NWPCS Hengstenkeuring 2009

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anna_1981

Re: NWPCS Hengstenkeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:38

super..
hopelijk zit er een mooie bij.
Is ook een leuk aandenken voor de ruiter.

regientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:05

Buckje schreef:
dees was kampioen. :')
weet niet wie het is, heb gewoon wat raak geschoten
Afbeelding

Dit is 't Hogelands Nandor:) Hij was met ons mee en heeft zijn titel van vorig jaar goed verdedigt!
black devils: die valk had inderdaad erg veel uitstraling, maar ik denk dat die hengst nog even tijd nodig heeft en er dan nog beter voor staat!

En het kapsel van jullie zag er inderdaad schitterend uit patrick:p
wij hebben er heerlijk om gelachen:) in positieve zin;)

Nou ik vond hk 2009 weer erg geslaagd!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:49

patrick7 schreef:
Melanie ben jij nu niet een beetje bedrijfsblind? Zegt dat de oudere bruine A die werd goedgekeurd en de bruine 3 jarige een groot hoofd hadden? Vind dat die van jullie bij het uitdelen daarvan ook niet achteraan heeft gestaan!!!!

A: niet mijn hengst (en ik vind zijn hoofd prima bij hem passen)
B: het gaat mij om de proporties, ik vond de hoofden te groot voor de rest van de pony.

Ik val nou eenmaal op kleinere koppies. Ieder z'n meug. Ik vond die Red Dragon gewoon echt niet aansprekend. Sowieso passen de keuzes van de NWPCS jury's nou eenmaal niet bij mijn visie.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:01

PeeWij schreef:
Bewegingen :? Wordt toch eens tijd dat jullie beide leren wat een rasfokkerij inhoud!

De rasbeschrijving heeft voldoende ruimte voor een bredere/diepere invulling.

patrick76 schreef:
Tuurlijk is en blijft het belangrijk dat we in onze B fokkerij de bewegingen aandacht blijven geven. Wel is het natuurlijk zo dat we met een rasfokkerij bezig zijn en niet met een prestatiefokkerij zoals bijvoorbeeld het KWPN. We moeten denk ik (is mijn mening) niet totaal doorslaan om zo ver te gaan dat we bij de B pony's dadelijk pony's in de baan krijgen die niet meer aan de criteria voldoen wat betreft het exterieur maar allemaal bewegen als een NWR.
Kan me niet heugen dat ik tegen Black Devil heb gezegt dat alles voor de eerste plaats gaat maar daar laten we maar niet over in discussie gaan. Weet dat we daar beiden totaal anders over denken. Ieder zijn ding. Vind dat er in de B's diverse hengsten de baan zijn uit gegaan die zeker qua exterieur wel een kans hadden verdient in de fokkerij ondanks dat ze misschien in de baan aan het touwtje niet het beste van hun bewegingen lieten zien. Hengsten staan (bijna allemaal. Op de bruine met grijze wollen sokken type mevrouw aan het touw) hoog in het voer en zijn vaak nog maar weinig van huis geweest en hebben nog weinig meegemaakt of gezien. Vandaar erg druk en lijken daardoor misschien niet de makkelijksten. Degenen met een onhanteerbaar karakter vallen wel door de mand bij de dierenarts. Paul de Vries is daar best streng in.
Ik zeg ook niet dat het type onbelangrijk is maar er zou zeker meer op de beweging gelet kunnen worden. Heeft misschien ook wel te maken met de manier van klaar maken maar wanneer de jury er strenger op let zal hier vanuit de fokkers ook vast meer aandacht aan besteed worden.
Verder misschien even aan Ellen vragen; vrouwen zijn net olifanten, onthouden alles. :P
Weet ook wel dat jij beweging niet onbelangrijk vindt maar ik vond het wel een opmerkelijke uitspraak die is blijven hangen. De kijk op de manier van bewegen hebben we denk ik wel een verschil van mening.
Heeft de veterinair dan ook nog een inbreng in de beoordeling van het gedrag van de hengsten?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:22

BlackDevils schreef:
Verder misschien even aan Ellen vragen; vrouwen zijn net olifanten, onthouden alles. :P

:( Uhum..olifanten... lekker vergelijk maak jij.
Ik vind Ellen niet op een olifant lijken. :n

Patrick, ik weet niet of ik jullie goed uit elkaar kan houden. Meestal wist ik wel redelijk wie Yorick was, en jou kon ik er ook wel uit. Davy ken ik niet zo.
Maar wel een goede gelukte actie dus.
Al vind ik dat gemilimeterde niet zo. ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:24

Melanie5 schreef:
Ik val nou eenmaal op kleinere koppies. Ieder z'n meug. Ik vond die Red Dragon gewoon echt niet aansprekend. Sowieso passen de keuzes van de NWPCS jury's nou eenmaal niet bij mijn visie.

Ik kan me overigens wel vinden in de volgende uitspraak: Ik vond die Red Dragon gewoon niet echt aansprekend. Dat komt in mijn beleving meer in de buurt. Maar op vrijdag had iedereen al echt gezien dat we een leuke jaargang zonder uitblinker voor ons hadden. In beweging vond ik -persoonlijk- dat Red Dragon wel veel over had tegenover de hengsten die achter hem stonden. Daarnaast was hij in model wel wat completer op dit moment. ls we de 5 in volgorde van mooi hoofd moeten zetten, stond Red Dragon volgens mij zelfs niet eens achteraan, eerder precies in het midden.

Red Dragon is jeugdig, over de jaren zie je dat de rest van de pony volwassener wordt en het hoofd opdroogt. Zelfs het hoofd van Lord Caernarfon ziet er al een stuk beter uit dan het vorig jaar. Het vergelijken van een driejarige met een volwassen hengst gaat al héél snel scheef.
Laatst bijgewerkt door joostvangestel op 16-02-09 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:25

Dyonne, olifanten hebben een giga-goed geheugen.. (schijnt)
Dat is de vergelijking die gemaakt wordt. Niet over de omvang.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:29

Sjoert schreef:

Anderzijds moet je ze bepaalde dingen wel uitleggen zoals hier weer blijkt... :P

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:31

BlackDevils schreef:
Sjoert schreef:

Anderzijds moet je ze bepaalde dingen wel uitleggen zoals hier weer blijkt... :P

Ohoh, wijsneus. :P

Sjoert, dat kan die wel hebben. ;)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:36

BlackDevils schreef:

Ik hoef het niet eens te zeggen :D :7

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:44

Sjoert schreef:
BlackDevils schreef:

Ik hoef het niet eens te zeggen :D :7

Begin jij ook al........... :P

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:02

Afbeelding

De draftopperrrr

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:02

BlackDevils schreef:
PeeWij schreef:
Bewegingen :? Wordt toch eens tijd dat jullie beide leren wat een rasfokkerij inhoud!

De rasbeschrijving heeft voldoende ruimte voor een bredere/diepere invulling.

Nu haal je toch 2 dingen door elkaar Rasfokkerij of rasbeschrijving zijn toch 2 andere dingen!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:03

Haha, we gaan maar weer ontopic.

Sjoert, heb je al meer foto's?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:03

Sjoert schreef:
De draftopperrrr

Ojee was me in de ring niet eens opgevallen! Ruiter is wel aan de grote kant. Komt over het algemeen de bewegingen ook niet ten goede!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:04

Ik heb wel wat foto's, maar die komen wel terecht bij de personen die ze moeten hebben.

Er zijn al genoeg schitterende HK-foto's gemaakt. :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:06

O, dat is jammer Sjoert.
Ik kijk graag foto's van jou.
Heb je nog C's en D's op de foto?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:08

Nope, is mij niet gevraagd

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:31

joostvangestel schreef:
Red Dragon is jeugdig, over de jaren zie je dat de rest van de pony volwassener wordt en het hoofd opdroogt. Zelfs het hoofd van Lord Caernarfon ziet er al een stuk beter uit dan het vorig jaar. Het vergelijken van een driejarige met een volwassen hengst gaat al héél snel scheef.

Ik heb geen probleem met jeugdigheid. Deze hengsten ZIJN jeugdig, ze zijn nog geen 3 jaar. Ik geef gewoon aan wat ik dus niet mooi vond aan de gekozen hengsten.

Hier nog een foto van Rhesfair Seren-Y-De:
Afbeelding
@Patrick, dit vind ik dus echt geen groot hoofd :?

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:36

Sjoert schreef:
Afbeelding

De draftopperrrr

Jammie, wat een geweldige foto Sjoert *D Heb je toevallig niet meer? Daar zal Janet wel blij mee zijn ;)

Maar jeetje gaan we hiet hier over lengte hebben... :o :+ ...bizar gewoon...als je het zo gaat bekijken wordt volgens mij 99 % van alle paarden/pony's tegengewerkt, de één is een cm te lang, de ander is 1 kg te zwaar :+ Je moest eens weten hoe dol deze hengst op zijn amazone is.... *D (en tsja toevallig weet ik dat omdat ik zijn buurvrouw ben)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 00:26

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 00:45

Gave foto van Diego zeg! =D

Sjoert; heb je Jurjen H toevallig ook?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:50

Tja...qua beweging heeft het publiek er ook niet altijd kijk op. (alhoewel de beste stuurlui natuurlijk altijd aan wal staan! ;))

Een hengst die achter zó frans/ koehakkig staat dat hij zowel in stap als draf zijn achterbenen naast zijn voorbenen plaatst, krijgt wel applaus van het publiek, want het ziet er spectaculair uit.

Even dacht ik dat ik de enige was die het opviel, tot er een fokker naast me kwam staan die er ook een opmerking over maakte...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:58

Westernfreak schreef:
Tja...qua beweging heeft het publiek er ook niet altijd kijk op. (alhoewel de beste stuurlui natuurlijk altijd aan wal staan! ;))

Een hengst die achter zó frans/ koehakkig staat dat hij zowel in stap als draf zijn achterbenen naast zijn voorbenen plaatst, krijgt wel applaus van het publiek, want het ziet er spectaculair uit.

Even dacht ik dat ik de enige was die het opviel, tot er een fokker naast me kwam staan die er ook een opmerking over maakte...

Als je boven op de tribune zit valt vaak de stand moeilijk te beoordelen. Hert totaalplaatje is dan vaak wel mooi te zien maar dergelijke onderdelen vallen niet op.
Het is dan ook wel fijn dat de jury dit zegt in de beoordeling van de tweede bezichtigingshengsten hoewel ze vaag blijven helaas.

Ik ben wel benieuwd over welke hengst je het hebt in dit geval.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:15

Daarom zitten wij altijd strategisch opgesteld op de tribune, zodat we goed kunnen zien welke hengsten wel correct bewegen.