Ik denk dat daar ook wel een verschil zit, qua conditie en bespiering en het in de hand komen. Als ik kijk, dan rijden we af en toe maar op de welsh a, en heeft ze door het veulenen, dekken etc ook te weinig aandacht gehad. Dus zit nu wel meer werk in.
Het enige wat ik doe is het oefenen hoor, voorbrengen doe ik zelf ook niet. Maar als ze iig weten wat de bedoeling is en fatsoenlijk meelopen, dan kun je al een hoop zelf. Het perfectionisme daar kan ik me nog niet wagen, kom net kijken. En wegbrengen zou wel kunnen, alleen denk dat het daar niet vanaf gaat hangen. Dat is een kwestie van voeren, in de hand hebben etc. Totaalplaatje. En wellicht zit het verschil (denk ik dan) ook wel in de secties. Een ongetrainde NWR/WPBR komt heel anders over dan een goed in het vel en model zittende A.
Moet erlijk zijn dat mijn 3jarige er gewoon goed uitziet zonder er al teveel aan gedaan te hebben. Maar dat was als 2 jarige ook zo. Dus daar durf ik het ook mee aan om met niet al te veel voorbereiding heen te gaan.
Die van mij zien er idd zoals Caesar zegt met flink voerbeleid en fatsoenlijk mee lopen en stil staan gewoon prima uit ... Ik oefen me ook een kraak, maar idd als ze ong weten wat er van hun verwacht wordt ... moet het wel goed komen ... Iedere keer leer je bij van de JUISTE mensen.
Nou ja, de discussie met het gewicht is natuurlijk wel blijven hangen. Ik zag op FB een winnaar voorbij komen en die had toch ook een behoorlijk gewicht. Prachtig dier hoor, maar als je zo'n voorkomen in je ring hebt ben je klaar. Dan val je gewoon in het "niet". En hoe ze het voor elkaar krijgen? Ik heb mijn pony in zeer goed gras staan, krijgt extra krachtvoer bij en train 3x per week aan bijzet / balkjes. Tuurlijk ligt er een hoop aan bouw en inhoud, maar dit vond ik zelf behoorlijk op het randje.
En toch wil ik ze niet vet puur en alleen voor een show. Tuurlijk wel in goede conditie en showconditie maar niet ten koste van het dier. Een jaarling mag er dan ook uitzien als een jaarling
Diane_Basje
Geplaatst: 17-06-14 22:06
Het voorbereiden hangt denk ik ook van de pony zelf af.
Zo had een flinke bijlees actie om te doen Voorlopig blijven onze merries leeg, we hebben het al aardig druk zo. Veulen groeit goed en iedereen op stal lonkt ze dichterbij, het is echt een heerlijk diertje. Qua keuring gaan ze naar Hellendoorn wat al heel binnenkort is. Of ik het spannend vind.... JA! Of de voorbereiding goed is geweest, geen idee dat mag de merrie daar wel tonen. Zag een aantal combi's voor volgend jaar voorbij komen die valkhengst is die niet van de Friesemenner, Diane?
Ja dat klopt! Ik zag hem als 2-jarige op de keuring in Houten en was helemaal weg van hem. Ik ben diezelfde dag nog gaan uitzoeken wie hij was etc. Hij bleek ter dekking te staan bij (toen nog) Nico Werkhoven. In 2010 heeft Rosa een hengstveulen gehad van hem. Wat een waanzinnig dier was dat. Die hebben we verkocht helaas. Nu is hij doorverkocht naar Frankrijk en ben ik hem kwijt. Eeuwig zonde. Vorig jaar is Rosa helaas niet drachtig geworden dus nu ben ik extra blij dat we weer een veulen van die 2 krijgen. Het is wel wat, 2x retourtje Rotterdam-Sneek met een trailer, maar ben er zoo blij mee.
PaysBas
Geplaatst: 19-06-14 11:25
Gefeliciteerd met de keuze Dan is de keuze toch goed overwogen en al naar tevredenheid beproefd! Voor een interessant dier of leuke wedstrijd kijken wij ook echt niet naar de kilometers, we tuffen zo aardig wat rond, zo zie je nog wat van Nederland
Ben aan het kijken of er al een startlijst is voor Hellendoorn. Moet echt nog naar de dingen spitten op de Welsh site, zal eerder aan mijn onbekendheid liggen, ben meer de KWPN site bekend ;-P
ja klopt dankje misschien kan iemand mij ook even helpen want ik ben echt een leek merk ik al kwa keuringen alleen NRPS KWPN en KFPS gewent en dat werkt anders.
er staat bij mijn pony kwa tijd 9:35 dan moet die neem ik aan gemeten en de entingen en chip gecontroleerd zijn voor die tijd? en om 9:35 moet die dan in de baan of is dat pas later? sorry voor alle vragen maar ik voel me echt slecht onvoorbereid op dit moment
Hier nog geen keuringen. Mijn merrie staat slank en nog redelijk uit proportie al is het langzaam aan het goedkomen merk ik. Zit ook mooi op formaat van een grote A/ kleine B denk ik. Ga met haar wachten tot ze wat gaat uitzwaren, als veulen was ze mooi stevig maar nu ze aan het groeien is, is ze weer slank. Dus wil der achter 2 jaar toch terug wat breder hebben staan. Geven haar nu ook bietenpulp 's avonds. Denk nu een portie van 200 gram, willen dit gaan ophogen tot zo'n 400 gram tegen de winter. Overdag staat ze lekker op weide met morgens en avonds voldoende hooi en nog der portie brok dus ze krijgt zeker niets tekort :p
Voorzichtig met bietenpulp.ivm suikers. Ik voer speedtbeet van pavo. Zelfs mijn ex bevangen.pony doet het daar goed op want er zit nagenoeg geen suiker in. Overigens is zij vandaag.precies 365 dagen drachtig