blauwe oogjes welsh?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Re: blauwe oogjes welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:34

Welke fokkers zijn dat? Ben ik wel erg benieuwd naar, volg het in nederland enkel wat sectie B hengsten maar ben hier verder niet heel bekend.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:05

IcePrincess schreef:
Welke fokkers zijn dat? Ben ik wel erg benieuwd naar, volg het in nederland enkel wat sectie B hengsten maar ben hier verder niet heel bekend.

Volgens mij, zijn wij op dit moment de enige die het min of meer bewust fokken. Of althans het zeker niet schuwen.
Het probleem is, dat als je een apart exemplaar hebt, er altijd wel een liefhebber voor is, en je zo niet verder komt.In aantallen dan. Onze hengst is een perlino, met een sabino gen. Hij heeft zelf niet overdreven veel wit, maar fokt het wel. Onze ervaring is, dat als je een hengst gebruikt op merries die royaal getekent zijn, maar die het zelf niet fokt, je het dan ook niet makkelijk krijgt.
In Engeland is er een ontmoedigingsbeleid, wat ik heel goed snap. Welshjes zijn geen circuspaarden. Maar ieder mag natuurlijk zelf weten wat-ie mooi vindt.
En sabino is geen bont, dus toegestaan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:52

Ik zeg al jaren dat ik een sabinovos met veel wit wil, en zal die ook ooit krijgen. Zelfs voor ik welshjes interessant vond vond ik ze al geweldig. Het is niet mijn bedoeling om ze te gaan fokken ofzo, maar ik vind ze als pony zelf wel mooi en dan in combi met welshkarakter en uitstraling, krijg je wel een heel leuke pony (in mijn ogen dan). Ze moeten er niet specifiek op gefokt zijn voor mij, een toevalletje is ook leuk. :)
@Iceprincess: Jouw welsh b, zo'n exemplaartje wil ik dus echt ooit vinden.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:16

Perlino met Sabino, dat moet Willie Wortel zijn? Met een fantastisch splash sabino buckskin merrieveulen dit/vorig jaar :D

Heb je de hengst al eens met een merrie met blauwe ogen gefokt?
Ik durf te wedden dat Willie Wortel ook Splash draagt en niet alleen sabino, weet ik eigenlijk vrijwel zeker :j . Fok met een andere splash en de kans op luide aftekeningen is aanzienlijk groter, maar ik denk dat het dan vooral die volgende generatie is die meer wit zal fokken. Zoals het voorbeeld wat ik eerder in dit topic gaf.

Liefhebbers zijn er absoluut. Vooral kinderen zijn er ook gek op merk ik, en als je ook ziet voor hoeveel meer ze verkocht kunnen worden....

zitake, ik weet toevallig een hele mooie welsh A merrie te koop die erg veel van Lodewijk weg heeft :D . Sectie B zijn de uitbundig getekende die ik tot zover heb gevonden allemaal op 1 hand te tellen. Erg jammer want ik wil graag een vierspan spookkopjes := .

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 09:07

IcePrincess schreef:
Perlino met Sabino, dat moet Willie Wortel zijn? Met een fantastisch splash sabino buckskin merrieveulen dit/vorig jaar :D

Heb je de hengst al eens met een merrie met blauwe ogen gefokt?
Ik durf te wedden dat Willie Wortel ook Splash draagt en niet alleen sabino, weet ik eigenlijk vrijwel zeker :j . Fok met een andere splash en de kans op luide aftekeningen is aanzienlijk groter, maar ik denk dat het dan vooral die volgende generatie is die meer wit zal fokken. Zoals het voorbeeld wat ik eerder in dit topic gaf.

Liefhebbers zijn er absoluut. Vooral kinderen zijn er ook gek op merk ik, en als je ook ziet voor hoeveel meer ze verkocht kunnen worden....

zitake, ik weet toevallig een hele mooie welsh A merrie te koop die erg veel van Lodewijk weg heeft :D . Sectie B zijn de uitbundig getekende die ik tot zover heb gevonden allemaal op 1 hand te tellen. Erg jammer want ik wil graag een vierspan spookkopjes := .

Ice princess, ik ben nog lerende, wat is splash?
Willie Wortel heeft al veel verschillende (kleuren) merries gedekt. Nooit een met blauwe ogen. Wel een paar merries uit een lijntje met aanleg voor een blauw oog. Er is uit zo'n merrie 1x een veulen met een blauw oog geboren, en afgelopen jaar hadden we dus dat buckskin, splash, hoe je het noemen wilt, uit een importmerrie. De merrie is zelf duidelijk sabino, maar heeft voorheen 2x een gewoon getekend bruin veulen gehad en eenmaal een bescheiden getekende zwarte(helaas doogeboren).
Van de pakweg 35 veulens van WW zjn er dus maar 2 tot dusver met een blauw oog.
Maar wel opvallend veel met spikkels en brede blessen. Is het ook zo , dat ponies met een circusuitstraling ook meer aanleg voor kunstjes hebben? Wij hadden nl een hengstje van hem, die deed de raarste dingen:deurtjes openen, zakken voer in zijn bek pakken en leegschudden, emmers omkeren en er bovenop gaan staan, enz.
Die loopt nu enkel-endubbelspan, klavertje 3 en vierspan en tandem.Volgens de nieuwe eigenaar leerde hij in een "fingersnap".

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:51

IcePrincess schreef:

Mijn broer Yorick (bokker) heeft een vos Welsh B merrie met een geheel wit hoofd en 2 blauwe ogen. Ook een merrie veulen bij met brede bles en blauwe ogen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:40

regtur, deze site geeft een heldere uitleg over splashed white http://www.morgancolors.com/splashwhite.htm . Gaat dan wel over de Morgan Horse maar daarbij is platenbont ook niet toegestaan, daar waar over Frame Overo wordt gesproken gaat over een ander bontpatroon wat ook blauwe ogen en veel wit aan het hoofd kan geven maar dit komt niet voor bij de welsh.

Wat betreft circusuitstraling, daar zeg je wat. Lodewijk is een echte clown, haalt ook altijd van die rare fratsen uit :D .

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:48

Ik had een Welsh A tje met net zo'n oog misschien iets minder
Maar ze kreeg op de keuringen gewoon 1e premies
Was eigelijk maar 1 keurmeester geweest die er ooit wat van had gezegt
Zoiets van zolang het geen maanoog is is het toegestaan
Ze had trouwens niet zo'n wit hoofd, foto staat in mijn profiel achter de schimmel is haar Iris

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 13:54

zullen het merken van het voorjaar op de show :P

hmmz, nog nooit de link gelegd tussen kleuren en karakter eerlijk gezegd... wel tussen namen en karakter :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:02

amyz schreef:
wel tussen namen en karakter :)

bedoel je namen als in 'afstamming'?
of op de manier van, als je een pony dragon noemt wordt het ook een draakje, en noem je hem snoes dan wordt het een lieve pony?
dat laatste merk ik zelf namelijk, en ik denk dat er ook een kern van waarheid in zit, een naam is uiteindelijk wel hetgeen je steeds over het dier (trouwens, voor mensen geldt het ook) uitroept, en (vooral bij dieren) een sfeer meebrengt, en verwachting.
bijvoorbeeld een bazige pony bitchy noemen, dan benader je dat dier ook op die manier en zal het zo blijven.

over kleur en karaker, dat weet ik zo niet,
ik ken een zwarte welsh a met brede bles en 2 maanogen, dat is geen makkelijke pony qua karakter, dominant, vermoedelijk een alfa merrie.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 14:23

bedoel echt als in eigen naam :) die van mij heette eerst Peter Pan, maar zag dat niet echt zitten dus heb m Biscuit genoemd (naar Seabiscuit) en valt me toch af en toe op dattie minstens zo relaxed is als dat Seabiscuit zou zijn geweest... alleen wat minder touchy. :P

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:42

Zit ook wel wat in. Lodewijk vind dat de wereld om hem moet draaien, net als Lodewijk de 14e := . Maar voor zover hij zelf weet heet hij Dikkie ook al is hij het grootste gedeelte van het overtollig vet al kwijt.

Vormen van het hoofd hangen ook samen met het karakter, SuperRoos op bokt heeft me daarvan weten te overtuigen, zij maakt karakteranalyses aan de hand van een aantal foto's. Geen gedachten lezen ofzo maar gewoon de verhoudingen van het hoofd. Ze kent mijn pony verder helemaal niet en ik kan nooit goed in woorden omzetten wat hij precies voor karakter heeft, maar zij heeft dat echt goed weten te omschrijven gewoon aan de hand van een paar foto's. In mijn profiel staat die omschrijving die zij maakte en het klopt echt helemaal :j .

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:34

doet ze dat aan de hand van de vorm van het hoofd of aan de kruinen in het haar?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:43

Ik heb hier wat foto's van Regtur. Ponies die zij gefokt hebben, met blauwe oogjes of veel wit.

Dochter van Willie Wortel:
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FS8TY3WO.jpg

Nog een WW dochter met veel wit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6W47BVCY.jpg

Willie zelf:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q6PQR7QR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DBXGLTS8.jpg

Deze is volgens mij een broer van WW:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VMXIYQH4.jpg

Zoon van WW, Zomerdijks Craquele:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I7RFNIEO.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WR6TT884.jpg

Deze pony stond bij hun in de zomerwei (niet te koop helaas:P):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-URRJ6FXD.jpg

Ik vind zelf veel wit en blauwe ogen geweldig. Ik heb aardige wat veulens gefokt met veel wit en ik ben ze altijd goed kwijtgeraakt.
Mijn eigen hengstveulen van dit jaar. Hengstje van Ninnes Laura (vos sabino) en Lowland Damon (sabino cremello). Beide ponies geven veel wit. Samen geven dit soort veulens.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QOASRRDD.jpg

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:11

Dat eerste veulen is idd degene die ik bedoelde, zo een wil ik, maar dan een maatje groter en het andere geslacht :P .

Voor zover het zonder dna test of afstmming ed. de zien is denk ik dat ze allemaal sabino én splash dragen, met uitzondering van deze:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VMXIYQH4.jpg
deze enkel enkel sabino, bles is mooi recht, bij splash zie je meestal dat deze onderaan wijd uitloopt (maar verder ook een prachtig beestje!)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WR6TT884.jpg
wat een géweldig dier, helemaal mijn type :+:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-URRJ6FXD.jpg
Deze ben ik wel benieuwd naar hoe oud die is. Lodewijk is op dezelfde manier stekelharig, niet gelijkmatig maar vooral vage vlekken en bovenop zijn achterhand wordt het steeds meer. Het wordt elk jaar witter en eigenlijk vind ik het niet zo mooi. Ken nog een andere welsh die was meer gelijkmatig en die had op zijn 10e meer wit haar dan oranje maar is geen schimmel of roan.

patrick76 schreef:
doet ze dat aan de hand van de vorm van het hoofd of aan de kruinen in het haar?

Beide, de combinatie van al die dingen maakt de omschrijving zo compleet :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 19:03

eindelijk een paar goeie foto's van zn oogjes hihi :)

Afbeelding

Afbeelding

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:18

Ik dacht ook dat het zo'n mensenoog was, al lijkt het nu wel wat op een maanoog ?
en ik vind dat hij er superlief uitziet

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 19:27

jah het hangt er een beetje tussenin denk, ook omdat het niet zo heel licht is als een maanoog en de donkere rand eromheen te dik en grillig is voor een maanoog...
hihi, dan zietie er net zo lief uit als ie is dus :D

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:20

Ice Princess: Willie Wortel heeft afgelopen jaar een B merrie gedekt, die erg bovenin de maat was. het lukte maar net, maar het lijkt er goed op dat de merrie drachtig is. Dit jaar komen er ook een paar b merries, gewoon om te kijken of we niet iets meer voor de sport kunnen fokken.
De valksabino is overigens een zoon van WW en geen broer. Hij staat in Duitsland en doet het geweldig goed in alle disciplines van sport met een 8 of 9 jarig meisje.
De vossabino heeft niet bij ons in de wei gelopen, maar is gespot op de Monnow stud. Overigens uit een vosmerrie met 'normaal"wit. En we hebben verder ook geen royaal getekende ponies gezien daar. Ze is 2 jaar.Engelsen noemen trouwens alles met iets meer dan gemiddeld witte haartjes "roan".
En dat maakt het wellastig om erachter te komen of het idd om een roan, een stekelharige of een sabino gaat, zeker als ze uiteindelijk schimmel worden.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:23

amyz schreef:
hij heeft idd heel duidelijk oogwit rond zn irissen.. een mensenoog? wat grappig zeg..

Mijn verzorgpaard heeft ook veel wit rond de ogen maar heet wel bruine oogjes :D .
Is dat dan een bruin mensen oog :') ?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:38

regtur, ben heel benieuwd naar de komende veulens. Fokt hij zelf trouwens ook groot?

Jammer dat ze niet zo bezig zijn met correcte benaming van de kleuren/witpatronen, dat maakt het gerichte fokken wat makkelijker want het verschil is toch best duidelijk te zien als je weet waar je op moet letten.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:45

IcePrincess schreef:
regtur, ben heel benieuwd naar de komende veulens. Fokt hij zelf trouwens ook groot?

Jammer dat ze niet zo bezig zijn met correcte benaming van de kleuren/witpatronen, dat maakt het gerichte fokken wat makkelijker want het verschil is toch best duidelijk te zien als je weet waar je op moet letten.

Inderdaad is het verschil duidelijk te zien, als je je erin gaat verdiepen. Boeiend ook. En waar het wat moeilijker zichtbaar is, geeft de nafok wel de doorslag.

Willie Wortel geeft gemiddeld grotere veulens dan hij zelf is. De meeste komen wel rond de 1,18-1,20. Maar wat er uit een merrie van 1,35 zal komen?
We zijn reuze benieuwd.
Elk veulen van hem is altijd weer een verrassing, alleen al vanwege de kleur. Hij fokt echt alle verdunningen, ook smoky.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:22

Super dat hij alle verdunningen heeft, is wel leuk zo eentje, plus het is nog eens een heel leuke hengst ook.

@Iceprincess: mooie pony's toon je daar, vind ik gewoon nog altijd prachtig.

Mijn merrie heeft zelf ook een heel brede bles, maar doordat ze schimmel is en al zo wit, is dit niet zo goed te zien, maar het is iig ook overmaats. Ook 2 behoorlijk hoge witte achterbenen, denk als ik er een hengst opzet die ook veel wit doorgeeft, dat daar ook wel een behoorlijk wit veulen uit komt, maar goed wordt normaal gezien toch schimmel, dus veel is er op latere leeftijd niet van te merken.
Veulen uit dezelfde moeder had ook weer ruime witte aftekeningen. vind ik wel leuk.
Welke kleur ze geboren is ben ik trouwens nog altijd niet uit.

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:37

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:03

Cisss: die is echt ook heel leuk!