Jong Welsh Nederland opgericht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:50

maar het is ook jongwelsh he, het is juist de bedoeling dat het gericht is op een doelgroep speciaal die geen aparte aandacht krijgt bij het stamboek & vereniging..

we willen bijv. geen 2de Wpcv vormen

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:35

Denk dat het inniatief erg goed is. Het is moeilijk en zeker voor een nieuwe club om bestuurleden te vinden die de kar willen gaan trekken. Ik denk dat het dan niet verkeerd is dat er mensen opstaan die meer ervaring hebben in bestuurszaken en in dit geval in de fokkerij, showerij etc. Als ik de bestuursleden een beetje ken zulen zij zeker alles in het werk stellen om er een gezonde vereniging van te maken en proberen om op tijd voor nieuw bloed te zorgen in deze vereniging. Heb het vermoeden dat het bij deze club niet zo zal zijn dat er jaren (lees 10tallen jaren) de zelfde bestuursleden aan het roer staan.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 20:41

patrick76 schreef:
Denk dat het inniatief erg goed is. Het is moeilijk en zeker voor een nieuwe club om bestuurleden te vinden die de kar willen gaan trekken. Ik denk dat het dan niet verkeerd is dat er mensen opstaan die meer ervaring hebben in bestuurszaken en in dit geval in de fokkerij, showerij etc. Als ik de bestuursleden een beetje ken zulen zij zeker alles in het werk stellen om er een gezonde vereniging van te maken en proberen om op tijd voor nieuw bloed te zorgen in deze vereniging. Heb het vermoeden dat het bij deze club niet zo zal zijn dat er jaren (lees 10tallen jaren) de zelfde bestuursleden aan het roer staan.

Patrick dit is nu precies de spijker op zijn kop. Idd na het oprichtingsjaar zal het bestuur terug gebracht gaan worden naar 5 leden. Het meerendeel van de huidige bestuursleden zal dan terugtreden en andere laten besturen. Het huidige bestuur is idd zeer ervaren, zowel op fokkerij als op bestuursgebeid. Deze mensen zijn heel hard nodig om de grote lijnen aan te brengen en de contacten met sponsors en beide stamboeken goed te organiseren!

Maar heb je jezelf al opgegeven als lid? ;)

Vennebosstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:11

BlackDevils schreef:
Het is inderdaad een leuk intiatief maar zoals Joost al zegt heeft er een redelijk gevestigde orde zitting genomen in het oprichtingscommité. Dit kan een groot voordeel zijn met alle kennis die ze meenemenmaar anderzijds zijn ze misschien ook al een beetje vast geroest in hun manier van denken en het aandragen van nieuwe ideeën.

Een forum als deze zou ook een goede aanvulling zijn op de site. Het werkt toch erg makkelijk bij de informatie-uitwisseling en discussie en geeft een grotere mate van betrokkenheid.

Wat dat betreft zou JWN een voorbeeldfunctie kunnen hebben en misschien een adviserende taak richting de stamboeken.
De fokkerij zal toch vooruitstrevend moeten blijven (wat het in oorsprong ook was) maar ik vind het op dit moment behoorlijk consoliderend ondanks goede initiatieven die er vorig jaar genomen zijn maar helaas de grond in geboord door de gevestigde orde.

Maar ik kan me amper fokker noemen, laat staan rasfokker. Dus ik weet niet of ik thuis hoor in deze club.
Ik volg het met interesse.

Graag wil ik hier een reactie op geven;
Inderdaad zitten er binnen het huidige bestuur een paar rotten in het vak waarvan ikzelf er eentje ben. Zoals bekend is dit zevenkoppig tellende bestuur het oprichtingsbestuur van JWN. Hen staat als taak; het maken van de statuten, het notarieel vastgelegd daarvan, KvK inschrijvingen, bankrekeningen openen, verzekeringen afsluiten, website bouwen, contacten leggen, evenementen organiseren etc. Kortom dingen die voor de jeugdige fokkers/liefhebbers allemaal nieuw zijn en daarin begeleid moeten worden. Het doel van deze verenging is, zoals ook op de website is aangegeven, de educatie en betrokkenheid van jonge fokkers/liefhebbers om het prachtige Welsh pony ras te bevorderen en uit te bouwen. Maar ook om de jonge fokkers/liefhebbers te vertegenwoordigen in het overleg met stamboeken, andere organen, commissies en keuringen zodat ze eventueel gemakkelijk door kunnen stromen in afdelingsbesturen, keuringscomités, hoofdbesturen etc. Het is de bedoeling dat dit zeventelende bestuur zal slinken naar een vijf personen telend bestuur. Ook is er in de statuten al een leeftijdsmarge in gebouwd om te voorkomen dat er oudere bestuursleden in dit bestuur terecht komen of mensen er eeuwig in blijven zitten. Een van de voorstellen die nu op tafel ligt is dan ook (De leden van het bestuur worden voor de duur van vier jaar benoemd door de algemene vergadering van Jong Welsh Nederland. Bestuursleden kunnen aansluitend eenmalig voor een zelfde duur worden benoemd. De bestuursleden mogen ten tijde van hun eerste benoeming niet de leeftijdsgrens van veertig jaar hebben bereikt. Leden die in hun eerste termijn de leeftijdsgrens van 40 jaar hebben bereikt, mogen geen tweede termijn als bestuurslid aanblijven)
Met dit commentaar wil ik duidelijk maken dat mijn ideeën over bepaalde dingen helemaal niet van belang zijn, het is de jeugd die het stokje straks over moet nemen en zo zelfstandig mogelijk deze vereniging moeten gaan leiden en begeleiden. De “rotten in het vak”zijn er alleen maar om te helpen alles goed en correct van de grond te krijgen en daar waar nodig al verkregen ervaring te delen. De bestaande gewoontes en regelgeving van beide in Nederland erkende Welsh pony stamboeken worden ook duidelijk gerespecteerd en daar zullen ook geen discussies over gevoerd worden. Jong Welsh Nederland zal tenminste 3 activiteiten organiseren per jaar. Activiteiten waar de Welsh pony en de onderlinge gezelligheid de boventoon zullen voeren. Deze verenging moet een aanvulling zijn voor al bestaande verenigingen, stamboeken en evenementen met als de hoofd doel de jeugd meer te betrekken bij diverse dingen.

Ik hoop met dit schrijven wat meer duidelijkheid omtrent JWN te scheppen en hoop dat jullie je aangetrokken zullen voelen tot deze nieuwe vereniging. Wil je lid worden of heb je vragen, mail mij of een van de andere bestuursleden gerust, wij zullen al uw vragen naar eer en geweten proberen te beantwoorden en wij staan natuurlijk altijd open voor suggesties!

http://www.jongwelsh.com/inschrijfformulier.html

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:36

PeeWij schreef:
patrick76 schreef:

Patrick dit is nu precies de spijker op zijn kop. Idd na het oprichtingsjaar zal het bestuur terug gebracht gaan worden naar 5 leden. Het meerendeel van de huidige bestuursleden zal dan terugtreden en andere laten besturen. Het huidige bestuur is idd zeer ervaren, zowel op fokkerij als op bestuursgebeid. Deze mensen zijn heel hard nodig om de grote lijnen aan te brengen en de contacten met sponsors en beide stamboeken goed te organiseren!

Maar heb je jezelf al opgegeven als lid? ;)

formulier gaat vandaag op de post met daarop 2 leden!!!

Vennebosstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:59

patrick76 schreef:
formulier gaat vandaag op de post met daarop 2 leden!!!

Super, van harte welkom! *D

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:43

Weer 40 jaar ervaring er bij... :D

Eilinora

Re: Jong Welsh Nederland opgericht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:45

ben wel geinteresseerd..
moet nog even zien wanneer ik me aanmeld

vind het wel een leuk idee

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:59

Ben je ook welkom wanneer je eigenlijk (nog) niks met fokken te maken hebt? Maar wel een flinke dorst naar kennis hebt en voorliefde voor de welsh?

Vennebosstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:08

Equidea schreef:
Ben je ook welkom wanneer je eigenlijk (nog) niks met fokken te maken hebt? Maar wel een flinke dorst naar kennis hebt en voorliefde voor de welsh?

Natuurlijk ben je dan ook welkom, we willen juist kennis overbrengen! *D

celtica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:54

hoi,ik vind het initiatief erg goed.
wat ik wel jammer vind is dat de oudere(boven 40) beginnende fokkers dan buiten de boot vallen.
van mij had het ook wel jong en/of beginnend fokker mogen heten.
omdat er voor beginnende fokkers eigenlijk niets is, en je informatie toch vaak haalt door met andere fokkers te discusseren.
ik begin zelf inmiddels wat meer kijk te krijgen op de fokkerij,maar heeft wat mij betreft wat lang geduurd .
wegens gebrek aan goede informatie over hengstenkeuze, mischien niet de geschikte merrie of de combinatie.
sabine 35 jaar NWR/WPBR

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:59

celtica, die vallen toch niet buiten de boot?
Een ieder die wil mag zich aanmelden als lid.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 13:03

BlackDevils schreef:

Misschien moet jezelf ook gewoon lid worden i.p.v. vanaf de zijlijn kritische kanttekeningen plaatsen. Zou je ook nog iets van kunnen leren ;)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:08

Waarom moet iets nu weer direct gezien worden als kritiek? :\
Ik heb soms best een uitgesproken mening maar dit was meer als waardering naar Patrick toe bedoeld.
Maar het lidmaatschap komt er waarschijnlijk wel aan. ;)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:40

super ga me ook opgeven denk ik. Lijkt me erg intressant. Heb nu maar 1 welsh maar wil miss een bassisboekhengst kopen.

celtica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:34

ik zou graag lid willen worden, en het was ook geen kritiek!
ik vind het alleen jammer dat het tot 40 is.
het lijkt mij erg leuk om in contact te komen met andere welshliefhebbers of het nu beneden of boven 40 is.
ik fok hooguit 1 soms 2 veulentjes per jaar,neem er wel eens een mee naar een keuring
daar krijg je wat jurycommentaar en daar houdt het meestal wel bij op.
daarnaast bezoek ik ook altijd wat keuringen in de buurt en ga ook weer naar de hengstenkeuring
hebben julie daar ook een stand??
mischien een ideetje,kunnen we elkaar alvast ontmoeten.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:41

BlackDevils schreef:

met Andre blijf je lachen haha.
40 jaar is natuurlijk beetje overdreven. eerste welsh gekocht toen ik 15 was, dus zit er inmiddels wel weer 17 jaar tussen en de laatste jaren niet onverdienstelijk al zeg ik het zelf. Maar Andre, ik zou zeggen, downloaden het inschrijfformulier, invullen en opsturen. Mensen met andere ideeen of instellingen zijn vast ook welkom bij de club.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:39

patrick76 schreef:
40 jaar is natuurlijk beetje overdreven. eerste welsh gekocht toen ik 15 was, dus zit er inmiddels wel weer 17 jaar tussen en de laatste jaren niet onverdienstelijk al zeg ik het zelf.

Je bent bijna langs de keuringsring geboren en daar opgegroeid. Dat maakt toch al 32. Hierbij de ervaring die Ellen inmiddels ook heeft dan klopt mijn rekensommetje toch aardig... :P

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:14

tja als je het zo gaat tellen dan klopt het wel aardig

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 18:55

Ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie van de tot op dit moment geplande activiteiten vinden?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:13

Wat wil je dat we er over zeggen? ;)

Hebben jullie overigens al een idee welke stoeterijen jullie gaan bezoeken hier in het noorden? :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:16

Peter, worden die evenementen over heel Nederland gehouden?
Die intro bijeenkomst bv, waar is dat?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 21:50

De activiteiten zullen plaats vinden door heel nederland. Ik weet niet waar de eerste activiteit plaats vindt. Het is wel de bedoeling om door het hele land te gaan.

Muzefee: er zijn wel al enkele ideeen maar daar wordt nog niets over gezegd, omdat die mensen eerst zelf benaderd moeten worden.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:46

Ben erg benieuwd waar het 21 maart is. Want heb die dag ook nog andere verplichtingen. Maar als het niet heel ver weg is kan ik iig een halve dat langs komen ;)

Verder klinkt het goed, BBQ is ook goed voor de gezelligheid. En fokkerij bezoeken zijn ook erg leerzaam, hopelijk zijn de fokkers daarover ook een beetje enthousiast.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:53

:D Ik heb al een methode gevonden om die leeftijdsgrens te omzeilen tzt. Ik maak gewoon mijn dochter lid en die zal toch rondgereden moeten worden. O:)