[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:48

YWC schreef:
Joost, als jij zo hoog oploopt met Geler Llewellyn en Pentre Eiddwen Comet... wat vind je dan van het volgende http://www.allbreedpedigree.com/ysewyn+dame+heather . Is dit niet een beetje té veel van het 'goeie' (als ik me niet vergis gaat ze 22x terug naar Pentre Eiddwen Comet)? Met zo'n merrie kan ik toch niet anders doen dan een outcross of zou ik toch nog terugfokken naar Pentre Eiddwen Comet.
P.S. je hoeft je niet in te houden voor eventueel negatief commentaar. Het is wel de eerste cob met mijn prefix, maar ik heb de combinatie niet zelf gemaakt (moeder was drachtig toen ik haar kocht)

Tja, ik ken cobs nou eenmaal niet zo goed, dus ook P.E.C. niet. Inteelt kan héél erg ver gaan, kijk maar eens naar deze twee ponies in de sektie A:
http://www.allbreedpedigree.com/wentworth+stormy+petrel
http://www.allbreedpedigree.com/revel+hibiscus

Bij allbreed zien hun stambomen eruit als waarlijke kerstbomen Clown Wel wat kanttekeningen: Wentworth Stormy Petrel heeft via haar zoon Owain Glyndwr een onuitwisbare indruk nagelaten op de fokkerij. Ook haar 3/4 zus Wentworth Silver Minnow heeft veel goeds gebracht. Ons ponybestand zou er nu heel wat anders uitzien zonder die twee merries. Lady Wentworth maakte een kunst van de inteelt, waarschijnlijk met als grote voorbeeld de Arabier.

Bij Revel ging een lampje branden met dat idee en zo zijn er veel ponies ontstaan met de stamboom van Revel Hibiscus. En zelfs met inteelt blijft iedere paring een kruising van de eigenschappen van twee ponies en wordt er gewoon verder uitgemendeld. Voor iedere Hibiscus bestaan er dus velen die niet deugen, maar Hibiscus zelf is een absolute topper, zonder vruchtbaarheidsproblemen. Ik denk dat Griffiths het om drie redenen deed: 1) De les van Lady Wentworth was, dat dit tot goede resultaten kan leiden. 2) Het verankeren van een bepaald soort gaat het beste als steeds dieren met dezelfde eigenschappen gepaard worden. 3) Ik denk dat hij steeds heeft gekeken welke hengst het beste bij zijn merries past, ongeacht de afstamming. Als de ponies fenotypisch goed bij elkaar pasten, dan maakt de afstamming verder niet uit.

Die laatste les is interessant, want ook in de natuur kijken dieren niet eerst naar hun afstamming, maar gaan gewoon de sterksten verder. Wij als mensen zijn geneigd om juist de nabij verwanten uit te sluiten, omdat dat problemen met zich kan meebrengen. Dat is dus tegennatuurlijk. Of je Cob ook goed is, moet je zelf beoordelen. Of ze goed fokt, daar kom je wel achter. Statistisch gedacht moet je de combinatie misschien wel 10 keer doen om die ene topper te bemachtigen, mits ze dan ook echt uit toppers komt. Generaties "overslaan" is levensgevaarlijk in deze.

monica1978 schreef:
Waarom kan er geen ras zijn zonder lijnteelt ?
Volgens mij zit in de meeste A's toch echt hackney's ed dus bestaat een welsh toch echt niet alleen op lijnteelt..
Oke in de 5e of 6e generatie ,maar er zijn genoeg welshjes om dit zo veel mogelijk in een directe lijn te voorkomen lijkt mij .
En hier is de natuurlijke selectie lang niet zo als in de bergen in het wild ,hier worden er veel ingegrepen waardoor pony's die normaal niet sterk genoeg en vruchtbaar genoeg zijn toch een nakomeling op de wereld kunnen zetten ,denk toch niet dat hier dan lijnteelt(in directe lijn als vader ,zoon ed)goed is.
Waarom zou je dan geen sectie a welsh of ras zuiver kunnen fokken ? Mijn veulen van dit jaar Ziet er toch absoluut niet verkeerd uit ,en heeft toch pas in de 5e generatie lijnteelt.

Simpelweg is het Welsh ras door het oog van de naald gekropen tussen 1922 en 1952. Er werden in 30 jaar maar 2000 merrieveulens geregistreerd, verdeeld over 4 sekties. Dat zijn dus minder dan 70 veulens per jaargang. Zelfs als sektie A 50% van die 70 was, ging het dus maar om 35 merrieveulentjes per jaar. En die waren heus niet van 35 verschillende hengsten. De basis van de Welsh werd toen echt gevaarlijk eng en inteelt was onvermijdelijk. Daarom werd ook nog het Foundation Stock systeem toegepast, om te zorgen dat wild gefokte ponies of halfbloeds terug konden in het stamboek. Met tegenwoordig 2500 geregistreerde merrieveulens per jaar in het VK alleen is dat gevaar afgewend. Maar alle ponies komen van een erg smalle basis. Ga verder terug en vindt uit dat je pony maar van een handjevol voorouders afstamt..

monica1978 schreef:
Daar ben ik helemaal met je eens ,maar ook erfelijke gebreken ,en afwijkingen zou je niet mee moeten fokken ,deze zouden door inteelt dan ook extra vererfen ,hoe vaak gebeurt het niet dat als er niet gereden(of andere doeleinden) meer kan worden door zo erfelijk gebrek er maar een veulen bij gefokt word dan is juist dat lijnteelt extra gevaarlijk .(en veel mensen erkennen dit niet)
Geld natuurlijk voor elke fokkerij(of dit nou welsh is of kwpn of haf of dergelijk)

Erfelijke gebreken kan je versterken door inteelt, maar je kan ze er evengoed uitfokken...

PeeWij schreef:
Je tweede opmerking pas in de 5de lijn! Dan ben je toch bezig met lijnteelt! Knipoog

Wetenschappelijk gesproken bestaat lijnteelt niet en is er alleen maar inteelt. Zware inteelt of lichte inteelt Knipoog

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:50

Uiteraard stamt alles af van de Adam & Eva - pony...
Maar ik heb ook het idee dat de Welsh weinig 'nieuw bloed' kan vinden (ik heb het dan over de eerste 6 generaties zonder dezelfde hengsten) omdat alles zo keurig geregistreerd wordt (wat uiteraard ook een heel groot pluspunt is!)
Kijk naar de shetlander; daar gaat het toch iets meer zo van: het lijkt een shetlander, heeft de eigenschappen, dus wordt ie toegelaten tot het stamboek.
Als je bij de Welsh een keer een leuk A-tje zou inschrijven dat 'per ongeluk' afstamt van een dartmoor x kleine arabier of zo (noem maar wat), heb je supernieuw bloed.
Alleen dat willen we niet, want we weten niet hoe die vererft, wat z'n zwakke punten zijn (ook niet wat de goeie zijn), en hoe lang het duurt weer een beetje raszuiver te fokken...
Ik weet niet hoe het stamboek aankijkt tegen de Welsh-partbred's, maar er zijn toch best al wel een paar kleine PB's, dus kan je die op den duur door de Mountain's gooien toch?!

OF...

We gaan verder zoals nu, en alles heeft in de verte dezelfde lijnen.
De ene is dan voor broer x zus, de andere fokt liever pas met dezelfde opa, of overgrootvader.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:49

Al worden er nu 2500 merrieveulens geboren dan maakt niet dat de basis erg smal blijft binnen de fokkerij. Onder lijnteelt kom je niet onderuit. Zeker niet met het argument dat Peewij inbrengt om outcroos toe te passen met een andere sterke lijn (die eigenlijk ook al nauw verwant is). Dat schiet dus ook niet op.
In het verleden zijn alle rassen gefokt met een doel. Pas de laatste decennia is men een stamboek bij gaan houden en houdt met het raszuiver. Er zit dus ook weinig progressie meer in het ras want nieuwe genen kunnen er niet meer bijgehaald worden.
Ik vind dan ook dat je behoorlijke oogkleppen voor hebt door te fokken op deze manier.
Men heeft veelal geen eigen doel in gedachten maar enkel op de eerste plek te lopen op de keuring. Pony's moeten op jonge leeftijd in volle bloei staan. Maar na hun 10e levensjaar wil je ze vaak niet meer terug zien.

Zelfs in de melkkoeienfokkerij (toch vele malen groter dan het Welshstamboek) is men er achter gekomen dat door eenzijdige selectie genen verloren zijn gegaan die voor het voortbestaan van het ras nodig zijn.

Outcross met vreemde lijnen blijft dus noodzakelijk en alleen op die manier kun je vernieuwend bezig zijn, iets waar zich de evolutie door bewezen heeft.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:13

Dit is echt interessant.
Het genen-verhaal ga ik op mijn gemak nog een aantal keren doorlezen...

http://www.allbreedpedigree.com/wentworth+stormy+petrel
Dit vind ik toch wel ver gaan voor mijn gevoel...

Voor de rest ben ik het met bovenstaand bericht van BlackDevils eens. Maargoed, ik ga me er nog even goed in verdiepen.

Dit topic is wel heel handig en leerzaam.
Bedankt voor de uitleg allemaal, met name Joost!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:43

allemaal heel interessant..

maar lijnteelt is dus inteelt op langere afstand zeg maar...want je haalt wel steeds een hengst of merrie van een paar generatie,s daarvoor terug

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:18

Citaat:
Ik vind dan ook dat je behoorlijke oogkleppen voor hebt door te fokken op deze manier.
Men heeft veelal geen eigen doel in gedachten maar enkel op de eerste plek te lopen op de keuring. Pony's moeten op jonge leeftijd in volle bloei staan. Maar na hun 10e levensjaar wil je ze vaak niet meer terug zien.

En hier ben ik het absoluut niet met je eens ,wat mijn mening is niet de jouwe ,als ik mij houd aan de rasbeschrijving en de voorwaarden daaraan ,en ik kan toch voorkomen dat ik voor mijn 4e generatie geen inteelt-lijnteelt krijg ,vind ik niet dat ik oogkleppen op heb,ik geef ik mijn mening over inteelt maar zeg ook niet dat je oog kleppen op hebt omdat ik er op tegen ben.
Buiten dat is boven aan meedraaien op keuringen is niet mijn 1e fokdoel! Bovenal ben ik nog altijd een gebruiker.
Ik bekijk de hengst-nakomelingen en merrie-nakomelingen daarop basseer ik mijn keuze. Daarnaast leggen mensen zoals joost ,voor mij een grote informatie bron neer over de afstamelingen.

Dat oogkleppen is dus een vooroordeel tegenover degene die tegen lijnteelt-inteelt zijn .

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 02:59

Wat ik bedoel te zeggen is dat jij voor de keuze van je hengsten beperkt blijft binnen het ras en wat dat betreft oogkleppen op hebt naar een ander ras.

Als je alleen naar gebruikseigenschappen kijkt als beweging en karakter;
Veel Welshjes zijn vlug in hun beweging, houden hun rug vast en zijn druk van aard. Verbeteringen hierop kan ik makkelijker buiten dan binnen het ras vinden.
Dat maakt dus voor mij de beslissing om niet volgens de rasvoorwaarden te fokken.

De keuze voor mijn merrie is gevallen op een New Forest. Zijn sterke punten zijn voor mij; zeer mooi front (zeker voor een forester), ruime gangen, dragend achterbeen en een zacht karakter. Hij is rustig in de omgang en niet snel beledigd. Punten waarbij ik bij mijn merrie niet op toegeven wil, cq verbeteren.

Ik heb getwijfeld over de NWR-hengst Heidehofs Don DIego maar omdat doorsnee genomen is de NWR toch wat heter. Ook qwa halslengte miste is wat. Daarom is hij op het randje afgevallen.

Nu hebben onze Welshjes ook wat heel positiefs en dat is hun uitstraling, ijver en vechtlust

Het vorige veulen dat ze gehad heeft van mijn eigen hengst (inmiddels al 6 jaar ruin) heeft een mooi front van haar moeder geërft, Zijn tekortkomingen in gebruik zijn (grotendeels door vader) zijn rug en achterhand. Het kost dan ook aardig wat training om dit te compenseren. Het karakter heeft hij wel van beide; dominant, niet altijd makkelijk maar wel eerlijk.

Om dit alles te kunnen combineren en een perfecte combinatie te vormen maakt voor mij de echte uitdaging om te fokken.

Als ik na de hengstenkeuring de verslagen en het commentaar van de jury lees wat betreft de gebruikseigenschappen van een A-, B-, C- of D pony's (meestal beweging want over het karakter hoor je ze nooit over eigenlijk) dan heb ik vaak het gevoel dat ik naar een andere pony heb zitten kijken. Ik zie er persoonlijk weinig sterke pony's tussen.
Commentaar van de eigenaar is dan vaak dat het komt door de stress en thuis of buiten doet hij het wel. Maar het gaat er voor een gebruikspony om dat je hem voor kunt stellen op de meest gunstige manier, ongeacht de omgeving. Als ik een dressuurring binnen rij heb ik er ook niets aan dat hij daar te veel van onder de indruk is.
Vastgehouden ruggen door een slecht ondertredende achterhand en stekerige beweging van het korte voorbeen kan ik ook niet gebruiken.
Overbouwde steile achterhanden zijn ook niet makkelijk evenals weinig schoftontwikkeling.
Het zijn zaken die ik vaak wel constateer.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:12

Black Devil, je hebt voor een groot deel gelijk, maar helaas ben je zo'n 80 jaar te laat met je argumentatie. Met name Lady Wentworth en Mr. Miller waren groot voorstander van het inbrengen van vreemd bloed, met wel heel verschillende redenen. Lady Wentworth vond dat de Welsh geen ras was, maar een kruisingsproduct van inheemse ponyrassen met Arabieren. Volgens haar bleven Arabieren nodig om het ras edel genoeg te houden. Mr. Miller wilde liever juist Hackney hengsten gebruiken voor het gebruik. Zijn markt was (onder andere) gericht op het leveren van goede, luxe koetsponies voor bijvoorbeeld dokters en dergelijke.

Lady Wentworth's zorg was ongegrond, het ras heeft volgens mij echt geen nieuw infuus van Arabieren nodig om veredeld te worden. Mr. Miller werd juist in begin jaren 20 van de 20ste eeuw de pas afgesneden door de opkomst van auto's waardoor zijn markt ophield te bestaan en overigens de hele Welsh pony markt zwaar instortte, om pas 30 jaar later weer terug te komen. Het collectief besloot om het ras te sluiten voor vreemde invloeden, althans het hoofdstamboek.

Maar: er waren veel ongeregistreerde dieren en met name in de jaren 20 t/m 40 kwamen er steeds meer ongeregistreerde dieren bij. Kosten voor registratie waren hoger dan de waarde van de ponies, dus konden de meeste mensen zich het niet veroorloven om de veulens te registreren. Voor nazaten van die veulens werd een achterdeur bedacht, die ook dankbaar door een aantal fokkers werd gebruikt om vreemd bloed te krijgen. Een merrie die niet in aanmerking kwam voor het volle stamboek mocht dus aangenomen worden als "Foundation Stock", zeg maar een soort van hulpboek. Die FS merries moesten wel gekeurd worden of dat ze wel voldoende aan de rasbeschrijving voldeden om ook erin te mogen. Mits de merries door een volgeregistreerde hengst gedekt werden, konden de merrieveulens als FS1 geregistreerd worden. Uit een FS1 kon op dezelfde manier weer een FS2 gefokt worden en uit een FS2 konden weer volgeregistreerde merries en hengsten komen. Let wel: hengstveulens uit een FS of FS1 merrie werden hooguit als ruin geregistreerd. Omdat de sektie B nogal een noodlijdende sektie was, werd er een uitzondering gemaakt voor 2 hengsten: Coed Coch Pawl en Reeves Golden Lustre, die beiden uit een FS1 merrie kwamen.

Toen de eerste Welsh ponies naar Nederland kwamen, was juist de bedoeling van die eerste importeurs om kruislingen te gaan fokken. Het veredelen van Shetlanders was de gedachte. Dat hield snel op, toen men erachter kwam dat men de doelen veel sneller kon verwezenlijken binnen het ras zelf. De rasbeschrijving biedt veel mogelijkheden en men kan met gemak een goede gebruikspony fokken tussen de 1.12m en 1.37m binnen het raamwerk van sektie A en B. Men was toen minder onder de indruk van de sektie D, dus werd daarvoor een kruislingsektie bedacht, de sektie K, waarin ponies tot 1.48m gefokt konden worden door middel van kruising met Arabieren, Polo Ponies en Engels Volbloeden.

En ik kan me nog goed herinneren dat er een vergadering was van de Vrienden van de Welsh Mountain pony. Mijn vader zat in het panel als een van de mede-oprichters van die club (een van de laatste nog levende oprichters, als ik me niet vergis). In die vergadering ging het vooral over de richting van de sektie A in de Welsh. De eeuwige vraag of dat er gewerkt moet worden aan iets dat beter is dan de Welsh Mountain pony of dat we ons juist bezig moeten houden met het verder verankeren van de goede eigenschappen van de Welsh. Mijn vader stelde toen zelfs voor dat voor een verdere veredeling we zelfs open zouden kunnen zijn voor invloeden van buitenaf, om zo een echte Nederlandse sektie A te gaan vormen. Dat werd sterk afgewezen, de fokkers wilden met name werken met het huidige (wereldwijde) bestand van Welsh Mountain ponies en verder fokken binnen de rasbeschrijving. Een heel duidelijk signaal van de fokkers van toen. Ik denk overigens dat als die vraag ook nu weer gesteld gaat worden, dat de gemeenschap van fokkers hetzelfde weer gaat antwoorden.

Dat betekent automatisch dat als iemand invloeden van buitenaf gaat gebruiken dat dan de producten automatisch buiten het bestek van de Welsh Mountain pony zullen vallen. Binnen de internationale Welsh stamboeken is daarvoor ruimte in het Welsh Part Bred. Het NWPCS heeft echter ervoor gekozen dat deze partbreds moeten voldoen aan het ideaal voor de rijpony. Er is dus geen tuigpony richting gemaakt.

Jouw ponies vallen redelijk ver buiten de huidige ponypopulatie, met name in uiterlijk. Op een paar punten scoort Superster (Lady) beter dan het gemiddelde, zoals de beweging, het front, de hoofd-halsaansluiting, de staartdracht en de ruglijn. Ze heeft een heel klassiek model en hoewel ze groot is, heeft ze wel degelijk korte pijpen. Verder een mooi klein oor. Ik vind haar overigens een prachtig dier. De algehele indruk is wat "paardachtiger" dan de gemiddelde ponypopulatie, niet in het minst doordat ze een iets minder sprekend oog heeft, wat ook wat hoog in de schedel geplaatst is. Maar dat gold ook voor bijvoorbeeld een Coed Coch Sirius en een Coed Coch Seren, merries van voor de 2e wereld oorlog.

Gezien haar bovenmatige kwaliteiten is het voor het ras bijzonder jammer dat haar nakomelingen verloren raken voor het ras, doordat ze buiten de populatie gedekt wordt. Daarmee loop je het risico dat er over pakweg 50 jaar er helemaal geen nakomelingen meer zijn van Lady. Maar goed, misschien interesseert je dat helemaal niet.

Je dekt nu een merrie van 1.25m bij een hengst van 1.43m. Dat kan voor een F1 generatie misschien wel leuk zijn, maar hoe dan verder? Ben je van plan het veulen te registreren en wat wil je er dan verder mee? Maar goed, dat is jouw verantwoording.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een kleine hengst (kleiner dan 1.18m) met een moderner hoofd en een die verder zo weinig mogelijk toegeeft op de sterke eigenschappen van Lady. Misschien als beste nog dat je ieder jaar een andere hengst kiest. Vervolgens moet je hopen dat je niet alleen merrieveulens fokt of alleen hengstveulens, want je zou dan inteelt kunnen doen terug naar Lady om haar eigenschappen nog verder te verankeren. Overigens weet ik niet of je je hengst zal vinden in Nederland, het kan zijn dat je eens over de grenzen zal moeten kijken wat je wilt (hoewel ik wel een handjevol kandidaten voor je heb in dit land). Overigens, die Gorfelyn Beacon waar ik het eerder over had, zou qua afstamming goed bij haar passen om een kopie van Lady te maken. Doordat de hengst zwartroan is, heb je zelfs nog kans dat het veulen ook eens zwart is. Alleen ga je bij die hengst waarschijnlijk geen mooier hoofd scoren. Maar omdat Lady al redelijk oud is (ik denk dat 5 tot 8 veulens nog wel haalbaar is), is het misschien ook wel zo handig om wat meer basismateriaal te houden.

Maar goed, feit is dat er met name in Wales nog wel fokkers zijn die behoorlijk ver van de gemiddelde populatie fokken. Hafdre was daar een van, Gorfelyn een andere, Sisson weer een en zo zijn er nog wel een paar. Die fokkers zullen uiteindelijk de echte vreemde bloedvoering leveren binnen de anders behoorlijk naar elkaar gegroeide populatie. Jij zou ook een van die fokkers kunnen worden.

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:57

Grappig Black devils ,eigenlijk heb je dus met mij een discussie die je niet met mij voert ,want ik ga in op het feit lijnteelt .en jij op de ter kort koming van de welsh.
Dan denk ik dat je je op mij vergis ,geef niet vaak mijn comentaar en mijn mening .
Maar ik deel vooral jou mening over het feit dat de comentaar op een pony niets strookt met wat er loopt ,en dat verbaast me elk zeisoen weer.
En dit is idd niet alleen betreft de sectia a alleen.(terwijl beweging en linaire score toch standaar in een boekje vermeld staan)
Ik ben een beginnende fokker ,maar heb wel veel veelzijdig lopen .
De gesloten verklaring van nwr en de aftak welsh partbred gaat naar mijn mening het zelfde probleem vormen als de sectie a hier in nederland in elk geval.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:38

erg interessante discussie,s....

ben benieuwd wat jullie van dit papiertje vinden..
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

dit is alvast het papiertje van het veulen van pepper,net ff gemaakt...kan het van het voorjaar aanpassen met geslacht en uiteindelijke naam

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:20

Tja, met dat papier ga je de lijnteelt richting Springbourne Carys, Penual Mark en Springbourne Caregan nog wat verder versterken. Vraag is wat er overblijft van de moederlijn, maar daar kom je vanzelf achter. Op zich klinkt het als een leuke combinatie.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 00:15

@Joost;
Ik heb altijd al wel gedacht dat ik te laat geboren ben. Het leek me fantastisch toen er nog geen auto's waren...

Lijnteelt heeft inderdaad het voordeel dat je eigenschappen vast legt en een uniforme fokstapel krijgt. Nu is dat voor een exterieurfokkerij zeker handig maar je ziet voor een prestatiefokkerij zoals het KWPN het juist beter is verschillende rassen te combineren.

Het feit dat jij verschil maakt tussen rijpony's en tuigpony's is niet correct. Je ziet het de jury ook vaak zo benoemen. Voor het mennen heb ik een pony nodig met de zelfde eigenschappen als een rijpony. Er zitten niet veel mensen te wachten op een tuigpony. Vaak lopen ze zoals vroeger de tuigers ook deden; met een weggedrukte rug en een stuwend achterbeen. Men is er in de tuigpaardensport inmiddels er ook wel achter dat een tuiger ook dressuurmatig gewoon over de rug moet kunnen lopen. Helaas is dit licht nog niet bij de Welsh(A) keurmeesters doorgedrongen.

Ben wel met je eens dat mijn pony's op de keuring weinig terecht zullen brengen. Lady is een redelijk zwaar type inderdaad maarin zomervacht lijkt ze toch wel meer hoogbenig. Het oog is nog eens niet zo klein maar ze heeft een wat iets langer neusbeen en minder ontwikkeld voorhoofd zoals ze graag willen zien bij de Atjes. Maar ik denk ook niet dat die kleine koppies met muizeoortjes samen gaan met de gewenste gebruikseigenschappen. Daarvoor is ruimte en kracht nodig en dat vind je niet bij de gedrongen pony's.

Dat mijn nafok buiten de A-sectie vallen is inderdaad jammer voor die sectie. Maar dat doen ze zichzelf aan... Haha! Maar er zijn ook mogelijkheden bij de Partbred en anders NRPS.
Ik vind er hele mooie pony's tussen zitten bij de lijnen die je noemde. Maar ik denk toch dat het voor mij iets te beperkt is. Qua hoogtemaat ga ik ook graag wat omhoog. Om door te fokken met de F1 zat ik te denken aan een NWR of het hele mooie palomino Partbred hengstveulentje wat in Kootwijk was. Een uitzonderlijk mooie B (Henshof Rafael en er was ook een Bekvelds-veulen in Kootwijk) is ook een optie.
Maar de mogelijkheid die je zegt om de A door te fokken is inderdaad ook een overweging waar ik over na zal denken.

Misschien is het ook wel leuk als je de hengsten waarop de huidige populatie stoelt iets verder uit te lichten wat betreft specifieke eigenschappen van de lijnen en de (vreemde) bloedvoering die ze met zich mee brengen. Zo is Clan Pip misschien meer op de arabier gefokt en Coed Coch Maddog van een zwaarder type... Jij kunt het zo mooi duidelijk verhalen!

@Monica;
Ik denk dat we heel aardig samen door een deur kunnen.
Linair scoren zou inderdaad veel meer duidelijkheid verschaffen in plaats van alleen plaatsen zoals men nu vaak doet. Dit zou voor de onervaren fokker ook veel makkelijker zijn. Maar denk dat de fokkerij veelal in handen is van oudere fokkers die niet zomaar een roer om gooien.
Maar de nieuwe generatie komt er aan! Haha!

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 01:04

@BlackDevils
Denk ook dat ze de keurmeesters eens andere paarden/pony's moeten laten keuren .Of iets meer inzicht moeten laten krijgen in mischien instructeurs cursus,over wat bv correct bewegen is ..Geloof nog steeds dat Telgang niet correct is enzo meer .
Vind dat je een goedbewegende merrie hebt ,dat is degene van die zweef foto toch?

@joost
Wat is de reden geweest dat ze ooit de nwr en partbred hebben gesplitst bij nwpcs ?Weet dat dat niet je bekenste kant is Knipoog (aangezien ze dit in engeland ook niet kennen )

Daarnaast wat bedoelen ze nou daadwerkelijk dat een veulen van 8 weken meer bespiering moet hebben ?(leek me niet logisch)(dat comentaar was op een A en op een Partbred)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:47

BlackDevils schreef:
@Joost;
Het feit dat jij verschil maakt tussen rijpony's en tuigpony's is niet correct. Je ziet het de jury ook vaak zo benoemen. Voor het mennen heb ik een pony nodig met de zelfde eigenschappen als een rijpony. Er zitten niet veel mensen te wachten op een tuigpony. Vaak lopen ze zoals vroeger de tuigers ook deden; met een weggedrukte rug en een stuwend achterbeen. Men is er in de tuigpaardensport inmiddels er ook wel achter dat een tuiger ook dressuurmatig gewoon over de rug moet kunnen lopen. Helaas is dit licht nog niet bij de Welsh(A) keurmeesters doorgedrongen.

Klopt inderdaad, maar jouw suerster heeft wel iets gemeen met een ouderwets gelders paard, dat bedoelde ik eigenlijk. Dat type zie je in de KWPN allang niet meer bij de rijpaarden, maar wel een beetje bij de Geldersen en de Tuigers. Ik ben het er wel over eens dat tuigponies iets heel anders zijn dan menponies.

BlackDevils schreef:
Ben wel met je eens dat mijn pony's op de keuring weinig terecht zullen brengen. Lady is een redelijk zwaar type inderdaad maarin zomervacht lijkt ze toch wel meer hoogbenig. Het oog is nog eens niet zo klein maar ze heeft een wat iets langer neusbeen en minder ontwikkeld voorhoofd zoals ze graag willen zien bij de Atjes. Maar ik denk ook niet dat die kleine koppies met muizeoortjes samen gaan met de gewenste gebruikseigenschappen. Daarvoor is ruimte en kracht nodig en dat vind je niet bij de gedrongen pony's.

Hangt ook van de jury af. Ik denk dat er wel juryleden in het moederland zijn die haar wel zouden kunnen waarderen als ze binnen de maat was. Ik vind een lang neusbeen meestal onzin, ik vind gewoon dat het ook wat dichter bij de neus moet staan Knipoog In de rasbeschrijving staat overigens nergens dat een Welsh mountain pony een deuk in het hoofd moet hebben. De uitdaging is trouwens om die kleine koppies eens bij een gebruikspony te fokken. Mijns inziens is dat een psychologiche beperking die we hebben. Het bestaat niet, dus zullen we het ook niet kunnen fokken. Zo vernieuwen we dus nooit iets. En ik zeg ook niet dat je merrie een 30% kleiner hoofd moet hebben, dat past niet eens bij die pony. Je pony heeft overigens wel heel kleine oortjes, al zeg ik het zelf. En ook heeft ze wel degelijk Welsh uitstraling.

BlackDevils schreef:
Dat mijn nafok buiten de A-sectie vallen is inderdaad jammer voor die sectie. Maar dat doen ze zichzelf aan... Haha! Maar er zijn ook mogelijkheden bij de Partbred en anders NRPS.

Nou, met een hengst van 1,43m dacht je toch ook zelf niet dat je binnen de maat ging fokken, of toch wel? Knipoog

BlackDevils schreef:
Ik vind er hele mooie pony's tussen zitten bij de lijnen die je noemde. Maar ik denk toch dat het voor mij iets te beperkt is. Qua hoogtemaat ga ik ook graag wat omhoog. Om door te fokken met de F1 zat ik te denken aan een NWR of het hele mooie palomino Partbred hengstveulentje wat in Kootwijk was. Een uitzonderlijk mooie B (Henshof Rafael en er was ook een Bekvelds-veulen in Kootwijk) is ook een optie.

Je kiest dus bewust de weg om een grotere maat te halen uit je eigen merrie. Het lijkt me niet dat je dat om economische redenen doet, dus je vindt dat er bepaalde kwaliteiten in je kleine merrie zitten die je terug wilt zien in de grotere pony. Klopt dat?

BlackDevils schreef:
Maar de mogelijkheid die je zegt om de A door te fokken is inderdaad ook een overweging waar ik over na zal denken.

Misschien is het ook wel leuk als je de hengsten waarop de huidige populatie stoelt iets verder uit te lichten wat betreft specifieke eigenschappen van de lijnen en de (vreemde) bloedvoering die ze met zich mee brengen. Zo is Clan Pip misschien meer op de arabier gefokt en Coed Coch Maddog van een zwaarder type... Jij kunt het zo mooi duidelijk verhalen!

Hmm, ik zie dat Harold Zoet een mooie verleiding voor je ter dekking heeft staan in 2009: http://www.allbreedpedigree.com/pendock+bridegroom . Daar is een hengst die een behoorlijke outcross is voor 90% van de huidige ponypopulatie. Fantastisch bloed dat het geweldig deed in het verleden, maar dat om de een of andere manier uit de mode is geraakt, maar door vasthoudende fokkers als bij de Pendock toch behouden. En dat zelfs in een zwart kleurtje. Ik moet zeggen dat ik die hengst wel eens goed wil bekijken, want anders heb ik er ook nog wel een merrie voor.

Overigens: op deze site: http://www.pendockstud.com/ zie je wat meer van de Pendock stud. Pendock Buttonhole is halfbroer aan moederszijde en er staan ook wat halfzussen aan vaderszijde op.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:29

Andere vraag: hoe is het te verklaren, dat 2 toonaangevende fokkerijen in het moederland, die beide Clan Pip in hun bloedvoering hebben, ja zelfs veel inteelt toegepast hebben, in een paar generaties zo'n uiteenlopend type neergezet hebben?
Ik denk dat aan de Flydon en de Baledon.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:58

regtur: pure selectie. Revel Janus en Revel Venetia zijn heel erg anders dan Flydon Henri ap Pip. Ten eerste was het merriemateriaal erg verschillend. Revel ging uit van Revel Jade, Revel Vienna en Revel Choice. In die tijd dachten sommige fokkers dat Emrys Griffiths een steekje los had om een kleine sektie B hengst los te laten op de meest typische merries van die tijd.

Flydon begon met Llanerch Delight en Gredington Drysores. Coed Coch Planed, Coed Coch Proffwyd, nog wat meer Coed Coch Madog, zelfs nog een keer Clan Dubail, enz. Clan Pip was dus een bewuste lijnteelt naar Wentworth lijnen en zelfs naar de Berber hengst, Sahara.

Nogal wiedes dat de Flydon ponies dichter bij Clan Pip bleven staan omdat het merriemateriaal uit dezelfde lijnen kwam. Revel gebruikte Clan Pip hooguit als een catalysator om zo snel mogelijk terug te keren naar het oertype. Ann Bale-Williams deed dat ook. Revel Janus was geen typische Clan Pip hengst en ook Revel Venetia was geen typische Clan Pip merrie. Revel Chelsea Cracker was even zwaar ingeteeld op Revel Choice als op Clan Pip. Aan Chelsea Cracker was weinig meer te zien van Clan Pip.

En ja, Ann Bale had ook een Coed Coch merrie, Coed Coch Dunos van Coed Coch Salsbri. Maar die had ze met name gekozen omdat er ook Bowdler Brewer inzat. Dus fokken is altijd selektie. Revel wilde geen Clan Pip copiëren, Flydon wilde dat wel. Soms komen er uit de Revel ponies wel eens terugslagen naar Clan Pip, maar voor die ponies was meestal geen markt Knipoog

Overigens zijn Flydon ponies fantastische ponies, niks mis mee. Maar wel héél erg anders dan de Revel ponies. Als eenmalige outcross zijn ze zeker ook geschikt om met Revel ponies te paren, maar daarna zal je moeten kiezen of je verder wilt met Flydon of verder wilt met Revel. Je zal ergens moeten kiezen tussen de wal en het schip, of hooguit moet je je eigen eilandje gaan definiëren. Trek daar wel een paar decennia voor uit en zorg dat je beschikking hebt tot een pool van 5-10 merries tenminste.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:10

PS: nog één heel goed voorbeelden van selektie.

Schimmel hengst Revel Janus heeft schimmel merrie Coed Coch Dunos heel vaak gedekt.

uit die combinatie kwamen veel ponies, maar ik zal drie voorbeelden geven:
- Baledon Jubilation, heterozygoot schimmel. Jubilation heeft bijvoorbeeld Baledon Worthwhile gegeven, een bruintje
- Baledon Jeremiah, homozygoot schimmel. Ongeacht wat voor merrie je bij Jeremiah hield, het product was altijd een schimmel
- Baledon Jonathon, bruin. Je kon alleen maar een schimmel fokken uit die hengst als je er een schimmel merrie bij hield.

Dus feitelijk als je Baledon Worthwhile bij haar oom Baledon Jonathon dekte, had je altijd een bruintje. Je doet zware inteelt op twee schimmels Revel Janus en Coed Coch Dunos, maar hoe vaak je die paring ook probeert, je zult NOOIT meer een schimmel fokken uit de combinatie. Door selektie raak je dus eigenschappen kwijt en die krijg je simpelweg niet meer terug door inteelt of lijnteelt. Reken er dus nooit op dat eigenschappen generaties overslaan.

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:29

Hallo, ik meld me hier ook Haha! We zijn nog niet zo lang bezig met de A-tjes, een jaar of 5 nu.
We hebben momenteel bruine 3 fokmerrie's, alle 3 ster.
Een 11 jarige van Vechtzicht's Cymro Bach X Vechtzicht's Harmony, een 7 jarige van Vikarien's Casanova X Vechtzicht's Cymro Bach en een 12 jarige Fronbach Hello Campers X Ysselvliedt's Joskin.
2 Jaarling merrie's, 1 zelf gefokte bruine merrie van onze hengst Vechtzicht's Hero en een aangekochte cremelo merrie van Vechtzicht's Hybinder.
3 Merrieveulens, allen van Hero, van dit jaar uit de bovenstaande merrie's.
Natuurlijk Hero en samen met de Peacockstud Nicton Carreg (Puttwell Carregllwyd X Hisland Hyderus) en Tyfry Tomas ( Fronbach the godfather X Tyfry Butter Charm).
Verder nog 2 ruintjes voor de sport en 2 dressuurpaarden die beide Z lopen.
Oh, en een keurmerrie die vw zomerexceem nu alleen nog maar gereden wordt.
Meer info staat wel op onze website.
Groetjes,
Nicole

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:29

joostvangestel schreef:
regtur: pure selectie. Revel Janus en Revel Venetia zijn heel erg anders dan Flydon Henri ap Pip. Ten eerste was het merriemateriaal erg verschillend. Revel ging uit van Revel Jade, Revel Vienna en Revel Choice. In die tijd dachten sommige fokkers dat Emrys Griffiths een steekje los had om een kleine sektie B hengst los te laten op de meest typische merries van die tijd.

Flydon begon met Llanerch Delight en Gredington Drysores. Coed Coch Planed, Coed Coch Proffwyd, nog wat meer Coed Coch Madog, zelfs nog een keer Clan Dubail, enz. Clan Pip was dus een bewuste lijnteelt naar Wentworth lijnen en zelfs naar de Berber hengst, Sahara.

Nogal wiedes dat de Flydon ponies dichter bij Clan Pip bleven staan omdat het merriemateriaal uit dezelfde lijnen kwam. Revel gebruikte Clan Pip hooguit als een catalysator om zo snel mogelijk terug te keren naar het oertype. Ann Bale-Williams deed dat ook. Revel Janus was geen typische Clan Pip hengst en ook Revel Venetia was geen typische Clan Pip merrie. Revel Chelsea Cracker was even zwaar ingeteeld op Revel Choice als op Clan Pip. Aan Chelsea Cracker was weinig meer te zien van Clan Pip.

En ja, Ann Bale had ook een Coed Coch merrie, Coed Coch Dunos van Coed Coch Salsbri. Maar die had ze met name gekozen omdat er ook Bowdler Brewer inzat. Dus fokken is altijd selektie. Revel wilde geen Clan Pip copiëren, Flydon wilde dat wel. Soms komen er uit de Revel ponies wel eens terugslagen naar Clan Pip, maar voor die ponies was meestal geen markt Knipoog
Ik ben ook wel benieuwd naar dat Bowdler bloed. Daar is niet veel van en ik heb geen idee wat ik mee daar bij voor moet stellen. We hebben zelf 1 merrie, met een beetje Bowdler erin en ik vind haar niets aan. Of vond haar niets aan, met de jaren wordt ze wel mooier, maar het oordeel in de jeugd geveld, kan ik niet zomaar bijstellen.

Overigens zijn Flydon ponies fantastische ponies, niks mis mee. Maar wel héél erg anders dan de Revel ponies. Als eenmalige outcross zijn ze zeker ook geschikt om met Revel ponies te paren, maar daarna zal je moeten kiezen of je verder wilt met Flydon of verder wilt met Revel. Je zal ergens moeten kiezen tussen de wal en het schip, of hooguit moet je je eigen eilandje gaan definiëren. Trek daar wel een paar decennia voor uit en zorg dat je beschikking hebt tot een pool van 5-10 merries tenminste.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:56

joostvangestel schreef:
Klopt inderdaad, maar jouw superster heeft wel iets gemeen met een ouderwets gelders paard
Klopt, een scheutje bloed kan ze wel gebruiken. Volgens mij zit het front redelijk in haar gebakken.

joostvangestel schreef:
De uitdaging is trouwens om die kleine koppies eens bij een gebruikspony te fokken. Mijns inziens is dat een psychologiche beperking die we hebben. Het bestaat niet, dus zullen we het ook niet kunnen fokken. Zo vernieuwen we dus nooit iets.
Dat ben ik wel met je eens. Bij de rijpaarden blijkt het ook te kunnen.

joostvangestel schreef:
En ik zeg ook niet dat je merrie een 30% kleiner hoofd moet hebben, dat past niet eens bij die pony. Je pony heeft overigens wel heel kleine oortjes, al zeg ik het zelf. En ook heeft ze wel degelijk Welsh uitstraling.
Das mooi meegenomen Bloos

joostvangestel schreef:
Nou, met een hengst van 1,43m dacht je toch ook zelf niet dat je binnen de maat ging fokken, of toch wel? Knipoog

Je kiest dus bewust de weg om een grotere maat te halen uit je eigen merrie. Het lijkt me niet dat je dat om economische redenen doet, dus je vindt dat er bepaalde kwaliteiten in je kleine merrie zitten die je terug wilt zien in de grotere pony. Klopt dat?
Ja, dat klopt. In de eerste plaats kan ik zelf een wat grotere pony beter gebruiken voor de sport om het simpele feit dat daarbij de bewegingen rustiger zijn voor een mooie dressuurproef en je (zeker met een enkelspan) de kracht ook nodig hebt. Daarbij komt dat ik me niet permitteren kan om er een fokkudde er bij naast te houden. Er zal dus gewoon gewerkt moeten (kunnen) worden.
De fokker heeft me er destijds bij geroepen om haar te beleren. Ze konden niet met haar van huis komen want dan draaide ze zich om en toen dat toch gelukt was belanden ze in de sloot. Het eerste moment dat ik de pony zag had ik wat met haar en zij wat met mij. Liefde op het eerste gezicht bestaat. Lovers
Na twee keer aanspannen kon ik zo een dressuurproef met haar rijden, ze deed alles; strekken, verzamelen, stelling en buiging. Dit door het feit dat ze van nature haar achterhand gebruikt.
Na enige omzwervingen heb ik haar kunnen kopen omdat ik haar niet uit mijn hoofd kon zetten.
Nog steeds heeft ze een voorkeur voor enkele mensen. Ze mag je of ze mag je niet. Een merrie met trots die respect verdient en dan krijg je veel van haar voor elkaar. En ja, als de liefde blijft wil je ook de genen vermenigvuldigen... Haha! Haha!

joostvangestel schreef:
Hmm, ik zie dat Harold Zoet een mooie verleiding voor je ter dekking heeft staan in 2009: http://www.allbreedpedigree.com/pendock+bridegroom.
De merrielijn zegt me eigenlijk weinig. Kan er ook geen foto's bij vinden op allebreed. Zou graag foto's zien van die hengst en zoals je ook al zegt in levende lijve. Maar zijn vader (die zoals je zei in pb bij Janneke de Rade komt te staan) lijkt me erg ook interessant. Je maakt me zeker lekker om een andere koers in te zetten met mijn fokkerijtje.

We kunnen het topic misschien beter omdopen;
Joost mag het weten... Clown

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:09

BlackDevils schreef:

Helemaal mee eens! Ja
Ik reageer niet zoveel maar man o man... Dit is echt machtig interessant. Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:05

Aha, de moederlijn van Bridegroom?

Beginnen we hier, een dikke eeuw geleden bij deze merrie. Een pony met een kwart Hackney bloed, hoewel Sir George en Winnal George veel ingezet zijn voor de Welsh, bijvoorbeeld op de Forest stoeterij van Mr. Miller

http://www.allbreedpedigree.com/gwyndy+georgina

Volgende generatie is hier Gwyndy Georgina II. Een dochter van de hengst Prince of Cardiff. En deze Prince of Cardiff kennen de meesten wel als de vader van Llwyn Tyrant, die de grootvader is van Coed Coch Glyndwr. Ook weer deels Hackney, deels Welsh. Op Allbreed ook een foto van hem, nogal wat anders dan we nu gewend zijn van Welsh of zelfs van Hackney Knipoog

http://www.allbreedpedigree.com/gwyndy+georgina+ii

Georgina II was een bijzondere merrie waarschijnlijk. Na haar deelt de stam zich in tweeën, die van de 3/4 zussen Gwyndy Sprite en Gwyndy Georgiana. De laatste zien we terug in de Twyford "G" stam van Twyford Gurkha, Twyford Grenadier en ook de "T" lijn van Twyford Thunder, Twyford Tweed en dergelijke. Gwyndy Sprite bleef nog even op Gwyndy en werd moeder van Gwyndy Light:

http://www.allbreedpedigree.com/gwyndy+light

Haar volle broer Gwyndy Limelight heeft een paar goede ponies nagelaten op Coed Coch, maar ook zij heeft leuk gefokt. Haar bekendste dochter was Craven Sprightly's Last. Sprightly's Last was de laatste dochter van 9-voudig Royal Welsh kampioen Grove Sprightly. De vos merrie Sprightly's Last was ingeteeld op schimmel hengst Grove Sprightly en diens vos moeder Grove Sprite II

http://www.allbreedpedigree.com/craven+sprightlys+last

Craven was jarenlang de toonaangevende stoeterij van Wales. Tom Jones Evans was ook de grote adviseur van stoeterijen als Grove en Ness. Na de dood van Tom Jones Evans ging Douglas Meredith door met de stoeterij en deed dat met als Sprightly's Last als belangrijkste merrie. Sprightly's Last was moeder van Dovey Dynamite, grootvader van Aston Superstar, die zelf Royal Welsh kampioen was en daarnaast ook veel kampioenen voor Dyfrdwy leverde. Haar zoon Craven Buckshot is overigens nog op Bowdler ingezet.

De bekendste dochter van Craven Sprightly's Last was de palomino Craven Golden Dawn, dochter van 9-voudig Royal Welsh hengstenkampioen Coed Coch Madog. Volgens mij de enige Coed Coch Madog x Grove Sprightly in de geschiedenis. Golden Dawn's nakomelingen waren erg gewaardeerd. Er zijn zelfs twee dochters van Golden Dawn naar Nederland gekomen, Craven Twilight en Craven Grey Dawn. De eerste werd door Heerkens-Verschuuren geïmporteerd en de tweede door Jan Lepoutre. Van Twilight heb ik alleen foto's gezien, maar Grey Dawn kan in me nog best herinneren. Een klassieke merrie, die op stal Bolster en Varpullan echt een goede referentie gaf. Een dochter van haar was ooit eens tweede in haar rubriek op de Europese kampioenschappen in 1984 en een andere (ongeregistreerde) dochter gaf mij het bewijs dat een vos wel degelijk ook massa kon hebben (voor de Penual Mark tijd).

Craven Ballerina, geboren 1969 is dus een van de dochters van Golden Dawn en wel eentje van Pendock Tocsin. Die hengst is voornamelijk op Bowdler en Craven ingezet. Bij de eerste omdat hij van een Bowdler hengst was (Gaerstone Beacon) en de tweede omdat hij uit een Craven merrie was. Een reden waarom Ballerina naar Pendock kwam was natuurlijk omdat ze van Pendock Tocsin was, maar ook omdat ze 3/4 Craven was, iets wat toen ook al niet zo vaak meer voorkwam en waarmee Pendock altijd veel succes had. Dat combineren met een van de laatste Criban hengsten, maakt Pendock Bridesmaid een exotisch gefokte merrie.

Ik denk wel dat Bridesmaid de bekendste dochter is van Criban Brenin, zijn halfbroer Cantref Glory was succesvoller in de fokkerij, door zonen als Waxwing Hurricane, Herod en Hillbilly alsook Pentyrch Viking.

Hmm.. allbreed laat even geen offspring zien, dus ik doe dit eventjes uit mijn hoofd Knipoog

overigens op Stal Vikarien (www.stalvikarien.com) staat nog een veulen van Pendock Bridegroom, onder nieuws.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:38

BlackDevils schreef:

Daar stem ik ook even voor; meer kennis kan niet OK dan!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:15

joostvangestel schreef:
Volgende generatie is hier Gwyndy Georgina II. Een dochter van de hengst Prince of Cardiff. En deze Prince of Cardiff kennen de meesten wel als de vader van Llwyn Tyrant, die de grootvader is van Coed Coch Glyndwr. Ook weer deels Hackney, deels Welsh. Op Allbreed ook een foto van hem, nogal wat anders dan we nu gewend zijn van Welsh of zelfs van Hackney Knipoog

Afbeelding
Ik ken hier eigenlijk nog het meest de Cob in.
Qua beweging nemen ze misschien wel e.e.a. mee. Flydom kwam al ter sprake ne spreekt me ook wel aan.
Hoe zit het met Colne Heartsease? Afstammingen van hem lijken het ook wel te kunnen...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:21

Jeetje wat is hier veel interessants gepost Haha!

Heb zelf een "product" staan van jarenlang "binnenshuis" fokken. De Downland stoeterij staat er ook wel zo een beetje bekend om om erg veel lijnteelt (of noem het zoals je wil) toe te passen. Het resultaat is toch wel een geheel eigen type binnen de fokkerij.
Ik vind ze an sich minder weg hebben qua Welsh uitstraling. In vergelijking met bvb pakweg mijn vos sectie B merrie dan die veeleer een grote A is qua type.

Beide zijn sectie B's maar van mijn Downland pony straalt het niet af... ze is veeleer een typetje sportpony met lijnen en een lange hals erop. Beetje "paardachtig" maar daar heeft de "verzwegen" Volbloed in de Downland fokkerij vast wel wat mee te maken... Knipoog dat doet niks want ik heb haar eigenlijk niet gekocht om B's mee te fokken. Hoewel het me wel weer interessant lijkt om ze te dekken met de zoon van mijn andere merrie (Hudson Hawk v:Hilin Jack The Lad) en die eventueel weer op de vos gebruik. (moest het een hengstje zijn) Maar goed das een ander verhaal... Haha!

http://www.allbreedpedigree.com/downland+circe

Downland Circe zelf zou eigenlijk naar een goede Volbloed hengst moeten, jammer genoeg is de verkozene dit jaar in april gestorven... Nu dus een andere zoeken maar dat vind ik persoonlijk een hele zware keuze.
Hij dient toch vooral erg veel beweging te hebben en tja... die lopen nou niet dik gezaaid.