YWC schreef:Joost, als jij zo hoog oploopt met Geler Llewellyn en Pentre Eiddwen Comet... wat vind je dan van het volgende http://www.allbreedpedigree.com/ysewyn+dame+heather . Is dit niet een beetje té veel van het 'goeie' (als ik me niet vergis gaat ze 22x terug naar Pentre Eiddwen Comet)? Met zo'n merrie kan ik toch niet anders doen dan een outcross of zou ik toch nog terugfokken naar Pentre Eiddwen Comet.
P.S. je hoeft je niet in te houden voor eventueel negatief commentaar. Het is wel de eerste cob met mijn prefix, maar ik heb de combinatie niet zelf gemaakt (moeder was drachtig toen ik haar kocht)
Tja, ik ken cobs nou eenmaal niet zo goed, dus ook P.E.C. niet. Inteelt kan héél erg ver gaan, kijk maar eens naar deze twee ponies in de sektie A:
http://www.allbreedpedigree.com/wentworth+stormy+petrel
http://www.allbreedpedigree.com/revel+hibiscus
Bij allbreed zien hun stambomen eruit als waarlijke kerstbomen

Bij Revel ging een lampje branden met dat idee en zo zijn er veel ponies ontstaan met de stamboom van Revel Hibiscus. En zelfs met inteelt blijft iedere paring een kruising van de eigenschappen van twee ponies en wordt er gewoon verder uitgemendeld. Voor iedere Hibiscus bestaan er dus velen die niet deugen, maar Hibiscus zelf is een absolute topper, zonder vruchtbaarheidsproblemen. Ik denk dat Griffiths het om drie redenen deed: 1) De les van Lady Wentworth was, dat dit tot goede resultaten kan leiden. 2) Het verankeren van een bepaald soort gaat het beste als steeds dieren met dezelfde eigenschappen gepaard worden. 3) Ik denk dat hij steeds heeft gekeken welke hengst het beste bij zijn merries past, ongeacht de afstamming. Als de ponies fenotypisch goed bij elkaar pasten, dan maakt de afstamming verder niet uit.
Die laatste les is interessant, want ook in de natuur kijken dieren niet eerst naar hun afstamming, maar gaan gewoon de sterksten verder. Wij als mensen zijn geneigd om juist de nabij verwanten uit te sluiten, omdat dat problemen met zich kan meebrengen. Dat is dus tegennatuurlijk. Of je Cob ook goed is, moet je zelf beoordelen. Of ze goed fokt, daar kom je wel achter. Statistisch gedacht moet je de combinatie misschien wel 10 keer doen om die ene topper te bemachtigen, mits ze dan ook echt uit toppers komt. Generaties "overslaan" is levensgevaarlijk in deze.
monica1978 schreef:Waarom kan er geen ras zijn zonder lijnteelt ?
Volgens mij zit in de meeste A's toch echt hackney's ed dus bestaat een welsh toch echt niet alleen op lijnteelt..
Oke in de 5e of 6e generatie ,maar er zijn genoeg welshjes om dit zo veel mogelijk in een directe lijn te voorkomen lijkt mij .
En hier is de natuurlijke selectie lang niet zo als in de bergen in het wild ,hier worden er veel ingegrepen waardoor pony's die normaal niet sterk genoeg en vruchtbaar genoeg zijn toch een nakomeling op de wereld kunnen zetten ,denk toch niet dat hier dan lijnteelt(in directe lijn als vader ,zoon ed)goed is.
Waarom zou je dan geen sectie a welsh of ras zuiver kunnen fokken ? Mijn veulen van dit jaar Ziet er toch absoluut niet verkeerd uit ,en heeft toch pas in de 5e generatie lijnteelt.
Simpelweg is het Welsh ras door het oog van de naald gekropen tussen 1922 en 1952. Er werden in 30 jaar maar 2000 merrieveulens geregistreerd, verdeeld over 4 sekties. Dat zijn dus minder dan 70 veulens per jaargang. Zelfs als sektie A 50% van die 70 was, ging het dus maar om 35 merrieveulentjes per jaar. En die waren heus niet van 35 verschillende hengsten. De basis van de Welsh werd toen echt gevaarlijk eng en inteelt was onvermijdelijk. Daarom werd ook nog het Foundation Stock systeem toegepast, om te zorgen dat wild gefokte ponies of halfbloeds terug konden in het stamboek. Met tegenwoordig 2500 geregistreerde merrieveulens per jaar in het VK alleen is dat gevaar afgewend. Maar alle ponies komen van een erg smalle basis. Ga verder terug en vindt uit dat je pony maar van een handjevol voorouders afstamt..
monica1978 schreef:Daar ben ik helemaal met je eens ,maar ook erfelijke gebreken ,en afwijkingen zou je niet mee moeten fokken ,deze zouden door inteelt dan ook extra vererfen ,hoe vaak gebeurt het niet dat als er niet gereden(of andere doeleinden) meer kan worden door zo erfelijk gebrek er maar een veulen bij gefokt word dan is juist dat lijnteelt extra gevaarlijk .(en veel mensen erkennen dit niet)
Geld natuurlijk voor elke fokkerij(of dit nou welsh is of kwpn of haf of dergelijk)
Erfelijke gebreken kan je versterken door inteelt, maar je kan ze er evengoed uitfokken...
PeeWij schreef:Je tweede opmerking pas in de 5de lijn! Dan ben je toch bezig met lijnteelt!
Wetenschappelijk gesproken bestaat lijnteelt niet en is er alleen maar inteelt. Zware inteelt of lichte inteelt