een zachte handschoen erop gemaakt. Laat hem daaraan wennen en kun je daarna voorzichtig over de achterbenen gaan, zonder schoppen te krijgen.

Bedankt voor de tip :-)
Heb al zoiets geprobeerd, maar dan gaat het wel goed. Echter wanneer ik het gewoon zo met m'n hand over haar been wil gaan trekt ze het been op en wilt weglopen. Het gaat gelukkig al beter dan eerst, maar ze blijft het spannend vinden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:04

Zolang ze maar niet schopt, dan komt het vast goed ;-)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:03

Probeer de nephand/je eigen hand net zolang bij het been te houden tot ze rustig wordt. Dan leert ze dat het 'onaangename' weggaat als ze rustig wordt. Dat wordt dan haar beloning. Nu heeft ze waarschijnlijk onbewust geleerd dat het 'onaangename' wegging als ze druk deed.
Wil je meer tips over gedrag mag je altijd even PB'en.
Succes

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:26

Wij deden vroeger altijd een longe om het been op afstand. Ronddraaien tot ie stevig genoeg om de koot zit en dan leren optillen. Kunnen ze slaan wat ze willen. Meeste snappen ze dit trucje ook na een keer.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:18

Cemlys schreef:
Wij deden vroeger altijd een longe om het been op afstand. Ronddraaien tot ie stevig genoeg om de koot zit en dan leren optillen. Kunnen ze slaan wat ze willen. Meeste snappen ze dit trucje ook na een keer.

Ja bekend trucje ook met die stok, mijn merrie vond in begin ook VRESELIJK en 3 benen deed ze op ten duur 'netjes' maar 1 achterbeen bleef ze naar slaan en slaan en je kon doen wat je wou maar ze vond dat been zo vreselijk. Nu gaat gelukkig goed en kan je alle benen op tillen, merrie vorige week vrijdag op de ijzer gezet voor ze doet het goed en ontwikkeld mooi nog 2,5 week te gaan vind het super spannend!! Ben zo benieuwd wat ze van haar vinden want ze is niet echt het welsh welsh pony type zeg maar beetje moeilijk uit te leggen :P

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 00:08

Bedankt voor het meedenken!
Het is alleen niet dat ze ze niet op wilt tillen, dat doet ze namelijk als ik haar been aanraak en dat wil ik niet.
Het gaat gelukkig wel vooruit, ik kan alle beentjes al wel bij langs met een borstel alleen m'n hand is nog eng, haha! Het proberen met hand erop houden en los laten als zij rustig is heb ik ook geprobeerd, maar dat hield ik niet vol. En met een stokje + handschoen doet ze weer braaf.. :') bijzondere merrie, maar komt vast goed! Hoefsmid moest ze de vorige keer wel even een praam op maar was daarna heel braaf. :)

Nicole, fijn dat jouw pony het nu wel zo goed oppakt! Moet zeggen dat ik ook nog niet eerder een pony gehad hebt die er zó'n hekel aan heeft. En spannend zeg over 2,5 week al.. Gaat vast goed komen! Ze staat er in elk geval super voor.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:13

Je kan iemand het voorbeen laten vasthouden als jij over het achterbeen aait.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:30

sneeuwpop schreef:
Je kan iemand het voorbeen laten vasthouden als jij over het achterbeen aait.

Die heb ik ook een keer gedaan. Gevolg was dat ik half gelanceerd werd en met een dikke kaak zat omdat betreffende pony op mijn steun omhoog kwam en met haar andere voorbeen maaide. Gewoon rust, regelmaat en inderdaad met een kunsthandje opbouwen.

Hier helaas minder nieuws... Pony loopt niet 100% rechts achter. Is niet dik of warm, heeft er geen pijn aan maar denk wat stijvig. Maar afgespoten en afwachten. Met nog 1,5 week te gaan voor de keuring niet echt tof!!!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:39

Ja, tis idd nooit 100% veilig. Blijft altijd voorzichtig aftasten wat het paard accepteert.

Balen van die kreupelheid.
Misschien nog ff de hoefsmid voor hoefzweercontrole?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:00

Hoef is niet warm. Ze heeft ook een iets gezwollen buik. Maar temperatuur is gewoon netjes 38, maar ze toont wat sloom. Beweging is nog steeds stijf... Nu maar weer koelen. Hopen dat ze toch nog voor de keuring goed loopt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:56

Iedereen die morgen naar Hellendoorn gaat; veel succes!

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:57

Net 2 pony's gewassen voor Hellendoorn

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 20:29

Wij gaan ook. Movie Star doet mee aan de Divoza cup en de Welsh cup.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:39

Succes morgen!

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:50

Succes allen die morgen pony's op de keuring hebben lopen !!

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:57

van mij ook allemaal succes morgen in Hellendoorn :D