[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 00:00

Jenny eternity is palomino geboren. Idd uit belle.
Mijn ervaring is dat valkjes veel later schimmel worden dan andere kleuren.
En mocht je je perlino merrie willen houden maar je hebt geen plek dan kan ik wel wat regelen van de winter. Hengstje van diane komt hier ook staan.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 00:00

Belle is idd haar grootmoeder van moeders kant. Ben benieuwd wat de kleur gaat doen tot nu toe wordt ze steeds donkerder. Je hebt gelijkt @Regtur; kleur zegt niet over de kwaliteit.
Vond het ook super spannend om het duo in t land te zetten, de eerste paar dagen wel onder toezicht. Ze hebben een privé landje dus moeders heeft geen concurrenten.
Vandaag heb ze samen hun eerste regenbui buiten gehad. Vervolgens ging het onweren en zijn ze gelukkig weer op stal gezet. Houd er persoonlijk niet van om paarden en/of pony's met onweer buiten te hebben. Krijg daar dan toch de kriebels van. Snap ook wel dat het ook wel onmogelijk kan zijn om "even" je weilanden leeg te halen en ze op stal te zetten.
Hebben perlino's dan sowieso minder zicht? Bungie van Nyckle was de eerste perlino die ik Welsh formaat op een foto heb gezien. Ben in de kleuren van Welshjes nog redelijk bleu. Kan me indenken dat de aparte kleurtjes harder gaan dan de standaard kleuren. Kijk maar na de fokproducten van Du Bois die palomino's zijn ook zeer gewild.

@Elfje72: Dat is wel lastig wedstrijden en keuringen die op dezelfde dag georganiseerd worden.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 02:56

PaysBas schreef:
@Elfje72: Dat is wel lastig wedstrijden en keuringen die op dezelfde dag georganiseerd worden.

Heel jammer, ook omdat er in Gasselte Divoza cup verreden wordt.
Er is hier trouwens weer een veulentje geboren. Niet helemaal Welsh maar ik dacht, laat ik eens wat geks doen. :D
Don Cremello du Bois x Leunsveld Lord.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:10

tis toch Gieten ipv Gasselte of ben ik nu helemaal de weg kwijt?
Tolbert gaat niets mee heen, wil nog wel graag wat meenemen naar Gieten, maar moet nog even kijken of dat te plannen valt aangezien ik ook in de voorring sta. Zou in ieder geval graag beide veulens showen, de B merrie krijg ik helaas niet op tijd klaar. Dus die mag volgend jaar.

Volgende week gaat mijn A ook weer richting Duitsland, ben nog niet helemaal zeker waar ik haar bij wil hebben. Maar daar komen we wel weer achter als we daar staan.
Vorig jaar ook op het laatste moment beslist en dat is ook goed uitgepakt haha.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:20

of gieten, in elk geval daar in de buurt ;)
Of gewoon nog een keertje zelfde combi truselientje ;)
De 3 jarige merrie is klaar met dekken, nu een weekje of 2 nog voor ze gescand kan worden. Deze had echt wel hengstenvoorkeur, de ene kon niet in de buurt komen, en de andere ging ze gewoon voorstaan :). Zegt alweer genoeg. Gelukkig mocht de goeie wel dekken
andere merrie wordt deze week gedekt, dus met een beetje geluk kunnen ze volgende week weer naar huis.
2jarige hengst doet het ook erg goed op het land, die verandert zienderogen. Heel benieuwd hoe deze er komend jaar bijstaat

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:22

Ja, moeilijk om te kiezen. Ben wel weg van die 3jarige valk maar heb geen idee hoe die loopt dus dat wil ik eerst even zien. Als dat tegenvalt gaat ze, of opnieuw bij Echo of opnieuw bij Cadivor.
Ach, we komen er wel weer uit denk ik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:26

elfje72 schreef:
PaysBas schreef:

Heel jammer, ook omdat er in Gasselte Divoza cup verreden wordt.
Er is hier trouwens weer een veulentje geboren. Niet helemaal Welsh maar ik dacht, laat ik eens wat geks doen. :D
Don Cremello du Bois x Leunsveld Lord.
[ Afbeelding ][ Afbeelding ]
[ Afbeelding ][ Afbeelding ]

Dies leuk! merrie of hengstje? Wel nog een partbred dus

PaysBas schreef:
Belle is idd haar grootmoeder van moeders kant. Ben benieuwd wat de kleur gaat doen tot nu toe wordt ze steeds donkerder. Je hebt gelijkt @Regtur; kleur zegt niet over de kwaliteit.
Vond het ook super spannend om het duo in t land te zetten, de eerste paar dagen wel onder toezicht. Ze hebben een privé landje dus moeders heeft geen concurrenten.
Vandaag heb ze samen hun eerste regenbui buiten gehad. Vervolgens ging het onweren en zijn ze gelukkig weer op stal gezet. Houd er persoonlijk niet van om paarden en/of pony's met onweer buiten te hebben. Krijg daar dan toch de kriebels van. Snap ook wel dat het ook wel onmogelijk kan zijn om "even" je weilanden leeg te halen en ze op stal te zetten.
Hebben perlino's dan sowieso minder zicht? Bungie van Nyckle was de eerste perlino die ik Welsh formaat op een foto heb gezien. Ben in de kleuren van Welshjes nog redelijk bleu. Kan me indenken dat de aparte kleurtjes harder gaan dan de standaard kleuren. Kijk maar na de fokproducten van Du Bois die palomino's zijn ook zeer gewild.

Ik ben een schijterd met paarden buiten en onweer, tegenwoordig slaap ik niet meer als het zover is. 2 jaar geleden jaarling ongeluk gehad tijdens een flink onweer, maar goed niet de mogelijkheid om alles binnen te halen steeds.
Voor zover ik weet hebben perlino s en cremello s geen verminderd zicht. Bungie is trouwens cremello volgens mij ;)
Klopt dat apartere kleurtjes mss wel sneller gaan. Maar zelf geen fan van palomino (bruin ook niet trouwens haha), je ziet tegenwoordig zoveel palominos en vaak zie je toch dat er alleen om de kleur gefokt wordt. Nu hebben dubois wel erg mooie pony's en veulens. Roep altijd dat ik over een jaar of 5 toch met een perlino hengst rondrijd haha, maar ik hoef die kleurtjes niet perse bij mijn eigen pony's, daarbij is het grootste deel gewoon schimmel, eentje zouden nog kleur kunnen fokken, de rest is hopeloos. scheelt dat ik gek ben op schimmels

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:27

truselientje schreef:
Ja, moeilijk om te kiezen. Ben wel weg van die 3jarige valk maar heb geen idee hoe die loopt dus dat wil ik eerst even zien. Als dat tegenvalt gaat ze, of opnieuw bij Echo of opnieuw bij Cadivor.
Ach, we komen er wel weer uit denk ik.

Ik zou zeggen weer Cadivor of Echo ;)

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:32

We zullen wel zien wat het dit keer wordt Cemlys ;)
Maar kiezen tussen Cadivor en Echo zal ook niet makkelijk zijn denk ik haha

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:42

haha nee klopt. Ik heb gewoon beide genomen haha

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:19

Cemlys schreef:
elfje72 schreef:
Dies leuk! merrie of hengstje? Wel nog een partbred dus

Ik ben een schijterd met paarden buiten en onweer, tegenwoordig slaap ik niet meer als het zover is. 2 jaar geleden jaarling ongeluk gehad tijdens een flink onweer, maar goed niet de mogelijkheid om alles binnen te halen steeds.

Ik probeer mijn pony's ook altijd optijd binnen te hebben met onweer. 's Nachts staan ze sowieso op stal.
Het is een hengstje. (had merries besteld maar het zijn toch weer hengstjes geworden :D )
Het is inderdaad een Partbred.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:19

Ik heb ze sowieso het liefst elke dag even in de hand. Dus binnen/buiten zetten. Ik wissel daar in een beetje, zoals aankomend weekend lopen ze bij mij 's nachts buiten en gaan ze van 12-17 uur op stal. Ik heb geen schaduw in de wei namelijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:34

Hier loopt alles 24u buiten, in de winter komen ze genoeg in de hand hier, dus eigenlijk s zomers niet zo n behoefte meer aan

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:15

Lopen jullie qua voorbereiding voor de keuring merrie met zogend veulen veel aan de hand met hen?
Ga je dan over balkjes heen lopen met de merrie ofzo?
Zit nu ook te zoeken op de Welsh site wat de richtlijnen en verwachtingen zijn van de merrie op de keuring. Kan helaas niet vinden.... Baal daar wel van dat ik nog van de hoed noch de rand wat er van af weet.... Bij het KWPN was het mij wat duidelijker. Iemand tips, links etc?

Halstertje omdoen gaat inmiddels als vanzelf bij het veulen echt in 1 handomdraai.
Ze waren gisteren van de regen behoorlijk doorweekt, hun eerste douche samen :D

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:41

Rivendell schreef:
Jenny eternity is palomino geboren. Idd uit belle.
Mijn ervaring is dat valkjes veel later schimmel worden dan andere kleuren.
En mocht je je perlino merrie willen houden maar je hebt geen plek dan kan ik wel wat regelen van de winter. Hengstje van diane komt hier ook staan.

Jaa heel blij mee Melanie. Superplekje. Thxx

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:14

PaysBas: http://www.nwpcs.nl/images/kantoor/Vraagprogramma_2014.pdf

Staan alle regelementen en voorwaarden waaraan je moet voldoen ...

Ik doe met het veulen vrij weinig :-D ik zorg er alleen voor dat hij aan het halster rustig naast mams blijft lopen en voor de rest moet het veulen het zelf doen ... Veulen komt bij mij paar keer per dag in de hand dus schaapmak.

Merrie alleen conditieopbouw ... ze weet wel wat er van haar verwacht wordt op de keuring.

Jaarling : Eigenlijk aan het keuringshalster oefenen, leren vierkant te staan of iig bijna. Draven aan de hand etc etc ...

Weet je wat het is PaysBas: Je kunt oefenen totdat je een ons weegt, maar je bent DAN op vreemd terrein met veel lawaai en toeters en bellen ... dus het is maar net in wat voor bui je pony is :-D

Wat ik altijd wel doe is boxen huren ... hoeven ze niet de godganse dag op de trailer te staan ... zeker het veulentje niet ...

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:20

@Chantall; Dank je wel!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:37

t Regent, dus maar weer naar binnen gevlucht.
Tijd om wat fotootjes te plaatsen.
Afbeelding
dit hengstveulen komt uit Rhosaur Venus, en zijn naam zou met een V moeten beginnen. Maar omdat we al een vrij lange lijn hebben uit Victoria, kan dat te verwarrend zijn, dus dachten we maar iets met een "R".

Afbeelding
Vina, ja idd uit de lijn van grootmoeder Victoria, waar dus ook de helft van de verdunningskleur vandaan komt.

Afbeelding
Valkmerrietje van Willie Wortel uit Finglebridge Fairytale. Logischerwijze een naam met een F, maar we hebben ook nog een andere Fairytale, dus ook hier wordt nog over nagedacht.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:41

Ook de jaarlingen beginnen een beetje in model te komen. Winterjas bijna uit.
Afbeelding
2 dochters van Tillybo Top NOtch. Het zou een geweldig span kunnen zijn, zoveel als ze op elkaar lijken. Zelfs de vlekkerige aftekeningen op de benen zijn bij beide aanwezig.

Afbeelding
Vosmerrietje, vorig jaar aangekocht van de Sardis stud. Wordt ook een mooie merrie.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:57

Weer mooie foto's Jenny, misschien is Fee/Fay wel wat voor de jonge Fairytale. Toch een tikkeltje sprookjesachtig en vlot! Past wel beetje bij Vina.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:16

Ik ben stiekem verliefd op je perlino hoor Jenny. Maar dat probleem heb ik vaker als ik bij jou kom. Daar staat al een resultaat van thuis. (en ja dat is nog steeds grote liefde :D)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:18

3 nakomelingen van Viola:
Afbeelding
Hengstveulen V Tillybo Top Notch, duidelijk dat die grijs ging worden.

Afbeelding
Merieveulen V Tyn Y Waun Pure Gold, nog steeds in twijfel over de werkelijke kleur. Maar ik denk niet dat ze schimmel wordt.

Afbeelding
Merrieveulen, V Hillam Little Drummer Boy. Ik noem het perlino en heb geen idee of ze ook het grijsgen heeft. Je zou dat moeten kunnen zien om de ogen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:23

Even een recente foto van Vive la Vie. Ik verwacht dat de vader het zilvergen heeft ( niet getest) en zou het mooi vinden wanneer dit jaarling het ook zou hebben. Gezien de lichte kleur van het valk ( wat normaal zwart of donkerbruin is) zou het maarzo kunnen. Maar ben evengoed nog steeds erg blij met haar. Als je verwacht dat je merrie gust is en er komt zo'n verrassing uit....
Afbeelding

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:39

Wat een heerlijke wegdroom plaatjes....

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 07:21

Wat een heerlijke foto's Regtur !