Hoe en waar ga ik mijn veulen inschrijven???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 18:41

R.X. schreef:
Verschild inderdaad per stamboek.

Gewoon even contact mee opnemen anders.

Zelf heb ik trouwens eerder het idee dat het veulen palomino is.
Ook vind ik het vreemd om nu te zeggen dat ze beter als de moeder is,
eerst maar eens kijken hoe ze uitgroeid.

Ze is geen palomino.. Lichte huid, roze oogleden, blauwe ogen..
Je ziet aan alles dat ze beter is dan de moeder.. Veel ras typischer, zowel qua bouw als qua hoofd..

Ik heb al contact gehad met het WPCV.. Zij waren degenen die mij verteld hebben dat ik tot 5 maanden de tijd had.. Zij zeiden dat ik haar kon inschrijven met moeder bekend en vader onbekend, of bij de partbred..

Want ik had sowieso 100.000 vragen voor ze, omdat mijn merrie ook nog ingeschreven gaat worden deze maand..
Zij is namelijk in duitsland gefokt door stal Horseland..

Denk dat ik haar dan in de partbred laat zetten.. Dan maar met een boete van €75.-
Jammer, maar helaas.. Ik snap ook niet dat zij me daar niets over verteld hebben..

regtur

Re: Hoe en waar ga ik mijn veulen inschrijven???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:29

Naald in de hooiberg wordt al minder naald als je weet dat de hengst een verdunningskleur heeft.
Maar zelfs dan is het financieel toch een hele opgave. Om een correct en geen WPBR papier te kunnen krijgen, moet niet alleen de vader opgespoord worden, dan moet hij ook nog dezelfde sectie hebben als de moeder, en moet hij veterinair gekeurd worden, DNA test ondergaan.En ook goedgekeurd worden. De huidige eigenaar moet daaraan willen meewerken. Maar wie zegt dat die hengst nog in leven is, of intussen geruind? Als je alleen al deze kosten ( en moeiten) al optelt, is een evt boete peanuts, waar je snel overheen zult zijn.
Overigens moet het helemaal geen probleem zijn dit veulen als WPBR te laten registreren, maar qua fokkerij/shows/ competitie heb je er eerlijk gezegd weinig aan.
Om kort te gaan, kun je beter je merrie dit jaar naar een passende hengst brengen en hopen dat ze volgend jaar weer een goed en gezond veulen brengt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 06:53

Dat klopt wat je daar zegt.. Dat had ik me (helaas :p) ook al uitgedacht..
Ik ben nog aan het twijfelen om haar naar de hngst te brengen..
Ok ben gek op dit veulen.. Zij blijft dan ook gewoon bij ons..
Maar omdat parel nog zo jong is (wordt deze maand 3) en ik ook op 4 juli eerst de keuring met haar wil lopen, twijfel ik nog om dit voor die tijd te doen.. Ik weet niet goed wat wijsheid is..

Volgens de handelaar was het een clubje met alles sectie A, dus het wordt wel een Atje.. Leuk voor bij mams in get span later.. :D

Partbred of niet.. Karma heeft wel een heel hoge schattigheidsfactor.. :D
Alleen jammer voor de fok later.. Maar ach.. Ook daar komen we wel overheen.. :p

Bedankt voor je aadvies regtur.. :)

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:26

Ik zeg het maar, maar ik dacht dat een 3-jarige met veulen aan de voet niet aanvaard wordt op de keuringen. Of ben ik verkeerd?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 16:35

Gewone premiekeuring? Waarom niet? Wat vreemd allemaal.. Ik heb ook dit gevraagd en mevrouw zei dst dot geen probleem was.. Sterker nog.. Zij gaf me de datum van 4 juli.. :(

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:33

Je kan een merrie best aanbieden voor opname en primering met een veulen aan de voet.

Ik zou het persoonlijk niet doe, maar dat is mijn eigen mening.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 19:09

Waarom niet als ik vragen mag? (oprecht nieuwsgierig)

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 19:47

Dat is in België toch het geval. 3-jarige met veulen kan niet op de stamboekkeuringen geshowd worden.
Ik denk omdat het als niet optimaal gezien wordt voor haar ontwikkeling dat een 3-jarige al een veulen heeft.
Heb je duidelijk vermeld dat de moeder pas 3 is?
Misschien mag het in Nederland wel?! Ik zou het toch nog eens extra navragen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:04

Ja hoor dat kan wel bij het NWPCS, geen probleem al zijn ze geen voorstander van zo vroeg fokken. Maar goed dit veulen zat er al in.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 07:08

Omdat de merrie er nu imo niet in optimale conditie is en ook niet te krijgen is ivm het veulen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 05:20

Als ik de WPCV regels bekijk, hebben die het alleen over 4-jarige merries met veulen aan de voet. Bij de NWPCS is er ook een rubriek voor driejarigen met veulen. Vroeger was de rubriek van driejarige merries zonder veulens even groot als die van met veulens, in 1981 werd Sumrin Tiara beste driejarige van Nederland bij het NWPCS met veulen aan de voet. Ik geloof dat die stunt onlangs nog eens herhaald is, maar driejarigen met veulen beginnen een zeldzaamheid te worden.

Overigens ken ik in het moederstamboek wel een voorbeeld van een tweejarige merrie die een veulen heeft gehad (die uitgroeiden tot hengst met dekvergunning), maar ik ken geen één stamboek waar je tweejarige merries met veulens mag laten zien (en dat is maar goed ook).

Een driejarige merrie er optimaal voorzetten met een veulen erbij is een hele toer en wordt steeds moeilijker. Je hebt een merrie nodig met véél overschot om wat te bereiken, zolang ik me kan herinneren zijn er maar een paar merries geweest die nationaal kampioene geworden zijn met veulen aan de voet.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 07:13

Hmm, jullie hebben wel een punt.. Beter wachten tot volgend jaar dus?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:41

Even nog een kleine correctie: er maar een paar merries geweest die nationaal kampioene geworden zijn als driejarige met veulen aan de voet.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 14:30

Het worden er wel steeds meer, dus dat scheelt.. :p