Welsh (cob) op oudere leeftijd laten dekken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Welsh (cob) op oudere leeftijd laten dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:05

dide, het is eigenlijk niet te doen een echt complete lijst te vinden, helaas.

Ik zou zelf, maar dat is persoonlijk als ik jou merrie zie graag een hengst zien met een mooi koppie, iets minder lang.
Ik vind je merrie niet eens overdreven zwaar, zou van mij wat meer borst mogen hebben. Diepte is wel mooi aanwezig.
Maar ik vind het altijd moeilijk direct een hengst erbij te benoemen.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 15:45

In ieder bedankt voor jullie tips! Ze zijn zeker bruikbaar, en ik ben aan het verder informeren bij diverse hengsten (houders). Helaas ben ik gebonden aan een afstands limiet van ongeveer 75 km vanaf Den Bosch (ik heb jammer genoeg zelf nog geen E rijbewijs.)

Nu heb ik nog een vraag waar jullie me misschien ook mee kunnen helpen (voordat ik een te hoge prijs ga betalen voor een dekking)
In welke prijsklasse zitten de meeste welsh cob sectie D dekhengsten?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:47

dide schreef:
Ze is uit 1991, dus 19 jaar oud. Zoals wij (de veearts en ik) kunnen zien is er niets aan haar uier. Ze geeft wel melk, als ze bij een veulen in de wei staat en probeert het veulen dan ook echt af te pakken.
Als ik een veulen fok dan is het voor mijzelf, ik kan (helaas) geen welshcob dekhengst vinden die ik goed genoeg vind die natuurlijk dekt. Daarom ben ik ook bewust naar andere rassen aan het kijken.

19 vind ik toch behoorlijk oud,
ik heb mijn merie op 13 jarige leeftijd laten dekken,
en de bevalling is behoorlijk fout gegaan,
ik zou op advies van da laten kijken.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 15:53

Ik laat haar ook zeker nakijken! Ik geef er liever geld aan uit, dan dat ik er laat dekken en het gaat wel fout door een gebrek dat ze hadden kunnen zien.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:57

Ik zou idd wel voor een hengst van hetzelfde type gaan maar misschien met een iets kleiner 'Welsh'hoofdje.

Hier in het dorp wordt nog ieder jaar met een Cob merrie gefokt van 24(!) zij is nog in goede conditie en er wordt goed op haar gelet, maar als het gaat dan gaat het. Je kunt het zelf (dierenarts) wel zien of de merrie er fit genoeg voor is :D

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 16:00

24 is inderdaad ook een behoorlijke leeftijd. Het is een behoorlijk taai (en geweldig!) ras zo te horen aan alle leeftijden. En natuurlijk aan mijn eigen cob te zien.

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:01

Wij hebben onze pony laten dekken op 15-jarige leeftijd en in juni van 2009 is daar op 16-jarige leeftijd een heel mooi merrie-veulentje uit geboren zonder dat wij erbij waren (helaas)
Vader was een welsh. Wij zijn vol vertrouwen de draagtijd in gegaan en er zijn gedurende de hele draagtijd geen problemen geweest, ook na de bevalling is alles zeer voorspoedig gelopen.
Het kan dus goed, toen we vroegen of het mogelijk zou zijn om over 1 á 2 jaar nog een keer een veulentje te fokken werd daar niet afwijzend op gereageerd. Uiteraard wel weer laten bekijken als het zover zou komen. Dat spreekt voor zich.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:21

Ik lees met de nodige intereresse mee, ik heb zelf een Welsh Cob, sinds een maand en heb er ook al over gedacht om haar misschien eens te laten dekken.
Ze heeft de eerste 7 jaar van haar leven vrij in Wales gestaan en ik weet dus niet of ze al eerder een veulen heeft gehad, of niet. Ze wordt in juni 16 jaar. Ik zal haar sowieso dit jaar niet laten dekken, we moeten elkaar eerst door en door leren kennen, dus wordt het op zijn minst pas volgend jaar.
Als dide het niet erg vind dat ik een foto van mijn merrie in dit topic zet, wil ik straks wel een foto plaatsen van mijn merrie hier.

Dide ik vind jou Welsh Cob een mooi type en ik vind haar zeker niet aan de zware kant qua bouw, hoe is haar karakter, en wat is haar stokmaat (of heb ik daar overheen gelezen) ?

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 17:08

Ik ben heel erg benieuwd naar een foto! Kan ik ook een beetje zien hoe andere merries eruit zien.
Haar stokmaat ligt rond de 1.48 prima maat dus. Haar karakter is ontzettend fijn (naar mijn mening) ze staat nu op een stal waar ze het echt naar haar zin heeft dat doet haar karakter natuurlijk ook te goede.
Ze is heel erg mens gericht, je moet wel eerst haar vertrouwen winnen. Maar als ze je niet mag dan vergeet het maar ;). Buiten is ze onwijs fijn, ik kan met haar alleen naar buiten maar ook in kleine en grote groepen en de functie als leiderspaard is haar op het lijf geschreven! Helaas kan ze minder goed met andere paarden, waarschijnlijk omdat ze voordat ze bij mij kwam een aantal jaren alleen heeft gestaan. Ze is extreem onderdanig, en paarden die nog onderdaniger (behalve veulens en oudere/zwakke paarden) zijn die terroriseert ze eigenlijk. Ze voelt zich dan ook niet thuis in een grote kudde, maar een kleine is meestal geen probleem. Voor de rest is ze erg nieuwsgierig, ze probeert graag nieuwe dingen uit.
Sinds kort ben ik begonnen met het rijden met een touwhalster en wat oefeningen aan de hand en ze zet zich echt 100% in.
Voor mij een superpaardje en ze gaat hou oud ze ook word niet meer weg haha!

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:27

Hier twee foto's van haar in mooi gepoetste toestand :D :
Afbeelding

Afbeelding

Nu is ze meer een teddybeertje, ze staat 24/7 buiten zonder deken, dus dat wil wel lukken met haar wintervacht.
Ze staat met 2 andere merries in het land, is erg dominant maar niet gemeen. Ze heeft een heerlijk vriendelijk en absoluut bomproof karakter (we kwamen vorig weekend per ongeluk in een carnavalsoptocht terecht met praalwagens, verklede mensen en een enorme geluidsinstallatie en ze verblikte of verbloosde niet eens) en ze vindt alles leuk om te doen. Het is een schat. Ze is ook 1.48 m hoog :D

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:56

persoonlijk heb ik niks tegen dekken met oudere dieren, 25 jaar gaat ook nog prima.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:19

Ze is toch wel anders in bouw dan mijn cob. Ben je met haar naar de keuring geweest?

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:23

dide schreef:
Ze is toch wel anders in bouw dan mijn cob. Ben je met haar naar de keuring geweest?

Nee, de vorige eigenaresse wel, ik heb er nog maar net, alwel een jaar op haar gereden. Haar vorige eigenaresse is nl een vriendin van mij.

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:24

Weco wat voor afstamming heeft jou merrie

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:41

keresa schreef:
Weco wat voor afstamming heeft jou merrie

Ze is geïmporteerd uit Wales en dit is haar afstamming:

V: Graignant Flyer 17979
M: 64436 Commercial Welsh Maid
VM: Caerberllan Aderyn Du 14235

Haar officiële onuitspreekbare naam luid:
104186 CWMGLYN RHIAN

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 21:52

Is het een gewoonte dat elke fokker een stal/eigen naam geeft aan een veulen?
Die van mij heet namelijk Brenig Bobby's Girl.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:05

dide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:34

Die site had ik nog niet gevonden, dank je.
Het is wel leuk om paarden uit dezelfde bloedlijn te zien. Ze lijken nog erg op elkaar ook, en allemaal hetzelfde kleurtje.