[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:37

Bij de Engelse dekbon idd gewoon de achterkant invullen en opsturen naar het NWPCS.
Ik heb dat vorig jaar ook zo gedaan. :j

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:51

Ik ben er ook nog, we krijgen nog steeds maar één veulen dit jaar, maar is toch ook zeker zo spannend. De drie jaarlingen doen het allemaal best, ik heb prachtige foto's van Twilight uit Duitsland gekregen. Turandot komt waarschijnlijk deze zomer naar Reuver, Tirion is naar mijn zus om als tweespan met Tulip de Veluwe op te gaan. En morgen wordt Tessa alweer 26 jaar :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:06

Goed dat ze het allemaal goed doen Joost!

Mijn 2jarige doet het ook goed, winterhaar komt eraf, zal iets moois vanonder komen :) ze is weer een stuk veranderd. De 7-jarige wordt momenteel een beetje verder beleerd, waarschijnlijk in mei bij de hengst, maar ik twijfel nog een beetje welke ik neem.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:05

joost leuk dat het zo goed gaat met de jaarlingen
ben stiekem wel benieuwd naar turandot.

vandaag is winoa haar uier weer iets voller geworden,gaat snel nu

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:46

Onze ponies kunnen nu zo ongeveer de wei op. Het is aardig opgedroogd en er komt alweer wat gras. Wij zitten op dit moment te wachten op 2 veulens.
Een van Rhesfair Seren Y De, eentje van ons eigen Willie Wortel.
We kregen net een belletje dat er uit een bruine Zonneweide's Nico dochter een palomino merrieveulen van Willie Wortel is geboren.Dat moet wel bewegen kunnen! Niet te koop bij navraag.Van Willie is er ook al een valkdochter , begin van de week. Ook niet te koop. Gelukkig dat er nu eens wat merrietjes komen, want ik meen dat hij voorheen wel 90% hengstveulens gaf. Of "regelt "de merrie dat?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:34

Mooi nieuwes Regtur!
Ines, is mijn schimmel hengst niet wat?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:35

regtur schreef:
Gelukkig dat er nu eens wat merrietjes komen, want ik meen dat hij voorheen wel 90% hengstveulens gaf. Of "regelt "de merrie dat?

Stille meelezer valt weer eens binnen ;)
Dat regelt de hengst. Hengsten zijn XY (weet niet meer of dit de juiste letters zijn, maar iig wel de twee ongelijken), merries zijn XX. Oftewel merrie geeft altijd een X door, hengst kan X en Y doorgeven, officiele kans is wel 50%. Maarja het is een kans, dus ook een kans dat hij veel Y doorgeeft.

Vandaag trouwens naar het verrichtingsonderzoek geweest, 5 leuke NWR hengsten door gekomen :j
Laatst bijgewerkt door AniekR op 10-04-10 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:39

Melanie5 schreef:
Mooi nieuwes Regtur!
Ines, is mijn schimmel hengst niet wat?

Ik zoek ook wat wat een beetje in de buurt ligt, heb er nu een stuk of 3-4 op het oog. maar moet me morgen eens helemaal gaan toeleggen erop. :). en moet nog even haar cyclus opvolgen, ze is of net hengstig geweest (iig niet duidelijk dan) of ze wordt het nu volgende week (daar gok ik nog het meest op). Pas als die wat zeker is, dan kan ik ook voor dekken gaan. Voorlopig dus gewoon lekker aan het werk, heb een bijrijdertje voor haar, 2 zelfs, dus daar starten we morgen mee. Longeren deden ze iig beide netjes.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:49

Heb je fotos dat ze aan het werk is? Wij zijn mijn schimmel hengst nu aan het inrijden. Hij is nu 4, dus wel tijd om aan de slag te gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:54

Weet iemand hoe het zit met het verrichtingsonderzoek NWR van de hengsten van dit jaar?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:48

Melanie5 schreef:
Heb je fotos dat ze aan het werk is? Wij zijn mijn schimmel hengst nu aan het inrijden. Hij is nu 4, dus wel tijd om aan de slag te gaan.

die komen hopelijk vandaag :)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:55

Urielle schreef:
Weet iemand hoe het zit met het verrichtingsonderzoek NWR van de hengsten van dit jaar?

Wat wil je weten? Er zijn gisteren 5 hengsten geslaagd;
Molenhorn's Lucky Boy
Leunsveld Winston
Kielshoop Honeybee's Valentino
Brouwerhaven's Diamond Hit
en Compagnon's Humprey

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:05

Ik heb de cijfers en foto's inmiddels kunnen bekijken, bedankt!

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:04

Allereerst iedereen gefeliciteerd met de al geboren veulentjes!

AniekR schreef:
regtur schreef:
Gelukkig dat er nu eens wat merrietjes komen, want ik meen dat hij voorheen wel 90% hengstveulens gaf. Of "regelt "de merrie dat?

Stille meelezer valt weer eens binnen ;)
Dat regelt de hengst. Hengsten zijn XY (weet niet meer of dit de juiste letters zijn, maar iig wel de twee ongelijken), merries zijn XX. Oftewel merrie geeft altijd een X door, hengst kan X en Y doorgeven, officiele kans is wel 50%. Maarja het is een kans, dus ook een kans dat hij veel Y doorgeeft.

Hier nog een stille meelezer die nog eens iets anders heeft gelezen over het X-Y verhaal...
Dat was namelijk dat er onderzocht was dat het moment van bevruchting uitmaakte of het een merrie of hengst zou worden...!
Het X-zaad zou langzamer zwemmen, maar sterker zijn, en het Y-zaad zwom sneller, maar daar viel meer van af...
Tenminste, dat dacht ik ervan onthouden te hebben; dus als je precies weet van wanneer tot wanneer je merrie hengstig is, kan je erop gokken haar in het begin of aan het eind van de hengstigheid te laten dekken!
Het stuk stond eens in een Welsh blad dacht ik; ik heb er verder nog nooit ervaringen in de praktijk van gehoord; hier misschien iemand?!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:47

Afbeelding Mn 7jarige vandaag aan het werk (nouja aan het werk is een groot woord :)).
Afbeelding
En de 2jarige die genoot ernaast gewoon mee van alle aandacht :D
Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 08:49

Buster: dit verhaal heb ik ok gelezen, Wilma Bijma schreef dit in het WPCV nieuws. Maar ik meen dat het eigen ervaringen waren, gebaseerd op maar een paar dekkingen. Maar dan nog zou het best waar kunnen zijn. Wij hebben nu zo'n 80 veulens gehad en van sommige hengsten kregen we duidelijk veel meer merries en zoals genoemd van Willie Wortel best veel hengsten.
Het maakt ons niet veel uit, alleen voor het opbouwen van een stam ben je wel afhankelijk van merries. En de moeders krijgen makkelijker hun predikaten bij elkaar.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:43

Rond 5 uur is hier het 2e merrieveulen van dit seizoen geboren. Voor de tweede keer dit jaar een geboorte waarbij de nageboorte gelijk met het veulen kwam. We hebben dit hiervoor maar 1 of 2 keer meegemaakt. Je moet dan de navelstreng doorknippen etc. Zijn er fokkers die hier meer over kunnen vertellen? Het is toch niet normaal dacht ik zo? En wat zou er gebeuren als je er niet bij bent?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:48

toevallig net terug van een lezing over drachtige merrie,s en eventuele problemen tijdens en na de geboorte

in principe moet de navelstreng breken als de merrie of veulen gaat staan.
is dit niet het geval dan moet je even zo,n 3 cm van de buik af de navelstreng afbinden en daaronder met een nagelschaartje of zoiets schrapen zodat het dunner word en vanzelf een keer afknapt

absoluut niet doorknippen!!!

maar het zou moeten breken

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:53

Idd ik zou ook gewoon afbinden. Stukje catgut ofzo.
Hoe je het het beste doet, of wat er anders gebeurt, zal ik even informeren hier. Zelf nl geen ervaring mee/mee gehad.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:21

Als het goed is zit er een breekpunt in de navelstreng, een aantal centimeter onder vanaf de buik. Vaak kun je die ook voelen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:34

winoa gaat hard!!!!!

uier is al flink aanwezig en buik ook haha
begint wat slappe banden te krijgen

Afbeelding

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:46

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:47

die van jou zit trouwens nog behoorlijk in der vacht als ik dan de foto's vergelijk (overigens staat die van mij 's nachts ook altijd binnen, dus dat zal misschien ook nog wel schelen).

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:52

winoa?

die is nu snel aan het verharen...ze hebben gewoon dag en nacht weidegang sinds begin deze maand,wel een stalletje erbij die altijd open staat

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:37

Inowa, die gaat echt eind april hoor. Daar is nu echt geen twijfel meer over:P. Ik ben heel benieuwd.
Hier moeten we nog 13 dagen tot de eerste en 16 dagen tot de 2e. Hoewel de 2e eerder gaat komen dan de 1e.