[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:31

Joost, kan je misschien wat meer vertellen/uitleggen over je Y-chromosoom verhaal?
Merrieveulens hebben het X-chromosoom van de vader gekregen, maar hebben verder toch ook gewoon de helft van de genen meegekregen...

En PeeWij, je maakt het wel érg aantrekkelijk om te vragen wie je nou eigenlijk bent Bloos Tong uitsteken

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:12

aha, leuk lesje genetica: een paard heeft 64 chromosomen, oftewel 32 chromosoom paren. Op ieder chromosoom liggen heel erg veel genen. In een eicel van een merrie gaan 32 chromosomen en in een spermacel van een hengst gaan ook 32 chromosomen. Nu wordt ieder chromosoom bijna in zijn geheel doorgegeven aan het veulen. Wat het fenotypische resultaat is, hangt echter altijd af van hoe het doorgegeven chromosoom van de partner er uit ziet. Eigenschappen die op hetzelfde chromosoom liggen worden meestal tegelijk doorgegeven, de hoeveelheid crossover tussen chromosomen is meestal heel klein. Een hengstveulen heeft altijd het Y-chromosoom van zijn vader gekregen, en die ook weer van zijn vader, en die tot in de oorsprong van het paard. In feite zouden alle paarden van 1 "Adam" hengst kunnen afstammen. Nu gebeuren er per generatie wel een paar heel kleine wijzigingen op het chromosoom (geen mutatie, maar crossover), maar met goed DNA onderzoek zou je kunnen vaststellen welke hengsten van dezelfde voorvader afstammen.

Wat belangrijker is: de meeste amateur-genetici doen een denkfout als ze stellen dat bepaalde eigenschappen onafhankelijk van elkaar overerven en dat ieder die 12,5% van iedere overgrootouder heeft geërfd. Helaas een beetje onzin, iets dat we intuitief ook wel weten. Van volle broers en zusters kan je zo zien welke meer van die opa/oma heeft meegekregen en welke meer van een andere. Zo zit het Y-chromosoom van moedersvader echt niet meer in de kleinzoon, het is gewoon keihard het Y-chromosoom van vadersvader. Dus zelfs in lijnteelt kan je het nooit weten. Het is theoretisch keihard mogelijk dat een merrieveulen uit een combinatie van halfbroer x halfzus (2 x zelfde grootmoeder) helemaal 0,0% geërfd heeft van de dubbele grootmoeder, ook al is de kans daarop kleiner dan het winnen van de hoofdprijs in de staatsloterij. Overigens gaat hetzelfde verhaal niet op voor het hengstveulen uit combinatie halfbroer x halfzus met inteelt op de grootvader, want dan heeft het hengstveulen altijd tenminste het Y-chromosoom van de grootvader.

Kan je het een beetje volgen? Helaas een stuk moeilijker te lezen dan mijn voorgaande stukje, en dat komt niet alleen omdat ik dit stukje met mijn telefoon geschreven heb.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:20

Het tweede stukje is ingewikkelder. Maar het meeste weet ik idd nog van m'n Biologie lessen (vond genetica altijd intressant Tong uitsteken)

Maar het Y-chromosoom komt idd altijd uit de vaderlijn, maar dat is slechts 1 chromosoom van de 32 die en hengst van zijn vader krijgt en bij de merrie er dus niet tussen zit.
Maar wat voor informatie staat er dan op dat Y-chromosoom dat het voor jou belangrijk maakt of hij die wel of niet heeft doorgegeven, omdat je dat Y-chromosoom er een paar keer bij pakt Knipoog
Want dat is maar een heel klein beetje van alle genetische informatie dat doorgegeven wordt Knipoog

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:24

joostvangestel schreef:
PeeWij: helaas, je gaat niet helemaal door voor de koelkast Knipoog Gala heeft namelijk geen Y-chromosoom, want ze is een merrie en heeft dus geen Y-chromosoom van haar vader geërfd. Verder wel interessant bloed natuurlijk. Als er een zoon van Haverford Floyd naar Nederland komt hebben we dat Y-chromosoom dus wel.

Zal het nog even wat duidelijker proberen uit te leggen wat ik bedoel (ben zelf ook wazig na een lange dag Tong uitsteken).
Het Y-chromosoom zal Gala idd niet doorkunnen geven. Maar ze heeft toch wel 23 andere chromosomen van haar vader meegekregen, waarvan ze weer haar gedeelte zal doorgeven aan een evt. hengstveulen (met het Y-chromosoom van de vader), maar dus wel met andere chromosomen van Haverford Floyd. Wat is er belangrijk aan om juist Floyd zijn Y-chromosoom hier te hebben Knipoog

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:18

Ik heb mijn hengstenboek nu ook, mevr. Rozema bracht hem vanmiddag langs. En hij is zeker heel mooi geworden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:07

AniekR schreef:
Wat is er belangrijk aan om juist Floyd zijn Y-chromosoom hier te hebben Knipoog

De andere chromosomen van Floyd zijn afkomstig van Friars Ranger, Friars Happy Boy en Caeronnen Dafydd. Die kan je ook vinden bij Friars Superman, Coelenhage's Jarno, Friars Divine Spirit, Friars Osbek, Shamrock Lord Caernarfon en dan ben ik er nog wel wat vergeten. De moeder van Gala is een volle zus van Springbourne Glide, en dat is weer heel veel voorkomend bloed.

Daarmee wil ik niet zeggen dat Gala slecht is om mee te fokken, integendeel. Maar om nou met enige zekerheid te zeggen dat een hengst van haar genen zal hebben die in onze Nederlandse hengstenstapel niet voorkomen, is wel heel erg voorbarig. Een zoon van Haverford Floyd zal genen hebben die maar erg dun vertegenwoordigd zijn in de Nederlandse hengstenstapel, omdat dat het Y-chromosoom is van Dyoll Starlight.

Heb je daar overigens iets aan als je fokt om een merrieveulen te fokken? Nou nee, want dat merrieveulen zal dat Y-chromosoom van Dyoll Starlight toch niet krijgen. Maar om een merrie als Springbourne Gala een merrie van unieke bloedvoering te noemen, dan denk ik dat dat een nogal vergezochte stelling is. Dan moet je een merrie als deze eens bekijken:

http://www.allbreedpedigree.com/gorfelyn+busy+bee

Dat bestaat hier in Nederland helemaal niet Knipoog

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:23

Het begint wat meer te dagen Joost, dankje! Knipoog

Om wat van die merrie zelf te zeggen zit ik zelf te weinig in de A's ben ik bang Knipoog De grote (stal)namen ken ik ondertussen wel, maar verder zijn er nog zooooo veel pony's Knipoog

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:28

ik heb een mail naar ysselvliet gestuurd voor de hengstenkeuze voor mijn merrie.

Nu kwamen zij met Pendock Bridegroom een zwarte hengst die zij voor 2009 hebben.

Nu vraag ik mij af of iemand wat meer over deze hengst kan vertellen of eventueel links voor foto's

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:13

Zelf ben ik van mening dat iedereen die serieus aan de gang gaat met fokkerij op zijn minst zich een beetje verdiept moet hebben in de genetica.

Eigenlijk schets het dan ook mijn verbazing dat sommige mensen zo extreem tegen inteelt / lijnteelt zijn.
Het bewust toepassen van lijnteelt is toch noodzakelijk om te proberen goede eigenschappen vast te leggen en "fokzuiver" te krijgen in je lijn. Natuurlijk kleeft daar het risico aan dat je ook de verkeerde eigenschappen (recessief verervende ziektes) vastlegt.

Daarom moet je af en toe ook bewust outcross (voor zover dat mogelijk is...) toepassen.
Als je echter alleen maar outcross toepast krijg een fokonzuivere pony, die erg zal strooien met diverse eigenschappen uit alle lijnen (tja...ik kan het niet zo goed uitleggen als Joost Clown)

Ook daarom is een stuk voorkennis van voorouders en aanverwanten eigenlijk bijna verplichte stof, zodat je weet waar bepaalde risico's kunnen liggen.

Gelukkig hebben we Joost dan ook in dit topic, want hij is op bokt ongetwijfeld de grootste sectie A kenner Knipoog

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:22

En als je dan een outcross toepast, gebruik dan wel een vaderdier wat uit een bewezen lijnteelt fokkerij komt.
Even een paar voorbeelden van top pony's die uit de lijnteelt komen:
Sunwillow Quest Sectie A 5 x CC Glyndwer
Flydon LLwy Arian Sectie A 5 x Clan Pip
Spring Dreams Orange Pip Sectie B 3 x Shamrock Mr. Olivier en 5 x Keston Blue Chip
Geler Llewellyn Cobhengst 8 x Pentre Eiddwen Comet

Volgens mij allemaal bewezen dieren. En Joost zal er waarschijnlijk nog veel meer voorbeelden bij kunnen zetten.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:10

Joost, zeer interessant wat je schrijft OK dan!
Ik heb wel een vraagje over het Y chromossom. Jouw verhaal is mij redelijk duidelijk, ik heb redelijk ervaring met genetica. Maar hoe dieper ik er over na denk, hoe minder ik het snap:p
Als ik het goed begrijp, is er dus een groot verschil in de lijnteelt als je kijkt naar de grootouders. Een kruising halfzus x halbroer met de zelfde oma is totaal anders dan een halfzus x halfbroer uit dezelfde opa?
Als voorbeeld, een kruising tussen 2 van mijn ponies (een plan wat ik in gedachte heb):
Mijn hengst is van Baledon Hy Society x Raloons Belle (Bolster Goldleaf x Serock Crusader)
Mijn merrie is van Lowland Damon uit dezelfde moeder als boven.
Zij delen dus alleen moederszijde van de genetische aanleg.
Wat voor genetische consequenties heeft deze kruising?

Is dit totaal anders als wanneer ik het volgende zou doen:
Hengst van Lowland Damon x Steenzwaanhofs Bellefleur (Wharley Pioneer x Rowfant Saul)
Merrie van Lowland Damon x Zomerdijks Echo (Baledon Hy Society x Revel Oranmge Pip)

Voor mijn gevoel is de tweede kruising nauwer dan de eerste. Waarom weet ik niet.

Mijn hengst Damon overigens, heeft in de 4e generatie 3 maal Clan Pip, 2 x aan vaderszijde en 1 maal aan moederszijde. De moeder van Waxwing Hillbilly (vader van Damon), Revel Hetty, komy namelijk uit de combinatie van Revel Chip en Revel Hipip. Beide hebben als vader Clan Pip.

Een merrie veulen van mij dit jaar, (Lowland Damon x Zomerdijks Echo) heeft zelfs 5 maal Clan Pip. Drie maal via de vader, 2 maal via de moeder.

Heb nu even alle papieren nageplozen en de meeste van mijn ponies zijn op 1 of andere wijze verwant. Haast al mijn ponies hebben Clan Pip, Twyford Gamecock en Carnalw Hyderus in zich. Carnalw Hyderus is namelijk de vader van Weston Best Man, de opa van mijn vosmerrie. Maar Carnalw Hyderus is ook de overgrootopa van mijn schimmelhengst (via Baledon Hy Society).

Anyway, ik ben zelf niet tegen lijnteelt. Ik zou op zich best een halfbroer x halfus kruising maken, maar geen moeder x zoon bv. Als het maar niet te dicht bij elkaar zit. Hoewel als je echt genetisch inzicht hebt, het best zou moeten kunnen. Daar lopen genoeg voorbeelden van (die al dan niet uit met kennis gefokt zijn)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:21

Peter, toch heb ik heel bewust mijn reden bv niet met Geler Llewellyn te fokken. Is een hengst die mij niet warm kan maken..
Bewezen of niet, maakt mij dan weinig uit.

Peter, hoe bereken je dat 8 eigenlijk?
Alles wat er in de hengst voorkomt aan Pentre Eiddwen Comet?
Want als ik dat doe kom ik op sommige pony's ook erg hoog uit..
Veulen wat ik ga fokken heeft dan sowieso al 12x Brenin Gwalia bv.
En Pentre Eiddwen Comet ook al erg veel.

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:37

@westernfreak :
Zal je mij menig geven waarom ik zo tegen inteelt/lijnteelt aankijk .
Ik werk ook veel met rijpaarden ,waar dus eigenlijk de lijnteelt vermeden word(komt wel eens een enkele keer voor daar niet van maar veel minder )Ik denk dat je juist daarbijde negatieve punten ziet omdat deze dieren ,zwaarder in het werk staan ,meer opstal ed dergelijk gehouden worden (kijk naar rontgen ect).
Waar ik bij inteelt bang voor ben is dat je ook de slechtere eigenschappen kunt verankeren ,ipv alleen de goeien .En heb soms het idee dat bij de de welsh later uit zal komen dan bij rijpaarden bv.
Daarnaast rest mij de vraag ,van de hoeveel lijteelt is goed ? maar veel belangrijker wat daarvan is slecht ,hoe staat dat tegenover elkaar ,en zien wij die of worden die gewoon afgevoerd .

Daarnaast ben ik een regelrechte klungel qua wat papieren betreft ,ik kijk naar de merrie(terkortkomingen) en de hengst die mijn aanstaat(of wat minder als hij mijn merrie op de slechte punten kan verbeteren) en beordeel de hengst op wat hij zoal op nakomelingen geeft en de merrie uiteraard .

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:07

Pentre Eiddwen Comet komt bij moeder in de derde lijn naar voren als vader van Parc Welsh Flyer die de vader is van Geler Sali, Geler Brenhines (moeder van Sali) stamt af van Llanarth Meredith ap Briant en dit is een kleinzoon van Eiddwen Comet, en aan haar moederszijde zit als moeder Geler Nellie. Dit is een kleindochter van Eiddwen Comet via vaderszijde en een achterkleindochter via moederszijde.
In de vaderlijn komen we Nebo Black Magic tegen wat een zoon is deze is gekruisd met Derwen Rosie die weer een kleindochter is van Eiddwen Comet. Deze combinatie gaf Derwen Railway Express die weer werd gekriusd met Derwen Duchess. Duchess stamt ook weer af van Nebo Black Magic( de zoon van). De moeder van Duchess is een dochter van Derwen Queen wat op haar beurt weer een achterkleindochter is van Pentre Eiddwen Comet.
Dan kom je totaal op 8 keer Pentre Eiddwen Comet!
Ook kun je zeggen dat in de vaderlijn nog wat lijnteelt wordt toegepast, namelijk 2 keer Black Magic de ene keer met Rosie en de andere keer met Derwen Queen die weer beide lijnteelt producten zijn op Dewi Black Bess En dan niet alleen in de lijn van Eiddwen Comet!

Naar mijn mening kan er geen een rasfokkerij zonder lijnteelt. Kijk maar eens naar de voorbeschouwingen van onze HK, wat een lijnteelt je al in NL hebt! Deze manier van fokken heeft zich zelf al lang bewezen. Zonder lijnteelt zou het Welsh ras niet eens bestaan. Vroeger op de bergen was het dekrecht voor de sterkste hengst. ook toen werd moeder door zoon gedekt of dochter door vader. Daar komt nu de alom bekende raskenmerken en hardheid van onze heden ten dagen Welshras vandaan. ben je tegen lijnteelt denk ik dat je geen ras pony moet fokken, maar meer hebt aan een partbred of een KWPN fokkerij!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:19

Mijn pony heeft die lijn met 2x Nebo Black Magic idd ook.
Mijn pony komt over het algemeen uit jongere lijnen, dus zitten die hengsten wat verder weg qua lijnen.
Maar ik vind het dus niet erg dat er achter mijn pony dezelfde lijnen zitten, en dus veel lijnteelt.
Maar ik zou er zelf niet voor kiezen dus een halfbroerxhalfzus of zoon op moeder.

Nu moet ik zeggen dat mijn merrie gedekt is door een hengst met in begin niet zoveel verwantschap, al je verder gaat kijken kom je wel zelfde lijnen tegen. Dus eigenlijk toch weer heel deel hetzelfde bloed. Maar naar mijn idee is het zo beter gespreid, dan zo dicht bij elkaar.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:43

Lijnteelt hoeft natuurlijk niet moeder en zoon of vader en dochter te zijn. Ook de diverse Outcrosses die succesvol zijn toegepast komen terug op lijnteelt. Als je dan maar weer ouders gebruikt die uit een sterke lijnteelt komen.
Ook de Weksh stamt af van een Adam en Eva pony! Dus iedere pony is achterin verwant!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:47

Maar als het dus verder weg zit vind ik het niet zo'n probleem.
Tuurlijk is het goed om terug te fokken op bepaalde lijnen.
Al weet ik er eigenlijk nog te weinig van om puur daarop mijn hengstenkeuze te baseren.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:51

Dyonne schreef:
Maar als het dus verder weg zit vind ik het niet zo'n probleem.
Tuurlijk is het goed om terug te fokken op bepaalde lijnen.
Al weet ik er eigenlijk nog te weinig van om puur daarop mijn hengstenkeuze te baseren.

Terugfokken op bepaalde lijnen is zeker van belang. Maar de ene pony met als vader X is nog niet de andere pony met vader X. Kijk ook bijvoorbeeld naar de moeders waar ze uitkomen en wat hebben deze gefokt. En vergeet ook niet naar nakomelingen te kijken, inclusief die moeders weer. Wat zijn de punten die je ziet die de hengst verbeterd heeft, Als je daarnaast ook nog bewuste verantwoorde lijnteelt toepast dan ben je bezig met fokken binnen een rasfokkerij!

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:58

joostvangestel schreef:
Dan moet je een merrie als deze eens bekijken:

http://www.allbreedpedigree.com/gorfelyn+busy+bee

Dat bestaat hier in Nederland helemaal niet Knipoog

Hallo Joost volledige lijnteelt op Dyoll Starlight (geb.1894) misschien wel de Adamhengst van de sectie A Daarnaast Bowdler lijnen die naar ik weet ook nog voorkomen o.a. bij de Dubble P's fokkerij via Bumper! Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:21

Mm, mij vallen juist de Criban lijnen meer op. Criban Rachel en Criban Bantam zo dicht bij in een pony die niet eens 20 jaar is. Heel kortbij ook nog Criban Chief. Vader Monarch komt uit de lijn van Revel Spring Song en verder vinden we lijnteelt op Gaerstone Beacon en Criban Chief. De moederlijn is die van Bowdler Brewer en Bowdler Blighter.

Misschien nog het meest in het oog springend: Géén Coed Coch Glyndwr... Nee, echt niet. Er zit zelfs niet zo gek veel Dyoll Starlight in, gezien de oude Revel en Criban lijnen van voor die invloeden.

Haar volle broer is een roan. Voor diegenen die denken dat alle roans van Revolt afstammen, hier is er dus eentje die daar géén "last" van heeft. Voor wat ik begrijp zijn Busy Bee en Beacon goede sportponies.

Wat je hierbij moet begrijpen dat Richards (Criban) en Preece (Bowdler, Gaerstone, Gretton) Coed Coch Glyndwr letterlijk verfoeiden. Zo sterk dat er op Bowdler nooit een zoon van Coed Coch Glyndwr is ingezet, maar wel een keer een kleinzoon (Criban Pilot). Coed Coch Glyndwr zelf heeft wel op Criban gedekt, maar er is maar één veulen van geregistreerd. De oude Richards vond namelijk dat Glyndwr veel te smal in de borst was en dat hij dat nog nafokte ook...

Overigens heeft Coed Coch Glyndwr zijn eigenschappen als veredelaar meer dan bewezen, met één kanttekening. Door veel invloed van Coed Coch Glyndwr gecombineerd met selektie op andere eigenschappen dan massa werden bijvoorbeeld veel Twyford ponies erg fijn en luxe in de jaren 70 en 80.

Griffiths (Revel) zag de kwaliteit van Coed Coch Glyndwr en heeft maar liefst 4 zoons (Criban Winston, Rhyd-y-Felin Syndod, Owain Glyndwr, Revel Hailstone) en twee kleinzoons (Clan Pip, Coed Coch Madog) ingezet. Door selektie heeft hij toch massa en korte pijpen kunnen behouden, terwijl hij tevens zijn mountain ponies wist te veredelen. Overigens denk ik dat die 4 zonen van Glyndwr wel uit massale merries kwamen en tegen massale merries aan werden gezet, waardoor de massa gegarandeerd bleef.

Coed Coch had minder last van verfijning, door twee redenen: Coed Coch Madog (Die duidelijk massaler fokte dan zijn opa) en de andere is dat Coed Coch beschikking had over heel zware stammen van Coed Coch Seirian, Coed Coch Sirius, Coed Coch Pelen en Gatley Stardust. Met die kanttekening dat de serieuze fokkerij op Coed Coch ophield met de dood van Mevrouw Brodrick, die nog wel hengsten van buiten durfde te gebruiken (zoals Revel Crusader en Bowdler Brewer). Na haar dood werd Coed Coch bijna tot stamboek in een stamboek verklaard en werd er geen "vreemd" bloed meer gebruikt.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:10

PeeWij schreef:
Pentre Eiddwen Comet komt bij moeder in de derde lijn naar voren als vader van Parc Welsh Flyer die de vader is van Geler Sali, Geler Brenhines (moeder van Sali) stamt af van Llanarth Meredith ap Briant en dit is een kleinzoon van Eiddwen Comet, en aan haar moederszijde zit als moeder Geler Nellie. Dit is een kleindochter van Eiddwen Comet via vaderszijde en een achterkleindochter via moederszijde.
In de vaderlijn komen we Nebo Black Magic tegen wat een zoon is deze is gekruisd met Derwen Rosie die weer een kleindochter is van Eiddwen Comet. Deze combinatie gaf Derwen Railway Express die weer werd gekriusd met Derwen Duchess. Duchess stamt ook weer af van Nebo Black Magic( de zoon van). De moeder van Duchess is een dochter van Derwen Queen wat op haar beurt weer een achterkleindochter is van Pentre Eiddwen Comet.
Dan kom je totaal op 8 keer Pentre Eiddwen Comet!
Ook kun je zeggen dat in de vaderlijn nog wat lijnteelt wordt toegepast, namelijk 2 keer Black Magic de ene keer met Rosie en de andere keer met Derwen Queen die weer beide lijnteelt producten zijn op Dewi Black Bess En dan niet alleen in de lijn van Eiddwen Comet!

Naar mijn mening kan er geen een rasfokkerij zonder lijnteelt. Kijk maar eens naar de voorbeschouwingen van onze HK, wat een lijnteelt je al in NL hebt! Deze manier van fokken heeft zich zelf al lang bewezen. Zonder lijnteelt zou het Welsh ras niet eens bestaan. Vroeger op de bergen was het dekrecht voor de sterkste hengst. ook toen werd moeder door zoon gedekt of dochter door vader. Daar komt nu de alom bekende raskenmerken en hardheid van onze heden ten dagen Welshras vandaan. ben je tegen lijnteelt denk ik dat je geen ras pony moet fokken, maar meer hebt aan een partbred of een KWPN fokkerij!

Oef... ben blij dat ik dit topic terug gevonden heb. Hoe haalt men het in hemelsnaam in zijn hoofd om dit topic naar hier te verplaatsen ?!

Anyway... terug ontopic...
Joost, als jij zo hoog oploopt met Geler Llewellyn en Pentre Eiddwen Comet... wat vind je dan van het volgende http://www.allbreedpedigree.com/ysewyn+dame+heather . Is dit niet een beetje té veel van het 'goeie' (als ik me niet vergis gaat ze 22x terug naar Pentre Eiddwen Comet)? Met zo'n merrie kan ik toch niet anders doen dan een outcross of zou ik toch nog terugfokken naar Pentre Eiddwen Comet.
P.S. je hoeft je niet in te houden voor eventueel negatief commentaar. Het is wel de eerste cob met mijn prefix, maar ik heb de combinatie niet zelf gemaakt (moeder was drachtig toen ik haar kocht)

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:38

Citaat:

Waarom kan er geen ras zijn zonder lijnteelt ?
Volgens mij zit in de meeste A's toch echt hackney's ed dus bestaat een welsh toch echt niet alleen op lijnteelt..
Oke in de 5e of 6e generatie ,maar er zijn genoeg welshjes om dit zo veel mogelijk in een directe lijn te voorkomen lijkt mij .
En hier is de natuurlijke selectie lang niet zo als in de bergen in het wild ,hier worden er veel ingegrepen waardoor pony's die normaal niet sterk genoeg en vruchtbaar genoeg zijn toch een nakomeling op de wereld kunnen zetten ,denk toch niet dat hier dan lijnteelt(in directe lijn als vader ,zoon ed)goed is.
Ik haal het kwpn er bij ,omdat hierbij wel verschillende onderzoeken zijn geweest op de niet alleen voordelen van het fokken met lijnteelt .
Waarom zou je dan geen sectie a welsh of ras zuiver kunnen fokken ? Mijn veulen van dit jaar Ziet er toch absoluut niet verkeerd uit ,en heeft toch pas in de 5e generatie lijnteelt .

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:38

wow,wat een boel info ineens over genetica,
moet er even voor gaan zitten een keer om het bij te lezen.

ik heb laatst eens genetica op school gehad en daarbij kon ik van een bepaalde kleuren vacht of ogen voorspellen wat de jongen zouden krijgen.
dus wat dominant zou zijn en wat recessief,op papier had ik het allemaal goed....of het in de werkelijkheid ook zo is weet ik niet..

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:33

monica1978 schreef:
Waarom kan er geen ras zijn zonder lijnteelt ?
Volgens mij zit in de meeste A's toch echt hackney's ed dus bestaat een welsh toch echt niet alleen op lijnteelt..
Oke in de 5e of 6e generatie ,maar er zijn genoeg welshjes om dit zo veel mogelijk in een directe lijn te voorkomen lijkt mij .
En hier is de natuurlijke selectie lang niet zo als in de bergen in het wild ,hier worden er veel ingegrepen waardoor pony's die normaal niet sterk genoeg en vruchtbaar genoeg zijn toch een nakomeling op de wereld kunnen zetten ,denk toch niet dat hier dan lijnteelt(in directe lijn als vader ,zoon ed)goed is.
Ik haal het kwpn er bij ,omdat hierbij wel verschillende onderzoeken zijn geweest op de niet alleen voordelen van het fokken met lijnteelt .
Waarom zou je dan geen sectie a welsh of ras zuiver kunnen fokken ? Mijn veulen van dit jaar Ziet er toch absoluut niet verkeerd uit ,en heeft toch pas in de 5e generatie lijnteelt .

De dieren die door de mens geholpen moeten worden met dragend te krijgen, moet je niet gebruiken in je fokkerij. (K.I. natuurlijk wel) De natuur heeft niet voor niets bepaald dat deze dieren op dat moment niet voor nakomelingen kunnen zorgen!

Je tweede opmerking pas in de 5de lijn! Dan ben je toch bezig met lijnteelt! Knipoog

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:32

Citaat:
De dieren die door de mens geholpen moeten worden met dragend te krijgen, moet je niet gebruiken in je fokkerij. (K.I. natuurlijk wel) De natuur heeft niet voor niets bepaald dat deze dieren op dat moment niet voor nakomelingen kunnen zorgen!

Je tweede opmerking pas in de 5de lijn! Dan ben je toch bezig met lijnteelt!

Daar ben ik helemaal met je eens ,maar ook erfelijke gebreken ,en afwijkingen zou je niet mee moeten fokken ,deze zouden door inteelt dan ook extra vererfen ,hoe vaak gebeurt het niet dat als er niet gereden(of andere doeleinden) meer kan worden door zo erfelijk gebrek er maar een veulen bij gefokt word dan is juist dat lijnteelt extra gevaarlijk .(en veel mensen erkennen dit niet)
Geld natuurlijk voor elke fokkerij(of dit nou welsh is of kwpn of haf of dergelijk)

idd in de 5e generatie vind ik dit ook niet zo erg ,maar dan doe je toch meer aan lijnteelt dan inteelt.

Als ik het zo eigenlijk goed bekijkt ,komt dus iedere fokker weer terug op al reeds bekende lijnen .. Kun je dan eigenlijk nog een compleet eigenlijn op bouwen in je fokkerij ?