Sommige fokkers enten pony's niet in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:09

regtur schreef:
De generaties die nu komen, en nog moeten komen dan? De enkeling in mijn jeugd die last had van astma, bijv. was dat algemene zielepoot van de hele school. Tegenwoordig zijn halve klassen behept met hooikoorts, allergieen, ADHD, ME, en zo kun je doorgaan.Vroeger stikte een kind in een pinda, als -ie in de luchtpijp kwam, tegenwoordig als- ruikt dat een ander hem gegeten heeft. Maar dit wordt een beetje offtopic, tenzij je de lijn doortrekt naar de ponies.

Om hier nog even off topic te gaan, al is het ook wel een beetje ontopic. sommigen beweren zelfs dat adhd een verzinsel is, om het kind een naam te geven zeg maar. Het is iets wat de laatste jaren steeds bekender en ik denk ook wel populairder geworden is, vroeger hoorde je niemand over adhd, maar dan hadden kindjes ook vaak veel meer beweging. Je kan dan ook zeggen dat kinderen vroeger met alles in contact kwamen, veel meer buiten speelden, en er veel minder hygiene was. Dat is mss ook een reden waarom er nu veel meer allergieen en hooikoorts voorkomen. Daarnaast kun je ook zeggen dat er vroeger amper onderzoek naar werd gedaan terwijl nu veel meer. Ik weet een paard dat ongeveer allergisch is aan alles volgens de tests, hoewel je er uitwendig heel weinig aan merkt. Dusja mss was het vroeger ook wel al aanwezig.
Op sommige vlakken vind ik vaccineren nog altijd een handig hulpmiddeltje. Er moet natuurlijk niet overdreven worden, maar bv tetanus is toch een minimum. Ook influenza kan altijd helpen. Een pony mag dan nog zo gezond zijn in de buitenlucht, goed gevoederd worden, door bv koude of enig andere reden kan zn weerstand iets dalen, als hij dan in contact komt met een kiem waar hij nog geen antistoffen tegen opgebouwd heeft, dan heb ja natuurlijk wel meer kans op ziekte. Nog eens vaccineren voorkomt de infectie niet, wel worden de ziektesymptomen verminderd. Wat veel minder belastend is voor het lichaam. Er zullen altijd voor en tegenstanders van vaccineren blijven, die er natuurlijk ook eigen ideeen op na houden.

YWC

Re: Sommige fokkers enten pony's niet in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:55

Je moet ook de voor- en nadelen tegen elkaar afmeten (vind ik)... en dan bedoel ik niet financieel.

Mijn ponies worden allen geënt tegen tetanus en influenza (combi-prik), aangezien ze er geen last van ondervinden en ik een tetanus-prik toch wel belangrijk vind.

Rhino(pneunomie) is iets anders. Ik heb toen ik m'n eerste merrie net had, haar één keer laten inenten. Ze is daar meer dan een week enorm ziek van geweest en als je dan naderhand hoort dat die vaccinatie toch niet helpt tegen de meest ernstige vorm (= dodelijke vorm) van rhino, dan zie ik er niet direct het nut van in.

Hoe je het ook draait of keert... als je je pony vaccineert, besmet je hem/haar in feite bewust met (zei het dan in een mildere 'onschadelijke' vorm) met een bepaald virus.