[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:04

ze krijgt een kilo brok per dag en daarbij nog zemelen en granenmix

de granenmix word volgende week vervangen door speciale meusli die iemand voor me mee brengt.

ruwvoer zit een beetje tussen hooi en kuil in...ze eten er verder goed aan maar er blijft wat liggen omdat ze meer krijgen ivm ziekte van pepper

pepper wou alleen maar hooi eten en toen gewoon geen krachtvoer...kregen we er niet in..
dus hebben we maar extra veel hooi gegeven en die resten worden verknoeit.

winoa en pepper staan bij elkaar in 1 stal en krijgen gewoon in aparte bakken te eten,ze komen ook niet bij elkaar aan de bakken(ik besteed de tijd dat zij eten aan lekker poetsen dus als ik klaar ben dan zijn zij ook klaar met eten)

snijmais en natte kuil durf ik niet aan bij winoa omdat ze al wat gevoeliger is voor koliek....ze heeft ooit kuil gehad(was niet eens zo nat) en toen was ze een beetje koliekerig geworden en uiteindelijk heel erg aan de diarree,dus houd het liever bij hooi.

hier op de stal hebben ze hele goede kwaliteit hooi,van dat hele ruwe...dat eten ze graag

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:50

Ik zou zelf geen zemelen voeren. Er zit niets in wat ze echt nodig hebben. Wat voor brok geef je? Merriebrok?
Ik snap dat je liever hooi geeft als ze gevoelig is. Misschien ook je hooi meer verdelen over de dag?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:54

Hier even een foto van de verdiensten van 1 super pony, in 8 maanden tijd.
Afbeelding

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:33

Geweldig Melanie5 dat heb je prachtig gedaan (of eigenlijk je pony).

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:52

mooie presentatie heb je ervan gemaakt melanie! en nog gefeliciteerd!

ik voer mijn welsh a nu 1 kg merriebrok op een dag, en daarnaast krijgt ze nog ongeveer 5 plakken hooi per dag (geen idee hoeveel kilo om eerlijk te zijn). ze ziet er nu keurig uit, is ms zelfs tegen het dikke aan (ribben zijn nog wel te voelen, maar je moet wel een beetje drukken).
overigens vraag ik me wel af of het allemaal wel gezond is om zoveel te voeren als sommige hier doen. de DA helpt mij met mijn voerschema's en zal me nóóit zoveel adviseren! mijn rijpaard hoefde zelfs maar 1 kg basisbrok van hem (nu krijgt ze 2 kg omdat ze weer volop 6/7 dagen aan het werk is en voor de Z dressuur traint.) daarnaast gewoon hooi (en mijn fjord krijgt voordroog kuil).

wat me wel is opgevallen is dat er een groot verschil is tussen nederlandse en engelse juryleden qua jureren van mijn pony. mijn pony is nog erg jeugdig qua uiterlijk en dus ook van omvang, ze heeft nog een vrij smalle borst (al wordt dit wel breder/zwaarder nu ze drachtig is/ouder word). we hebben haar als 3 jarige in vrouwenpolder voorgesteld en hier werd ze 1e geplaatst van haar groep, 2 weken later in sevenum stond ze laatste met een 2e premie (commentaar was dus dat ze nog te jeugdig was). vorig jaar alleen in vrouwenpolder geweest en hier werd ze 3e geplaatst (met 2 oudere ruinen voor haar). ben dus heel benieuwd hoe ze het dit jaar weer gaat doen (dan willen we ook weer naar sevenum toe wrs).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:59

boeflover, jou A-tje krijgt al meer brok dan mijn merrie (Cob) in de dracht kreeg. ;)
En ook die zag er prima uit, zelfs toen het veulen eruit was. :j
Moet wel zeggen dat die het vooral erg goed doet op gras, en de wintermaanden ik haar onbeperkt ruwvoer (hooi) kan geven zonder dat ze zwaar wordt, ze stopt gewoon met eten.
Verschil in jureren zal er altijd blijven. Zeker omdat Engelse jury's ook persoonlijke voorkeuren hebben natuurlijk.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:10

cappelstud schreef:

Helaas niet mijn pony, maar van vrienden. Het is een geweldige pony die alles wint wat er te winnen valt. De enige A pony in Nederland met een sport predikaat onder het zadel.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:33

Inowa ik zou ook de zemelen laten, dat is buikvulling welke verder niet echt veel toevoegd. Buiten dan dat sommige mensen geloven dat het kansen op koliek tegen gaat maar daar heb ik geen ervaring in want ik voer het echt nooit. Bevangen pony's die worden wel is op zemelen gezet omdat er niks in zit maar toch een vol gevoel geeft, dus alle plek die zemelen in nemen is minder plek voor goed hooi. ;)

Verder zou je àls je zemelen voert daar eigenlijk lucerne bij moeten geven volgens mij, voor de Ca-Fosfor verhouding, die erg krom wordt als je puur zemelen voert. Ik heb eigenlijk geen idee of zoiets weer recht getrokken kan worden door de brok die je erbij geeft. Ik denk toch dat de verhouding in z'n geheel dan niet meer klopt. Verhouding is 1 op 3?? Kan je wel even opzoeken.

Ik heb trouwens jaren terug toen we ons eerste veulen fokte een keer veel slobber (is veel zemelen) gevoerd aan een drachtige merrie welke na de bevalling een serieus acuut calcium tekort had. Die heeft toen een infuus gehad. Of het aan de zemelen heeft gelegen, zeker weet ik het niet maar ik steek het er wel op.
Daarna nooit meer voor gehad.

Mooie prijzenkast Melanie :D

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:54

Melanie5 schreef:
cappelstud schreef:

Helaas niet mijn pony, maar van vrienden. Het is een geweldige pony die alles wint wat er te winnen valt. De enige A pony in Nederland met een sport predikaat onder het zadel.

Volgens mij is dat laatste niet waar...Vennebos Caprice heeft ook het sportpredikaat onder het zadel behaald. Dat was volgens mij de eerste A onder het zadel die dat predikaat bemachtigde...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:07

winoa krijgt 3 x per dag hooi...ze gaan einde van deze maand op merriebrok.

zemelen heb ik gewoon voor zomaar bijgegeven...weet dat er niets in zit.

zoals ik eerder zei word volgende week en later deze maand het voerschema omgegooit.

leuk zo,n prijzen kast...(willie wortel?)

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:20

Wij waren laatst ook bij een fokker die heel veel lintjes had , zal volgende keer een foto maken want dat vinden jullie vast leuk. :Z :z

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:24

yorick schreef:
Wij waren laatst ook bij een fokker die heel veel lintjes had , zal volgende keer een foto maken want dat vinden jullie vast leuk. :Z :z
Ik heb m al gezien... :Y)

Afbeelding

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:30

BlackDevils schreef:
yorick schreef:
Ik heb m al gezien... :Y)

Afbeelding

dit is de foto van Patrick zijn oogst, ik was bij iemand anders. Heb helaas geen foto gemaakt. Zonde eigenlijk want dat was wel heel leuk geweest om aan jullie te laten zien. Niet dat ik er verder iets mee te maken heb maar ik ken die mensen wel dus dat telt ook. .....................toch?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:35

Loolapelooza schreef:
Verder zou je àls je zemelen voert daar eigenlijk lucerne bij moeten geven volgens mij, voor de Ca-Fosfor verhouding, die erg krom wordt als je puur zemelen voert. Ik heb eigenlijk geen idee of zoiets weer recht getrokken kan worden door de brok die je erbij geeft. Ik denk toch dat de verhouding in z'n geheel dan niet meer klopt. Verhouding is 1 op 3?? Kan je wel even opzoeken.

De Ca P balans in lucerne is ook niet goed, zowiezo bij lucerne moet er gesupplementeerd worden. Daily plus is dan weer wel in orde qua Ca/P

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:29

Melanie5 schreef:
Hier even een foto van de verdiensten van 1 super pony, in 8 maanden tijd.
Afbeelding

verdient met hoeveel wedstrijden?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:32

Melanie5 schreef:
cappelstud schreef:

dit geloof ik niet helemaal. Kan wel eens de enige A hengst zijn die dit predicaat heeft behaald onder het zadel.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:50

melanie schreef:

patrick76 schreef:
dit geloof ik niet helemaal. Kan wel eens de enige A hengst zijn die dit predicaat heeft behaald onder het zadel.

Dat staat er toch? Wel goed lezen voor je antwoord :z

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:08

Hmm, om taalkundig te zijn hebben jullie het niet over hetzelfde.

De enige A pony in Nederland betekent de enige merrie, hengst of ruin.
De enige A hengst betekent volgens mij wereldwijd..

Dus patrick76: bedoel je dat er A merries zijn die het predikaat behaald hebben of bedoel je te zeggen dat ZWW de enige hengst op de wereld is die dit predikaat behaald heeft? Dat wereldwijde lijkt me wel wat onzinnig, aangezien predikaten iets Nederlands zijn, dus neem ik aan dat je bedoelt dat er merries zijn met predikaat "sport"?

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:28

Mijn eerste "coloured" part-bred veulen CAPPELLS SNOWFLAKES is gisteren morgen geboren. Je kan hem zien op onze skynet blog.
Net zoals al de veulens van TARDEBIGGE EASTER PHOENIX is hij groot en zwaar met enorm bot. Een heel rustig veulen met veel vertrouwen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:14

ZWW is onmiskenbaar een geweldige sportpony en goede reclame voor het gebruik van de welsh sectie A in de sport! :j Maar mijn eerder aangehaalde Vennebos Caprice behaalde volgens mij ook als hengst zijnde het sportpredikaat onder het zadel. Kan me herinneren dat daar nog eens een artikel aan is gewijd in het WPCV nieuws, omdat juist dat zo bijzonder is (zal ongeveer in 2005 zijn geweest).

ZWW zou wel eens de enige Nederlandse welsh A hengst met het sportpredikaat kunnen zijn die ook wordt ingezet voor de fokkerij!

En welsh A merries hebben ook onder het zadel het sportpredikaat behaald. Ik denk aan een Kompas Marloes, maar sla de jaarboeken erop na en je zult zien dat de welsh A ook onder het zadel gewoon een geweldige sportpony is ;)

Cappelstud, gefeliciteerd!

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:46

Hartelijk bedankt westernfreak. En nu maar op naar de volgende 5 die nog moeten komen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:59

Moderatoropmerking:
De sfeer gaat in dit topic de laatste tijd helaas de verkeerde kant op. Dit valt niet alleen mij op, ik ben er ook door anderen op gewezen.
Ik wil jullie verzoeken om hier als volwassenen een oplossing voor te vinden en minder op de man spelen.
Graag respect voor de mening en situatie van een ander en ik hoop dat we er op die manier weer een gezelliger volwassen topic van kunnen maken.
Kritisch zijn is prima, maar hou het wel netjes.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:37

Weet iemand iets van de hengst Deri Drummer Boy? Kan alleen de afstamming vinden en geen foto's. Op de site van de Deri Stud staat hij ook niet.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:14

@ Nickeltje

Verkeerde sfeer? Niet iedereen hier kan tegen kritiek, dat is wat anders. Als je daar niet tegen kunt moet je geen domme vragen stellen of tegen de kritische antwoorden kunnen. En anders gewoon wegblijven zoals sommige " verstandige mensen" doen. En niet de mensen die kritisch zijn verbannen van dit topic.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:17

Het gata niet om kritisch zijn, het gaat om de wijze van reageen waar men zich aan stoort. Iedert heeft recht op een eigen mening en dat we niet allemaal hetzelfde willen, wil niet zeggen dat het geoorlooft is elkaar af te zeiken.