Welshjes te vet op de keuring! Onzin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeeWij

Re: Welshjes te vet op de keuring! Onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 10:05

Ik weet niet of jullie lid zijn van het WPCV? We hebben wel eens discussie avonden over bepaalde onderwerpen binnen de fokkerij. Ik kan altijd voorstellen om over dit onderwerp een avond te organiseren. Je moet er dan wel aan denken dat het WPCV de engelse regels nastreeft en dat er op dit soort avonden meestal gerenomeerde fokkers uit Engeland zijn die hun visie geven. De avond is dan wel volledig in het Engels.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:09

PeeWij schreef:
Ik weet niet of jullie lid zijn van het WPCV? We hebben wel eens discussie avonden over bepaalde onderwerpen binnen de fokkerij. Ik kan altijd voorstellen om over dit onderwerp een avond te organiseren. Je moet er dan wel aan denken dat het WPCV de engelse regels nastreeft en dat er op dit soort avonden meestal gerenomeerde fokkers uit Engeland zijn die hun visie geven. De avond is dan wel volledig in het Engels.

Engels is geen probleem.
WPCV wou ik toch al lid van worden (Bertus, lageveld is al wel lid), dus ... moet die inschrijving maar eens de deur uit! Haha!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:14

Ben geen lid van het WPCV, alleen van NWPCS op het moment. Lachen
Maakt dat erg uit als je zo'n avond wilt bijwonen?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 10:48

Deze avonden zijn tot op heden alleen voor leden geweest. Misschien is het wel iets om ook geintresseerde toe te laten. Na dat ik de kans heb gehad om dit te bespreken op de vergadering, zal ik dat zeker hier melden!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 10:53

Super Ja Ik denk namelijk dat hier best wel wat animo voor is!

Misschien een idee om een topic als dit door te sturen naar het stamboek. Eens kijken wat ze er daar mee doen. Zou wel een strak plan zijn om er eens een artikel aan te wagen in het Welsh Magazine.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 10:59

Als je jezelf geroepen voelt kun je altijd een artikel schrijven. Ik ben niet de aangewezen persoon daarvoor. Aangezien ik een WPCV functie bekleed, kan ik geen ingezonde stukken naar het NWPCS sturen. Geeft alleen maar verwarring en vind het niet gepast om mezelf te willen profileren in het ander stamboek! Maar ik zie graag een stuk van je in het Welshmagazine.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:19

Ik zal eens kijken of ik dat goed kan onderbouwen Nagelbijten / Gniffelen

Misschien iemand anders hier die me daarmee wil helpen?
Westernfreak misschien?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 11:48

Vraagje over Lageveld. Hoe is de opfok mogelijkheid in Duitsland, ook plaats voor merries?

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:51

Westernfreak is al bezig met een dergelijk artikel Lachen

Offtopic: tot voor zeer kort hadden we inderdaad ook een wei voor merrie's. We zijn nu bezig om dichter in de buurt ook een wei te realiseren voor merrie's. Waarschijnlijk volgend seizoen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:21

Heel goed Ja Ben heel benieuwd of dat ook daadwerkelijk geplaatst wordt en wat de reacties daarop zijn!

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 13:29

Weet wel wat de reactie zal zijn. Zal wel niet geplaatst worden, weten niet goed om te gaan met kritiek. Ben benieuwd!!! Knipoog

xxcharlottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:46

kylenniekje schreef:
Helemaal mee eens, en dan stond er een paar maanden geleden in de paardenkrant nog een artikel over een "succesvolle" fokker van de atjes met als geheim: het op stal houden en goed voeren. Belachelijk! Zo iemand zou eens een paar keer goed achteraan geplaatst worden. in mijn ogen is het dierenmishandeling!!!

dat stukje was denk ik over onze stal en dat wat erin stond is niks van waar. ze staan gewoon Lekker buiten overdag en krijgen heeeeel weinig eten. (alleen gras en handje brok)
dus geloof niet alles wat er in de paardenkrant staat geschreven.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:58

stalshamrock schreef:
dat stukje was denk ik over onze stal en dat wat erin stond is niks van waar. ze staan gewoon Lekker buiten overdag en krijgen heeeeel weinig eten. (alleen gras en handje brok)

Ik had om rectificatie gevraagd als dat idd zo is. Ze schrijven dus leugens beweer jij hier! Dat zou ik dus niet pikken.

xxcharlottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:05

youngster schreef:
stalshamrock schreef:

Ik had om rectificatie gevraagd als dat idd zo is. Ze schrijven dus leugens beweer jij hier! Dat zou ik dus niet pikken.

waren wij ook echt niet blij mee maar het stond er nu wel al in.
hebben nog wel even verhaal gehaald bij de schrijfster er die bood haar excuus wel aan maar daar heb je eigenlijk weinig aan he!!
wil niet zeggen dat onze ponys dun zijn maar bij ons groeien ze al van heel weinig en daar trekken mensen snel hun conclusie uit en dat vind ik soms wel eens jammer.
maar vind wel dat de meeste ponys te zwaar zijn op keuringen (ook sommige van ons)
maar eigenaren doen nou meestal heel veel om op kop te komen want dat is reclame he als je pony op kop staat!?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 15:13

Ik moet stalshamrock wel gelijk geven. Ben verschillende keren daar geweest, kom er ook regelmatig langs. Staan altijd wel pony's in het land. Maar als H dit niet gezegd heeft zou ik ook rectificatie aanvragen. Wordt veel over gesproken en niet alleen op Bokt

Daarnaast vind ik dat niemand hier zich hoeft te verantwoorden over de manier waarop je pony's houdt. Heb je een mening leg deze dan wel hier neer. Mochten jullie twijfelen aan de beweringen van stalshamrock, ik weet zeker dat jullie altijd welkom zijn bij hun op stal. Tevens kan je daar ook nog wel een en ander leren.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:11

PeeWij schreef:
Ik moet stalshamrock wel gelijk geven. Ben verschillende keren daar geweest, kom er ook regelmatig langs. Staan altijd wel pony's in het land. Maar als H dit niet gezegd heeft zou ik ook rectificatie aanvragen. Wordt veel over gesproken en niet alleen op Bokt
Daarnaast vind ik dat niemand hier zich hoeft te verantwoorden over de manier waarop je pony's houdt. Heb je een mening leg deze dan wel hier neer. Mochten jullie twijfelen aan de beweringen van stalshamrock, ik weet zeker dat jullie altijd welkom zijn bij hun op stal. Tevens kan je daar ook nog wel een en ander leren.

Precies, dat zou ik dus echt niet fijn vinden. Want ik heb het idd niet alleen op bokt gehoord.

Niemand hoeft zich te verantwoorden idd. We proberen te discuseren wat we kunnen doen om dit systeem eruit te krijgen. Vind het een zeer goede zaak dat dit topic ook gestart is door een gerenomeerd welsh fokker! Ja
Misschien opent het wat ogen!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:58

Mooie discussie. Ik erger me ook al jaren aan de vetheid van een hoop ponies en ook aan de manier van jureren. Helaas plaasten de jury's (zowle nederlandse als engelse) dikke ponies vaak toch aan kop.
Mijn merrie liep in Breukelen 1C, maar mocht niet naar de CK, omdat ze te rijk in conditie zou zijn. Terwijl de ponies voor mij veel dikker waren en zeker niet de uitstraling hadden van een 2 jarige.
Ik geef meteen toe dat mijn ponies ook te dik zijn. Maar er zijn ergere gevallen.
Vaak zie je wel dat als die dikke kopplaats ponies eens 100 kilo afvallen, er niets meer van de pony overblijft qua type. Er wordt dus idd gevoerd om dingen te verbergen.
Op de keuring in Heteren werd wel afgestraft op overgewicht. Vooral de vrouwelijke jury heeft meermaals commentaar gegeven op de conditie van ponies.

Mijn ponies zijn ook te dik. Ik heb de merries van begin april tot en met eind oktober dag en nacht op het land staan. Ik vind dat veulens buiten horen en niet op stal. Helaas staan ze niet heel handig als je ze uit het land wil halen, dus doen ze niets.
Zodra ze op stal komen en de veulens gespeend zijn, gaan ze weer aan het werk.
Ik voer beperkt, ook als ze geshowd worden.

Vorig jaar op de veulen keuring in Breukelen (november) werd mijn hengst veulen net geen kampioen. Ik vond het terecht, maar zijn fokker meende (haar uitspraak was gebaseerd op wat iemand tegen haar gezegd had, ze woont nl zelf in Engeland), dat als ik hem dikker had gehad, hij hoger was ge-eindigd. Ik heb al vaker discussies gehad met haar over te vet zijn. Zij blijft steevast volhouden dat ze dik horen te zijn. Zij fokt al meer dan 40 jaar zeer succesvol, maar toch ben ik het niet met haar eens. Zij zegt zelfs letterlijk dat ze ze vet wil hebben.

Als
ik een pony wil showen en hij /zij is echt te dik, gaat er eerst vet af. Lukt dat niet voor de show, dan gaan we niet. Ik wil geen baggervette ponies showen.

Mijn hengst liep in Heteren mee in de gebruiks rubriek en was hiervoor toch nog te rijk in conditie en ik kreeg daar toch echt een terechte opmerking op.

Ik denk idd dat als de jury's consequent zouden gaan afstraffen op overgewicht, er wel degelijk iets gaat veranderen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 07:35

Nou nou ik wil nog geen gerenomeerde fokker genoemd worden. Wie ben ik nu? Ik ben pas 5 jaar bezig met Welshjes fokken en heb eigenlijk 3 jaar lang een valse start gehad, door samen te werken met een partner wat gewoon nooit iets zou worden. Ik heb ondertussen wel respect gekregen in de Welshwereld. Toen ik koos voor een bestuursfunctie bij het WPCV kon ik ook tot het bestuur van het NWPCS afdeling Zuid toetreden. Ik wil me pas een gerenomeerde fokker noemen nadat ik een veulen fok wie als drie jarige ster wordt onder mijn huidige stalnaam. Knipoog

Ik ben wel blij met alle reacties in dit Topic en heb wel het idee dat eigenlijk iedereen het zelfde denkt. De Welshjes zijn veel te zwaar voor hun gezondheid, maar helaas moeten we wel, anders kunnen we niet mee op de keuringen!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:41

Ik denk dat we bijna allemaal hetzelfde denken. Meer dan 30 jaar geleden werd de hengst Roman Springlight eens kampioen. Zijn fokker (van Riessen) zei toen dat die aktie de hengst jaren van zijn leven zou kosten, want hij was moddervet. het viel achteraf trouwens wel mee, want Springlight heeft het geloof ik nog tot oudste dekhengst van Nederland gebracht. Desalniettemin waren er toen ook al protesten over te vette ponies.

Ponies worden snel gestraft voor "onderconditie" en slechts weinig voor overconditie. Feit is, dat wat voor de keuring als een perfecte conditie geldt, feitelijk al ongezond is voor de pony. Dat weten de meeste fokkers, daar is men niet blij mee, maar het zijn de ongeschreven regels van het spel. Topsport is niet gezond (ter vergelijking: de tour de france is ook niet echt gezond voor wielrenners). Het is ook niet aan te raden je pony jaren in keuringsconditie te houden en wij gaan eigenlijk nooit twee jaren op rij met dezelfde merrie naar de keuring.

Met al die vetheid is er natuurlijk wel de zorg eromheen: alleen de voerschep maakt je pony niet kampioen en houdt hem ook niet op de been. Het werk houdt ook niet op met het omhangen van het kampioenslint in Kootwijk. Het klinkt wel leuk om je pony maar "met vakantie" te sturen, maar een verkeerde afbouw van de "keuringsconditie" heeft nare gevolgen, met in lichte gevallen bevangenheid en in zware gevallen de dood.

Laatste, ook niet onbelangrijke zaak: in Nederland hebben we nogal veel en goed gras. Daar wordt iedere pony vet van. En er zijn verschillende soorten vet, blijkbaar. Vet op de verkeerde plaats wordt héél snel afgestraft door de jury.

begrijp me dus goed: ik ben géén voorstander van vet. Een paar decennia rondlopen in het showwereldje en vele generaties juryleden heeft me wel geleerd dat er een realiteit is met keuringen, namelijk dat je ze in een bepaalde conditie moet voorstellen. Door de jaren heen moet ik wel zeggen dat de voerschep steeds rijkelijker en door een breder publiek gebruikt wordt en wel vanaf de jeugd. Dat komt deels doordat de competitie jaar over jaar scherper wordt. Zo staan er jonge ponies als volwassenen voor, wat natuurlijk vraagtekens oproept.

Er wordt vaak gevraagd om ergens "doorheen" te kijken, maar met mijn geringe ervaring als jurylid weet ik ook dat je moeilijk iets kunt honoreren wat er niet is.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:17

Moeilijke discussie vind ik.

De keuringen zijn nu eenmaal geen sportwedstrijden maar een soort miss-verkiezingen.

Discussies voeren over mooi of lelijk heeft geen zin, ieder heeft zijn eigen smaak en dat mag.

Het is natuurlijk niet gezond om een pony zo vet te voeren, daar ben ik het absoluut mee eens, maar krijg hier toch een beetje de indruk dat degene die dat het hardst roepen (zelfs dierenmishandeling!) niet helemaal weten waar het over gaat.

Het is een stuk cultuur, zo worden welshponies voorgesteld op de show, zo hoort het.

Met het risico de het hele topic over me heen te krijgen plaats ik dit omdat ik vind dat er zonder weerwoord geen discussie is....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:38

Dat klopt TC dat het een stuk cultuur is, maar toch als ik het zag op de CK was het echt dramatisch. En dan heb ik alleen bij de A ring gezeten. Dus over de rest kan ik niet erg oordelen.
Mijn oordeel werd bevestigd in het welsh magazine dat de jeugd niet tot bewegen kwam door de overconditie, en dat vind ik toch echt wel een slechte zaak.
Ook al is het een stuk cultuur, de gezondheid van de pony's is wel belangrijk. Maar ik geloof er niet in dat mensen hun pony's ziek voeren, dus wat dat betreft is de term dierenmishandeling idd wat overdreven.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:43

Wat ik mij dan afvraag... wat nu als je met dezelfde pony aan een keuringsrubriek EN aan een sportrubriek mee wilt doen? Krijg je dan wellicht een redelijke klassering in de keuringsring maar in de gebruiksrubriek een bemerking dat de pony in overconditie is...?

Wanneer dit inderdaad vóórkomt, moet het stamboek toch ook inzien dat ze niet goed bezig zijn, het kan dan van oudsher wel "zo horen", maar het stamboek maakt juist reclame voor de welsh als veelzijdige gebruikspony... voor de sport dus Scheve mond

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 10:19

Nu zijn we weer terug bij het punt van keuringen en sport combinatie. In principe gaat dit niet samen zeggen ze! Keuringen zijn als eerste bedoeld voor de fokkerij. mijn pony's hebben de laatste 2 maanden van de dracht misschien nog 30cm lucht onder de buik, dus kunnen dan absoluut niet meer gereden worden. Daarnaast heeft Dreams de aanleg voor dik worden. Staat per dag op 3 kwart kilo brok en een halve kilo mix. daarnaast heel de dag in de wei en 2 x hooi. Ze wordt op dit moment, net onder het zadel, 4/5 keer per week 3 kwartier tot een uur gereden. En er komen alleen maar kilo's bij! Natuurlijk is ze ook dragend, maar pas begin juli aan de tijd!
Ik vind zelf dat ik ze niet minder kan voeren. Ze heeft deze hoeveelheid voor de inspanning en de ontwikkeling van het veulen gewoon nodig!
Toch zul je zien dat deze merrie volgend jaar op de keuring er goed voor staat! Misschien zelfs te zwaar! Maar ik hoor dan graag jullie oordeel! Knipoog

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:27

Niet alleen welshjes!
Veel te veel paarden in nederland zijn te dik! Het wordt tijd voor een nieuwe sportbrok,
PAVO-Light!
Kunnen ze wel wat eten maar zit er nauwelijks iets in aan voedingsstoffen! Wie o wie gaat dit uitvinden en redt de dikke paarden van nederland?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 10:33

Misschien zijn er nog wel meer paarden in Nederland die honger lijden. Hoe vaak kom je wel niet een nieuwe melding tegen van Verwaarloosde paarden in beslag genomen, maar dat is een totaal andere discussie. Dit gaat over de zin of onzin van te dikke welshjes op de keuringen.