Premiekeuring: duur. Hebben wij een kans?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 19:07

Ik weet dat het maandblad er bij zit, dat had ik er bij moeten zetten. Staat ook op de site. Echter, sommige mensen (en dan weet ik niet of ik daar bij hoor) hebben helemaal geen behoefte bij zo'n blad, om diverse redenen (bijv. haast geen tijd om het te lezen, en dan is het zonde geld).
Dan kunnen ze beter 2 lidmaatschaps-'soorten' instellen; een duurdere mét maandblad, en een wat goedkopere, zónder maandblad.

Eigenaarsregistratie hoort er idd bij, is ook logisch, is volgens mij bij ieder stamboek wel zo. Echter is het nóg niet verplicht (afgezien van stamboekzaken dus), en vele mensen die recreatief rijden of af en toe eens een wedstrijdje rijden, hebben hun paard niet op eigen naam staan, juist vanwege die kosten. Als je met het stamboek verder niets van doen hebt of wil hebben, is dat overschrijven namelijk een aardig 'duur' geintje (want geen lid = haast dubbele kosten voor overschrijven op naam), terwijl je er in feite niets mee 'wint' als je je toch verder niet met stamboekzaken bezig houdt.

Inschrijving in stamboek is idd een soort predicaat, maar dat komt nog voordat je eventuele premies kan behalen. Veel meerwaarde bij de verkoop heeft het m.i. niet; een merrie met (leuk) papier en ingeschreven/opgenomen in stamboek zonder premies of een merrie met leuk papier en niet ingeschreven/opgenomen in stamboek zonder premies maakt bij verkoop vaak haast niets uit.

En ja tuurlijk moet je daar de kosten voor over hebben als je graag verder wil met keuringen etc.

De hele reden waarom ik dit topic heb geopend, is omdat ik het kostenplaatje nogal hoog uitgevallen vind in vergelijking met andere stamboeken, ken ook zat stamboeken die een stuk goedkoper zijn, ook bijv. qua lidmaatschapsgeld (of dat nou met of zonder blad is, eigenlijk moet er ook de optie zijn om zonder blad toch lid te kunnen zijn).

En wat je je dan gaat afvragen in mijn situatie is, of je 'al dat geld' er dan wel 'voor over hebt'; heb de pony aangekocht voornamelijk voor recreatie en sport; voornaamste (gebruiks)doel zal menpony zijn, evt. ohz. voor 'erbij'. Dat ze er leuk uitziet en veel uitstraling heeft vind ik voor mezelf ook belangrijk, en dat er ook papier bij zit heb ik ook bewust voor gekozen i.v.m. eventuele verkoop voor in de (verre) toekomst. Als het aan mij ligt verkoop ik haar voor geen goud meer. Aan de andere kant heb ik ook nu al moeilijke keuze's moeten maken, en de toekomst kan je nooit voorspellen.
Keuringen met haar gaan lopen leek mij vooral erg leuk, daarbij geeft het (als het goed loopt) een extra toevoegende waarde aan de pony, wat niet alleen leuk mee is genomen maar wat ook goed van pas komt als het toch ooit eens tot verkoop komt.
Maar, het is niet mijn hoofddoel om een keuringspony te hebben en daar mee te fokken. En als ik dan naar andere stamboeken kijk, zijn er ook best wat die wel een stuk goedkoper zijn, zowel qua lidmaatschap als het totale kostenplaatje of alle onderdelen afzonderlijk. En dan is het wel een 'investering' voor iemand die zelf nog niet veel ervaring in de Welsh wereld heeft, en keuringen niet als nr. 1 prioriteit heeft maar meer voor 'er bij'. ;)
Daarbij genomen dat ik zelf dus niet zo héel veel verstand van Welshsjes op de keuring heb, en daarom zou ik het zonde vinden dat je dan zo'n investering doet, en dat blijkt dat ze wel wordt opgenomen in het stamboek maar bijv. helemaal niet premiewaardig blijkt te zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:24

JoyCiej007 schreef:
Ik weet dat het maandblad er bij zit, dat had ik er bij moeten zetten. Staat ook op de site. Echter, sommige mensen (en dan weet ik niet of ik daar bij hoor) hebben helemaal geen behoefte bij zo'n blad, om diverse redenen (bijv. haast geen tijd om het te lezen, en dan is het zonde geld).
Dan kunnen ze beter 2 lidmaatschaps-'soorten' instellen; een duurdere mét maandblad, en een wat goedkopere, zónder maandblad.

Eigenaarsregistratie hoort er idd bij, is ook logisch, is volgens mij bij ieder stamboek wel zo. Echter is het nóg niet verplicht (afgezien van stamboekzaken dus), en vele mensen die recreatief rijden of af en toe eens een wedstrijdje rijden, hebben hun paard niet op eigen naam staan, juist vanwege die kosten. Als je met het stamboek verder niets van doen hebt of wil hebben, is dat overschrijven namelijk een aardig 'duur' geintje (want geen lid = haast dubbele kosten voor overschrijven op naam), terwijl je er in feite niets mee 'wint' als je je toch verder niet met stamboekzaken bezig houdt.

Inschrijving in stamboek is idd een soort predicaat, maar dat komt nog voordat je eventuele premies kan behalen. Veel meerwaarde bij de verkoop heeft het m.i. niet; een merrie met (leuk) papier en ingeschreven/opgenomen in stamboek zonder premies of een merrie met leuk papier en niet ingeschreven/opgenomen in stamboek zonder premies maakt bij verkoop vaak haast niets uit.

En ja tuurlijk moet je daar de kosten voor over hebben als je graag verder wil met keuringen etc.

De hele reden waarom ik dit topic heb geopend, is omdat ik het kostenplaatje nogal hoog uitgevallen vind in vergelijking met andere stamboeken, ken ook zat stamboeken die een stuk goedkoper zijn, ook bijv. qua lidmaatschapsgeld (of dat nou met of zonder blad is, eigenlijk moet er ook de optie zijn om zonder blad toch lid te kunnen zijn).

En wat je je dan gaat afvragen in mijn situatie is, of je 'al dat geld' er dan wel 'voor over hebt'; heb de pony aangekocht voornamelijk voor recreatie en sport; voornaamste (gebruiks)doel zal menpony zijn, evt. ohz. voor 'erbij'. Dat ze er leuk uitziet en veel uitstraling heeft vind ik voor mezelf ook belangrijk, en dat er ook papier bij zit heb ik ook bewust voor gekozen i.v.m. eventuele verkoop voor in de (verre) toekomst. Als het aan mij ligt verkoop ik haar voor geen goud meer. Aan de andere kant heb ik ook nu al moeilijke keuze's moeten maken, en de toekomst kan je nooit voorspellen.
Keuringen met haar gaan lopen leek mij vooral erg leuk, daarbij geeft het (als het goed loopt) een extra toevoegende waarde aan de pony, wat niet alleen leuk mee is genomen maar wat ook goed van pas komt als het toch ooit eens tot verkoop komt.
Maar, het is niet mijn hoofddoel om een keuringspony te hebben en daar mee te fokken. En als ik dan naar andere stamboeken kijk, zijn er ook best wat die wel een stuk goedkoper zijn, zowel qua lidmaatschap als het totale kostenplaatje of alle onderdelen afzonderlijk. En dan is het wel een 'investering' voor iemand die zelf nog niet veel ervaring in de Welsh wereld heeft, en keuringen niet als nr. 1 prioriteit heeft maar meer voor 'er bij'. ;)
Daarbij genomen dat ik zelf dus niet zo héel veel verstand van Welshsjes op de keuring heb, en daarom zou ik het zonde vinden dat je dan zo'n investering doet, en dat blijkt dat ze wel wordt opgenomen in het stamboek maar bijv. helemaal niet premiewaardig blijkt te zijn.

Maar ik denk dat als je meedoet met zo'n keuring je toch min of meer geinteresseerd ben in of het fokgebied of sportgedeelte en dan moet je toch min of meer op de hoogte blijven van bepaalde dingen, daarbij wordt er via zo'n blad ook gecommuniceerd met de leden. oa over keuringen enzo. dus denk dat bijna iedereen het wel handig vindt, ik heb ook niet altijd alle tijd om het maandblad door te lezen, maar sommige dingen lees ik wel door, al zijn het maar een paar interessante stukjes.
daarbij als je een pony/paard koopt dan denk ik dat eigenaarsregistratie/overschrijven op naam maar een klein iets erbij is tov aankoopbedrag en dat het geen drama is dat zoiets erbij komt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 19:54

De eigenaarsregistratie/overschrijven is idd geen 'ramp' als dat er bij komt tov koopbedrag, maar als je er verder toch niets mee kan/wil doen, scheelt dat toch weer even haast €50,= (uitgaande van niet-leden) ;) Dan vraag ik me af; waarom zou je dat doen? Puur voor stamboekzaken dus.

Wij hebben hier ook een aantal shetten gefokt; voor de keuring ook wel interessant, waren soms al wel eens op keuring geweest; 2 er van hebben we verkocht, beide pony's staan, voor zover ik weet, nog steeds op onze naam. Gaven die mensen ook netjes aan bij de verkoop; ze wilden puur een gezelschapsshet en hadden verder geen interesse in het stamboek'gedoe', dus hebben ze ze op onze naam laten staan.

Voor wat betreft het maandblad: klopt, dat zou ook mijn overweging zijn om het maandblad er wél bij te nemen. Natuurlijk heeft het ontvangen van zo'n blad vele voordelen. Maar ik kan me zo voorstellen dat er ook mensen zijn die denken; 'ach, die keuringsdata en plaatsen vind ik wel op de site of elders, verder zie ik wel, dus hoef ik geen blad'.

Afgaande op de tot nu toe gegeven reacties hier, heb ik al heel wat geleerd; wilde graag zien of mensen direct zouden zeggen: 'nee met zo'n afstamming en zo'n bouw/uiterlijk/uitstraling hoef je het niet te proberen, die is niet premiewaardig' of dat we toch een kans zouden kunnen maken. En dat kan ik idd ook eerst van te voren nog testen op andere keuringen dan van het stamboek, wat ook wel handig is om te weten.
Met deze informatie kan ik heel veel; maakt de overweging toch makkelijker of ik straks evt. verder ga met deze pony qua keuringen en stamboekzaken, ook al is dat voor nu nog eventjes uitgesloten; 1e prioriteit is nu om er een leuke menpony van te maken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:28

patrick76 schreef:
De vader van jou pony, Saul, is een vrij beknopte hengst waar weinig van over is gebleven in de fokkerij.

Wel zo interessant, want de moeder van Saul was een van de mooiste en langstgelijnde merries die ik ooit in Nederland heb gezien. Was haar tijd ver vooruit. De vader van Saul is zeker ook niet de minste, Coed Coch Barrog was ook vader van Nerwyn Cadno, om maar eens een zijstraat te noemen. Zou die ook niet direct in het rijtje beknopte hengsten zetten. Van de eerste jaargang van Saul kwamen twee mooie hengsten, Hofke's Socrates en Marrenks Madog. De eerste werd goedgekeurd op de tweede plaats van zijn jaargang, maar werd bijna niet ingezet. Hij had ook wat tegen omdat hij regelmatig een valk fokte, en daar was men toen niet blij mee. Marrenks Madog was een beetje een pingpongverhaal tussen veterinair afgewezen en om andere reden. Ik vond Madog mooier dan Socrates (en met mij velen). Bleek later net als halfbroer (aan moederskant) Marrenks Herby onvruchtbaar, dus dat bracht ook niet veel op. Zomerdijk's Willie Wortel is een hengst die bewezen heeft dat Saul wel wat kan. Je moet ze alleen wel aan de juiste merries paren. Dat beknopte komt mijns inziens van Twyford Gamecock, verder niet de minste hengst in zijn tijd...

amyz

Re: Premiekeuring: duur. Hebben wij een kans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:17

Het wpcv is overigens inderdaad goedkoper, das ook de reden dat de fokker van mijn pony ervoor gekozen heeft om dr veulens tegenwoordig daar in te schrijven ipv bij het nwpcs..

suddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:38

mijn veulen staat hier ook ingeschreven maar als ik het zo lees hier dan hebben de keuringen van de vereniging geen echte waarde want er word in het papier niks bijgeschreven

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:56

Hoi, ik heb jouw pony te koop zien staan en wou haar ongezien wel kopen, maar was iets te laat. Gezien haar afstamming moet dat wel een supersportpony gaan worden. En daar is nog steeds, ondanks recessie, ondanks overschot aan ponies , nog veel vraag naar. Ik had haar dan laten dekken door haar halfbroer, Willie Wortel en waarschijnlijk met het veulen wat daaruit kwam de aankoopprijs van de merrie al weer terug gehad.
Keuringsresultaten zijn niet altijd de beste graadmeter voor de (meer)waarde van een pony.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:07

dat probleem wat jij heb met keuren dat had ik ook mooie pony
goede vaders kom is er later achter dat de moeder ook premies moeten hebben maar die van mij welsh a merrie
gaat ook naar de keuring is een aparte kleur komt niet veel zwart voor dus ben benieuwd naar de jury