[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:53

hier gaat er van alles in, luzerne, gerst, brok, olie, musli

Luna2006

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:59

@Inowa; we zijn er ook nog niet zo lang mee bezig dus zijn het nog aan het opbouwen, op het moment denkt ze nog van, hè bah wat is dat voor vies spul? Dus ben al blij dat ze het op eet. Ze is ook niet mager dus is vooral zodat ze wat kan knabbelen wanneer ze wilt. Hebben per dag 1,5 kilo bietenpulp dat erdoor gaat. Een halve kilo dat in de weides in een bak gaat zodat ze daar van kunnen eten wanneer ze willen (vooral handig als ze in de paddock staan) . En avonds tijdens het voeren krijgen ze hun vaste waarde.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:50

Rivendell schreef:
Voorzichtig met bietenpulp.ivm suikers. Ik voer speedtbeet van pavo. Zelfs mijn ex bevangen.pony doet het daar goed op want er zit nagenoeg geen suiker in.
Overigens is zij vandaag.precies 365 dagen drachtig :)

Is dat allemaal wel goed? Wij hebben er ook weleens 1 gehad die een jaar drachtig was, maar het veulen was klein. Lijkt het er al wel op dat ze gaat veulenen, of nog geen tekenen te zien?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:25

Bij mij gaat er ponybrok, muesli, olie en een handje biergist door heen ...

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:42

Hier ook een dikke halve emmer bietenpulp aan de jaarling ( wordt nog wel van alles onder gemengd) en gras of hooi wanneer het gras op is. Bietenpulp bevat idd nog amper suikers en zo een jong dier kan het echt wel gebruiken hoor, weet niet wat de andere ervaringen zijn, maar als ik stop met bietenpulp te geven, valt mijn jaarling zo terug, nu staat hij mooi rond en groeit hij goed. Dus voor mij is het niet enkel zomaar een maagvuller, maar heeft het ook duidelijk effect.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:42

regtur schreef:
Is dat allemaal wel goed? Wij hebben er ook weleens 1 gehad die een jaar drachtig was, maar het veulen was klein. Lijkt het er al wel op dat ze gaat veulenen, of nog geen tekenen te zien?

Ze doet nog helemaal niets.
Dit veulen is ook klein zei de vee arts..Merrie.ia.gezond en vrolijk dus zal wel.gowd zitten
Het.komt.als het klaar is :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 19:45

cuneracobs schreef:
bietenpulp is alleen buikvulling, ik voer het niet onze ponys moeten veel groeien dus zit er voor ons geen meerwaarde aan

Precies. Hier voer ik het ook nooit. Bietenpulp is gewoon ruwvoer, zit weinig in. Net als hier geen maiskuil gevoerd wordt. Verder voer ik s winters onbeperkt hooi en metazoa brok. Soms lucerne of slobber bij. Maar dit is alleen onderhoud. Alles wat sport, drachtig is of wat extra kan hebben krijgt apart voer. Straks een keer marstall proberen want daar hoor ik heel goede dingen over en ook suikervrije varianten.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:01

Wat houdt die metazoa brok eigenlijk in?
Heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord ;$

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:10

Metazoa is allen vitamine en mineralensupplement. Waarom ik het voer? Als ze hier niet werken is krachtvoer te rijk. Dan geef je zo weinig dat ze nooit voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen. Dus vandaar mijn keus gewoon een vitaminebrokje te voeren. Is ook een stuk goedkoper want je voert er heel weinig van.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:47

@Fotografie91: dat is de tijd dat je bij de veterinair verwacht wordt, dan wordt de pony dus bekeken door de dierenarts, moet je een stukje stappen en draven en daar wordt ze gemeten.
Hoe laat je in de ring moet, hangt van de voorgaande rubrieken af, ze volgen elkaar gewoon op.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:54

Wat wordt er bij zadelrubrieken verwacht van outfit? En qua manen en staart? Knotjes of zoals de keuring aan de hand?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:03

Voor de sectie a gewoon zoals aan de hand keuring toilleteren. Voor kleding zie foto s van bereden klasses. Geen dekje onder zadel. Geen bescherming

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:04

*van de stille meelezer*
In de tijd dat ik bestgaand reed moest je in een zo natuurlijk mogelijke staat in de ring verschijnen, dus niet ingevlichten oid. :) Ik denk dat er nog weinig veranderd is. Ruiter/
Amazone mag wedstrijdkleding volgens de knhs regels gebruiken. Zover ik weet dus witte rijbroek plus bodywarmer of jasje, zonder zadeldekje of zadeldekje in zadelvorm :) succes!

Edit; Cemlys, je was me net voor

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 00:51

Bedankt allebei!

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 01:32

truselientje schreef:
@Fotografie91: dat is de tijd dat je bij de veterinair verwacht wordt, dan wordt de pony dus bekeken door de dierenarts, moet je een stukje stappen en draven en daar wordt ze gemeten.
Hoe laat je in de ring moet, hangt van de voorgaande rubrieken af, ze volgen elkaar gewoon op.

oke super dankje wel voor de informatie hier kan ik wat mee :)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 06:11

Voor degenen die morgen ook naar Tolbert gaan, Succes !! Ik heb er zin in ... vandaag lekker de pony's wassen, tuig invetten etc etc ....

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 07:40

Sinds dit jaar is gebruik van sjabrak en onderleggen toegestaan.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:24

truselientje schreef:

Ook namens mij bedankt. Ik had al wel doorgekregen dat je vanzelf een tijd krijgt waarop je je moet melden. En globaal weet ik het ook wel, maar toch altijd even handig.

Ik voer nu veulenbrok, muesli, mais, kuil en natuurlijk gras. Ze staan bij mij wel kort.

En ander goed nieuws; als alles meezit verwacht ik volgend jaar een veulentje uit mijn merrie: Criccieth Alladin x Blaenau Vail. 22 dagen drachtig gescand gisteren :D

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:26

(ook hier een stille mee lezer)
NadjaThaBest voor de First Ridden is Engels pak toch toegestaan...

Ik mag ook weer mededelen dat we een merrie drachtig hebben voor komend jaar...
Onze Rietheim´s Ires(v. Hagelkruis Valentijn) verwacht rond 16 april ´15 een veulen van Don Cremello du Bois
Iedereen gefeliciteerd met de veulens en succes op de komende keuringen!!!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:20

Iedereen super veel succes morgen!! Ik zit er aan te denken om misschien ook nog even langs te gaan :)

Aaahhh ik moet nog 9 maanden wachten maar pff het lijkt wel een eeuwigheid _O-

Knappe papa <3
Afbeelding

Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:04

Ga ook eens kijken voor die metazoa, is misschien handiger voor mijn jaarling, daar is krachtvoer ook wat te veel voor. Zeker nu dat ze alle dagen op weide staat.

Hebben tegen oktober/november misschien een veulentje erbij als onze mini werkelijk drachtig is.
Al speelt ze nu volop met de merrie en vind ze het geweldig als een kindje les heeft op onze mini, gaat ze helemaal lopen door de weides en gek doen :D

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:19

Wow Nicole, wat zul je daar naar uitkijken.

Ojee Luna, een herfstveulentje.

Hier nog een keuringsvraagje. Ik ga met een merrie naar de keuring die erg veel aan haar veulen heeft gegeven en daardoor erg is afgevallen. Inmiddels komt ze alweer aardig bij, maar is nog te dun voor een keuring. Ik weet dat ze daar wat over zeggen, maar ik hoop dat een jury me meer vertelt dan alleen haar conditie. De keuring is over 2 weken. Iemand ervaring met een te schrale pony op de keuring?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:21

Ze krijgt nu elke dag naast weidegang en hooi, slobber, bietenpulp, PAVO Muscle Build en olie. Maismeel eet ze niet. Ook niet door de slobber. Ze krijgt ook nog ca. 2 kg merriebrok per dag

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:36

Claudia Engelse outfit is in de showrubrieken toegestaan.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:22

Als ze erg schraal blijft dan zou ik haar thuis laten.
maar het is maar net wat je schraal vind.