[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:31

De moeder van Yaverland Nero was een natuurwonder. in het WPCS Journal van 1994 werd het verhaal van Synod Nutmeg verteld. In kort liet ze zich een paar maanden na ze gedekt was opnieuw dekken. Ze kreeg toch een veulen van de eerste dekking, maar na een paar maanden kreeg ze weer een veulen. Nogal een bijzonderheid. Ik denk ook niet dat je daar bang voor hoeft te zijn.

Toen we zelf een hengst hadden, hebben we ook wel eens merries op bezoek gehad waarvan de merriehouder riep dat ze de merrie echt hengstig was. Naar de merrie kijkende leek dat er ook op. Hengst was ervaren, dus merrie met hengst in de wei gedaan. Hengst had er geen zin in, dus conclusie: merrie is niet echt hengstig. Na een scan kregen we alsnog een bloemetje, hengst wist blijkbaar meer dan wij mensen.

Als je echt wilt, zal een hengst ook wel een schijnhengstige merrie dekken. Of dat gezond is, betwijfel ik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:13

Afbeelding

[ITP] Mooie Welsh op de kiek

Deze knappe dame komt binnekort mijn kant op. Ze is drachtig van Eppynt Valmet.

(even een paar foto'tjes geleend van Jamielover ;))

Cymru

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:27

zitake schreef:
Afbeelding

[ITP] Mooie Welsh op de kiek

Deze knappe dame komt binnekort mijn kant op. Ze is drachtig van Eppynt Valmet.

(even een paar foto'tjes geleend van Jamielover ;))

Zitake:
Hierbij een foto van Pentyrch Viking, 2 jaar in bezit geweest van ons en daarna verkocht naar engeland. Hoekhorst Eclipse is een zoon van Pentyrch Viking, welke nog op onze fokkerij aanwezig is en ook super fokt.
Afbeelding
Pentyrch Viking
Afbeelding
zoon Hoekhorst Eclipse
Afbeelding
kleindochter Hoekhorst Elizabeth

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:58

mooie merrie zitake maar dat had ik je al verteld he..

dus het kan heel goed dat winoa toch van de 1e dekking drachtig is?
verklaart wel waarom dat veulen zich nu al verplaatst en de buik dus zo naar beneden hangt

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:47

Joost, is dat verhaal echt 100% bewezen? Hoeveel tijd zat er tussen?

Zitake: ze is super!!

Inowa: 1 van mijn merries is nu ook voor de 2e keer drachtig en is eind mei uitgerekend. Ze is veel dikker dan haar moeder die drachtig is van de 4e. Die moet eind april. Wel opmerkelijk dat jouwe al zo omlaag draagt. Mijne is gewoon erg rond.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:52

ja maar kan ook merken dat het veulen naar onder is gezakt,je ziet als het ware waar hij/zij ligt

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:48

Een van mijn merries was verschrikkelijk dik en uitgeteld 1 februari 2010. Zelfs de dierenarts was ongerust, temeer omdat er bij het controleren werd vastgesteld dat een pootje naar achter zat. Er werd dan gezorgd dat het veulen terug zakte en toen kwam hij weer goed te liggen. Uiteindelijk is zij bevallen op 12 februari 2010 maar hij was erg groot en 1 pootje bleef opnieuw achter. Gelukkig heb ik het kunnen bijpakken en dan hebben wij flink moeten helpen. We hadden bij de aanvang van de bevalling 's nachts direct de dierenarts gebeld, maar die moest van 2 dorpen verder komen en wij moesten direct reageren.
Alles is echter gelukkig goed afgelopen.

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:32

Heeft er iemand ervaring met het exporteren naar het buitenland?
Ik kreeg vanmorgen een mailtje van iemand, die waarschijnlijk mijn jaarling wil importeren naar Zweden.
Nou heb ik echt geen idee hoe dit allemaal in zn werk gaat, en wat ik of die vrouw allemaal moet regelen...
Moet ik extra geld vragen om dingen te regelen of kan zij dat overmaken.... Geen idee

Ik vind het ook wel een beetje eng, wat als t nou een grapje ofzo is ???
Ik was laatst aan het mailen, met iemand die een friese ruin ter adoptie aanbood... bleek dat dier ook in zweden te staan en ik moest het geld maar overmaken en dan zou passy per boot naar mij toe komen... :D Kom op ik ben blond, maar daar geloof ik toch echt niet in...
Ik toch maar gevraagd om foto's, hahaha en die waren te mooi om waar te zijn kon wel een dekhengst zijn.... ;)

Maarja als er iemand tips heeft hoe ik dit het beste aan kan pakken, daar zou ik erg blij mee zijn.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:59

ik heb er paar maand terug 1 verkocht naar finland, als ik jou was zou ik om een aanbetaling vragen over het aankoop bedrag, dan overleggen of zij of jij het transport regeld , maar gewoon zorgen dat hun dat direct betalen zonder dat jij er tussen zit.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:17

Nathalie1988.... Om naar het buitenland te exporteren heb je zeker en vast een sanitair attest nodig (dat kun je met je dierenarts overleggen). De leden van onze vereniging VVWC Vzw die pony's uit het buitenland kochten betaalden eerst de volledige aankoopsom via overschrijving en lieten dan hun dier via een officiële transporteur regelen die ook de officiële dokumenten in orde bracht. Vermits het paspoort het dier altijd moet vergezellen en je toch een zekerheid moet hebben omtrent de betaling is het verantwoord om de volledige som te laten betalen vooraleer het dier te laten vertrekken en het transport kan best door een speciale transporteur gedaan worden die zij bij aflevering betalen.

Je hebt héél verstandig gedaan om niet te reageren op die zogezegde verkoop uit zweden, want er is al een hele tijd een zwendelgroep aan de gang die zulke voorstellen doet en als de mensen dan telefoneren blijkt het paard in een ander land te staan, maar moet men eerst een voorschot betalen en dan zelf het dier te gaan halen. Meestal laten zij heel dat financieel verhaal via W.U. lopen. Zij laten de mooiste foto's zien en bieden de dieren aan abnormale prijzen aan.

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:24

Ja klopt zo ging het bij mij ook

Ik was al even aan het mailen, maar vond de zinsopbouw steeds erg vreemd.
Bleek dat het teksten waren die vanuit het engels letterlijk waren vertaald.
Pas na het 3e mailtje toen ik vroeg of ik een keer kon komen kijken vertelde ze dat hij in zweden stond.
Ik mocht natuurlijk wel komen kijken, maar indien dit niet mogelijk was konden ze hem direct naar nederland transporteren.
Een goede vriend van hun had een transportbedrijf dus dan kon het zeker goedkoper....

Ok gewoon het hele bedrag over laten maken en hun zelf de transport kosten laten betalen.
Weet iemand of ze ook bepaald entingen nodig hebben voor dat ze op export gaan ?

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:49

nathalie1988 schreef:
Ja klopt zo ging het bij mij ook

Ik was al even aan het mailen, maar vond de zinsopbouw steeds erg vreemd.
Bleek dat het teksten waren die vanuit het engels letterlijk waren vertaald.
Pas na het 3e mailtje toen ik vroeg of ik een keer kon komen kijken vertelde ze dat hij in zweden stond.
Ik mocht natuurlijk wel komen kijken, maar indien dit niet mogelijk was konden ze hem direct naar nederland transporteren.
Een goede vriend van hun had een transportbedrijf dus dan kon het zeker goedkoper....

Ok gewoon het hele bedrag over laten maken en hun zelf de transport kosten laten betalen.
Weet iemand of ze ook bepaald entingen nodig hebben voor dat ze op export gaan ?

Dat kan je best aan je dierenarts vragen omdat je toch via hem/haar moet gaan voor het sanitair attest. Volgens mij moeten de minimum entingen in orde zijn. Alles hangt af van het land.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:12

Kan iemand mij misschien iets vertellen over de hengst Shamrock No Need to Arque?

Ik kreeg vandaag een jaarling aangeboden met aan moeders kant deze hengst, maar deze zegt mij niet zoveel. K zou er ook wel een foto van willen zien..

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:06

Dierenart gaat mij vandaag nog terugbellen,die moest het ook allemaal even nazoeken.
Ben benieuwd, ik kreeg als een mail uit zweden met de vraag of de andere 2 er ook nog zijn... Dus heel misschien gaan er wel 3 naar zweden als het door gaat :D

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:35

nathalie1988 schreef:
Dierenart gaat mij vandaag nog terugbellen,die moest het ook allemaal even nazoeken.
Ben benieuwd, ik kreeg als een mail uit zweden met de vraag of de andere 2 er ook nog zijn... Dus heel misschien gaan er wel 3 naar zweden als het door gaat :D

Let wel op dat zij vooraf betaald worden, want met onze vereniging hebben wij al misbruiken vastgesteld.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:59

Waar in Zweden zitten ze? Ik heb wel kontakten in die richting, dus ik zou kunnen kijken of ze bona fide zijn.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:17

Zolang je heel consequent de regels volgt : geschreven overeenkomst waarin alles duidelijk staat vermeld (ook wie het transport doet en wie dat betaalt), volledige voorafbetaling op uw rekening, sanitaire dokumenten in orde en dierenartszaken, dan moet je niet ongerust zijn.

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:40

hallo
Ik heb een mailtje gestuurd om te vragen waar ze in zweden wonen dus hopenlijk krijg ik daar snel antwoord op.
Ze vertelde dat potijk 550 per pony vraagt en of wij ze ook naar denemarken of dld kunnen brengen, uiteraard tegen vergoeding.
Maar daar ga ik niet aan beginnen... Het gaat nu eerst om 2

Weet iemand ook een andere maatschappij ze vertelde dat ze niet meer zoveel contacten in nld. had.

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:03

plaats is net iets buiten växjö in Zweden.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:54

Afbeelding

Heb een nieuwe pony gekocht,, Het is een dochter van onze zelfgefokte hengst Brenin. Moeder is zonder papier, dan is het een part-bred geloof ik.

Ben er erg gelukkig mee, hoop er in de sport het een en ander mee te kunnen. :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:06

mooi dier annetB!

over transporteren weet ik echt helemaal niets..wel mooi als ze alle 3 daarheen kunnen

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:10

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:12

vind het een mooi papiertje maar dat is ook niet alles he...pony moet ook goed zijn

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:16

inowa schreef:
vind het een mooi papiertje maar dat is ook niet alles he...pony moet ook goed zijn

Pony op zich kan ik wel min of meer beoordelen.
't Is vooral kwestie van papier.

Is btw, niet voor mezelf maar voor vrienden. Ik hou het (voorlopig) bij de cobs.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:34

Zo op papier zou het een pony moeten zijn met aardig wat bot, wat compact met een goede hals. Waarschijnlijk een schimmel. Lange Voren ponies zijn aardige stockgetters. Er zit veel Caln Pip in de lijnen. Revel Jeeves was IMO een mooie mountain pony.
Moeders lijn is erg mooi voor mij, veel Revel bloed. Roman Springlight heeft volgens mij aardig wat goede ponies gefokt.
Zo op papier zou het echt ene pony voor mij zijn:p