Gemiddelde groei welsh a

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:17

AfbeeldingDit jaarling is onlangs gemeten op 91 cm.

Afbeelding

joostvangestel

Re: Gemiddelde groei welsh a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:13

Hier groeit er eentje héél erg snel. Nu 108cm, was 6 weken geleden nog 103cm. Hij groeit dus wat harder dan de tabel. Maak me in ieder geval geen zorgen meer dat hij wat klein blijft :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:30

regtur schreef:
[ Afbeelding ]Dit jaarling is onlangs gemeten op 91 cm.

Wat is zijn afstamming? (wat een schatje!!) hij lijkt op mijn Kyaan :D

Ik heb nog steeds niet gemeten, heb geen stok ofzo, maar zal even iets fabriceren.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:58

Toydoll schreef:
regtur schreef:
[ Afbeelding ]Dit jaarling is onlangs gemeten op 91 cm.

Wat is zijn afstamming? (wat een schatje!!) hij lijkt op mijn Kyaan :D

Ik heb nog steeds niet gemeten, heb geen stok ofzo, maar zal even iets fabriceren.

Deze is van Frisia's Snowwind. We hebben ook nog een palomino halfzusje en die is ietsje groter.
Onze meetstok begint bij 1 meter, dus hebben wij gewoon 2 waterpassen genomen en haaks op elkaar gelegd, en daarna met de duimstok na gemeten. 1 waterpas zou ook voldoende zijn.

GvP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 21:53

Ik heb een filmpje bij welsh ITP gezet van mijn a welshje, mei 2 jaar. Ze lijkt toch iets te zijn gegroeid, hopelijk zet het door. Ze bleek bovenin een gebroken kies te hebben waarvan het restant er overdwars in zat en ook behoorlijke haken. De boel is voor zover mogelijk gefatsoeneerd en ze kan nu volle bak flink eten.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:09

Mijn jaarlinghengst (van eind april) heb ik nav dit topic ook eens even gemeten ;)
Hij heeft een zeer slechte start gehad, maar sinds de jaarwisseling begint hij het goed te doen.
2 weken geleden was hij ong. 1.03 m. (meetlat begint bij 1.05 m.) ;)

Ik weet niet of het meer/ minder voeren wel helpt bij de uiteindelijke stokmaat. Eigenlijk weet ik wel zeker van niet. Het is genetisch bepaald.
Enigste is dat een pony die goed in het voer staat eerder zijn/ haar uiteindelijke stokmaat behaald dan een die minder in het voer staat.

Daarbij vraag ik me ook af of het nu werkelijk zo belangrijk is dat je pony bijvoorbeeld 1.15 of 1.17 wordt. Dat verschil lijkt mij redelijk nihil.
Massa en lengte vind ik wat belangrijker.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:33

Uryanne, 1.15 en 1.17 zijn redelijk normale maten. Lengte, breedte en diepte zijn meestal belangrijker. We moeten wel uitkijken dat we niet te veel gezinsponies gaan fokken (waar je al je kinderen tegelijk op de rug kan zetten). Meer lengte in de croupe, schuinere schouder wel wenselijk als die bijdragen aan de lengte van de pony. Een lange rug moet zeker geen doel worden. Een langere rug moet soms wel kunnen, zeker als die sterk is en goed gebruikt wordt in de beweging.

De uiterste maten zijn zaken waar we meer voor moeten waken. 1.10m en 1.22m zijn beiden uitersten die tegen het randje liggen (of voor velen, eroverheen). Ik heb het liefst een pony van 1.18m, hoewel ik moet zeggen dat mijn favoriete merrie 1.12m was.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:28

joostvangestel schreef:
Uryanne, 1.15 en 1.17 zijn redelijk normale maten. Lengte, breedte en diepte zijn meestal belangrijker. We moeten wel uitkijken dat we niet te veel gezinsponies gaan fokken (waar je al je kinderen tegelijk op de rug kan zetten). Meer lengte in de croupe, schuinere schouder wel wenselijk als die bijdragen aan de lengte van de pony. Een lange rug moet zeker geen doel worden. Een langere rug moet soms wel kunnen, zeker als die sterk is en goed gebruikt wordt in de beweging.

De uiterste maten zijn zaken waar we meer voor moeten waken. 1.10m en 1.22m zijn beiden uitersten die tegen het randje liggen (of voor velen, eroverheen). Ik heb het liefst een pony van 1.18m, hoewel ik moet zeggen dat mijn favoriete merrie 1.12m was.

Dan zijn we het mooi eens met elkaar!
Heb wel eens een goede fokker gesproken die het niet erg vond om een over-sizede merrie te hebben in de fokkerij. Dan kon ze ook eens een hele goede, maar kleinere hengst gebruiken ;)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:11

Joost@ voor de fokkerij hebben wij ze graag rond de 1,18m. Dan heb je niet alleen wat speling, maar loop je ook geen risico te B typisch te gaan fokken. Alhoewel, voor de sport heeft men graag een pony van 1,23 of ietsje meer. En als je dan toch een kleintje hebt, kan het beter maar op 1,06m blijven steken, want die zijn weer goed voor de minifokkerij. Tja, al doende kom je erachter....

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:04

Mijn 3jr meet nu 118cm...(afgelopen januari 2013)...
Als 2jr meette hij 115 in augustus 2012 (in maart 2012 is hij geruind)
Ben toch echt bang dat hij de 120cm gaat halen.....
Ik weet hellaas niet meer hoe groot hij was als veulen.
Als jaarling meen ik 105cm.

Mijn 12jr meete als 4jr 115cm en meet vanaf zijn 6ejr 118cm!

GARFIELDet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 01:07

Mijn welsh hengstje was 7 maanden toen ik hem kocht en was toen 1, 07m. In de eerste zomer bij mij op het land groeide hij 1cm per maand. Hij is in korte tijd een flinke jongen geworden. Hij is nu 2 jaar en 9 maanden en meet nu 1, 17m maar is de laatste maanden niet veel groter geworden. Hij is afgelopen okt gecastreerd. Zijn moeder is 1, 18m en zijn vader dacht ik iets kleiner maar niet veel. Hoop dat hij nog wel iets groeit.

kimmeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:42

Mijn jaarling is nu 1,18. Wordt in april 2. Zou ze onder de 1,22m blijven? (v. Voermanhof Quicksilver)

Een andere jaarling is 1,13m. Wordt in juni 2.(v. Vechtzicht's Hy-binder.
En onze 2 jarige is 1,10m. Wordt in mei 3. (v. Vlonderzicht's Harm)