Keuringsklaar maken Welsh Cob

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:53

cuneracobs schreef:
meer kuil voeren is geen probleem ivm jeuk

Zeker wel, als je pony daar gevoelig voor is - vooral ook omdat kuil (zoals je zelf boven aangaf) flink aanzet, en vet uit den boze is voor jeuk-gevoelige ponies!

Eigenlijk vind ik (eigen mening dus!) het van de zotte dat een gezonde Cob die prima in haar vel zit, voor een keuring wordt aangeraden om dikker te worden. Ik weet dat het zo werkt in de keuringswereld, maar mijn goedkeuring kan het niet wegdragen: dik zijn is niet bepaald gezond!

AnnetB

Re: Keuringsklaar maken Welsh Cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:09

Tja dan moet je er voor kiezen om naar de keuring te gaan voor je eigen lol en niet om te winnen.

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:27

rienne schreef:
Dyonne schreef:
rienne, hebben jullie haar veel geshowd aan de hand dan?
Of bedoel je bestgaande rijpony? Daarbij is het van minder belangrijk natuurlijk als aan de hand.

Ik ben zelf met mijn pony wel naar de keuring geweest. Ze was toen niet eens overdreven in conditie, maar wel voldoende.
Dus als je het leuk vindt zou ik het denk gewoon een keer doen. Zorgen dat er voldoende ruwvoer in zit, dan zien ze er wat voller uit. En in de zomer zijn ze vaak al wat voller.
En daarbij hoef je nu nog niet te beslissen, dus kun je nog even afkijken hoe ze zich ontwikkelt, en wat de sokken verder doen.

bestgaande rijpaard en kreeg daar wel als commentaar dat ze in sportconditie stond. aan de hand hebben ze haar niet geshowd dit was niet mijn cob maar van bokker dion1anouk ik heb deze alleen uitgebracht in de sport.

Dat was onze Cob deze had een goede rasuitstraling en super beweging maar was voor te showen aan de hand te paard achtig niet gek he met der stokmaat 1.62m. We hebben er bewust voor gekozen om ze niet te showen aan de hand wel is deze op de keuring geweest al 4jarige opgenomen in het stamboek met een 1ste premie. Toen vroegen ze al aan ons wat de bedoeling was met deze Cob omdat ze toen al paardachtig was. Hun advies toen gebruiken voor de sport!Hebben we gedaan en met succes het is een super sportcob. Zo zie je maar dat je toch alle kanten op kunt met een Cob als ie niet geschikt is voor aan de hand te showen. Inmiddels is deze niet meer in ons bezit en loopt nu met een ander meisje in de sport!

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:08

kuil zet aan , als je naar deze pony kijkt kan ze nog heel veel voeren voor dat het dier vet is we hebben het hier over dikker/voller, niet vet !! keurings/show conditie kan en mag niet geassocieerd worden met vet dat is iets heel anders.!!

iedere cob kan aan de hand mee doen , goed is wel te weten wat je mee brengt , ga je voor het winnen? of voor de lol, en is jou dier ernaar ( en voorbereiding) om te kunnen winnen? dat laatste heb je zelf in de hand en dat kan scheve gezichten voorkomen of je moet er tevreden over zijn

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:16

Berry je was me voor. En het gaat niet alleen om het voeren maar ook een stukje keuringsmanagment. De voorbereidingen voor het komend seizoen zijn bij ons op stal al begonnen. En natuurlijk hoort voeren ook bij de keuringen. Dat je wegkomt met alleen vet dat was in de jaren 80. Tegenwoordig komt er toch nog wel iets meer bij kijken als alleen de voerschep.

Daarnaast leuk advies om mee te doen voor de ervaring. We zijn bezig met een stuk sport. Zou moet je keuringen ook benaderen en met de juiste instelling. Volgens mij doe je aan sport om op de eerste plaats te winnen en daarna alle andere eigenschappen die er bij komen kijken zoals, plezier, gezelligheid ed.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:19

Als 2 jarige zag ze er bij ons zo uit, ze was toen voller als dat ze nu is.
Afbeelding

En zo zag ze er op de keuring uit als 2 jarige.
Afbeelding

Toen was ze nog volop in de groei, maar nu ze uitgegroeid is zou je haar toch makkelijk iets voller moeten kunnen krijgen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:08

niet echt in haar zondagsepak op de keuring. Hopelijk was het wel gezellig ;)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:11

heb niet zo veel verstand van welsh cob's op de keuring, maar ik vermoed dat je de keuring in vrouwenpolder bedoelt? of wil je ook echt naar sevenum/houten voor een nwpcs keuring?
iig als je het over vrouwenpolder hebt, dit is geen officiele keuring van het stamboek, maar een internationale show. het verschil is dat dit wordt georaganiseerd door de kring rond de schelde en dus niet door het stamboek zelf (wel met medewerking van overigens). maar de resultaten komen dus niet op je stamboekpapier te staan en je pony kan dus ook geen predikaten krijgen op deze show. gewoon leuk om mee te doen! een engels jurylid komt beoordelen en heeft soms een hele andere kijk op de pony's als de nederlandse juryleden op de stamboekkeuringen.

ik vermoed trouwens dat er binnenkort wel weer een toiletteermiddag zal zijn van de kring rond de schelde, die was vorig jaar in februari/maart, was toen in heinkenszand. iig misschien leuk om lid te worden van deze vereniging, kom je in contact met veel welsh liefhebbers uit de buurt, en kun je dus ook genoeg tips krijgen e.d. (w.o. dion1anouk e.d. die dus cobs fokt). (http://www.ronddeschelde.com)

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:12

mocht je naar een show gaan met juty uit de GB let dan wel op die hechte veel waarde aan een welsh cob die corect getoileteerd is! en dat is bij een nederlands jurylid heel anders

kelly007

Re: Keuringsklaar maken Welsh Cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:35

ik had nog een vraag.
Voor het keuringklaar maken van een merrie.
Hoe leren jullie eigenlijk aan het veulen om in draf naast jullie te lopen.
Die van mij stapt wel naast mij maar draf snapt ze blijkbaar niet goed hoe hebben jullie dit aangeleerd.