welsh cobs in dressuur sport: wie oh wie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: welsh cobs in dressuur sport: wie oh wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:44

De hengstenkeuring van de vereniging?
Bedoel je een show?

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 00:26

willemieke schreef:
Mijn cob blinkt niet echt uit in het springen, maar heeft absoluut wel dressuur gangen. Hij heeft een heel sterk achterbeen en ook een mooi voorbeen. En het is een echte hengst om te zijn. Wel is hij wat lastig in de omgang, het is een erg bang paardje, dus niet geschikt voot iedereen.
Ik denk er zelfs over om alsnog met hem naar de hengstenkeuring van de vereninging te gaan.

wat voor hengst heb je dan? afstamming ? ben niet nieuwschierig hoor!!?? ;)

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:47

Heeft Willemieke niet die hengst op de afgelopen Welsh-veiling gekocht?.... Een bruine uit mijn hoofd!
Vraag me verder niet naar naam en afstamming, maar dat is vast na te gaan. ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:02

Ja dat klopt. Een Freedom hengst.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:22

Tja voor wie het nu nog niet weet.

Ik heb een aantal jaren met Abergavenny JR, een met engelse deklicense en WPCV goedgekeurde dekhengst in de klasse Z-dresssuur bij de paarden gereden. Met zijn stokmaat van 1.52 cm gewoon tussen de KWPN' ers. Terwijl wij hem gewoon als dekhengst gebruikte .

Als 6 jarige behaalde hij al zijn eerste winstpunt in klasse Z.

Maar ook wilde hij graag en goed springen ( ik met mijn slechte rug wel wat minder)

Ook was hij prima in tuig, een fijn dier met buitenritten, in verkeer en door bos en polder.

Ging later mee met onze andalusiers , "vermomd "als spanjaard. Kende ook spaanse pas en compliment

Kortom een heel veelzijdig dier!! Zoals een echte Welsh Cob eigenlijk hoort te zijn.

Ik heb sinds kort een zelf gefokte zoon van hem teruggekocht ( uit een Measmynach gefokte merrie ( CWM Meudwy SAl- vader Measmynach Viking Warrior) Deze flinke Welsh Cob Vlietstede Magic Mario meet 157 cm ( met bot en body). Hij is werkelijk op zijn " jan-boeren-fluitjes" gereden. WE zullen eens zien in hoe verre we hem kunnen gaan herscholen

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:29

Ik doe ook dressuurwedstrijdjes met m'n welsh cob :) het is nog wel altijd spannend maar het gaat best goed! We hebben nu 7 winstpunten in de B en ik hoop met hem nog heel ver te komen!!

femkefloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:39

ik rij ook een welsh cob in de sport.
een 5 jarige E pony.
het is wel zo als ik dressuurwedstrijden heb dat de jury's er echt van moeten houden anders krijg je je punten niet.
dat is niet zo fijn maar als de jury wel van grovere pony's houd ben je binnen hoe slecht je ook rijd.
maar jaa rij nu L1 dressuur en B springen.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:42

Mijn cob is idd de cob van de veiling. Het is een Thordornpark prince uit een cobtain moederlijn.
Ik heb hem op de veiling gekocht, toen kon hij nog niks. We zijn hem nu aan het beleren. Hij wordt stteds sterker en zeker achter.
Ik weet dat het gerucht gaat dat hij krampig is achter, maar zowel de dierenarts als de hoefsmid spreken dit tegen. Zij denken beide dat het een gebrek aan spierkracht is. En zoals hij zich nu ontwikkeld lijkt dat ook waar te zijn.
Wel is het van karakter een moeilijk paard.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:45

ik rijd met een welsh cob in dressuur in het L1 met 8wp en haar stokmaat is 1.62 erg groot.
en ken er meerdere die iin de sport lopen of hebben gelopen die tot het M kwamen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:48

rienne, wat voor afstamming heeft jou Welsh Cob?
Jij hebt zeker een grote!

JuulAlexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:49

Nee, ik helaas niet.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:21

ticktack schreef:
heyhey ik overweeg mischien een welsh cob te kopen, wil graag verdere informatie over die ras vooral hun rijden en gangen werk?

men vriendin zegt dat ik het niet moet doen :S ze moeten zogenaamt vreselijk hard zijn in de mond geen goede dressuur gangen hebben en absoluut geen spring pony's zijn.. toch ben ik verliefd op ze maar zou je een cob kunnen gebruiken voor de springen en dressuur wedstrijden (vooral spring) en hoe zijn ze met rijden, wel of niet hard..

ok zegt ze dat het karre paarden zijn(dit vind ik bullshit) maar toch wil ik er 1graag kopen.. wie kan mij helpen?

Ik vind het ook geweldige pony's en ze kunnen zeker wel in de dressuur meekomen hoor.
Hoe dat zit met springen, daar heb ik geen ervaring mee.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:17

de afstamming van Ballerina is Trefeas Brenin Du en moeder is Trefeas Blodeugedd en haar oma langs vader zijde is Trefeas Bessie
ja zie je idd niet veel zoon hele grote

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:27

ticktack schreef:
heyhey ik overweeg mischien een welsh cob te kopen, wil graag verdere informatie over die ras vooral hun rijden en gangen werk?

men vriendin zegt dat ik het niet moet doen :S ze moeten zogenaamt vreselijk hard zijn in de mond geen goede dressuur gangen hebben en absoluut geen spring pony's zijn.. toch ben ik verliefd op ze maar zou je een cob kunnen gebruiken voor de springen en dressuur wedstrijden (vooral spring) en hoe zijn ze met rijden, wel of niet hard..

ok zegt ze dat het karre paarden zijn(dit vind ik bullshit) maar toch wil ik er 1graag kopen.. wie kan mij helpen?

Hard in de mond is natuurlijk kul; wat al eerder is gezegd: dit is niet afhankelijk van het ras, maar eerder van de ruiter. Daarbij is een Cob nog altijd een Welsh, en dus vaak nogal sensibel.
W.b. gangen zou je kunnen kijken naar een Cob met eerder rijtypische dan tuigtypische gangen (je kunt vaak duidelijk verschil zien, m.n. in knie-actie). Als je vriendin denkt dat Cobs niet goed kunnen lopen, moet ze maar een keer bij mijn pony langs komen, dan zal ze wel van gedachten veranderen ;)
Over het springen: in GB worden Cobs vaak gekruisd met Volbloeds om jachtpaardjes te fokken, en die moeten natuurlijk goed kunnen springen. Overigens springt mijn merrie (ongetraind en met onervaren ruiter = ikzelf) met gemak een stijltje van 1.15 meter.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:03

VeerenAshley schreef:

Hard in de mond is idd de grootste kul die ik ken. Mijn pony is juist heel erg zacht in de mond, iedere leek krijgt haar op de pinken omlaag. Ze is wel ontiegelijk sterk maar ook dit is een kwestie van africhting. Mijn merrie is erg dominant en neemt het liefste een loopje maar hard in de mond zeker niet.
Voor de dressuur zou ik het dus prima aandurven, zeker een wat luxer type. Het blijft wel dat als de jurys het niet graag zien dat je gewoon pech hebt dus met een KWPN (trek je portomonee maar open voor een goede, laat zeggen vanaf de 8000 voor een beetje kwaliteit) 'veiliger' zit. Gelukkig zie je steeds vaker hafjes, fjorden, friezen enz in de hogere klasses dus als die het kunnen dan een Welsh Cob z'ker! ;)

Springen tussen de pony's ook makkelijk, tussen de paarden is een heel ander verhaal. In de B is het al 1.10m, en dan niet 1 maar 12 hindernissen. Dat zou ik niet onderschatten....

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:19

Hihi, ik overweeg niet om een Cob te kopen hoor! Sterker nog, ik heb er al een waar ik héél blij mee ben...(bovenstaand citaat klopt niet ;) )

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:26

Oeps de verkeerde naam weggehaald zo te zien :D

Nouja, de tekst is voor TickTack dan ;)

Leuke pony heb je overigens, zeker die bepakte foto's is geweldig! :D

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:47

Ik heb op een stoeterij geholpen waar de een Welsh cob hengst, Bronfoel Harri (verkocht naar de Avalon stud in Duitsland) in het M2 uitbrachten. Ik heb nu zelf een dochter van hem en dat gaat heel goed, zij is nu 4 en een veelbelovende sportpony! :D

Een vriendin van mij heeft ook een Welsh cob die is uitgebracht in de klasse Z dressuur, ZZ springen en klasse 2 (?) eventing. Ook een hele goede dus..

Andere kennissen rijden voor de kar met 2 tweespannen Welsh cobs, het ene span is M dressuur en Z vaardigheid, de andere L dressuur en L vaardigheid. Beide spannen zijn klasse 2 in de marathon.

Super sport pony's dus die cobs! +:)+

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:22

Ik heb een 4 jarige welsh cob merrie.
Ben nu lekker aan het trainen en ga over een tijdje dressuur starten. Ze heeft een goede achterhand en springen kan ze ook goed, alleen doe ik dat niet zo vaak..

Foto's van d'r in mijn profiel :)

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:31

mijn welsh-cob pony (v. Orchard d'avranches)
is Z2 dresuur geweest en ik rijd nu met haar in de L1 dresuur

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:50

Dat is geen welsh cob :Y)

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:14

Golan schreef:
Dat is geen welsh cob :Y)

Over welke heb je het ? De mijne is wel een welsh cob als je het over de mijne hebt hoor ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:16

Steff, dat gaat over die van liiisette.

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:26

ooh oke dan heb ik niks gezegd :o

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:18

ik ga binnekort ook wedstrijden starten met mn welsh cob verzorgpaardje!
ik heb er al zin in :)