Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hallihallo schreef:De omschrijving van Monica voldoet naar mijn mening echt niet meer aan de rasbeschrijving van de Welsh Mountain. Monica, je zou het ook over een ander ras kunnen hebben.
joostvangestel schreef:Zomaar een vraag: willen we eigenlijk wel kiezen tussen "type" en "beweging"? Is dat zelfs nodig?
Sjoert schreef:joostvangestel schreef:Zomaar een vraag: willen we eigenlijk wel kiezen tussen "type" en "beweging"? Is dat zelfs nodig?
Nou, als warmbloed "fokker" zou ik kiezen voor beweging, maar ik kreeg laatst te horen dat dat bij de welsh dus op een tweede plaats zou moeten staan.
regtur schreef:[
Echt goed bewegende ponies vallen wel op, maar worden daar niet altijd naar gewaardeerd. Het plaatje is wat telt en wees eens eerlijk, hoevaak lopen ponies te showen in de wei? Meestal staan ze toch gewoon stil en genieten we van het plaatje.
Sjoert schreef:Nou, als warmbloed "fokker" zou ik kiezen voor beweging, maar ik kreeg laatst te horen dat dat bij de welsh dus op een tweede plaats zou moeten staan.
inowa schreef:er is 1 welshje die ik in de sport graag zie....dat is richards roel....ofwel genoemd,accres bolletje,
rastypisch ponytje met enorme beweging die het geweldig doet onder zadel...naar wat ik me herinner is dat hij wel wat meer mountain type mocht hebben maar toch....een goede welsh pony om te zien...
Sjoert schreef:regtur schreef:[
Echt goed bewegende ponies vallen wel op, maar worden daar niet altijd naar gewaardeerd. Het plaatje is wat telt en wees eens eerlijk, hoevaak lopen ponies te showen in de wei? Meestal staan ze toch gewoon stil en genieten we van het plaatje.
Meestal staan ze stil en vind ik het maar saai.
Ik ga het pas leuk vinden als het A'tje gaat showen omdat ze de gekke 5 minuten heeft.
regtur schreef:Een topper zul je met zulk beleid niet makkelijk fokken...Speciaal een A welsh fokken voor de sport hoeft dan ook helemaal niet. Gewoon doorgaan, de beste drijven vanzelf boven. Het grote middenstuk en kleine ondereind krijgen hun plekje wel.
BlackDevils schreef:regtur schreef:Een topper zul je met zulk beleid niet makkelijk fokken...Speciaal een A welsh fokken voor de sport hoeft dan ook helemaal niet. Gewoon doorgaan, de beste drijven vanzelf boven. Het grote middenstuk en kleine ondereind krijgen hun plekje wel.
BlackDevils schreef:Door meer ook op gebruikseigenschappen te blijven letten...
BlackDevils schreef:zware/korte/diepe pony's met kleine mongolenkoppies de toon moet zetten dan dwaalt het steeds verder af.
BlackDevils schreef:Schoudervrijheid is veelal niet het probleem, ook niet van achter maar wat er tussen gebeurt; het ruggebruik. En dat gaat het nog niet eens om het meest spectaculair, als het maar functioneel is. Maar die basis ontbreekt bij veel pony's. En zo lang spectakel, zware/korte/diepe pony's met kleine mongolenkoppies de toon moet zetten dan dwaalt het steeds verder af.
PeeWij schreef:Het nieuwe concept fokplan is klaar. Laat maar horen wat je er van denkt.
http://www.nwpcs.nl/UserFiles/File/Bijl ... an2008.pdf
regtur schreef:Ik vind het een prachtig plan, kon het haast zelf bedacht hebben.
laten we hopen dat er in de keuringsbanen ook serieus mee omgegaan wordt.
De gefokte aantallen die opgegeven zijn , zijn beduidend minder dan in voorgaande jaren, dit zal deels te maken hebben met WPCV geregistreerde dieren, maar ook de hogere kosten (chippen, enz)
dit verklaart ook weer het geringere aanbod.
Hier komt wel een ander probleem om de hoek. Als mensen niet registreren bij het NWPCS, hoe kun je dan in vredesnaam een eerlijke fokwaarde bepalen?