Fokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Comet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 09:56

Ik vind jullie reactie wel raar in mijn opzoekingen van de RWS vind ik weinig kampioenen van
gwylims type ? Zijn de welsh jury leden dan zo dom ? Wat betreft de rug van een welsh cob ken ik
geen enkele show champ met een rechte rug .
Maar ja als 1 oogige ben je koning in het land van de blinden.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:56

Comet schreef:
Ywc Ik versta je vraag niet zo goed meer uitleg?

Je naam waaronder je hier post is "Comet".
Vanwaar die keuze ? Verwijst die misschien naar Pentre Eiddwen Comet ?

YWC bvb. staat voor Ysewyn Welsh Cobs.

Was gewoon een vraag uit interesse, waarmee ik verder niks verkeerds bedoel.

Comet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 23:07

Ywc de naam Comet verwijsd naar Menai sparkling Comet die je terug vind in de merrie
Kent u de hengst soloway armani v soloway hooch ?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:27

Ik denk dat er genoeg Cobhengsten zijn die goed in Wales gepresteerd hebben ookal hebben ze niet zo'n diepe rug.
Ik beslis vooral vanaf foto's, ken maar enkelen in het echt.
Llanarth Prince of Wales
Pennal Brynmor
Tyngwndwn Daniel (zoon van Nebo Daniel)

Comet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 18:12

Natuurlijk uitzonderingen maken niet de regel.
Maar het gaat niet alleen over de rechte rug ,mijn opmerking was dat een type hengst zoals gwylym maar weinig de rws hebben gewonnen

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:13

dat is het mooie van alle vrijheid die er is om te fokken wat je zelf je voor keur naar uitwijst :D
ik denk (weet wel zeker) dat meerdere hengsten die in dat type staan de rwas gewonnen hebben als je dat dan als stempel wil geven of iets goed is ja of nee, lijkt mij een nogal weinig onderbouwde kijk op een cob maar nogmaals het mooie is dat iedereen iets anders mooi kan vinden :D

Comet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 20:38

Ik denk dat het hoog tijd is cunera om de geschiedenis van de welsh cobs eens goed te bestuderen .
Dan zul je kunnen vaststellen dat de cobs er niet uitzagen zoals gwylim .
Trouwens hoelang ben je bezig in de cobs om zo zeker te zijn van je meningen idem voor Dyonne?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:15

Ik ben nu 13 jaar in het bezit van een Welsh Cob, maar nee, ik ben geen echte fokker.
Dat neemt niet weg dat ik voor ogen heb wat ik wil zien in een Cob. En sja, of ze de RWAS kunnen winnen is voor mij niet belangrijk. Dit is naar mijn idee ook volledig afhankelijk van welk jurylid er dat jaar staat. Dat is het mooie van het Cobras, dat er verschillende mogelijkheden in type zijn. Er zit een groot verschil in fokkerijen en in showuitslagen. Dat maakt de ene Cob niet slecht of de andere goed.

Zoals ik duidelijk aangaf blijft een keuze van een hengst ook afhankelijk van welk type iemand graag ziet, en welke merrie er in het bezit is.
Ik heb het idee dat u heel goed weet wat u wilt, en vraag me dus af of het advies vragen met zo weinig informatie over de merrie te geven nuttig is.
Een pony bestaat niet alleen uit bloedlijnen, maar ook uit bouw en beweging, die ik zeer belangrijk vind bij een hengstenkeuze.

Als ik met behulp van een boek een jaar of 100-150 terug ga zie ik vele foto's van Cobs en voorouders met mooie sterke ruggen, gelukkig.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:37

comet als een dier niet is zoals u zelf mooi vind , wil dat niet zeggen dat het slecht is of niet goed .
jammer dat u zo onvolwassen reageerd, dat is niet de bedoeling van dit forum
u hoeft zich om mijn kennis echt geen zorgen te maken, kent u die wel? Hendy brenin komt u bekend voor?

Comet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 22:32

Dyonne ik denk dat wij niet over de zelfde boeken beschikken.
Cunera ik heb de indruk dat u nooit to de point gaat met uw antwoorden.
Trouwens wat hendy brenin betreft voldoet hij wel aan mijn ijsen lange hals schuine schouder badkuip
rug en lengte in de rug plus een goede lende .
Ik denk niet dat het alleen voldoende is een hengst te hebben met de zelfde kleur en aftekeningen als
Hendy brenin dat hij zo goed is als H brenin ?

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:21

Comet schreef:
Kent u de hengst soloway armani v soloway hooch ?

Goh... je vraagt me nu weer naar mijn mening over iemand anders hengst, waar ik in principe niet op in wil gaan tenzij de eigenaar van de betrokken hengst hier zelf op bokt aanwezig is en dus zichzelf kan verdedigen.

Zonder echter de hengst zelf af te breken, zou ik echter niks moeten hebben van Solloway Armani voor de simpele reden dat deze hengst Thorneyside The Terminator in zijn bloedlijnen voert.

Comet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 17:33

Ywc bedankt voor u antwoord.
Ben vandaag op bezoek geweest bij E De Sutter wat ik daar zag overtrof al mijn verwachtingen
G siencyn is een pracht van een hengst en stepping john ziet er in het echt veel beter uit.
Mr desutter heeft mij ook tot bij soloway armani gebracht is ook een mooi cob spijtig dat er thorneyside
bloed is langs moeders kant maar dat zie je niet aan de hengst.
Trouwens Ywc u merrie staat ook bij Mr Desutter wat een mooie merrie is zij verkoopt u deze niet?
Heb trouwens beslist van twee merries door siencyn te laten dekken

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:03

Comet, dank je voor het compliment m.b.t. m'n merrie. Alles heeft zijn prijs hé. Wie weet, als je met voldoende euro'tjes voor de dag komt. Ze is natuurlijk wel in 'waarde' gestegen nu ze "Overall Supreme Champion" geworden in op de Spring Show van Welsh Belgium.

Inderdaad jammer dat er Thorneyside The Terminator achter zit. Hoe mooi de hengst ook mag zijn, als er in het verleden een hengst achter zit, waarvan de afstamming onmogelijk kan kloppen, dan gebruik ik die toch liever niet. Wie weet wat zit er allemaal achter.

Welke 2 merries laat je dan dekken door Siencyn ? Misschien zie ik ze wel staan als ik mijn merrie kom ophalen. Mevrouw moet natuurlijk nog wel eerst 'zin' krijgen in John. Thuis vertrokken had ze nog zin in onze eigen hengst, maar blijkbaar had ze in die van Etienne minder zin 8)7
Dhr. Desutter zou waarschijnlijk zeggen dat ze geen smaak heeft _O-

Comet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 18:35

De merries zij g mandy corscaron rosina
Waarom kloppen de bloedlijnen van t terminator niet ?
Hb trouwens ook nog een oude rhandir merrie 20 jaar jong mischien ook laten dekken?

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:23

Comet schreef:
De merries zij g mandy corscaron rosina
Waarom kloppen de bloedlijnen van t terminator niet ?
Hb trouwens ook nog een oude rhandir merrie 20 jaar jong mischien ook laten dekken?

Hoe is Corscaron Rosina gefokt ?

De zgn. ouders van Thorneyside The Terminator zijn Brynymor Welsh Magic en Thorneyside Welsh Model.
Beide cobs zijn vos-kleurig. Nu weet iedereen, die een beetje van kleurengenetica bij paarden kent, dat vos x vos 100% een vos veulen geeft en Thorneyside The Terminator is bruin ?!

Comet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:34

Corscaron rosina v trevallion tyrone m corscaron gwawr
Dan zouden de geruchten in wales toch waar zijn omtrent de onjuistheden bij thorn bloed
Dan is de helft van de guinel stud gebaseerd op onjuiste bloedlijnen ?

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:02

Wat betreft overige geruchten rond thornyside bloed en/of de guinel stud, ga ik me niet uitspreken.

Ik stel enkel vast dat vos x vos geen bruin kan geven. Dit is gewoon pure genetica.

Comet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 23:17

YWC met andere woorden kan brynymor welsh magic zijn vader niet zijn?
In veronderstelling dat zijn moeder juist is ?
Wat zijn u favoritten bloed lijnen YWC

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:32

Ik veronderstel dat zijn moeder wel correct zal zijn hé.
Dus ja dan zal Th. Welsh Model wel vreemd gegaan zijn zeker.

Mijne favoriete bloedlijnen... goh... Ik kijk in eerste instantie naar de cob zelf... en zelfs daarin kan ik verschillende types waarderen.
Mijn merries zijn allen vnl. Geler gefokt, m'n hengst is dan weer Trevallion / Llanarth gefokt.
Mensen noemen mij vaak een kleurfokker, omdat ik een perlino hengst heb en ik niet onder stoelen of banken steek dat valk mijn favoriete kleur is, maar ik ben vorige jaar bij Danaway geweest en de hengst die daar het meeste indruk op mij heeft gemaakt was Danaway Tango. Terwijl ik eigenlijk niet zo voor vos met witte benen ben.
Wat zijn uw favoriete bloedlijnen ?

Comet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 15:46

Mijn voorkeur gaat naar de oude cardi bloedlijnen zoals bij ,gwenllan,geler,rhandir,menai
en de oude trevallion lijnen zoals t kojak comet t prince comet
Favoritte hengsten zijn cyppin real magic,trevallion harry,tyhen comet,geler carlo enz
Maar houd niet van de nebo lijnen te weinig kwaliteit

Comet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 11:27

Ywc heb je mijn merries gezien wanneer je jouw merrie bent gaan halen?

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:41

'k heb een paar merries zien staan toen ik mijn merrie ging ophalen, maar - 'k moet eerlijk toegeven dat - ik vooral oog had voor mijn eigen merrie en Parc Rosie (die bij haar stond).
Fingers crossed voor deze week of ze terug hengstig wordt of niet.