Dan kunnen ze beter 2 lidmaatschaps-'soorten' instellen; een duurdere mét maandblad, en een wat goedkopere, zónder maandblad.
Eigenaarsregistratie hoort er idd bij, is ook logisch, is volgens mij bij ieder stamboek wel zo. Echter is het nóg niet verplicht (afgezien van stamboekzaken dus), en vele mensen die recreatief rijden of af en toe eens een wedstrijdje rijden, hebben hun paard niet op eigen naam staan, juist vanwege die kosten. Als je met het stamboek verder niets van doen hebt of wil hebben, is dat overschrijven namelijk een aardig 'duur' geintje (want geen lid = haast dubbele kosten voor overschrijven op naam), terwijl je er in feite niets mee 'wint' als je je toch verder niet met stamboekzaken bezig houdt.
Inschrijving in stamboek is idd een soort predicaat, maar dat komt nog voordat je eventuele premies kan behalen. Veel meerwaarde bij de verkoop heeft het m.i. niet; een merrie met (leuk) papier en ingeschreven/opgenomen in stamboek zonder premies of een merrie met leuk papier en niet ingeschreven/opgenomen in stamboek zonder premies maakt bij verkoop vaak haast niets uit.
En ja tuurlijk moet je daar de kosten voor over hebben als je graag verder wil met keuringen etc.
De hele reden waarom ik dit topic heb geopend, is omdat ik het kostenplaatje nogal hoog uitgevallen vind in vergelijking met andere stamboeken, ken ook zat stamboeken die een stuk goedkoper zijn, ook bijv. qua lidmaatschapsgeld (of dat nou met of zonder blad is, eigenlijk moet er ook de optie zijn om zonder blad toch lid te kunnen zijn).
En wat je je dan gaat afvragen in mijn situatie is, of je 'al dat geld' er dan wel 'voor over hebt'; heb de pony aangekocht voornamelijk voor recreatie en sport; voornaamste (gebruiks)doel zal menpony zijn, evt. ohz. voor 'erbij'. Dat ze er leuk uitziet en veel uitstraling heeft vind ik voor mezelf ook belangrijk, en dat er ook papier bij zit heb ik ook bewust voor gekozen i.v.m. eventuele verkoop voor in de (verre) toekomst. Als het aan mij ligt verkoop ik haar voor geen goud meer. Aan de andere kant heb ik ook nu al moeilijke keuze's moeten maken, en de toekomst kan je nooit voorspellen.
Keuringen met haar gaan lopen leek mij vooral erg leuk, daarbij geeft het (als het goed loopt) een extra toevoegende waarde aan de pony, wat niet alleen leuk mee is genomen maar wat ook goed van pas komt als het toch ooit eens tot verkoop komt.
Maar, het is niet mijn hoofddoel om een keuringspony te hebben en daar mee te fokken. En als ik dan naar andere stamboeken kijk, zijn er ook best wat die wel een stuk goedkoper zijn, zowel qua lidmaatschap als het totale kostenplaatje of alle onderdelen afzonderlijk. En dan is het wel een 'investering' voor iemand die zelf nog niet veel ervaring in de Welsh wereld heeft, en keuringen niet als nr. 1 prioriteit heeft maar meer voor 'er bij'.

Daarbij genomen dat ik zelf dus niet zo héel veel verstand van Welshsjes op de keuring heb, en daarom zou ik het zonde vinden dat je dan zo'n investering doet, en dat blijkt dat ze wel wordt opgenomen in het stamboek maar bijv. helemaal niet premiewaardig blijkt te zijn.