PeeWij schreef:Waarom dan een tweede premie?
De pony was op dat moment geen eigendom van ons, ik was ook niet bij de keuring. Ik ga ervan uit dat ze er niet zo best heeft opgestaan.
PeeWij schreef:Op exterieur kunnen ze toch niet per jaar verschillen!
Heel veel wel, zelfs binnen een jaar. Conditie kan veel varieren, ook het niveau van getraind zijn. Met name training laat veel te wensen over de laatste tijd, de voerschep heeft iedereen inmiddels wel gevonden.
PeeWij schreef:Daarnaast doe je het als jury maar voor een iemand goed en dat is de kampioen!
Helaas zullen er op dit standpunt altijd meningsverschillen zijn en mede daardoor zal het moeilijk zo niet onmogelijk zijn om tot 1 stamboek in NL te komen!
Dat klopt helemaal. Kampioen worden is feitelijk geen pretje, want je merkt vanzelf dat er volksstammen zijn die opeens niet meer met je willen praten. Maar we hebben het hier slechts over keuringen, niet over registratie. Daar zit mijns inziens een hemelsbreed verschil tussen.
shadowman schreef:De WPCV volgt de regels van het moederstamboek en daar zou het niet een discussie zijn om hengsten goed en af te keuren. Natuurlijk zijn er altijd mensen die verkeert omgaan met deze vrijheden maar het is in de praktijk ook al meer dan eens bewezen dat de "niet bij het NWPCS goedgekeurde hengsten" het beter doen in de fokkerij dan de wel goedgekeurde hengsten.
Ook in het moederland wordt onderscheid gemaakt tussen "betere" hengsten en "mindere" hengsten. Natuurlijk zijn er gevallen bekend als Revel Janus, Penual Mark en dergelijke die zelf geen keuringsresultaten behaald hebben, maar er zijn maar bijzonder weinig "ongekeurde" hengsten die ingezet worden voor de fokkerij. Kijk maar eens naar de sire ratings. Dan is er via de Glanusk show nog een heel stelsel van premiehengsten, waarbij er gevallen zijn geweest waar de premie van de hengst werd ingetrokken omdat hij te veel inteelt zou veroorzaken. Als we het hebben over de niet bij het NWPCS goedgekeurde hengsten, dan heb je daar in zekere zin gelijk in. Maar om toch vanuit een ander oogpunt te kijken: hoeveel van die succesvolle hengsten zijn eerst "afgekeurd" bij het NWPCS en dan toch doorgebroken? Er zijn een aantal voorbeelden van, maar we zien bij de sektie A ook relatief veel hengsten die simpelweg niet meer aangeboden worden. Ik denk dat hengsten als Rhyd-y-Felin Story, Friars Superman, Vechtzicht's Hylander, Cwmffryd Lead Soldier, Heniarth Quinnell, Pinewell Buck's Fizz, enz zeker voldoende kwaliteit bezitten om tussen de collectie te passen.
Maar dat is het punt ook niet. Het punt is onder andere hoe vaak mensen naar de keuring kunnen gaan met hun pony. Binnen het NWPCS systeem is dat één keer per jaar en eventueel nog in Kootwijk. Voor veel mensen is de ene keer kennelijk nog te veel, voor anderen veel te weinig. Daarnaast zijn er veel mensen die niet gediend zijn -zoals boven gemeld- dat iemand anders een waardeoordeel op hun pony plakt (vergeet niet dat men ook in Wales nog 20 jaar later weet dat een pony al dan niet is afgegaan op de keuring, al registreert men dat niet op het papier). Maar dat is het risico van een pony naar de keuring brengen, of je dat onder een Nederlandse, Britse, Finse, Canadese of Amerikaanse jury doet.
Zoals ik het nu hoor, zijn we twee keuringssystemen met elkaar aan het vergelijken, niet twee registratiesystemen, of heb ik ergens iets fout?
NB: bij het NWPCS kunnen A hengsten alleen worden afgekeurd op veterinaire gebreken. Een hengst met één testikel zal toch ook niet bij het WPCV ingezet kunnen worden, dus de "goedkeuring/afkeuring" vind ik al niet zo relevant meer. Met die zaak is er meer dan 10 jaar geleden korte metten gemaakt.
PS: ik reageer ook niet vanuit mijn funktie als lid van de foktechnische commissie bij het NWPCS