[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_Basje

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:12

Ben toch wel benieuwd. Maar jij hebt ook jaren meer ervaring én je kent Bink heel goed.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:57

Jawel maar blijft een spannende gok :)
Purdey is vandaag 360 dagen drachtig. Buik.groeit nu.goed maar geen uier. Kijken of ze het jaar volmaakt hihi

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:59

ik denk toch echt dat ze kwa voeding dan te kort gekomen is of wat uit te leggen val teveel weg gegeven heeft aan der veulen wat er wel erg lang bij gelopen heeft,wat persoonlijk dan denk ik toch niet goed geweest is voor de merrie.. maar ze houd het spannend ik ben erg benieuwd wat het word.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 00:01

Jeetje Mel, ze laat je wel wachten zeg.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:12

Berry dat denk ik ook. Ik laat.normaal altijd de veulens die ik aanhoud bij de merries. Zij spenen altijd zelf
af. Purdey dus niet. Met oog op haar hoefbevangen verleden leek het mij en de vee arts juist goed dat ze lang bleef zogen. Ze wordt heel snel te dik en.loopt dan gelijk weer gevoelig.
Ze wordt nu ook alweer te dik. Ze.loopt.overdag met grasmasker in het land en s nachts op stal.
We wachten af wat ze aan het bakken is. Buik.groeit iig goed

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:42

Mijn 3jarige (v. Cui Pendragon) is drachtig gescand van gramblin echo (v. Popsters eagala). Nu begint het wachten. :D

Over een paar weken is ook de andere merrie ad beurt

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:51

Ik vind het een mooie combi, Ines. Het lijkt me ook heel bijzonder om je eigen gefokte merrie voor het eerst te laten dekken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:04

Het is wel even spannend ja. :) deze hengst een paar jaar terug op de veiling gespot. Maar met nog een jonge hengst thuiskomen was niet in goede aarde gevallen haha. Toen ik hoorde dat hij hier in de buurt stond... eagala is ook al zo n gaaf dier.
Vandaag nog bij de jaarlingmerries geweest en ik ben toch heel blij met dit koppel. Zijn alle 3 gewoon ontzettend mooi. Meestal gauw genoeg door of iets em word of niet maar hier valt niet uit te kiezen haha. Als deze het zo goed blijven doen dan heb ik straks een paar hele fijne fokmerries bij.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:53

Gefeliciteerd Ines!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:21

Echo is een hele gave hengst. Ben.heel.benieuwd naar dat veulen. Is het been van.die.merriw trouwens weer helemaal goed? Zij jad.toch.die draad wond?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:44

Ja klopt. Been is gewoon goed, merk je weinig van. Je ziet nog wat litteken, maar been is amper verdikt, lopen doet ze ook normaal, ondanks dat er een paar peesjes missen.
Ja ook heel benieuwd wat er uit deze merrie komt

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:39

Zow dan, Pony's gisteren afgeleverd op het klaarmaakadres ... Vrijdag zelf naar dat adres .. lekker blijven slapen daar en de beestjes wassen en zaterdag D-Day in Tolbert ... heerlijk ! Heb er enorm veel zin in ...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:50

Chantalll schreef:
Zow dan, Pony's gisteren afgeleverd op het klaarmaakadres ... Vrijdag zelf naar dat adres .. lekker blijven slapen daar en de beestjes wassen en zaterdag D-Day in Tolbert ... heerlijk ! Heb er enorm veel zin in ...

Wat doe jij (of je adresje) aan het klaarmaken voor de keuring? :)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:02

Veel oefenen met voorbrengen en op stand staan, manen trekken, alle overtollige beharing weg. Vrijdagavond gaan we ze allevier wassen, boxen dik opstrooien. Zaterdag ochtend vroeg, heeel vroeg. Kijken of alles nog spik en span is ... staarzakken om, bandages om ... hooi en water en krachtvoer mee voor de boxen gedurende de dag .. opladen en wegwezen, op de keuring zelf maken we ze helemaal op. Oogschaduw, glanszalf, witte benen kalken etc etc ... zal vast vergeten, maar in grote lijnen is dit het

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:02

Ik vind dat ook lastig hoor. Vooral opstellen. Het opbouwen met longeren, bijzet en balkjes lukt nog wel.
Maar nu met veulen erbij is het stuk lastiger.
Oefenen nu afwisselend met en zonder veulen. Maar veulen wilt echt niet opgesteld staan. Stilstaan wel hoor, maar dat geduw en getrek maakt het niks...
Een ezel is er nog niks bij... Zucht!

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:36

die paar daagjes als het dan nog moet gebeuren.... ;)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:41

Cuneracobs steek onder water ? Jammer ... ben al tijden bezig dus het niet zo dat het in deze paar dagen nog moet gebeuren !

Alleen ben ik geen voorbrenger ... dus als die de fijne afstelling er nog even in krijgt ... is dat prima.

Ceasar ik vind het af en toe ook lastig hoor, het is toch eigen terrein ... dus ze zijn op hun gemak...

Tolbert zijn ze al een paar kkeer geweest. mijn fokmerrie weet wel wat van haar verwacht wordt ... die doet altijd haar best. Haar driejarige doet ook altijd haar best en is erg makkelijk. Haar jaarling en veulen zien we wel ...ze blijven koel in het hoofd dus dat is fijn.

Veulentje loopt kwa longe een paar rondes mee met mams en gaat dan aan de kant staan dus dat was wel makkelijk .. haha

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:30

nee hoor geen steek onder water , want ik zeg het zo tegen je.

het is nooit een ideale situatie zo, valt niks kwa training te bevestigen in een paar dagen... kun je niet verwachten van de voorbrenger / Trainer en van de pony, maar ieder zijn mening ik vind dat altijd zo jammer als alles ff snel in een paar daagjes moet,,, niemand kan toveren.. doe dan 3 weken voor de keuring
Laatst bijgewerkt door cuneracobs op 16-06-14 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:36

Ah ik doe het gewoon lekker zelf. Tot nu toe nog niet tegengevallen om eerlijk te zijn. Tja en ervaring krijg je maar door het te doen. Enige nadeel dit jaar wou ik er echt eens invliegen maar drukte met werk en studie gooien dan weer roet in het eten.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:14

Ben vorig jaar met een merrie naar de keuring geweest waarmee we helemaal niet geoefend hadden met voorbrengen en opstellen.
Pony loopt wel in de sport dus was in sportconditie. In Kootwijk werd ze ster waar ik erg tevreden mee was.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 06:01

cuneracobs schreef:
nee hoor geen steek onder water , want ik zeg het zo tegen je.

het is nooit een ideale situatie zo, valt niks kwa training te bevestigen in een paar dagen... kun je niet verwachten van de voorbrenger / Trainer en van de pony, maar ieder zijn mening ik vind dat altijd zo jammer als alles ff snel in een paar daagjes moet,,, niemand kan toveren.. doe dan 3 weken voor de keuring

Beter lezen Cuneracobs, ik ben al vanaf half april met die beestjes bezig, ik doe er erg mijn best voor en om dan zo te worden afgekat ??? Is dat een normaal iets voor je ??

Als jij je druk maakt om je eigen pony's dan doe ik dat met die van mij ... succes op de keuringen ...

Gefeliciteerd Elfje !

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 08:30

Elfje, ik vind dat wel een gok hoor, om zo naar een keuring te gaan. Het is toch hét moment wat je moet pakken. Ik oefen me ook suf, met name om haar wat "wakkerder" te krijgen. Ik doe die geluidjes even voor aan de voorbrenger en succes! Als ze braaf meeloopt en begrijpt wat opstellen is ben je al een heel eind.

Ik red alleen maar 1 rondje rennen en dan weer 3 rondjes uitpuffen :D

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:34

Ik vind het knap dat je het zelf doet Ceasar, ik laat het over aan de fokker van mijn merrie Fred Venhuizen en Co.
Ikzelf durf het niet aan ... het oefenen en zo, helemaal prima maar daadwerkelijk de ring in laat ik aan hem over.

Pony's staan nu bij een vriendin van me ... zij zorgt ervoor dat ze er goed op staan waar ik haar ieder jaar weer dankbaar voor ben ....

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:05

Ik breng de pony's niet zelf voor dus als ze getraind worden voor de keuring (voorbrengen, opstellen) moet ik ze wegbrengen. Omdat deze pony ook in de sport loopt paste dat niet zo goed in het trainingschema. Eén van mijn andere merrie's, Movie Star, is wel een paar dagen voor de keuring ergens anders keuringsklaar gemaakt. Daarvoor had ik haar al wel een paar maanden gelongeerd.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:43

En movie star deed het toch maar wel even in kootwijk toen :) was een super resultaat.
Hier helemaal geen keuringen voorlopig. Gewoon echt geen tijd en alles loopt buiten.