Welke kleur is deze pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_douwinaa

Re: Welke kleur is deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:18

Beetje schimmel actig

Joyciiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:38

ik wil het ook weten!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 09:19

Citaat:
Voor zilver zijn haar manen te donker en te grijs. Bij bruin zilver worden de uiteindes blond, bij de wortels blijft het over het algemeen donker maar vaak kleuren die ook licht.

Haar manen zijn nu lang en daar zit ook blond in, echt een mengelmoesje van kleuren.

Citaat:
Maar naast dat ze bruin roan is is ze ook splashed white, het gen wat voor grote witte aftekeningen kan zorgen. Alleen SW en Frame Overo geven blauwe ogen, en die laatste komt niet voor bij welsh ponies.
Jouw pony heeft het in een zeer minimale vorm, enkel het blauwe oogje dus. Als je met haar zou fokken moet je dus niet vreemd opkijken als er ineens een veulentje met een wit hoofd uitkomt .

Ojee ik wil haar laten dekken door High Flown Viper, die een behoorlijke aftekening op zijn hoofd heeft. Ach nou ja ik zie het wel.

Citaat:
Maanoog staat wel errug stoer!!

Dank je, vind het zelf ook wel mooi!

Citaat:
Zou het dan echt geen zilverappelBRUINE roan kunnen zijn.....ik zie ook donkerdere sokjes bij deze pony..

Onze kwpn-er is ook zilverappelbruin, zijn vacht is voskleurig maar zijn manen kleuren donkergrijs (incl. zwarte benen)

[edit]

Hoe oud is deze pony?
Onze kwpn-er kleurde pas rond zijn 2e naar zilverappelbruin, daarvoor leek het een gewone vos..maar langzamerhand kleurden zijn manen steeds donkerder en werden zijn benen zwart.
Zou het dan echt geen zilverappelBRUINE roan kunnen zijn.....ik zie ook donkerdere sokjes bij deze pony..

Ja degene met wie ik het erover had dacht ook zilverappelbruinroan ivm de lichte benen maar donkere sokjes. Ze wordt in mei 8 jaar oud. Ze is hiervoor 2 jaar van de manege geweest waar ik werk, maar ik heb alleen maar oude foto's van haar hoofd... En ben nog hard bezig om uit te zoeken waar ze daarvoor vandaan komt, maar tot nu toe loop ik elke keer dood...

Citaat:
Hmmm, mooeilijk
Op 't eerste gezicht vind ik haar vosroan en ik vind de manen, zoals ze er uit zien op de foto, in het vos-roan beeld passen.
Maaarrr, als die sokjes inderdaad zwart zijn en niet donkerbruin, dan moet het haast wel zilverappelbruin-roan zijn.
Leuke pony

Dank je. Ja daarom ben ik zelf ook zo in de war. En ik heb op internet een foto gevonden van een silver bay roan en daar lijkt ze echt op, meer dan op een bruinroan. De link is
http://www.royalponyfarm.com/heather.html

Op de pagina ervoor staat bij haar naam dark silver bay roan.

@Marij: Ik heb even op die site (paardenfokken) gekeken maar daar vind ik niet wat ik zoek. Ik wil wel het stamboek nog bellen, hopelijk krijg ik daar nog wat bruikbare info. Bedankt.

Allemaal alvast bedankt, ik hoop dat ik nog veel meer reacties krijg, want ik ben heel erg benieuwd. Zeker met het idee van fokken, dan kan ik kijken wat ik qua veulen kan verwachten. Vast net zo'n toverballetje als mijn pony :#

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 09:59

Ik heb trouwens net het stamboek even gebeld en daar werd mij verteld dat zilverappel wèl voorkomt bij de welsh A'tjes, alleen de combinatie met roan was nog niet bekend. En inderdaad weten zij de geboortekleur van de (groot)ouders (schimmel) ook niet als het niet als het er niet bij vermeld staat. Dat wordt verder zoeken dus..

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:44

ik denk een rode schimmel ofzo iets:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:01

Zilver appel bruine paarden horen juist donkere benen te hebben..

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:02

Deze pony is overduidelijk NIET zilverappel..hiervoor moet sowieso 1 van de ouders het gen dragen en daarnaast pakt dit gen alleen op paarden met een bruin of zwarte basis. Dit blijf je dan ook altijd terug zien, paard blijft dus ZWARTE benen houden. Deze pony heeft dit overduidelijk niet.
Daarbij bestaat zilverappelvos niet omdat dit genetisch niet kan.

Deze pony is zover ik kan zien een Red Roan.

edit: kijk maar in mijn profiel, ik heb diverse zilverappel paarden, bruine en zwarten.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:41

Pony is ook geen vos, ze heeft een (heel licht) kopersnoetje en wél zwarte beentjes, maar niet zo hoog als je normaal altijd ziet. Zwarte benen hoeven niet altijd tot over de knie, deze tint wordt ook wel "Wild Bay" genoemd.

http://www.morgancolors.com/basecolors.htm
Hier staan duidelijke plaatjes van verschillende tinten bruin, helemaal onderaan de pagina staan een aantal foto's van dezelfde kleur (maar zonder roan) als jouw pony :) .

En als je met High Flown's Viper wilt fokken heb je idd wel een vergrootte kans op veel wit, maar de hoeveelheid wit kun je van te voren nooit echt bepalen, 2 zwarte kunnen een compleet wit veulen geven en twee met heel veel wit kunnen een eenkleurig veulen geven := .

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:43

deze pony heeft en geen zwarte manen en geen zwarte benen dus ik zie er echt geen bruin in.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:44

@Zamora: Dat kan nog komen....
Bij mijn zilverappelbruine kleuren de manen,staart en benen ook steeds donkerder....terwijl ze eerst hoogblond waren....

Deze pony is absoluut bruin als basiskleur :j

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:46

Hoe oud is deze pony dan? Ik fok met zilverappelbruin en heb me er helemaal in verdiept, deze pony is sowieso geen zilverappel. Maar daarbij zie je sowieso bij jonge paarden 1-2 jaar de echte zilverappel kleur, tot die tijd kan deze nog veranderen. En dan zie je duidelijk donkere benen. Ik zie bij deze pony echt vos. Ik eis een DNA test hahahaha

paintlinger: Heb je foto van jou zilverappel bruine?
Laatst bijgewerkt door Zamora op 03-04-09 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:47

Slechte foto, maar het geeft een idee...
Blizz zijn benen waren een jaar geleden nog gewoon lichtbruin en zijn manen waren als veulen hoogblond....nu zijn ze donkergrijs

Afbeelding

edit...nog 1
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 03-04-09 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:49

Het zwart komt niet voorbij de vetlokken, maar het zit er wel -> wild bay
De grijze manen heb ik op de eerste pagina een voorbeeld van geplaatst, dat komt vaker voor bij bruin roan en zie je vooral veel bij trekpaarden :) .

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:50

Aangezien de pony al 8 jaar is ga ik met Iceprincess mee wat de kleur betreft :j

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:54

IcePrincess schreef:
Het zwart komt niet voorbij de vetlokken, maar het zit er wel -> wild bay
De grijze manen heb ik op de eerste pagina een voorbeeld van geplaatst, dat komt vaker voor bij bruin roan en zie je vooral veel bij trekpaarden :) .

jammer dat je de benen niet ziet bij dat paard. Die toont in vachtkleur wel bruiner dan de foto van dit topic. Ik vind deze nog steeds Vos ogen. Heb je misschien foto van zo`n trekpaard, welke vos oogt maar bruin is?? O:) niet om vervelend te zijn maar vind het interessante discussie.

@paintlinger: is je paard DNA getest op zilverappelbruin?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:56

Nee, niet interessant...hij heeft geen papieren....
Twijfel jij eraan dan?

Loeser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:59

Diane_Basje schreef:
Ik heb ook al geprobeerd de fokker te bellen, maar die is overleden en zijn vrouw kon me niet verder helpen, dus ik heb een dood spoor daar.

:+ Leuke woordspeling :D

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:01

:o niet om vervelend te zijn haha hij is wel lichter in de manen maar ik vind hem niet typisch zilverappelbruin als ik kijk naar het geheel en zijn vachtkleur e.d. Deze is naar mijn ervaring/inzien *whatever haha* veel roder. Maar niet om vervelend te zijn ofzo ik zeg gewoon even wat ik denk :')

dit is mijn merrie even als voorbeeld.
Afbeelding

Maar daarbij over de pony van de TS, lijkt mij een bruin paard heeft zwarte manen en benen, als deze beide niet heeft. Ik zie het niet :+ is het geen bruine?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:04

Nee, ik ben al heel de tijd aan het zoeken naar een foto van een zelfde kleur maar het is gewoon een erg zeldzame combinatie :+ .

Het trekpaard is ook gewoon bruin, niet de lichte zoals deze pony (zal ook gewoon zwarte sokken hebben). Maar de foto laat wel zien dat roan de manen grijs kan maken, en dat heeft deze pony weer wel :) .

Zamora, jouw merrie is ook een 'gewone' bay + zilver. Deze pony is een hele lichte bay + roan. Dus jouw paard heeft idd een donkerdere (rode) basiskleur, maar ze zijn wel beide bruin :j .

[edit, ik bedoel de pony van de TS, die van paintlinger kan ik niets over zeggen, zilver ben ik niet zo erg in thuis :+ )

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:06

Die foto van mijn merrie was naar Paintlinger bedoeld, niet voor de pony van TS verder. Maar ik weet hoe zilverappel gen werkt, heb me hier in verdiept.

Maar het gaat mij om de combi dat deze pony én geen zwarte manen heeft én geen zwarte benen.
Ik heb het nog nooit gezien deze combi dat dit bruin zou moeten zijn. DNA test zou uitsluitsel geven haha als ik TS was zou ik dat doen, zou het niet kunnen laten om het precies te weten haha. :') erg he haha

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:07

Laatst bijgewerkt door 996981 op 03-04-09 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:08

@zamora:
De foto's die ik heb geplaatst zijn niet heel duidelijk...het onmogelijk om goede foto's te maken in een kapschuur met lichtplaten.

Maar qua vachtkleur zit hij tussen vos en rood in op dit moment....hij is 2,5 jaar en is nog niet helemaal uitgekleurd vermoedden wij....
Binnenkort maken we buitenfoto's voor de verkoop dus misschien dat ik dan betere kan plaatsen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:17

Ik ben benieuwd naar meer foto`s :D En inderdaad zilverappels kunnen in de begin jaren nog goed verkleuren :j

@themuisje: die pony is idd overduidelijk vos, maar je hebt hier ook diverse kleurmogelijkheden in, er is niet maar 1 variant DE kleur voor vos.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:18

Ik ben nu ook wel héél benieuwd wat het is.. :=
Het lijkt mij een vosroan, maar ik heb er geen verstand van. :+
(Is er niet zo'n voskleur waarbij de manen grijs kleuren? Was dat nou koffievos of wat anders..?)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:25

Zamora schreef:
Ik ben benieuwd naar meer foto`s :D En inderdaad zilverappels kunnen in de begin jaren nog goed verkleuren :j

@themuisje: die pony is idd overduidelijk vos, maar je hebt hier ook diverse kleurmogelijkheden in, er is niet maar 1 variant DE kleur voor vos.

dat snap ik wel :) maar toch vind ik de pony van de ts meer bruin snapje ?
ik denk toch dat de ts onderzoek moet laten doen naar het gen :j ik begin toch wel heel erg benieuwd te worden.
zeker omwille van het maanoog :D