Hengst voor mijn welsh a merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: Hengst voor mijn welsh a merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 18:17

@ketly ik heb bink gefokt :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 01:19

Ja weet ik. :Y)

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:48

Hoi, ik vind de hengst die je uitgezocht hebt prachtig, mooi koppie, goede afstamming en nog belangrijker, mooie nakomelingen, maar wil je een perlino of cremello voor de kar? Want de kans is groot dat je die krijgt en deze zijn toch gevoeliger op hun huid dan de basiskleuren óf een pony met één verdunningsgen.

Iets om over na te denken?

Succes!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 21:06

Hee, is dat zo? Hoe bedoel je gevoeliger, een dunner huidje ofzo? Ben benieuwd, nooit van gehoord eigenlijk. :)

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:11

gevoeliger voor de zon bedoelt ze waarschijnlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:21

Qua licht zijn ze wel gevoeliger, qua verbranden merk ik er helemaal niks van. Mijn perlino verbrandt nooit, in tegenstelling tot mijn schimmel met roze neus.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:33

Ik weet dat perlino's en cremello's vaker last van de kou hebben omdat ze een dunner vel hebben. Dus dat houdt in dat je vaak meer moet voeren omdat ze meer energie verbruiken om op temperatuur te blijven.

Omdat het vel 'dunner' is heb je ook eerder kans op kapotte huid na inspanning, zeker als je niet goed uitkijkt met optuigen of aansingelen.

Het is niet zo dat iedere pony dat zal hebben, maar met een perlino of cremello heb je er wel veel meer kans op.

Ik heb zelf dit jaar ook kans op een cremello of perlino (valk x palomino) maar ik heb die kans bewust genomen omdat ik persé een veulen van die hengst wilde :D

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:39

Damon loopt onder het zadel en voor de kar, maar hij heeft nooit huidbeschadigingen. Hij verbrandt wel zijn neus, maar dat hebben ponies met brede blessen ook.
Hij heeft het ook niet koud. Staat altijd zonder deken in een open stal.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 23:01

@Rivendell, dan is hij gewoon de uitzondering op de regel? Hij is misschien vanaf veulen 'gehard' opgegroeid, dat zal misschien ook wel verschil uitmaken :j

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 00:02

abba schreef:
Ik weet dat perlino's en cremello's vaker last van de kou hebben omdat ze een dunner vel hebben. Dus dat houdt in dat je vaak meer moet voeren omdat ze meer energie verbruiken om op temperatuur te blijven.

Omdat het vel 'dunner' is heb je ook eerder kans op kapotte huid na inspanning, zeker als je niet goed uitkijkt met optuigen of aansingelen.

Het is niet zo dat iedere pony dat zal hebben, maar met een perlino of cremello heb je er wel veel meer kans op.

Ik heb zelf dit jaar ook kans op een cremello of perlino (valk x palomino) maar ik heb die kans bewust genomen omdat ik persé een veulen van die hengst wilde :D

Dit klopt wel, maar er zullen ook ponies uit bepaalde bloedlijnen zijn die daar geen last van hebben. Doorgaans hebben ponies met verdunningen ook eerder diarree. Ik zie dit bij onze eigen ponies, maar ook in de hengstenweide, veulens uit gastmerries enz. De gevoeligheid van de huid heeft denk ik meer te maken met de pigmentering. Overgevoeligheid voor de zon heb ik niet waargenomen. Wel is het zo dat ponies met een dubbele verdunning altijd hun ogen halfdicht knijpen bij felle zon. En krijgen ze sneller melanomen. Maar dat komt ook voor bij schimmels.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 00:03

Nyckle schreef:
Qua licht zijn ze wel gevoeliger, qua verbranden merk ik er helemaal niks van. Mijn perlino verbrandt nooit, in tegenstelling tot mijn schimmel met roze neus.

Zie mijn reactie. Interessant om te weten hoe anderen dit ervaren.