Cob hengst voor mijn merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 21:22

cuneracobs schreef:
dide dan zul je haast zelfde op uitkomen als ladyF???

Daarom wil ze het ook in de gaten houden denk ik :)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:11

Een hengst met een sterke, niet te lange bovenlijn is ook H-S Marius, maar die is natuurlijk niet zo stevig/massaal als bv. Aladin (die, ondanks zijn compactheid wel weer een veel gezonkener middenstuk heeft). Maar in ieder geval is de sterke bovenlijn van Marius wel één van mijn redenen geweest om voor die hengst te kiezen - al heeft mijn merrie ook een heel sterke, rechte rug, maar daar wilde ik niet op inboeten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Cob hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:40

HS Marius was dit seizoen al niet meer beschikbaar geloof ik.
Althans vrienden van mij hebben voor hem geïnformeerd, en helaas was hij weg.

Aladin is ook al wat ouder, mogelijk komt die ruglijn daar vandaan. Toch lijkt het mij geen verkeerde hengst.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 22:38

Marius staat nu in Hengelo toch? Kan dus zijn dat hij bij Jeursen weg is maar nog wel ter dekking staat ergens anders.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:04

Ben benieuwd wat je keuze gaat worden.
Zelf kan ik je niet adviseren aangezien ik daar weinig verstand van heb.

Veel succes met je keus!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:58

LadyF schreef:
Marius staat nu in Hengelo toch? Kan dus zijn dat hij bij Jeursen weg is maar nog wel ter dekking staat ergens anders.

Hij staat nu (of dat stond hij vorig jaar eigenlijk ook al, maar dan in bruikleen) bij mensen in Hengelo. Zij hebben hem met Jan Jeursen geruild voor een merrie en zijn nu dus de eigenaars. Telefoonnummer kan ik je wel geven als je wilt.
Die mensen hebben (of hadden, vorig jaar iig) ook wat nafok van Marius lopen, waarvan ik ook wel gecharmeerd was (vosmerries van inmiddels 2 en 3 jaar, donkerbruine jaarling hengst die vorig jaar een eerste premie op de keuring kreeg); allemaal correct gebouwd en makkelijke bewegers. Alleen niet bijzonder zwaar , hoewel dit duidelijk verschilde, afhankelijk van de moeder.

Overigens kan hij wel veel wit doorgeven, LadyF! Heeft hij dus niet gedaan bij mijn merrieveulentje, en ook niet bij de jaarlinghengst, die uit een bruine moeder komt (Cobtain Rosella), maar dit jaar heeft diezelfde bruine merrie een vosmerrie met brede bles en 4 witte benen gegeven!

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 01:03

ik denk dat iedere hengst 4 witte benen en een bles door kan geven, is natuurlijk beetje een discutabel puntje om een hengst op uit te zoeken, persoonlijk vind ik dat je van Marius moet houden , dat type als zijnde welsh cob hengst .
voordeel van deze vrije fokkerij

vind aladin geen gezonken middenstuk hebben? hengst is natuurlijk ook geen 3 meer.

het is trouwens zeker dat storhaugs gwilym naar ned komt voor het 2010 seizoen. zal beperkt ter dekking komen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:11

cuneracobs schreef:
ik denk dat iedere hengst 4 witte benen en een bles door kan geven, is natuurlijk beetje een discutabel puntje om een hengst op uit te zoeken, persoonlijk vind ik dat je van Marius moet houden , dat type als zijnde welsh cob hengst .
voordeel van deze vrije fokkerij

vind aladin geen gezonken middenstuk hebben? hengst is natuurlijk ook geen 3 meer.

het is trouwens zeker dat storhaugs gwilym naar ned komt voor het 2010 seizoen. zal beperkt ter dekking komen

Tuurlijk, zoveel Cobs, zoveel types. En helaas is het aanbod hengsten vrij beperkt in Nederland, vind ik. En allemaal zijn er minpunten aan te ontdekken: de een heeft goede gangen, maar een gebrek aan massa; de volgende heeft een superkarakter, maar een gezonken middenstuk; de derde heeft veel breedte en diepte, maar een grof hoofd etc. Kwestie van kijken naar de merrie en waar je prioriteiten liggen, lijkt mij. Ach, niets nieuws onder de zon dus!

Toen ik en jaar of 8 geleden op een keuring van de WPCV was, had Aladin inderdaad nog niet zo'n diepe rug. Ik weet nog dat hij naast Thordonp. Prince liep, en dat ik Aladins bovenlijn toen een heel stuk beter vond dan die van Prince. Wel is Aladin heel kort (waar ik op zich wel van hou), maar een wat groter zadel zal niet goed passen bij hem. Natuurlijk is hij zelf ook niet zo groot (overigens wel iets om aan te denken als je geen kans wil op een kleine nakomeling; hij wordt toch ook gebruikt voor de C-fokkerij?)

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 09:05

@ Berry, Leuk! Maar vind jij dat wel mooi zoveel wit?
Ik zoek geen hengst die per se 4 x wit doorfokt maar zoek er wel zeker één uit die niet teveel wit doorvererft. Ik vind het echt spuuglelijk (sorry!) en moet het diertje wel op stal hebben hier :)
Net wat je zegt van Marius moet je houden en ik vind hem niet echt bijzonder eerlijk gezegd.

Pas op wat je over Aladin zegt qua hoogte! Ik heb de wind van voren gekregen van Jeursen zelf (adele) hier op bokt. Ik had op het Welshforum onder hengsten gezien dat hij 1.47 zou zijn maar dat werd even rechtgezet naar 1.51.
Dat hij zo kort is is niet erg omdat mijn merrie toch zat lengte heeft.
Denk dat ze hem veel bij de C gebruiken voor de massa.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:54

LadyF schreef:
Net wat je zegt van Marius moet je houden en ik vind hem niet echt bijzonder eerlijk gezegd.

Pas op wat je over Aladin zegt qua hoogte! Ik heb de wind van voren gekregen van Jeursen zelf (adele) hier op bokt. Ik had op het Welshforum onder hengsten gezien dat hij 1.47 zou zijn maar dat werd even rechtgezet naar 1.51.
Dat hij zo kort is is niet erg omdat mijn merrie toch zat lengte heeft.
Denk dat ze hem veel bij de C gebruiken voor de massa.

Ik ben geloof ik de enige die wel wat ziet in Marius! :D

Oei, dan heb ik me vergist in de hoogte van Aladin, want ik meende serieus dat hij kleiner was dan mijn merrie (en die is 1.48 m.).

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:01

Ik vind Marius ook niets vind hem totaal geen uitstraling hebben en een lelijk hoofd erop hebben staan. Sorrie dit is mijn mening over die hengst.