Correcte Welsh Sectie C ? Voor de kenners!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: Correcte Welsh Sectie C ? Voor de kenners!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:30

Ik vind wel dat ze een mooi pony hoofd heeft. Voor mij persoonlijk zou het iets typischer mogen. Wat vinden jullie minder aan het hoofd dan?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:32

Ik vind het wat lang in verhouding tov het totaalplaatje. Maar zoals gezegd; perfectie bestaat niet, dus je moet wat zeuren. Zelfs bij deze merrie ;)
Nog een keer goed kijken naar de foto's. Foto 1 (in beweging) vind ik het hoofd lang, de standfoto wat later valt het weer mee. Het is echt peanuts.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:38

Op de stand foto's vind ik haar prima in proporties hoor, zo ook het hoofdje, mooie bolle ogen, sommige foto's lijkt de neus inderdaad wat lang maar op de meeste vind ik het prima.
Qua keuringen lopen wij zelf niet meer mee, wij hebben alle welshsjes verkocht. Maar valt me op dat veel pony's veeeeel te zwaar op de keuring komen, misschien wel prima verzorgd maar wel moddervet. Of als er een bekende hengst achter zit is er ook al een hele ophef en hoppa meteen op plek 1 of 2 voordat ze iets hebben gezien qua beweging.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 08:49

matasja schreef:
Op de stand foto's vind ik haar prima in proporties hoor, zo ook het hoofdje, mooie bolle ogen, sommige foto's lijkt de neus inderdaad wat lang maar op de meeste vind ik het prima.
Qua keuringen lopen wij zelf niet meer mee, wij hebben alle welshsjes verkocht. Maar valt me op dat veel pony's veeeeel te zwaar op de keuring komen, misschien wel prima verzorgd maar wel moddervet. Of als er een bekende hengst achter zit is er ook al een hele ophef en hoppa meteen op plek 1 of 2 voordat ze iets hebben gezien qua beweging.

Hoelang kom je al niet meer op keuringen?
In ieder geval ben je nog nooit bij het WPCV op een show geweest want daar wordt gekeurd zonder boekje met daarin afstamming en eigenaar...

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:23

Ik heb wel wpcv keuringen gedaan en er staat toch nergens dat je daar een boekje krijgt?
ik heb het over de regeonale keuringen, wij gingen meestal naar heteren en soms naar houten
Vind ze daar bevooroordeeld keuren maar dat is mijn mening. Het is 2 jaar geleden dat we mee hebben gedaan, daarna zijn de pony's verkocht ivm ouderdom eigenaar, onze eigen welsh hebben we verkocht aan iemand die wel mee heeft gedaan dit jaar met haar.
Ik heb nu zelf een cob gekocht maar die zal niet op keuringen verschijnen, daar heb ik de tijd niet meer voor.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:52

uryanne schreef:
@Patrick, bedoel je mij? Met name van het hoofd ben ik benieuwd? Te lang en voor verbetering vatbaar? (enigste minpuntje wat mij betreft hoor...)

@berry, ik denk dat het een groot verschil maakt hoeveel geld iemand in zijn/ haar hobby wil steken. Semi- proffesioneel klaar laten maken of gewoon zelf doen met daarbij een minder resultaat voor lief nemen. Ook zelf fokken of aankopen maakt natuurlijk verschil ;) Kan jaren schelen...
Of nooit gebeuren, natuurlijk.

ja bedoel jou. Denk dat er maar 1 fokker is die professioneel bezig is in de Welsh wereld en daar zijn boterham mee verdient. Rest is er allemaal hobby matig mee bezig al zal de een er wel meer tijd, energie, moeite en geld insteken dan de ander.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:54

Melanie5 schreef:
Ik vind wel dat ze een mooi pony hoofd heeft. Voor mij persoonlijk zou het iets typischer mogen. Wat vinden jullie minder aan het hoofd dan?

hoofd is wat lang, heeft weinig rasuitsraling en een klein ogend oog.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:21

Ja het oog mag idd wel groter, maar het is wel een vriendelijk hoofdje. En ik heb ze slechter gezien.
Een C moet een pony hoofd hebbben toch? Geen cob hoofd.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:57

hoofd moet in verhouding zijn met het lichaam. Als je een pony type sectie C pony hebt hoort daar een ander hoofd bij dan wanneer je een Cob achtige sectie C hebt.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:11

Wow, ik ben een paar dagen druk en jullie maken er gelijk een discussietopic van! Niks mis mee hoor, vind het wel leuk om verschillende meningen/uitgangspunten te bekijken

Punt wat jullie aangeven w.b.t haar hoofd ben ik het volledig mee eens. Die had ik zelf graag ook net iets sprekender gezien. Het is wat simpel en lijzig. Zoals ik al zei versterkt op sommige foto's de te lage neusriem dat beeld ook nog eens. Ogen... daar hadden we vroeger de mascara voor bij de A'tjes, wordt dat nog steeds gebruikt op keuringen ? :-P

Heb me inmiddels al meer verdiept in 'de wereld van de Welsh' ( hey, was er vroeger niet een boekje dat zo heette ? Dat moet ik nog ergens hebben, gekregen destijds van de fokker waar ik toen hielp )
Ben er achter dat idd de sectie C nog niet heel zwaar vertegenwoordigd is in Nederland. Jammer dat ik inderdaad weinig vergelijkingsmateriaal heb, geeft misschien wel weer meer kansen en uitdagingen.

Ik vind het steeds leuker worden, lees er veel over en zoek van alles uit.
Wij zijn zeker van plan om de merrie dit jaar aan te bieden op de keuring. Zoals ik jullie hoor en ook andere mensen om me heen uit de welshwereld zal ik geen flater slaan, maar zal inderdaad haar maat misschien wat nekken t.o.v grotere pony's.

Haar beweging valt idd misschien wel wat aan te verbeteren d.m.v training. En ook het opstellen en voorbrengen zal ze moeten leren, daarin is ze nog geen 'automaatje'

Een verschil wat me trouwens wel opgevallen is met diverse andere welshpony's, is haar woeste weelderige manendos! Ik heb ze inmiddels wel getrokken in recht lijntje iets langer dan handbreedte, maar jeetje wat zijn ze dik. Zie op foto's slank bemaande pony's waarbij de manen slierterig en sluik over de hals vallen. Die van mij lijkt net op Hakim van Sesamstraat! Staat alle kanten op en is echt megavol. Beetje gel wil wel wat platdrukken, maar is ze uitzonderlijk of dunnen jullie dergelijke manen enorm uit ?

Ik kan me van de A'tjes vroeger voor de keuring qua toiletteren herinneren dat we de manen idd trokken,3e oor weghaalden,oortjes alleen uitstekende plukken wegknipten,volgens mij de beentjes niet opschoren (?), en op de keuring zelf met zwarte mascara voor de ogen, gel voor de manen, babyolie op de neus en talkpoeder op de witte beentjes in de weer waren... is dat A- gebonden, is dat veranderd of is dat nog steeds zo en ook bij de C ?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:59

dat zal bij de sectie c ook gedaan worden, toileteren is toileteren. bij de sectie K doe ik het hetzelfde als bij de sectie A. ipv babyolie doen wij altijd vaseline, dat blijft net wat langer zitten/glanzen.

misschien dat je haar op kan geven voor een latere keuring, kun je eerst weer eens bij een keuring gaan kijken.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:59

Best leuk om terug te lezen...
Zou ik wel of niet naar de keuring en de verschillende meningen.
Inmiddels dus stermerrie!! Leuk

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 05:36

Aangezien dit al een heel oud topic is en de TS inmiddels weet hoe het met de merrie is vergaan mag hier nu een slotje ;)