Foktechnisch beleid stamboek (m.n. sectie A)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: Foktechnisch beleid stamboek (m.n. sectie A)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:27

Zomaar een vraag: willen we eigenlijk wel kiezen tussen "type" en "beweging"? Is dat zelfs nodig?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:36

Volgens mij is dat gezien de grote hoeveelheid Welsh A pony's niet nodig om te kiezen. Maar mijn ervaring is dat het toch wel gebeurd.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:07

hallihallo schreef:
De omschrijving van Monica voldoet naar mijn mening echt niet meer aan de rasbeschrijving van de Welsh Mountain. Monica, je zou het ook over een ander ras kunnen hebben.

Huh, er is toch een rasbeschrijving vastgelegd?
Gaan we daar nu varianten op bedenken?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:07

joostvangestel schreef:
Zomaar een vraag: willen we eigenlijk wel kiezen tussen "type" en "beweging"? Is dat zelfs nodig?

Nou, als warmbloed "fokker" zou ik kiezen voor beweging, maar ik kreeg laatst te horen dat dat bij de welsh dus op een tweede plaats zou moeten staan.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:08

Sjoert schreef:
joostvangestel schreef:

Nou, als warmbloed "fokker" zou ik kiezen voor beweging, maar ik kreeg laatst te horen dat dat bij de welsh dus op een tweede plaats zou moeten staan.

Beweging is mi zo'n beetje de sluitpost op de keuringen. er worden veel ponies op kop geplaatst, die slecht bewegen, en dan wordt er eufemistisch gezegd, "was wat druk", "was een beetje gehaast", enz enz.
Echt goed bewegende ponies vallen wel op, maar worden daar niet altijd naar gewaardeerd. Het plaatje is wat telt en wees eens eerlijk, hoevaak lopen ponies te showen in de wei? Meestal staan ze toch gewoon stil en genieten we van het plaatje.
het probleem zit-em ook niet in het al of niet kunnen bewegen, het probleem zit-em in de uitleg/ waardering die de jury eraan geeft en door heel veel (startende) fokkers en keuringsbezoekers niet begrepen wordt.
Er zijn maar een paar fokkers in Nederland die echt op beweging selekteren en toch met goede ponies aan de keuring komen, ook kampioenen.
Met echte goede bewegingen bedoel ik "natuurlijke goede bewegingen"en niet eringetrainde, daar is ook een duidelijk verschil in.
Andere meningen?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 13:24

Ik volg nog steeds met interesse, maar omdat ik geen fokker ben is het niet altijd zinvol om te reageren. Maar ben heel blij met de reacties!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:07

regtur schreef:
[

Echt goed bewegende ponies vallen wel op, maar worden daar niet altijd naar gewaardeerd. Het plaatje is wat telt en wees eens eerlijk, hoevaak lopen ponies te showen in de wei? Meestal staan ze toch gewoon stil en genieten we van het plaatje.

Meestal staan ze stil en vind ik het maar saai.
Ik ga het pas leuk vinden als het A'tje gaat showen omdat ze de gekke 5 minuten heeft. Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:23

Sjoert schreef:

Sjoert: je hebt helemaal gelijk. Voor de warmbloed fokkerij (ik zeg maar voor het gemak, de KWPN), is uiterlijk helemaal 0,0% interessant. Een lelijk paard dat vreselijk goed springt is nog steeds een heel best springpaard. De KWPN kan het zich dus ook veroorloven om het type continu te veranderen.

Ik denk dat de grootste verarming die ik me kan voorstellen is als de Welsh pony een miniatuur warmbloed paard wordt. Het moet een Welsh pony blijven én het moet bewegen.

Als ik moet kiezen tussen een pony zonder Welsh opdruk met goede bewegingen en een pony met Welsh opdruk zonder goede bewegingen, dan zal ik de eerste zonder twijfel kiezen.

Ik zou ze met het huidige bestand geen van beiden houden of in de fokkerij inzetten.

Dat zou een verarming zijn van het bestand. Maar, Welsh ponies zijn nou eenmaal Welsh ponies, geen Shetlanders, geen New Forest, geen Dartmoor, geen Exmoor, geen Tinkers, geen Highland, geen Haflinger.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:45

er is 1 welshje die ik in de sport graag zie....dat is richards roel....ofwel genoemd,accres bolletje,

rastypisch ponytje met enorme beweging die het geweldig doet onder zadel...naar wat ik me herinner is dat hij wel wat meer mountain type mocht hebben maar toch....een goede welsh pony om te zien...

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:13

inowa schreef:
er is 1 welshje die ik in de sport graag zie....dat is richards roel....ofwel genoemd,accres bolletje,

rastypisch ponytje met enorme beweging die het geweldig doet onder zadel...naar wat ik me herinner is dat hij wel wat meer mountain type mocht hebben maar toch....een goede welsh pony om te zien...

Hier wil ik toch even een kleine correctie op toe passen. Ik ben het idd met je eens dat hij het geweldig doet onder het zadel , het is een heel erg aansprekende pony om te zien, met een schitterend front en hoofdje, maar zijn gangen zijn ronduit slecht. Bij de beoordeling aan de hand op de WSD kwam dat ook duidelijk uit in de waardering. Zijn stap is echt kort en dribbelig, en zijn draf is rollend en niet vanuit de schouder. ook mist hij idd mountaintype, maar dat is in de sport dan ook niet erg.
Bovendien kun je hier een duidelijk voorbeeld zien van een pony die op punten tekortkomt, maar wel heel best presteert in de sport. Gelukkig dat dit kan en mag en dat bovendien kinderen er plezier aan beleven. Niet alle niet-keuringsponies belanden in de afvalbak.Door show mensen wordt er nog weleens denigrerend neergekeken op "2e premieponies"of lager, maar dit kunnen dus wel degelijk hele waardevolle dieren zijn. Speciaal een A welsh fokken voor de sport hoeft dan ook helemaal niet. Gewoon doorgaan, de beste drijven vanzelf boven. Het grote middenstuk en kleine ondereind krijgen hun plekje wel.En op dit moment lijkt de vraag naar ponies groter te zijn dan het aanbod.
Wat ook weer een gevaar oplevert: er wordt mogelijk meer inconsequent gefokt, omdat de markt weer ponies vraagt.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:17

Sjoert schreef:
regtur schreef:
[

Meestal staan ze stil en vind ik het maar saai.
Ik ga het pas leuk vinden als het A'tje gaat showen omdat ze de gekke 5 minuten heeft. Haha!

Vind je een mooie foto van een pony dan ook saai?
Maar je hebt gelijk hoor, de gekke 5 minuten, duren mij ook nooit te lang!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 21:37

regtur schreef:
Speciaal een A welsh fokken voor de sport hoeft dan ook helemaal niet. Gewoon doorgaan, de beste drijven vanzelf boven. Het grote middenstuk en kleine ondereind krijgen hun plekje wel.
Een topper zul je met zulk beleid niet makkelijk fokken...
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 19-11-07 21:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:43

uuhhmm,deze tekst heb ik niet geschreven.....

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 21:50

Is weer hersteld... Knipoog

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:39

BlackDevils schreef:
regtur schreef:
Speciaal een A welsh fokken voor de sport hoeft dan ook helemaal niet. Gewoon doorgaan, de beste drijven vanzelf boven. Het grote middenstuk en kleine ondereind krijgen hun plekje wel.
Een topper zul je met zulk beleid niet makkelijk fokken...

dan heb ik een heel dringende vraag: "Hoe fok je wel een topper?"

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 22:49

Door meer ook op gebruikseigenschappen te blijven letten...

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:09

BlackDevils schreef:
Door meer ook op gebruikseigenschappen te blijven letten...

ik ben het wel met je eens dat dat belangrijk is, mn de beweging. Schoudervrijheid is bij veel Welshjes het probleem.
Maar fok je daarmee een topper? En dan bedoel ik NIET voor de sport, maar in de keuringsbaan.
karakteristiek voor de Welsh mountain zijn mi toch nog steeds : massa, adel, wat tot uitdrukking komt in een mooi hoofd, maar ook goed en sterk beenwerk, en goede voeten.
Karakter heb ik al gezegd belangrijk te vinden voor een kinder/sportpony, heel belangrijk, maar met een superkarakter verpakt in een lelijk eendje kom je echt niet bovenaan.
En met alleen goede bewegingen ook niet.
Dus hoe dan wel?
En dan toegespitst op het foktechnisch beleid stamboek, want daar gaat het eigenlijk over.
Hoe moet dat?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 23:39

Schoudervrijheid is veelal niet het probleem, ook niet van achter maar wat er tussen gebeurt; het ruggebruik. En dat gaat het nog niet eens om het meest spectaculair, als het maar functioneel is. Maar die basis ontbreekt bij veel pony's. En zo lang spectakel, zware/korte/diepe pony's met kleine mongolenkoppies de toon moet zetten dan dwaalt het steeds verder af.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:49

BlackDevils schreef:
zware/korte/diepe pony's met kleine mongolenkoppies de toon moet zetten dan dwaalt het steeds verder af.

dit kan ik niet begrijpen?? waar dwaalt het dan vanaf? ik zou zeggen lees de rasbeschrijving even? want ik snap best dat gebruikers een pony willen hebben met iets meer lengte en een andere bouw maar vraag ik me af wat is het fokdoel? er word van fokkers verwacht dat ze de rasbeschrijving volgen, als een gebruiker zich niet kan vinden met de ras beschrijving van de Atjes,zijn die ponys waarschijnlijk niet "de" gebruikspony voor die persoon.
dan moet die geene naar iets anders op zoek kunnen gaan waarbij de rasbeschrijving meer klopt met zijn ideaal beeld van een sportpony.?
je kunt dat niet van fokkers verwachten dat ze maar die perfecte gebruiks pony kunnen fokken ( ze moeten het wel in hun achterhoofd houden) want ze moeten de veulens ook verkopen maar je gaat niet het hele fokbeleid om gooien alleen maar omdat gebruikers ze liever anders willen, het moet wel een Mountain pony blijven...!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:58

BlackDevils schreef:
Schoudervrijheid is veelal niet het probleem, ook niet van achter maar wat er tussen gebeurt; het ruggebruik. En dat gaat het nog niet eens om het meest spectaculair, als het maar functioneel is. Maar die basis ontbreekt bij veel pony's. En zo lang spectakel, zware/korte/diepe pony's met kleine mongolenkoppies de toon moet zetten dan dwaalt het steeds verder af.

Oeps, wat een schop tegen het zere been.
Ik denk dat wat de "mode"voorschrijft, te volgen, dus de toonzetting op zowel de CHK als de merriekeuringen fout is. Men gaat het logge schip wat de fokkerij nu eenmaal is een bepaalde richting opduwen en door dat klakkeloos te volgen en al het voorgaande als vuil weg te gooien, je met het badwater het kind weggooit. En voor je een nieuwe "baby"hebt die weer volwaardig is...
In de begindagen van de welsh in Nederland heeft oa mevr Peletier heel veel goeds gedaan, met inzichten van vooraanstaande Engelse fokkers. Op zeker moment kwam daar de vraag naar wat anders, toen kwamen de ponies met de "mongolenkoppies" en wat verder omschreven wordt in voorgaande.
dit leek een doodlopende weg, daar de bewegingen eronder te lijden (leken) te hebben.
Vervolgens werd er een andere lijn uitgezet, en moesten er weer "langgelijnde"ponies komen. En wat gebeurde: alles werd toegespitst op "lange "lijnen, hoe langer , hoe beter. En dan komt idd dat rugprobleem om de hoek kijken. een pony hoort feitelijk in 3 delen opgesplitst te kunnen worden, die allemaal even lang zijn. Maar heb je een te steile schouder en een te lange rug, dan is de coordinatie weg.Aan de voorkant kan het been niet weggezet worden, en wordt de beweging stekerig of rollend of zelfs zwaaiend. Vaak zie je dan , omdat de rug niet gebruikt kan worden, dat de achterhand ook maar wat meegesleept wordt.
De veelgehoorde klacht over een weke rug is daar ook een gevolg van.Kijk eens naar hengsten als Vivaldi en Amadeus, laten die het zitten in de rug, nee toch? Ik kan er zomaar 10 opnoemen uit de laatste jaargangen , die dat wel hebben.
Overigens ben ik ook niet erg voor kleine mongolenkoppies, maar er bestaan ook grote en daar heb ik niets op tegen.
met die extreem kleine hoofdjes komen natuurlijk ook veterinaire problemen om de hoek kijken die niemand wil.
De lijn die het stamboek, foktechnisch, moet volgen is mi een correcte rastypische pony neerzetten.Ik ben van mening dat je beweging er makkelijker in fokt dan een mooi hoofdje of bot.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:00

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:36

PeeWij schreef:
Het nieuwe concept fokplan is klaar. Laat maar horen wat je er van denkt.

http://www.nwpcs.nl/UserFiles/File/Bijl ... an2008.pdf

Ik vind het een prachtig plan, kon het haast zelf bedacht hebben.
laten we hopen dat er in de keuringsbanen ook serieus mee omgegaan wordt.
De gefokte aantallen die opgegeven zijn , zijn beduidend minder dan in voorgaande jaren, dit zal deels te maken hebben met WPCV geregistreerde dieren, maar ook de hogere kosten (chippen, enz)
dit verklaart ook weer het geringere aanbod.
Hier komt wel een ander probleem om de hoek. Als mensen niet registreren bij het NWPCS, hoe kun je dan in vredesnaam een eerlijke fokwaarde bepalen?
Voorbeeld: stel ik fok 8 veulens van 1 hengst. 3 zijn er goed en 5 niet. ik registeer bij een ander stamboek, en besluit na een paar jaar toch een ster te willen halen.Laat ik de pony's overschrijven(met de nodige onkosten) en kom vervolgens met 3 sterren thuis. de 5 slechte zijn allang weg en komen hopelijk nooit op een keuring om de (fok) waarde van de hengst naar beneden te halen.
Wat is de oplossing voor dit probleem????Ik zeg niet dat een hengstenhouder er niet alles aan moet doen om zijn hengst in een goed daglicht te zetten, maar we zijn en blijven een rasfokkerij, waar kwaliteit en eerlijkheid naar de individuele fokker toe heel hoog in het vaandel dienen te staan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:45

Mooi verhaal dat fokplan.
Heb het even snel doorgelezen.

Ik vond dit apart: bij sectie C staat dat er kwaliteitsvolle pony's gefokt moeten worden, die geschikt zijn voor de sport....

Vroeg me af, waarom juist bij de sectie C? Zoveel zijn die er niet voor de sport.
Mij lijkt dit eigenlijk even zo al dan niet meer van toepassing op de sectie A, en dan vooral voor de mensport.

Afstammelingenonderzoek weg vind ik geen verkeerd plan, voor de Cobs in ieder geval.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:28

Is idd een duidelijk verhaal, maar wel heel algemeen. Waar staan we, wat willen we en waar moeten we naartoe. Duidelijk zoals het op papier staat, maar hoe dat ontbreekt er een beetje aan!

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:32

regtur schreef:
Ik vind het een prachtig plan, kon het haast zelf bedacht hebben.
laten we hopen dat er in de keuringsbanen ook serieus mee omgegaan wordt.
De gefokte aantallen die opgegeven zijn , zijn beduidend minder dan in voorgaande jaren, dit zal deels te maken hebben met WPCV geregistreerde dieren, maar ook de hogere kosten (chippen, enz)
dit verklaart ook weer het geringere aanbod.
Hier komt wel een ander probleem om de hoek. Als mensen niet registreren bij het NWPCS, hoe kun je dan in vredesnaam een eerlijke fokwaarde bepalen?

Ik denk dat je de grondbeginselen van de WPCV nog niet helemaal door hebt! Hier wordt geregistreerd door mensen die volgens de regels van ons mooederstamboek willen fokken met "meer" vrijheid als bij het NWPCS.
Kosten vind ik van minder belang, de Welshfokkerij is in mijn ogen, en geluk bij veel mensen, een hobby. Een hobby mag nu eenmaal geld kosten!