Gedwongen verkoping brengt bijzonder Welshpony-bloed naar NL

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PeeWij

Re: Gedwongen verkoping brengt bijzonder Welshpony-bloed naa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:17

Westernfreak schreef:
@ Shadowman (Schaduwaccount ? of echt nieuw op bokt ? Clown )
Ik ben het gedeeltelijk met je eens.

Dat dacht ik ook al, daarom maar niet gereageerd!!!
Maar je hebt, zoals zo vaak, gelijk Westernfreak Knipoog

shadowman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:36

Deze site is mij inderdaad niet onbekent maar heb me er tot nu toe nooit in gemengt maar wel gelezen, vandaar shadowman. Ik fok al tientallen jaren Welsh pony's en zie met enige verbazing om me heen wat er gebeurd. De pony's die je aanhaalt en niet de fokkerij in gaan nemen wel de plaats in beslag van de mindere pony's die in NL zijn gefokt en moeilijk een nieuwe baas kunnen vinden. Mensen zijn volgens mij makkelijk geneigd een pony van de UK te kopen omdat dat veel inter. klinkt!? Dit is mijn menining en ook ik heb er inderdaad geen moeite mee paardevlees te eten.

shadowman

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:37

shadowman schreef:
Deze site is mij inderdaad niet onbekent maar heb me er tot nu toe nooit in gemengt maar wel gelezen, vandaar shadowman. Ik fok al tientallen jaren Welsh pony's en zie met enige verbazing om me heen wat er gebeurd. De pony's die je aanhaalt en niet de fokkerij in gaan nemen wel de plaats in beslag van de mindere pony's die in NL zijn gefokt en moeilijk een nieuwe baas kunnen vinden. Mensen zijn volgens mij makkelijk geneigd een pony van de UK te kopen omdat dat veel inter. klinkt!? Dit is mijn menining en ook ik heb er inderdaad geen moeite mee paardevlees te eten.

shadowman

Ben een vent/vrouw en vul je profiel dan in! Of onder welke stalnaam fok je! Maak je bekend. Doen wij ook gewoon!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 13:39

Shadowman: leuk dat je ook meepost. Ja

Aangezien je blijkbaar al jaren fokt, ben ik wel benieuwd naar je mening in het volgende topic:
viewtopic.php?f=154&t=658640

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:44

Sjoert schreef:
Aangezien je blijkbaar al jaren fokt, ben ik wel benieuwd naar je mening in het volgende topic:
viewtopic.php?f=154&t=658640

daar ben ik ook wl benieuwd naar. Geef maar eens je mening! En denk aan je profiel! Haha!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:54

Westernfreak schreef:
En ik vond dat je in NL al weinig kreeg voor een hengstveulen Nagelbijten / Gniffelen
Misschien is het ook wel een goede waarschuwing voor de fokkers. Pony's fokken voor de salami kan immers niet de bedoeling zijn!

Sjah... ligt er denk ik ook maar aan.
Weet niet wat wij krijgen voor een hengstveulen waar verder niks mee gedaan is, maar zoals ons kampioentje, is nog duurder verkocht, dan menig welshpony voor weg zal gaan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:41

shadowman schreef:
Ook denk ik dat menig hengstveulen wat thuis in de vriezer verdwijnt beter af is dan die genen die naar Malta, Spanje of erger in de handel terecht komen.

De Shadowman Extreme duivel

En laat ik nou een hele grote fokker kennen die daar hele bergen hengstveulens naar toe brengt. Voornamelijk degenen die hij koopt.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 00:03

Heey dat wist ik niet eens!

Hay-on-Wye is zon kwartiertje van de Llanarth stud (waar ik twee zomers gewerkt heb) en de Cusop stud vandaan, verder licht Blackhill stud daar ook in de buurt!
Ben vaak in Hay geweest!

(sorry voor de offtopic reactie)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 00:58

Zoals ik ook op de Britse site heb gemeld, is dit een stuk natuurlijk verloop. Vroeger werden er maar tientallen welsh veulentjes per jar geregistreerd in heel de wereld, nu zijn dat enkele duizenden. Er komt dus enige verzadiging aan. Die is er al eerder geweest in de jaren 20 van de vorige eeuw, wanneer veulentjes minder geld opbrachten dan wat een registratie kostte.

Feitelijk interessant, de top kost veel geld op Fayre Oaks, het ondereind kost niks op Hay on Wye. Nu is een veulen van Hay niet per definitie slecht, er is gewoon een verschil in inschrijfgeld, wardoor inschrijvers op Fayre Oaks wel twee keer nadenken voordat ze hun veulen daarheen brengen. Maar ik heb veel F.O. boekjes gezien en er zijn wel vaker magere jaren geweest, ook op F.O.

Is dit nu een slechte zaak? Wel als die hele goedkope beestjes in een fokprogramma komen. Er moet uitval zijn, anders gaat de fokerij statistisch gezien nooit vooruit. Zo wordener ieder jaar meer veulens geboren dan ingezet kunnen worden voor de fokkerij. Zo is het ook in de natuur. Kijk maar eens naar een documentaire over schildpadjes en kijk eens hoeveel moeder natuur er oud laat worden. Dan is de gemiddelde pony nog heel goed af.

Ook waar dat iemand die de ballen verstond heeft van fokken en hoe een pony eruitziet, gewoon de merrie met rust moet laten. Helaas kan dat binnen een bepaald aantal vrijheden die we nu eenmaal hebben niet gerealiseerd worden.

En dat zelfs grote fokkers goedkope beestjes verkopen (de ponies waren zo goedkoop omdat er geen slager was om te kopen) is niet vreemd. Als je 20 veulens per jaar fokt, zijn het niet allemaal toppers en zeker niet op de extensieve wijze waarop men het in Wales doet.

Overigens is prijs niet altijd een garantie voor kwaliteit. Een jaarling hengst kwam zo ooit voor 180 Guineas naar Nederland en fokte nogal wat kampioenen hier. Daar at wel een koopadvies van Emrys Griffiths (Revel) zelf bij. Een van de duurste hengsten van zijn tijd kwam ook naar Nederland en heeft niets nagelaten. Tja, het kan allemaal. Maar het gaat toch meer om gericht fokken. Door goed te selekteren volgens de rasbeschrijving met een goede kennis van voorouders (in die volgorde) kom je meestal toch het verste.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:09

Moderatoropmerking:
Aangezien dit een topic is uit 2006, sluit ik het.
Voor echt nieuw nieuws, kan een nieuw topic geopend worden.