NWPCS 8 & 9 Februari 2013 Hengstenkeuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: NWPCS 8 & 9 Februari 2013 Hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:34

van wie is de shore brooks hengst?

lv_sws

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:13

~~}>
Melanie5 schreef:
Jammer dat er weer weining nieuw bloed bij de NWR zit.
Bij de A tjes lijkt de Shorebrooks hengst mij wel wat (op papier) en de Llanfilo hengst (ben in 2011 op de Llanfilo stud geweest).
De rest van de Atjes vind ik op papier in elk geval niets, maar kijken hoe ze in het echt zijn.
Leuk dat er 4 C hengsten komen. Van wie is de Nebo hengst?

Je bedoelt Nebo Golden Coin ? Was/is van Gerrit van Beek (Singel stud), was als 2jarige op de RW (3e)
Wel lef als je hem hier voor durft te brengen na zo'n resultaat op de RW ...
Laatst bijgewerkt door lv_sws op 15-01-13 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:14

ja klopt is van gerrit van beek, leuk al die C's!! ben heel benieuwd! jammer dat er maar 1 D is

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:52

Neem je jouw hengst mee Berry of weet je het nog niet ?
Ik laat de mijne thuis ook al staat ie wel op de lijst.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:53

ja zoals het er nu uit ziet de cob hengst wel , de c gaat zoiezo mee

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:58

lv_sws schreef:
Je bedoelt Nebo Golden Coin ? Was/is van Gerrit van Beek (Singel stud), was als 2jarige op de RW (3e)
Wel lef als je hem hier voor durft te brengen na zo'n resultaat op de RW ...

Hoe bedoel je?

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:09

lv_sws
tuurlijk moet je ook zo'n hengst brengen, mijn eigen D hengst was 3e op de rwas waarom zou ik hem hier niet brengen? als het dier kwaliteit over heeft en je zeker over je eigen dier ben waarom niet?

eigen hengst is niet 100%zeker of ie komt

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:15

Sowieso minder nieuwe hengsten de keuren, te bedenken dat de keuring op vrijdag zelfs om 09.30u begint. Maargoed, minder nieuwe hengsten zegt nog niet veel over de hengsten, dus ik ben erg benieuwd!

Toch nog twee hier gefokte hengsten aanwezig, waaronder een halfbroer van Don Diëgo en nog twee zonen van Don Diëgo.

Helaas geen Oosting Amigo erbij en Steerwolde's VIP komt ook niet voor zijn tweede poging, wat ik persoonlijk wel jammer vind, mede omdat mijn merrie er drachtig van is. Maargoed, goedgekeurd of niet, het veulen zal er niet anders van worden. ;)

lv_sws

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 01:51

cuneracobs schreef:
lv_sws
tuurlijk moet je ook zo'n hengst brengen, mijn eigen D hengst was 3e op de rwas waarom zou ik hem hier niet brengen? als het dier kwaliteit over heeft en je zeker over je eigen dier ben waarom niet?

Het dier kan kwaliteit over hebben, je kan zeker zijn over je eigen dier, persoonlijk heb ik problemen met het feit dat een dier met zoveel kwaliteit als Golden Coin of jouw eigen hengst pardoes 'afgekeurd' kan worden.

Plaatsing blijf ik veel reeeler vinden, wegsturen heeft voor mij persoonlijk geen enkel nut en leidt ook nergens toe.

Eindig nog liever ergens achteraan bij een keuring met een panel judge als 'de hoed' ontvangen, zo'n stempel raakt de pony nooit meer kwijt.

Daarnaast: hoeveel in NL goedgekeurde 3-jarige hengsten zien we nog in de dekdienst als ze bv 7 jaar zijn ?

Persoonlijke mening hoor, maar als een hengst mij aanstaat voor één van mijn merries doet het er voor mij niet toe of hij in NL is goedgekeurd.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:47

Relatief veel C's en D's, leuk!
Wel weinig al goedgekeurde hengsten, helemaal als je de hengsten die verplicht moeten komen niet mee rekent. Ik vind het altijd zo leuk om ze terug te zien, maar daar is de hengstenkeuring niet meer de juiste plaats voor.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:20

Truselientje, dat is ook de reden waarom ik mijn vorig jaar goedgekeurde C hengst niet meeneem.
We gaan hem dit jaar voor de concourswagen showen.
Voor mij geeft het geen enkele meerwaarde om hem nu weer mee te nemen.
Ik heb hem sowieso om te rijden en niet om te dekken.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:24

Wij zijn er de zaterdag bij.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:55

lv_sws schreef:
Het dier kan kwaliteit over hebben, je kan zeker zijn over je eigen dier, persoonlijk heb ik problemen met het feit dat een dier met zoveel kwaliteit als Golden Coin of jouw eigen hengst pardoes 'afgekeurd' kan worden.

Plaatsing blijf ik veel reeeler vinden, wegsturen heeft voor mij persoonlijk geen enkel nut en leidt ook nergens toe.

Eindig nog liever ergens achteraan bij een keuring met een panel judge als 'de hoed' ontvangen, zo'n stempel raakt de pony nooit meer kwijt.

Daarnaast: hoeveel in NL goedgekeurde 3-jarige hengsten zien we nog in de dekdienst als ze bv 7 jaar zijn ?

Persoonlijke mening hoor, maar als een hengst mij aanstaat voor één van mijn merries doet het er voor mij niet toe of hij in NL is goedgekeurd.

Beide systemen hebben hun voors en tegens. Maar zonder dit goedkeuringssysteem zouden we geen HK meer hebben... :(

Ik ben er denk ik ook weer 2 dagen! :D

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 12:46

ja inderdaad erg jammer dat er zo weinig goed gekeurde hengsten komen.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:33

lv_sws schreef:
cuneracobs schreef:
lv_sws

je heb in mijn ogen ook wel gelijk , en ik ben ook zeker een voorstander van het britse systeem.
maar er is nergens in nederland een kans om voor zo'n breed publiek en zoveel publiciteit aan je hengst te kunnen geven als daar , als het dier zoveel kwaliteit heeft voor het ras dat het in het moederland op de voorste rij mee kan doen dan is er niks mooiers om zo'n kwaliteitsvol dier klaar te maken en daar te showen? ongeacht wat de jury ervan zegt of vind denk je nou werkelijk dat als ze een top hengst afkeuren dat de hengst er minder van word? dan word er juist veel over het dier gepraat en kun je met kampioenschappen buiten het nederlandse systeem toch als nog het tegendeel van hun mening bewijzen. en dan is het niet de hengst die een stempel krijgt maar de geene die de stempel als eerste gezet heeft.

en de enorme blunders uit het verleden vind ik persoonlijk dat dat niet meer is gebeurd in de baan in ermelo( even alleen over de C en D dan) laatste 3 jaar, kwaliteit word gewaardeerd blijkt nu.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:39

lv_sws schreef:

Technisch gesproken kan een dier in de rassecties alleen maar afgekeurd worden door de veterinair. Daarom zal je het ook tussen aanhalingstekens gezet hebben.

lv_sws schreef:

Dan ben je het ook niet echt eens met het systeem op de Royal Welsh, daar wordt ook meer dan de helft na een paar minuutjes (!) weggestuurd. Je moet je er bewust van zijn dat een keuring een momentopname is. Voor nog niet 100% volgroeide dieren zijn er dan beperkingen.

lv_sws schreef:

Een goeie panel judge heeft vaak al meegemaakt wat het is om iemand de baan uit te sturen. In Wales de gewoonste zaak van de wereld. Hoe je daarmee omgaat is een tweede. Of de hengst ook daadwerkelijk de kans krijgt van de fokker is een tweede. Overigens zijn Ysselvliedt's Shy Charmer, Kai Midas, Coed Coch Brodor, Vardra Julius en zo die "schande" wel te boven gekomen. na een valse start worden hengsten toch op hun eigen waarde beoordeeld.

lv_sws schreef:

De hele goeie willen nog wel eens naar het buitenland verdwijnen en de minder goeden willen ook wel eens verdwijnen. Hangt veel af van de binding van de hengsteigenaar met het dier. De meeste fokkers hebben een hengst na 3 jaar al wel "gezien" en willen wel eens wat anders. Gevallen waarbij merries 7 jaar naar dezelfde hengst gaan zijn uiterst zeldzaam.

lv_sws schreef:

Dat is ook je volledig recht mits de hengst veterinair is goedgekeurd. De HK is al jaren geen bindend advies meer, je hebt de vrijheid. Je kan je natuurlijk wel altijd afvragen waarom een hengst het niet heeft gehaald en wat daarvan de oorzaken zijn. Simpelweg stellen dat de jury niet goed is, is wel heel gemakkelijk. Iedere jury gaat uit van een aantal uitgangspunten om een dier op kwaliteit te beoordelen. "De bolhoed" betekent dan eenvoudigweg dat het dier niet genoeg aan die uitgangspunten voldeed of dat er duidelijk genoeg dieren waren die wel aan de uitgangspunten voldeden. Je weet dan de tekortkomingen van de hengst. Als je merrie dat ruimschoots compenseert en de hengst een aantal sterke punten heeft die je wilt verbeteren op je merrie, dan zou je zomaar een goede combinatie kunnen hebben. Geen garantie natuurlijk. Te vaak zie ik dat een hengst het niet haalt omdat hij niet de juiste verhoudingen heeft (wat kan wijzen op een tekortkoming of op een groeifase). Ook staan er regelmatig hengsten in de baan die de verkeerde conditie hebben, wat de jury voor een moeilijke keuze stelt: mist die hengst iets of is de tekortkoming een gevolg van de verkeerde conditie. Dat geldt ook voor te weinig of verkeerde training. En aangezien de keuring een momentopname is van twee dagen in een ponyleven, kan je van geen enkele jury verwachten dat ze dingen zien die er (op dat moment) niet zijn. Als eigenaar of "fan"van een pony ben je al vlug geneigd een oogje dicht te knijpen voor eventuele tekortkomingen.

lv_sws

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:42

cuneracobs schreef:
je heb in mijn ogen ook wel gelijk , en ik ben ook zeker een voorstander van het britse systeem.
maar er is nergens in nederland een kans om voor zo'n breed publiek en zoveel publiciteit aan je hengst te kunnen geven als daar , als het dier zoveel kwaliteit heeft voor het ras dat het in het moederland op de voorste rij mee kan doen dan is er niks mooiers om zo'n kwaliteitsvol dier klaar te maken en daar te showen? ongeacht wat de jury ervan zegt of vind denk je nou werkelijk dat als ze een top hengst afkeuren dat de hengst er minder van word? dan word er juist veel over het dier gepraat en kun je met kampioenschappen buiten het nederlandse systeem toch als nog het tegendeel van hun mening bewijzen. en dan is het niet de hengst die een stempel krijgt maar de geene die de stempel als eerste gezet heeft.

We zitten op één lijn, maar dat wisten we al toch ? :j

Natuurlijk is het prachtig om je hengst voor zo'n breed publiek klaar te maken en te showen, maar daar ging het mij niet om.
Het is het systeem wat mij tegenstaat, eerste bezichting met voor de helft de hoed-ceremonie , tweede bezichtiging met zelfde hoed-ceremonie en dan aan het eind nog één of twee ponies de hoed. Uiteindelijk, ongeacht het aantal deelnemers en de aanwezige kwaliteit (sectie A), tussen de 5 en max 8 goedgekeurd.

En ja, ik ben er wél allebei de dagen, voor de gezelligheid.

lv_sws

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:20

@joostvangestel: ik wíst dat je zou gaan reageren.

Uit je zeer uitgebreide antwoord op slechts een paar zinnetjes van mij blijkt maar weer dat jij voorstander van dit systeem bent.
Mag hoor, maar leg mij geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb.

Ik heb geen waardeoordeel over de jury, maar over het systeem.
Jouw uitgebreide uiteenzetting over de jury en hoe moeilijk het is om hengsten te beoordelen is op zich korrekt, maar doet er in deze niet toe.

Waarom jij Royal Welsh er bijhaalt snap ik niet, daar heb ik niets over gezegd.

Geef eenieder de vrijheid van het hebben van een eigen mening, dat doe ik bij jou ook.

En ja, ik ben lid van het NWPCS ...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:36

lv_sws schreef:

Nou, dan weet ik een veel betere plek voor je ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:52

Darwin: wat jammer dat al die gave cobs van jou ruinen zijn :)
Mag de vos sabino nog een jaar of 2 hengst zijn? Mag hij mijn merries dekken.

Mijn mening over het NWPCS hengstenkeuring systeem laat ik maar achterwege. Denk dat de meeste mijn mening wel weten :)

lv_sws

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:47

uryanne schreef:
lv_sws schreef:

Nou, dan weet ik een veel betere plek voor je ;)

vertel, ik popel :))

lv_sws

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:51

Melanie5 schreef:
Darwin: wat jammer dat al die gave cobs van jou ruinen zijn :)
Mag de vos sabino nog een jaar of 2 hengst zijn? Mag hij mijn merries dekken.

Mijn mening over het NWPCS hengstenkeuring systeem laat ik maar achterwege. Denk dat de meeste mijn mening wel weten :)

De intonatie geeft jou mening al weer, of zit ik er dan naast ? :))

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:59

Haha nee je hebt gelijk hoor Lv_sws. Ik hecht geen enkele waarde aan een goedkeuring. Ik dek met wat mij bevalt. Wel zie ik de HK als een goede plek om je hengst te verkopen. Veel buitenlandse liefhebbers. Bij de uitgang staan altijd kopers klaar.
Wat mij steeds opvalt, nu ook weer bij de NWR's, is dat er teveel van hetzelfde bloed is. Hoewel ik fan ben van lijnteelt, is er voor de fokkers die enkel stamboek hengsten gebruiken, steeds minder keus.
Als ik kijk naar wat er bij de A tjs wordt goedgekeurd, na een paar jaar zijn er nog maar een paar actief.
Hoe vaak is het niet gebeurt dat de topper van de HK niet eens 5 merries krijgt? Of ze worden geruind voor de sport, verkocht naar Verwegistan.
Laat mij maar lekker fokken met wat ik mooi vind, niet met wat het systeem "in het plaatje" ziet vallen.
Verder is het wel altijd gezellig daar hoor :P

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:24

Melanie5 schreef:
Als ik kijk naar wat er bij de A tjs wordt goedgekeurd, na een paar jaar zijn er nog maar een paar actief.
Hoe vaak is het niet gebeurt dat de topper van de HK niet eens 5 merries krijgt? Of ze worden geruind voor de sport, verkocht naar Verwegistan.
Laat mij maar lekker fokken met wat ik mooi vind, niet met wat het systeem "in het plaatje" ziet vallen.
Verder is het wel altijd gezellig daar hoor :P
Wanneer gebruik jij een stamboekhengst? (elke fokker met een aantal merries heeft tegenwoordig toch zelf een hengstje staan, conform jouw concept?)
Wat gebeurd er met de hengstjes die jij verkoopt?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:33

Ik gebruik nooit stamboek hengsten. Prima voor wie dat wel wil. Mag iedereen zelf weten.
Mijn hengstjes die ik verkoop zijn of kinderpony, menpony of dekhengst met licentie :)