[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:00

Ik geef ze eigenlijk vergelijkend alleen geen slobber en bij mij zitten ze op 2x 1 kg per dag muesli / veulenbrok. Mais krijgt ze ook, maar dat draagt niet echt bij maar helpt vaak wel wat extra. Nou ja, het is niet anders. Ze absoluut niet mager hoor!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:08

Allemaal gefeliciteerd met de prachtige resultaten! :D Super zeg!
Vanety, Angel/Kamilla en Jort zijn mijn favorieten hihi.

Caesar lastig he, het 'juiste' gewicht zoeken voor de keuring.. :\

Ik moest gister als gastruiter spelen voor Lammert Haanstra + groepje cursisten in Ermelo. Voor het eerst met de pony weg die ik sinds kort rij. Ik was zo zenuwachtig als wat. :o Maar de pony heeft mij er geweldig doorheen gesleept. Super pony's die welshjes! Aankomend weekend gaat ze helaas weg om klaargemaakt te worden voor de keuring, dus dan moet ik haar een maand missen.

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7342_n.jpg

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1450_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 3634_n.jpg

(En nee, ik ben helaas totaal geen geweldige ruiter. En ook nog faalangst. En dat is zwaar frustrerend. :+ Al heb ik van Lammert wel 20 pluimen in mn reet gekregen. _O- Conclusie; ik ben me bewust geworden dat ik onbewust moet rijden. Minder denken, minder doen, meer voelen. En vooral blijven ademen, dat vergeet ik nog wel eens waardoor ik lijkbleek wordt en bijna van t paard val. _O- )

Voor de geinteresseerden, half broertje en half zusje staan te koop;
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... h-nwr.html
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:13

Pff wát een voer gaat er in die kleine beestjes... Ik voelde me al superschuldig dat ik m'n pony 1kg sportbrok erin drukte per dag. Verder de hele dag op het land met weinig gras en 's avonds naar binnen met onbeperkt kuil.
Vond het zo sneu! Dus nu weer lekker afbouwen met al dat krachtvoer en weer normaal :D

Absque_dubio: leuk meerijden in zo'n les van hem! Leerzaam ofnie?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:18

Echt he, wat een voer. := Mijn kleine krijgt 2 keer per dag een handje brok en verder wat kuil. Overdag op de wei. Ik vind haar zelf eigenlijk nog net wat te vet en zie ze liever zoals die van Caesar. Maar als ik keuringsfoto's bekijk dan is die van mij eigenlijk nu wel perfect op gewicht. :+

Royaltjuh, zeker leerzaam. :j Mijn instructrice was 1 van de cursisten dus dat was erg leuk.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:18

Vind het ook wel erg veel voer. Als ik dat hier doe, weet ik zeker dat ze in no time bevangen staan.
Die van mij staan op de weide, krijgen er elke dag een klein strookje bij en verder af en toe een handje pavo vital voor de vitaminen. Ze krijgen alleen in de winter krachtvoer, zodra ze het gras ingaan is het wel afgelopen daarmee.
Ze blinken je tegemoet op het moment, en zijn aan de dikke kant. Vraag ik mij af hoe andere mensen ze gezond houden met zulke hoeveelheden voer. Ik kan het ze echt niet voeren, bevangen zijn ze nog nooit geweest maar weet zeker dat ze dat snel zijn als ik ze de genoemde hoeveelheden ga voeren.

Edit: en dan heb ik het over een A met veulen aan de voet en een hoogdrachtige B.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:25

Voordeel is dat er een veulen bijloopt, dus dat bevangen valt dan vaak wel mee. Maar ze ziet er absoluut niet slecht uit hoor, het is alleen dat ik gewoon echt zware pony's voorbij zie komen als kampioen waarbij ik dan ??? heb als ze juist dat overgewicht willen minderen. Individueel zal het wel gaan, maar rondstappend in een hele groep val je gewoon weg en heb het al eerder gehad. Het veulen zal het wel niet redden, mist denk ik toch teveel zelfhouding. Maar neem haar nu maar gewoon mee en we zien het wel. Misschien is ze qua type wel wat ze zoeken en trekt ze daarmee wat op.

Royaltjuh; doe jij dat allemaal zelf met je pony's? Moet zeggen dat je ze heel professioneel voorstelt en ook je veulen vind ik zeer aansprekend.

Vanety blijft natuurlijk een apart geval en een toppertje! Ik vond haar altijd al leuk, maar super dat ze nu ook resultaat heeft behaald :D

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:45

Na de keuring gaan we het vetmesten ook voorzichtig afbouwen, mag merrietje weer wat gaan doen ipv luilekkerland.

absque_dubio: Hoe kom je daar verzeild in Ermelo? Wel heel goed dat je meegedaan hebt ondanks je faalangst, ik doe het je niet na ;-)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:48

PaysBas, mijn instructrice was 1 van de cursisten, dus die had gevraagd of ik kon komen als gastruiter. :) Als de pony terug is van de keuring wil ik eigenlijk wel graag wat clinics etc. gaan volgen. Een andere kijk is nooit verkeerd. Dus mocht je vanaf augustus/september interessante rij-clinics in de buurt weten, dan hoor ik het graag. ;)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:01

Groot gelijk Anouk, je kunt er zoveel van leren. En wat je past, pik je mee!

PB; zou dat het zijn ;) Ik train 3x per week drafwerk met balkjes voor bespiering. Misschien werkt ze wel te hard :D

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:54

Dank jullie wel allemaal voor de complimenten voor Vanety ...

Nog 1 om het af te leren Vanety TC

Afbeelding

Had ook nog even een foto van de Benjamin die tot 2x aan toe het hoofdstelletje kapot trok en los paradeerde door de ring haha dus toen maar een sterk leren halster om gedaan.

Yazhi TC

Afbeelding

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:04

Die van mij werkt ook super hard heeft dit voer ook wel nodig hoor.
Ze werkt 3 dagen in de week aan de longe half uur tot drie kwartier en dan nog 1 dag in het weekend aan de hand dan gaan we langs de weg stappen en draven om alles te oefenen

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:06

In de regio waar ik "verblijf" zijn er met enige regelmaat oefenwedstrijden hoef je nergens lid van te zijn.
De rijvereniging waarvan ik wel lid ben organiseren regelmatig wat bij de leden die de mazzel hebben een eigen toko te hebben. Heel vriendelijk ook van hen dat ze de staldeuren dan open doen voor anderen.

Chantall: Mooi ruim voorbeen gebruik met een actief ondertredend achterbeen.

Hoe pakken jullie je merries in tijdens het vervoer naar de keuring om te voorkomen dat je een groen/bruin/geel monster hebt? Welke transportbeschemers voor een Welsh A en welke juist niet?
Moet eigenlijk een soort pak lijst maken wat mee te nemen naar Hellendoorn.
Water en hooi gaan zeker mee evenals merrie en veulen ;-)
Tips?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:14

Fotografie91 schreef:
Ze werkt 3 dagen in de week aan de longe half uur tot drie kwartier en dan nog 1 dag in het weekend aan de hand dan gaan we langs de weg stappen en draven om alles te oefenen

Dit is geen hard werken, maar normale beweging. Onze sportpaarden krijgen nog niet ens zoveel voor als wat ik hier zie staan. En die zijn dagelijks aan het werk incl wekelijks concours.
Vind de hoeveelheden werkelijk waanzinnig, ik heb mn pony s altijd in goede conditie voor de keuring en daar is nog nooit zoveel voer ingegaan. Dan vraag ik me af of je het juiste voer heeft als je zoveel moet voeren. Maar goed mijn mening.

Ik haal mijn merries vanavond weer op. Nog een paar weekjes om te trainen voor de keuring. Al stond ze er voorheen al netjes op (met alleen gras ;))
Mijn 2 jarige hengst staat ook 24u in het land en qua volume ziet hij er nu al super uit en zeker wat keuringsconditie betreft

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:35

Cemlys schreef:
Fotografie91 schreef:

Dit is geen hard werken, maar normale beweging. Onze sportpaarden krijgen nog niet ens zoveel voor als wat ik hier zie staan. En die zijn dagelijks aan het werk incl wekelijks concours.
Vind de hoeveelheden werkelijk waanzinnig, ik heb mn pony s altijd in goede conditie voor de keuring en daar is nog nooit zoveel voer ingegaan. Dan vraag ik me af of je het juiste voer heeft als je zoveel moet voeren. Maar goed mijn mening.

Ik haal mijn merries vanavond weer op. Nog een paar weekjes om te trainen voor de keuring. Al stond ze er voorheen al netjes op (met alleen gras ;))
Mijn 2 jarige hengst staat ook 24u in het land en qua volume ziet hij er nu al super uit en zeker wat keuringsconditie betreft

nou dan vraag ik me af waarom onze sportpaarden die het zelfde voer krijgen toch echt wel meer als het dubbele krijgen. en uiteraard ook dubbel zoveel werken.
na de keuring krijgt ze geen brokken meer tot ze van de winter weer vol op stal komt aangezien ze het normaal niet nodig zal hebben maar ja ik wil graag dat mijn pony in top conditie is en dat die alle energie die die nodig heeft krijgt uit het voer dat die eet.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:53

Caesar schreef:
Royaltjuh; doe jij dat allemaal zelf met je pony's? Moet zeggen dat je ze heel professioneel voorstelt en ook je veulen vind ik zeer aansprekend.

Bedoel je dat rijtje pony's vd foto's? Nee dat doe ik niet allemaal zelf!! Ik heb m'n paarden bij stal Jonkers op stal staan.
Merrie is door ons samen getraind maar meest door de eigenaar. Veulen is ongetraind, puur natuur. Bruine rijpony (Simone) wordt gereden door een lesmeisje van me, die bracht haar nu ook uit. Jort train ik zelf, Angel train ik zelf, en dan heb ik nog een KWPN'er in de Z dressuur. M'n andere wedstrijdpaard staat noodgedwongen wat langer op rust (was geblesseerd) omdat ik tijd te kort heb :o
Toiletteren, wassen en vlechten voor de keuring is mijn pakkie aan haha. Voorbrengen laten we doen, zo hard kan ik niet lopen.

Qua voer at Angel nu ook hetzelfde als Jort en de KWPNer. KWPNer krijgt zelfs geen sportbrok maar gewoon Condition. Jort loopt zo'n 3/4x per week en zij 4/5x per week, plus regelmatig op wedstrijd.
Angel trainde ik 3x per week aan de bijzet ongeveer 20minuutjes, maar wel intensief. Ik vind dat zat voor zo'n jong dier, al die rondjes kunnen voor die jonge gewrichten nooit goed zijn. Deze zomer maar eens gebruiken om aangespannen te beleren.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:06

@Royaltjuh / Chantall en de rest: Hebben jullie misschien een soort don't forget list voor me voor het op keuring gaan?
Welke transsport beschermers gebruiken jullie maat shetlander voor de Welsh A?

De Welsh merrie krijgt bij ons ook het meeste van onze 4 voeters. Qua formaat denk je dat er nog een veulentje in moet zitten... :Y)
Vraag me ook echt af wie het bedacht heeft dat het mooi is op een keuring dat ze zo enorm rond zijn. Maar ja blijkbaar hoort het zo en als je een beetje mee wilt doen met de keuring moet je ook in deze norm meegaan anders heeft het geen zin, schijnt het.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:34

Poetsbak met allerlei borstels, babyolie/makeup, voorbrenghoofdstel/halster, handdoeken, wit kalkblok (ideaal voor poepvlekken ;) ) enz.
Transportbeschermers maat Welsh A heb ik niet. Ik heb een heel schoon A'tje, en mn beste vriend op keuring/wedstrijd is Cowboy Magic Greenspot remover. Even erop spuiten en je poetst de vlek er zo af met een handdoek. Vooraf goed in de Equishine zetten zodat het niet echt pakt.
Staart in een vlecht, die van de palomino heb ik ook in een staartzak. Die heeft wel transportbeschermers om, alleen achter puur voor de viezigheid.
Dikke laag houtvezel in de trailer, blijven ze ook schoon bij. En eerst de stront aan de kant en dan de pony eruit...
We hebben ook altijd nog wel een emmer, shampoo en spons mee voor echt extreme dingen, maar niet vaak nodig.

Oh en veiligheidsspelden zijn handig voor je nummers op je mouw! Of elastieken, maar ik speld ze altijd vast, zakken ze ook niet af. Bij de NWR's past het wel op het hoofdstel, tyribs (?) krijg je erbij. Maar bij A'tjes vind ik dat niks.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:22

Wat Royaltjuh zegt haha, daarbij neem ik een enmer krachtvoer mee ... biks en haver

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:50

PaysBas schreef:
@Royaltjuh / Chantall en de rest: Hebben jullie misschien een soort don't forget list voor me voor het op keuring gaan?
Welke transsport beschermers gebruiken jullie maat shetlander voor de Welsh A?

De Welsh merrie krijgt bij ons ook het meeste van onze 4 voeters. Qua formaat denk je dat er nog een veulentje in moet zitten... :Y)
Vraag me ook echt af wie het bedacht heeft dat het mooi is op een keuring dat ze zo enorm rond zijn. Maar ja blijkbaar hoort het zo en als je een beetje mee wilt doen met de keuring moet je ook in deze norm meegaan anders heeft het geen zin, schijnt het.

wij hebben altijd standaard een emmer met verzorgingsproducten in de trailer staan (hoefolie, babyolie, schapenvacht handschoen, borstels en dergelijke)
kwa transport beschermers had die van mij maat full om aangezien die van mij graag in de kak gaat staan alleen om de achterbenen.
en vergeet niet een schaar mee te nemen om de nummers weer los te knippen (vergeten wij namelijk altijd)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:01

Super dank voor de uitgebreide reacties. Pony wordt gelukkig getoiletteerd door de stal waar ze nu verder wordt klaargestoomd. Maar ik zal zeker jullie lijsten met hen afstemmen. Het vervoer nemen wij wel voor onze rekening.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:12

En altijd handig om na het opladen even te kijken of ze nog mest, gelijk thuis wegscheppeb. Dan na aankomst weer ff klep open, mest eruit. Scheelt je al 2 hopen ;)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:44

Een handdoek! Die was ik vorig jaar vergeten. Ik heb bij de action een soort kom met deksel. Ideaal. Hoef ik er alleen maar sop bij te doen en klaar. Altijd dat gezoek naar water ;)

Verder maak ik de benen niet schoon want die van mij zit van onder tot boven onder de stront op de trailer. Die is altijd zenuwachtig en gaat dan nog tegen de klep staan om het lekker in te wrijven.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:35

Ik gebruik geen transportbeschermers meer. Ondingen. Zakken af en ze gaan erop staan. Ik bandageer ze en doe springschoenen om. En een fleecedeken. Dan blijven ze redelijk schoon. Verder equilux of CM greenspot remover. Om mestvlekken snel te verwijderen. Werkt prima!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 00:56

Fotografie91 is ookm maar mijn mening. Ik weet alleen dat als ik mijn pony s die hoeveelheden voer ik zeker problemen krijg. Zal wel gewoon veel meer in mn gras zit geen en ofzo. Daarbij blijf ik erbij dat heel grote hoeveelheden krachtvoer tov ruwvoer niet goed zijn voor een paard. En dat is dan pujr wetenschappelijk. Maargoed tot zover gewichtsdiscussie. Ik hoop dat ze op de keuring de tendens van laatste jaren proberen aan te houden en gewoon afstraffen in de keurjngsring wat gewoon te vet is. Bij sommige kun je niet eens van conditie spreken nl. En dat is toch zonde. En verder weiger ik mn pony s vet te mesten (en gelukkig is dat ook niet wat ze willen zien)

Voor kleurpony s (en ook schimmel maar daar valt het minder op) gebruik ik een heel fijne spray. Vergelijkbaar met een soort ultradunne glitter. Geeft echt heel mooi effect. Heeft een beetje zo n typisch amerikaanse naam. Maar super spul!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:12

Cowboy magic?