Merrieveulens hebben het X-chromosoom van de vader gekregen, maar hebben verder toch ook gewoon de helft van de genen meegekregen...
En PeeWij, je maakt het wel érg aantrekkelijk om te vragen wie je nou eigenlijk bent

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joostvangestel schreef:PeeWij: helaas, je gaat niet helemaal door voor de koelkastGala heeft namelijk geen Y-chromosoom, want ze is een merrie en heeft dus geen Y-chromosoom van haar vader geërfd. Verder wel interessant bloed natuurlijk. Als er een zoon van Haverford Floyd naar Nederland komt hebben we dat Y-chromosoom dus wel.
AniekR schreef:Wat is er belangrijk aan om juist Floyd zijn Y-chromosoom hier te hebben
Dyonne schreef:Maar als het dus verder weg zit vind ik het niet zo'n probleem.
Tuurlijk is het goed om terug te fokken op bepaalde lijnen.
Al weet ik er eigenlijk nog te weinig van om puur daarop mijn hengstenkeuze te baseren.
joostvangestel schreef:Dan moet je een merrie als deze eens bekijken:
http://www.allbreedpedigree.com/gorfelyn+busy+bee
Dat bestaat hier in Nederland helemaal niet
PeeWij schreef:Pentre Eiddwen Comet komt bij moeder in de derde lijn naar voren als vader van Parc Welsh Flyer die de vader is van Geler Sali, Geler Brenhines (moeder van Sali) stamt af van Llanarth Meredith ap Briant en dit is een kleinzoon van Eiddwen Comet, en aan haar moederszijde zit als moeder Geler Nellie. Dit is een kleindochter van Eiddwen Comet via vaderszijde en een achterkleindochter via moederszijde.
In de vaderlijn komen we Nebo Black Magic tegen wat een zoon is deze is gekruisd met Derwen Rosie die weer een kleindochter is van Eiddwen Comet. Deze combinatie gaf Derwen Railway Express die weer werd gekriusd met Derwen Duchess. Duchess stamt ook weer af van Nebo Black Magic( de zoon van). De moeder van Duchess is een dochter van Derwen Queen wat op haar beurt weer een achterkleindochter is van Pentre Eiddwen Comet.
Dan kom je totaal op 8 keer Pentre Eiddwen Comet!
Ook kun je zeggen dat in de vaderlijn nog wat lijnteelt wordt toegepast, namelijk 2 keer Black Magic de ene keer met Rosie en de andere keer met Derwen Queen die weer beide lijnteelt producten zijn op Dewi Black Bess En dan niet alleen in de lijn van Eiddwen Comet!
Naar mijn mening kan er geen een rasfokkerij zonder lijnteelt. Kijk maar eens naar de voorbeschouwingen van onze HK, wat een lijnteelt je al in NL hebt! Deze manier van fokken heeft zich zelf al lang bewezen. Zonder lijnteelt zou het Welsh ras niet eens bestaan. Vroeger op de bergen was het dekrecht voor de sterkste hengst. ook toen werd moeder door zoon gedekt of dochter door vader. Daar komt nu de alom bekende raskenmerken en hardheid van onze heden ten dagen Welshras vandaan. ben je tegen lijnteelt denk ik dat je geen ras pony moet fokken, maar meer hebt aan een partbred of een KWPN fokkerij!
Citaat:Naar mijn mening kan er geen een rasfokkerij zonder lijnteelt. Kijk maar eens naar de voorbeschouwingen van onze HK, wat een lijnteelt je al in NL hebt! Deze manier van fokken heeft zich zelf al lang bewezen. Zonder lijnteelt zou het Welsh ras niet eens bestaan. Vroeger op de bergen was het dekrecht voor de sterkste hengst. ook toen werd moeder door zoon gedekt of dochter door vader. Daar komt nu de alom bekende raskenmerken en hardheid van onze heden ten dagen Welshras vandaan. ben je tegen lijnteelt denk ik dat je geen ras pony moet fokken, maar meer hebt aan een partbred of een KWPN fokkerij!
monica1978 schreef:Waarom kan er geen ras zijn zonder lijnteelt ?
Volgens mij zit in de meeste A's toch echt hackney's ed dus bestaat een welsh toch echt niet alleen op lijnteelt..
Oke in de 5e of 6e generatie ,maar er zijn genoeg welshjes om dit zo veel mogelijk in een directe lijn te voorkomen lijkt mij .
En hier is de natuurlijke selectie lang niet zo als in de bergen in het wild ,hier worden er veel ingegrepen waardoor pony's die normaal niet sterk genoeg en vruchtbaar genoeg zijn toch een nakomeling op de wereld kunnen zetten ,denk toch niet dat hier dan lijnteelt(in directe lijn als vader ,zoon ed)goed is.
Ik haal het kwpn er bij ,omdat hierbij wel verschillende onderzoeken zijn geweest op de niet alleen voordelen van het fokken met lijnteelt .
Waarom zou je dan geen sectie a welsh of ras zuiver kunnen fokken ? Mijn veulen van dit jaar Ziet er toch absoluut niet verkeerd uit ,en heeft toch pas in de 5e generatie lijnteelt .
Citaat:De dieren die door de mens geholpen moeten worden met dragend te krijgen, moet je niet gebruiken in je fokkerij. (K.I. natuurlijk wel) De natuur heeft niet voor niets bepaald dat deze dieren op dat moment niet voor nakomelingen kunnen zorgen!
Je tweede opmerking pas in de 5de lijn! Dan ben je toch bezig met lijnteelt!